In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 21:54

Hee gummie! Vind het altijd zo leuk jouw reacties bij NM te lezen, fijne genuanceerde en beargumenteerde posts :) Vaak mijn eigen mening, maar dan wél op een begrijpelijke manier verwoord... :Y)

Ik schaam me niet voor het feit dat ik 'anders' ben dan de meeste mensen... Ik krijg hier op Bokt over het algemeen meer begrip dan in mijn directe omgeving. Mensen vergeten toch heel snel dat er een reden is dat je op een bepaalde manier handelt of reageert. Het ligt er ook een beetje aan, ik vind het ook weer niet prettig om het heel uitvoerig te hebben over mijn 'stoornissen' irl, omdat ik toch wel het gevoel heb dat mensen denken dat je gek bent... Dat is in dit topic niet, omdat iedereen in ongeveer hetzelfde schuitje zit. In andere topics is het gewoon net als in het normale leven van, adhd is een modeziekte, uitkeringstrekkers, blablabla, en dat betrek ik dan weer niet op mezelf... Maar mensen mogen best weten wat er mis met me is, wil er alleen niet mee te koop lopen...

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 21:56

@ bromfiets: Ik heb die open opstelling en de behoefte persoonlijke zaken te delen voor een groot gedeelte omgezet in een gezonde behoefte aan privacy en een opstelling die daar beter bij past. Allereerst uit noodzaak (omdat het beter voor me bleek te zijn) en ten tweede doordat ik me ben gaan verdiepen in het "waarom" van het alles willen delen.

Waarschijnlijk had ik hier een jaar geleden mijn hele hebben en houden gepost (waarschijnlijk heb ik dat in andere topics ook gedaan). Zo zie je maar weer hoe een instelling/ wens/ houding/ visie kan veranderen :-) En juist om die reden vroeg ik het ook: weet je NU zeker dat je het LATER nog steeds had gewild?

Heel veel succes hier allemaal! Hoop dat het voor iedereen "op z'n pootjes terecht komt" :-)

Thanx Lady_M :-)
Laatst bijgewerkt door gummie op 10-09-12 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 21:56

Lady_M schreef:
Hee gummie! Vind het altijd zo leuk jouw reacties bij NM te lezen, fijne genuanceerde en beargumenteerde posts :) Vaak mijn eigen mening, maar dan wél op een begrijpelijke manier verwoord... :Y)

Ik schaam me niet voor het feit dat ik 'anders' ben dan de meeste mensen... Ik krijg hier op Bokt over het algemeen meer begrip dan in mijn directe omgeving. Mensen vergeten toch heel snel dat er een reden is dat je op een bepaalde manier handelt of reageert. Het ligt er ook een beetje aan, ik vind het ook weer niet prettig om het heel uitvoerig te hebben over mijn 'stoornissen' irl, omdat ik toch wel het gevoel heb dat mensen denken dat je gek bent... Dat is in dit topic niet, omdat iedereen in ongeveer hetzelfde schuitje zit. In andere topics is het gewoon net als in het normale leven van, adhd is een modeziekte, uitkeringstrekkers, blablabla, en dat betrek ik dan weer niet op mezelf... Maar mensen mogen best weten wat er mis met me is, wil er alleen niet mee te koop lopen...

Dat bedoel ik ook zo..

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 22:00

En waarom wilde je alles delen gummie? :)

...Als je dat wil delen :D

gummie

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 22:03

De eeuwige behoefte van de mens om gehoord, begrepen en erkend te worden ;-)

En de verandering is het gevolg van mijn huidige denkwijze, namelijk dat je erkenning en begrip niet bij een ander moet zoeken maar in jezelf :-) Ik leefde bij de gratie van anderen, nu leef ik bij de gratie van mezelf!

Maar ik zie het posten van zulke persoonlijke zaken als het plaatsen van een tatoeage: als je em eenmaal hebt laten zetten, kom je er maar moeilijk van af. Iets waar je wel over na moet denken. Je zet het immers niet in een PB, maar op een openbare internetpagina.

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 22:09

Zouden er mensen onder jullie het zien zitten om me een berichtje te sturen over jouw psychisch probleem?
Ik wil zelf wat opener worden erover, maar in dit topic wil het maar niet lukken...
En ik hoop ergens ook wat herkenbare situaties te ontdekken...
Je hoeft niet persé uitgebreid over je probleem te vertellen. Als je me gewoon even laat weten hoe jij in het leven staat, hoe je tegenover je omgeving staat.
Bedankt.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 22:45

Saars: Je mag me pb'en met vragen oid, ik vind de vragen die je nu stelt te open om daar duidelijk antwoord op te geven. Dus als je iets specifieker kan zijn (En als je het van mij wilt horen natuurlijk :P)

Gummie: Ik snap waar je op doelt :j Ik heb alleen de omgekeerde weg afgelegd. Ik ben nu bijna 30 jaar en ik heb al die jaren alles voor mezelf gehouden en gedacht dat ik idd gek was. Daar heb ik behoorlijk veel last van ondervonden omdat ik daardoor alle negatieve dingen ook alleen naar mezelf toe kon uiten wat resulteerde in bv automutilatie, zeer zelfdestructief gedrag en ga zo maar door. Vooral door bokt ben ik een klein beetje opener geworden, ik kan en mag hier praten over mezelf en dat heeft er inmiddels voor gezorgd dat ik gestopt ben met automutilatie en dat het destructieve gedrag is afgenomen. Ik weet dat er ook negatieve kanten aan zitten, maar die wegen voor mij niet op tegen de positieve kanten. En wat in de toekomst ligt? Ik kan niet in de toekomst kijken, maar er is altijd de mogelijkheid om mijn berichten weg te laten halen, ook al zie ik dat niet zo snel gebeuren aangezien het me weinig interessert hoe mensen me zien. Al wat ik hier schrijf, schrijf ik grotendeels voor mezelf.

Daarnaast is er ook nog het andere aspect van andere mensen helpen. Mensen die in dezelfde situatie zitten als ik, maar dan aan het begin. Omdat ik weet wat voor een maalstroom het is waar je dan in terecht komt, is het fijn om die veelal jonge mensen een luisterend oor en wat steun te kunnen bieden :) Ik heb via pb contact met meerdere mensen die af en toe ook hun verhaal kwijt willen of raad willen, dan moet je ook open kunnen zijn, denk ik.

Palooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 00:23

Joolien schreef:
kellyloet schreef:
ik ga dinsdag beginnen met individuele/ creatieve therapie.. ben echt doodzenuwachtig

Sterkte maar vooral succes! Creatieve therapie is ook best leuk. Weet je welke soorten je krijgt? Dans, beeldend, drama of muziek?

ik krijg beeldend, k kan gwn niet slapen omdat ik t zo moeilijk vind.. confrontatie met mezelf en praten... hellup

Palooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 00:29

[quote="Lady_M"]Succes! In ieder geval al dapper dat je die stap hebt genomen :)

hey ja ik moest van mijn moeder, k zal me trouwens ook even voorstellen, k ben kelly 17 jaar oud wil je iets weten quote t maar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 07:29

Goeiemorgen iedereen. Heb me niet direct bij gelezen, kom even zeggen dat ik ga gaan werken, maar dat het niet met volle overtuiging is ;) Mijn beste moment is ook niet 's ochtends. Ben wel blij, want morgen kan ik nog eens uitslapen!

diddletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 08:38

Miranda, mijn zusje is uhm, een beetje te druk met zichzelf bezig om het maar zo te zeggen. Is nu 2 dagen terug en kan niet wachten om weer 3 maanden weg te gaan. Het is gewoon voor mij lastig om me elke keer weer aan te moeten passen als ze weer komt en weg gaat. Gelukkig heb ik een moeder die vaak al eerder ziet dat ik een dip heb dan dat ik het bij mezelf toegeef. Ze is me gister avond ook van school komen halen. Dan kunnen we alles uitspreken.

Lady_m het is niet dat de stof moeilijk is maar het is ineens zo veel :o Ik zie dan altijd een hele grote berg zand voor me wat er nog allemaal moet gebeuren en een klein hoopje wat ik tot nu toe gedaan heb daar word ik dan helemaal niet vrolijk van. Als we binnekort een keer samen kunnen werken lijkt me dat heel fijn dank je :j

glindaofoz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 11:06

BF : Wat jij verteld over je dag indeling klinkt me bekend in de oren en zou ik zelf geschreven kunnen hebben. Heb dezelfde gedachtes en sluit me het liefst op in mijn huis om daar dan vervolgens weer tegen aan te schoppen omdat ik weer niks nuttigs heb gedaan en weer niet buiten ben geweest.

Mijn dag: Kids gaan met pappa smorgens op (ik heb sochtens wat last van medicatie dus lig wat langer) Tegen negen uur/half tien Kom ik mijn bed uit met dezelfde gedachtes kijk wat ik aan huiswerk echt moet doen en wat nog uitgesteld kan worden. Voer mijn kat en hond. En kom op de bank te hangen. Moe terwijl de dag net begonnen is. (niet lichamelijk moe maar geestelijk) Neem mijn medicijnen in.

Smiddags enige uitje van de dag naar mijn paardje vaak zie ik er tegen op als een berg maar als ik er ben geniet ik met volle teugen.Dan weer naar huis kids komen thuis en klets me met hen de dag door.(nah jah zij kletsen en ik luister en antwoord) Eten koken en dan is het alweer avond even tv kijken en dan weer naar bed waar ik vaak nog tijd wakker lig omdat ik niet kan slapen.(ben altijd avondmens geweest.)

Waar ik vooral moe van wordt is inderdaad de continue vraag Wat denken mensen wel niet van me. Of stel niks voor doe niks. ben waardeloos.En gedachten over mijn omgeving ene keer zijn ze men alles andere moment kan ik ze wel...

Hoop zo je vraag te hebben beantwoord :)

Palooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 11:21

pff nog n 1,5 uur..

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 13:10

Thnx voor jullie reacties gisteren :)

Ik las een stuk over hoe mensen wakker worden en de dag uitstippelen in geuren en kleuren...Dat heb ik ook.
Vervolgens kom ik moeilijk tot dingen doen om die reden, ondanks dat ik het wel wil.
Ik kan het niet zo goed uitleggen.
En Glindaofoz, ik sluit me dan ook het liefst op, om aan het einde van de dag een rot gevoel te hebben omdat ik niks productiefs heb gedaan.
In dit opzicht weet ik ook dat ik nog lang niet beter ben.
Lastig!
Ik herken je hele bericht, op het stuk van de kinderen na want die heb ik niet.
Het voelt als een vicieuze circel die ik elke dag weer opnieuw moet doorbreken.

Mijn dag wil ik uitstippelen maar alles lijkt zo zinloos als ik daar mee bezig ben.
Alleen in de avond voelt dat goed, dat geeft me dan hoop voor de volgende dag.
Naar mijn paarden wil ik toe maar ik ben bang dat ik daar weer mensen tegenkom die ik niet wil spreken.
Ik ga wel, en als ik er ben geniet ik er ook zeker van! (Alleen ik heb echt totaal geen trek om met stalgenoten op stal te hangen zoals ik dat vroeger deed).
Maar die drempel is hoog door mijn angst om daar mensen tegen te komen, en echt; ik snap niet waarom.
Mijn wekker gaat elke dag om 9 uur, behalve in het weekend dan zet ik hem niet.
Ik wil toch wel mijn ritme behouden want ik heb al niet zoveel structuur als mensen die wel werken, dus dat is belangrijk vind ik.

Voor mijn dieren doe ik alles, maar verder vind ik het verschrikkelijk lastig om afspraken te maken en me daar aan te houden.
Veel van mijn vrienden spreek ik alleen mee af op de bonnefooi, en dat gaat prima.
Maar zodra ik iets plan zie ik er gruwelijk tegenop, of het nou een leuke afspraak is of niet.
Ik voel me dan opgesloten en verplicht.
Het voelt alsof er heel veel druk op me ligt, en daardoor blokkeer ik in alles.

glindaofoz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 14:16

exact barbalala

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 14:21

Citaat:
Voor mijn dieren doe ik alles, maar verder vind ik het verschrikkelijk lastig om afspraken te maken en me daar aan te houden.
Veel van mijn vrienden spreek ik alleen mee af op de bonnefooi, en dat gaat prima.
Maar zodra ik iets plan zie ik er gruwelijk tegenop, of het nou een leuke afspraak is of niet.
Ik voel me dan opgesloten en verplicht.
Het voelt alsof er heel veel druk op me ligt, en daardoor blokkeer ik in alles.

Amen, alleen doe ik dat voor mijn kinderen. En omdat ik er pas drie maanden inzit, niet iedereen snapt het. Al weet ik dat de mensen die je later nog blijft zien, dat je echte vrienden zijn.

En een afspraak, leuk of niet leuk is niet leuk :-(

Palooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 14:25

net eerste keertje hulp gehad.. t gaat nog moeilijk worden..

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 14:31

Miss_Blimm, dan is het nog een hele weg te gaan inderdaad.
Ik zit er al jaren in, en ondanks dat, blijft het een strijd om aan mensen jezelf te moeten verantwoorden, om dingen te moeten uitleggen die ik eigenlijk niet eens kàn uitleggen.
Alleen al omdat ik zelf niet eens weet wààrom ik doe wat ik doe.
En dat is nog wel een van de meest frustrerende dingen.
Mensen begrijpen je niet, kunnen het ook niet begrijpen.

Ik vind het lastig om aan anderen uit te leggen want iedere keer krijg je dan de wedervraag; "Maar waarom doe je dat dan?"
Of; "Ja maar dat doe je toch zelf?!"

En ik kan ze geen ongelijk geven in dat laatste, ik doe het ook zelf!
Maar het lukt me niet om het anders te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 14:42

Nou ik heb deze ochtend een springles gehad. En dat is redelijk goed gegaan, als ik twijfelde en onzeker werd weigerde mijn paard ook.
Op z'n laatst sprong ze alles en was ik over mijn onzekerheid heen.. Weer een stukje zelfvertrouwen erbij :)

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 14:51

BarbaLala schreef:
Miss_Blimm, dan is het nog een hele weg te gaan inderdaad.
Ik zit er al jaren in, en ondanks dat, blijft het een strijd om aan mensen jezelf te moeten verantwoorden, om dingen te moeten uitleggen die ik eigenlijk niet eens kàn uitleggen.
Alleen al omdat ik zelf niet eens weet wààrom ik doe wat ik doe.
En dat is nog wel een van de meest frustrerende dingen.
Mensen begrijpen je niet, kunnen het ook niet begrijpen.

Ik vind het lastig om aan anderen uit te leggen want iedere keer krijg je dan de wedervraag; "Maar waarom doe je dat dan?"
Of; "Ja maar dat doe je toch zelf?!"

En ik kan ze geen ongelijk geven in dat laatste, ik doe het ook zelf!
Maar het lukt me niet om het anders te doen.

Ja en het allerlastigste is dat mensen niets aan je zien. Omdat je altijd zo vrolijk bent. En zo sterk. En zo flink. En alles aan kan. En nooit nee zegt. En altijd alles kan.

Totdat het niet meer gaat...

Ik heb nog geen diagnose gehad, omdat mijn psych dat niet wilde geven, zodat je dus geen stempel op je krijgt. Maar zoals ik lees, zijn er wel overeenkomsten hoor met sommige hier.

Wanneer was voor jou de emmer overgelopen dan?

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 14:52

kellyloet schreef:

Psych?

Palooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 15:15

Miss_Blimm schreef:
kellyloet schreef:

Psych?

watte?

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 15:23

Miss_Blimm schreef:
Ja en het allerlastigste is dat mensen niets aan je zien. Omdat je altijd zo vrolijk bent. En zo sterk. En zo flink. En alles aan kan. En nooit nee zegt. En altijd alles kan.

Totdat het niet meer gaat...

Ik heb nog geen diagnose gehad, omdat mijn psych dat niet wilde geven, zodat je dus geen stempel op je krijgt. Maar zoals ik lees, zijn er wel overeenkomsten hoor met sommige hier.

Wanneer was voor jou de emmer overgelopen dan?

KNIP! (Pb ;) )
Laatst bijgewerkt door BarbaLala op 11-09-12 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 15:44

Ben weer terug van mijn therapie. Eerst een gesprek met mijn psychologe. Gaf aan dat ik mezelf weer een beetje aan het kwijt raken ben. Ook gehad over de dagindeling; dat ik momenteel wat moeite heb met de structuur; dat beangstigd mij ook. Nu samen met haar de komende dagen doorgenomen hoe in te delen. Daarna door naar PMT. De emoties gierde door mijn lichaam en heb me toen ook even teruggetrokken. Wat een onrust zat er in dat lichaam (kwam ook wel een beetje door het gesprek).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 16:16

Miranda: Gek dat je het ook aanvaard als de controle kwijt raken! Bij mij precies hetzelfde. Het is alsof ik niet meer baas ben tegen mijn eigen lichaam.

BarbaLala: Kan jou hier echt alleen maar volledig in volgen.