hoe pak ik dit aan? (2,5 jarig kind)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kelliiee1993

Re: hoe pak ik dit aan? (2,5 jarig kind)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 11:00

Wauw heb net het hele topic even gelezen, en wat een doorzettingsvermogen heb jij zeg.
Goed om te lezen dat het nu beter gaat.

Denk dat je het schelden voor nu maar moet laten voor wat het is, zeker nu hij de andere dingen steeds wat beter doet. Dan komt dat schelden vanzelf wel.
Hoe gaat het nu met hem en de dieren?

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 11:09

met hem en de dieren zit nog geen vooruitgang in. Op een of andere manier, vooral als er andere mensen bij zijn, wordt hij heel opgewonden en worden de dieren daar altijd slachtoffer van, probeer dan ook altijd de dieren naar buiten te doen, dan richt hij het tegen mij maar dat heb ik nog liever dan dat hij de kat aan de staart pakt en rondsleept. Katten hebben vooralsnog niks gedaan, wou dat ze dan wel een keer zouden doen. Incy, de kat van de baas, gromt wel heel hard als hij wat doet, maar aangezien ze verder niet krabt ofzo neemt hij dat ook niet serieus (ik heb wel uitgelegd waarom ze dat doet).
Gelukkig zijn m'n collega's daar wel wat beter in, die zeggen ook dat het niet mag. Maar luisteren doet hij absoluut niet, heb al verschillende dingen geprobeerd. Als je tegen hem zegt "hoe zou jij het vinden als.." zegt hij direct "nee niet doen" en ik zeg dan "dan moet je het ook niet bij x doen". Maarja 5 minuten later precies weer hetzelfde. Als ik 'm echt straf (naughty step oid) voor iets wat hij doet, vindt mama mij weer een chagrijn want hij is pas een kind en de kat doet toch niks.. := dus ik ga voorlopig nog gewoon maar door met zeggen dat ik dat niet wil, en vragen hoe hij het zou vinden, misschien dringt het ooit door.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 19:45

En TS? Merk je nu wel wat verbetering?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 21:52

Kleine stapjes, het lukt vast! :)
Je kunt hem allicht proberen aan te wennen dat hij jou niet mag uitschelden? Mogelijk steekt hij er dan toch nog wat van op haha.

Ik hoop dat 't allemaal een beetje OK is daar, hier is een heel Bokt leger dat achter je staat! *\o/*

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 21:13

gaat ook wel lukken hoor! Hij mag mij inderdaad niet écht uitschelden. Keer zeggen dat ik een dumdum ben omdat ik wat laat vallen is natuurlijk geen probleem, maar ik hoef niet continu voor idioot uitgescholden te worden.

Gister ging ik naar de film en was kindlief helemaal overstuur omdat ik wegging, aan de ene kant heel vervelend omdat ik 'm niet graag overstuur zie, maar betekent natuurlijk wel dat hij aan mij gehecht is (wat ik wel fijn vind om te weten).

fijn om te weten dat er in elk geval mensen achter me staan!

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 22:34

TS, fijn dat het beter gaat. Ik las voordien al mee, maar kruip nu even uit het hoekje omdat ik de Google ad in dit geval te grappig vind : "de goedkoopste blafbanden". Dat doen we maar beter niet met die kleine dreumes maar hoe Google steeds van die gekke dingen blijft vinden...

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 22:45

Ik zie net deze advertentie odneraan het topic staan :D :P

ODD CD ADHD PDD NOS
Practisch Handboek Gedragsproblemen Voor ouders, docent en hulpverlener

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 21:59

_O- hahaha blafbanden.. nee ik wil 'm soms wel achter het behang plakken, maar laat dat toch maar even achterwege. Ik krijg een advertentie van health and safety assessments of your workplace :+

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:54

en ik: Oud Hollandse Spellen! :+

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:55

Scootmobiel... :') Wut? Voor als het kind me het ziekenhuis in mept?

--> lijntje naar ontopic: hoe is het nu TS? :)

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 21:28

haha :+ het ging vandaag en gister echt rot, en ik kan dat zelf nog niet zo goed handelen merk ik. Het ging de dagen ervoor helemaal top maar nu zit hij daar gewoon "nee dat doe ik niet". Ik moest even wat van binnen halen dus hij moest even 2 seconden met me mee en dan konden we weer naar buiten, maar neehoor. Na een kwartier vanalles geprobeerd te hebben, heb ik 'm opgepakt en zette hij het op een krijsen, natuurlijk net als mama eraan komt.. dus ik was weer de boosdoener.

We gingen showjumpen met mama vandaag en vriendinnetje van kind was er ook, dus was allemaal gezellig, maar toen we even gingen lunchen wilde hij niet mee. Dus weer een kwartier lang vanalles geprobeerd en dat arme andere meisje was t geschreeuw van James ook helemaal zat.. dus toen maar gewoon genegeerd, in z'n jas en laarzen gestopt onder veel gekrijs (maar mama zat op het paard dus die kon zich er ook niet mee bemoeien) en zodra hij buiten was, was hij weer stil.

Maar toen we terugkwamen weer precies hetzelfde, hij wilde naar buiten maar hij wilde geen laarzen aan, dus slaan en schoppen en krijsen, dus heeft mama hem maar naar binnen gedragen en 'm op de bank gezet met een film (die gaat tegenwoordig ook steeds aan als hij begint, draagbare dvdspeler...) terwijl ze zelf ook nog werk te doen had en het al donker begon te worden.

En ik begin me af te vragen of het nu aan mij ligt, dat ik niet over me heen wil laten lopen door een 2jarige. Hij vindt dat alles om hem draait en als hij wat vraagt en ik zeg nee, dan gaat hij meteen in wat wij een "fit" noemen, dus schreeuwen/huilen/slaan/schoppen etc. En het is ook helemaal niet zoals iedereen zegt "makkelijker om hem z'n zin te geven".
Want ik moet ook wel eens wat doen, of pakken, en als we alleen maar doen wat hij wil zitten we de hele dag naar die dvdspeler te staren en kan ik niks behalve schoonmaken of afwassen.. Terwijl ik me echt niet lekker voel als ik de hele dag afgezonderd van de andere mensen zit, ik ben al bij alles wat er gebeurt niet betrokken, dus het is wel fijn om soms even gewoon een volwassen gesprek te kunnen hebben en te horen wat er allemaal gaande is..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 23:17

Oh jee zeg, heb je het daar wel weer met de moeder over gehad? Het is echt echt echt not done om jou als de 'boosdoener' gezien te laten worden, dat weet dat kind en steeds als hij iets niet mag zal hij het op een krijsen zetten. Als jij eventjes naar binnen moet voor 2 seconden moet hij gewoon mee, punt uit. Je moet op zo'n moment gewoon volhouden. Als hij zijn zin krijgt leert hij alleen maar dat hij gewoon door moet zetten en dat hij dan alles klaar speelt.
Ook als er een ander kindje bij is kan je hem misschien beter op de naughty step doen. Mijn instructrice is peuterleidster en wat zij meestal doet is een kind apart zetten (in de wc meestal) en dan zeggen 'Of je gaat hier krijsen of je gaat binnen normaal doen'. Soms als een kindje boos is ofzo dan krijsen ze wel even en daarna is het weer goed. Maar zo hou je de andere kinderen erbuiten. En hij wil natuurlijk veel liever daar zijn waar het gezellig is (bij jou :Y) ) dus dan zal hij (uiteindelijk) doorkrijgen dat hij maar beter rustig kan doen.

Natuurlijk is het makkelijker om hem zijn zin te geven maar daar wordt het echt alleen maar slechter van, maar dat hoef ik jou niet te vertellen :)
Ik heb het al vaker gezegd maar ik ga het blijven zeggen tot het gebeurt... ;) Het wordt toch echt heel heel erg tijd dat jij met de ouders een protocol op gaat stellen waar iedereen zich tot op de letter aan houdt zodat hij altijd weet aan welke regeltjes hij zich moet houden, en VOORAL dat het geen zin heeft om bij mama te gaan jammeren als hij iets van jou niet mag. Want dan mag het van mama ook niet, en van een ander ook niet. Dat is niet alleen goed voor zijn respect voor jou/ouders maar voor alle volwassenen in het algemeen :)

Je bent echt een topper, dat je zo doorzet! +:)+

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 16:59

Ik heb dat al wel aangegeven ja, maar mama (en papa) zitten volgens mij ook een beetje vast in dat patroon, we hebben wel ongeveer opgesteld wat we nou gaan doen, dus als hij met mij is, doe ik mijn werk, en moeten zij zich er zo min mogelijk mee bemoeien. Papa doet het wel aardig, als kind dan wat vraagt zegt hij dat hij 't maar aan mij moet gaan vragen, of wat ik ervan vind. Maar mama reageert gewoon heel standaard, denkt niet zo na bij wat ze doet, soms doet ze heel goed hetzelfde als wat ik doe (bijv.: geen chocola totdat je lunch op is) maar dan gaat kind gewoon door en door en door en dan uiteindelijk geeft ze hem alsnog chocola en ben ik weer die vervelende persoon die hem steeds die vieze lunch wil laten eten..
Dus ja iets opstellen is wel zo ongeveer gebeurd (het staat niet op papier, maar we waren het wel redelijk eens over wat er moet gebeuren in welke situatie), maar het uiteindelijke uitvoeren gebeurt dus alsnog maar van 1 kant eigenlijk, en ik weet ook niet hoeveel ik nou moet gaan lopen zagen om te zorgen dat ze doen wat ze zeiden dat ze altijd al deden :') als dat logisch klinkt.
Enige waar ik wat mee zat is dat ze zei dat als hij huilt, je hem maar moet zien af te leiden. Dus tv aanzetten, dvd aanzetten, snoepjes geven, hem z'n zin geven. Ik kan daar absoluut niet inkomen maar het zijn dan mama's regels, en ik heb haar wel verteld wat de gevolgen daarvan kunnen zijn, maar als zij dat wil, moet ik het dan ook zo overnemen? Ik zit zelf uiteindelijk straks met een kind wat alleen nog maar kan krijsen als hij eens een keer wat moet doen waar hij geen zin in heeft, en mama zit op het paard..

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 17:06

Respect dat jij dit zo vol houd. Ik zou het in ieder geval niet kunnen. Een kind opvoeden is al moeilijk genoeg, maar als er dan nog een ouder bij is die steeds maar toegeeft zodat jij de rest van de tijd met de gebakken peren zit... :(:)
Vind het eigenlijk niet zo een gezonde situatie.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 18:07

Ben tot nu meelezer geweest maar wilde toch even zeggen dat ik echt waanzinnig respect heb voor hoe lang jij het uithoudt daar! Echt petje af, dat je ondanks de tamelijk bizarre situatie doorzet. Het is al lastig genoeg om een kind op te voeden, zeker andermans kinderen, maar al helemaal als je niet 1 lijn kunt trekken met de ouders omdat het een onwerkbare situatie oplevert....

Veel tips heb ik niet, noch ervaring - maar pas je wel goed op jezelf? En daarmee bedoel ik, raak niet overwerkt/gestressed door de onhoudbare situatie, daar kun jij in dit geval toch echt werkelijk erg weinig aan doen... ;)

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 19:09

bedankt :) ik denk niet dat ik snel overwerkt raak, ik vind het heerlijk om bezig te zijn en het is maar 9 uur per dag, met wat vrije uurtjes als hij slaapt. Ik vind het zelf heerlijk hier en het is wel vervelend als we een slechte dag hebben, maar niet zo vervelend dat ik nu weg zou willen. En er zijn ook best goede dagen, want eerlijk is eerlijk: vandaag met eten was hij wel lief. En omdat het nu een paar dagen op rij zo was met dat gehuil en geschreeuw denk ik dat het weekendje met papa en mama voor ons allemaal ook wel even goed is: zien zij wat er gaande is en kan ik even weer opladen voor volgende week. Maar ik ga er net zo goed met alle liefde weer tegenaan maandag :)

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 19:22

Als ik ooit kinderen heb ben je van harte welkom _/-\o_

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 20:08

Het is me wel duidelijk...mama heeft gewoon geen tijd voor een kind, en die momenten dat ze er wel tijd voor heeft, heeft ze geen zin in gedoe, dus die blijft de gemakkelijkste weg kiezen. Ik vrees dat je hoog en laag kunt springen TS, maar dat heeft geen enkele zin.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 23:48

vandaag was 't weer een schatje, maarja dan zie ik 'm ook maar heel kort natuurlijk. Ik heb ook het idee dat ik weinig inbreng ga hebben, maar als 't zo moet zijn, dan moet het maar hoor. Ik hoop gewoon dat het grootste gedeelte vanzelf over zou gaan, zoals eten en mensen/dieren pijn doen. Ik blijf hem er wel op wijzen maar een deel is het natuurlijk ook terrible two's: hij weet nu dat hij niet hóeft te luisteren en hij heeft heel goed door hoe hij ergens onderuit kan komen.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 15:21

Kind zit inmiddels al 10 minuten op de gang te "huilen" (voornamelijk krijsen en piepen als een hond). Heb me voorgenomen geen aandacht aan 'm te schenken totdat hij stil is, ben 't echt een beetje zat te worden dat hij direct begin te huilen en te schreeuwen als hij eens een keer z'n zin niet krijgt hier. Heb 'm gezegd dat hij mag huilen maar dan op de gang, en dat hij me mag roepen wanneer hij weer stil kan zijn.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 15:33

Pffff.. Had nog niet gereageerd maar wel al een paar keer in dit topic gekeken, TS. Ik bewonder je geduld!

En dan niet eens je geduld met het kind, maar vooral met de ouders. Kind maakt alleen maar gebruik van de mogelijkheden die hij (ruimschoots) krijgt. Al had ik hem evengoed al dertig keer door de wc gespoeld.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 15:44

Bedankt :) Hij zit nog steeds op de gang, al meerdere keren naar hem toe geweest toen hij stil was om te vragen of hij nu weer terug wilde komen en of het niet veel fijner was om niet te huilen, maar dan begon hij gewoon weer opnieuw. Denk dat ik nu ook gewoon even door moet zetten, geen aandacht zolang hij huilt.

Zo nu is hij eindelijk klaar en kwam hij naar buiten om sorry te zeggen, en 't is weer helemaal goed ook meteen. Hoop dat dit genoeg indruk heeft gemaakt nu

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 17:03

Fijn! :) Als hij zelf terugkomt en sorry zegt, is hij inderdaad wel even na gaan denken! Je hebt nu laten zien dat jij niet over je heen laat lopen, top! +:)+

Hopen dat het zo blijft en dat jullie het samen gezellig kunnen hebben.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 17:54

Ik hoop het ook, maar ik vermoed dat er nog wel wat meer bij komt kijken dan nu 1 keer dit doen. Had nu het 'geluk' dat er niemand thuis is dus ook niemand om zich ermee te bemoeien of hem van de step te halen. Maarja het moet op een gegeven moment ook gewoon goed gaan als er wel anderen zijn natuurlijk

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 21:52

nou gister en vandaag gingen wel goed! Hij luistert vaak nog niet (weet dat als hij "nee" zegt ook gewoon door kan lopen en dan moet ik er weer achteraan), maar ik blijf nu gewoon op m'n plek staan en ik zeg dat ik tot 3 tel en als hij dan niet naar mij komt, kom ik naar hem en til ik hem op, en dat werkt tot nu toe nog elke keer :+
we hadden bezoek van een persoon die onze bak overhoop haalt om er nieuwe omheining omheen te zetten, dus dat vond hij helemaal fascinerend, dus hebben uren staan kijken naar die graafmachine die een zooitje maakte van mama's bak, en hij was van meneer Richard, maar er waren 3 mannen dus die waren dan allemaal maar meneer Richard :')
En ik was vandaag oprecht verbaasd dat m'n week alweer voorbij is, maar wel een lekker gevoel.