Handboogschieten, wie nog meer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 09:04

Elanor schreef:
Waanzinnig, het is maar een heel dun laagje uitgeklopte pees en toch trekt dat die relatief nog behoorlijke dikke staaf hout krom. :wow: Lezen en weten dat dat spul ongelofelijk sterk is is een ding, maar het zo zien is toch best bijzonder.

Het is wat wij als achillespees hebben :)*

Is inderdaad onvoorstelbaar sterk en het meest verbazende is de veerkracht; het is wat springbokken en kangaroes doet stuiteren :D

Bij de matanza hang ik er het hele varken aan op; snee in de hak en spreidijzer erdoor. Eerst aan één pees en dan de tweede. Vorig jaar 250 kilo! Dan rekt het nog niet eens merkbaar :wow:
Als je een dergelijke pees er in vezels geklopt in zijn totaliteit op zou plakken is zo´n boog onschietbaar.

Respect hoor voor het handwerk _/-\o_
Míjn volgende fröbelproject op de rol is een leren foedraal voor het zadelgeweer. Het ontwerp is nog een beetje een uitdaging want die moet (voor de wet) dicht zijn en dan kan ik er net zo goed ook de vervoers´koffer´ van maken.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 11:32

Omg mijn pijlen zijn af hoor!!!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 18:11

JamieShanin schreef:
Omg mijn pijlen zijn af hoor!!!

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Hey, Gave pijlen. Die punten vind ik zelf heel vervelend, maar die veren zijn echt heel mooi. Mooi gemaakt!

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 19:32

Leuk JamieShanin! Het zijn wel echte camouflage kleuren die je hebt gekozen. Niet missen buiten... :D Het zijn 3D puntjes als ik het goed zie?

M'n boog moet alleen nog worden afgelakt. Ik heb hem getillerd tot 33 pond bij 28 inch treklengte. Hij schiet echt fantastisch mooi, ik ben er supertrots op. :D

Verder schieten we al ruime tijd buiten op vereniging met het heerlijke weer. Genieten!

Komende zondag volg ik een lesje bij HoH! Ga jij ook Arno? :)

JamieShanin

Re: Handboogschieten, wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 10:11

Dank jullie wel!!
Je ziet t helaas niet zo goed maar t is echt vel groen XD
Jups veltpunten die vind ik altijd wel fijn ^^

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 10:13

JamieShanin schreef:
t is echt vel groen XD

Fan welk dier?

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 19:18

een vogel ;)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 22:39

Zeg, haal dat zout eens van die slakken af. :D

Hoe staat het met de houder HC? Ik wil als m'n boog af is graag een draagzak maken voor m'n ruiterboog als hij opgespannen is. Het inmiddels aardig voor ogen hoe het eruit moet gaan zien. :j

Paar plaatjes van mijn project:

Hier is het nog niet veel meer dan een plank hout met een blokje hout eraan. Op de rugzijde lopen de tips taps toe, en de vorm van het handvat is er. Ook de dikte van de boog loopt al iets taps, van 17 mm bij het handvat naar 12 mm bij de tips.

Afbeelding

Hier ben ik een week verder. Het handvat is nu afgewerkt: zo diep, breed en afgerond dat hij precies fijn in mijn hand ligt. Aan de houtnerf zie je nog waar het blokje overloopt in de plank.

Afbeelding

Hier zie je hoe mooi de gekamde pezen op de rug liggen.

Afbeelding

Misschien wel het mooiste: de tips. De (zelfgedraaide) Vlaamse pees zit hier in een 'bowyer's knot'.

Afbeelding

Hier zie je ook de serving rond de pees.

Afbeelding

En zie het verschil: hier is de boog getillerd, het hout weet nu hoe het moet buigen. De boog is daardoor iets naar de pees gaan staan. Dat is niet erg, je kunt dat eigenlijk alleen voorkomen als je bij het opplakken van de pezen de boog in een klem zet en blokken onder de tips schuift (dan moet je dus wel een eind verder tilleren). Zo ligt hij er nu dus bij, terwijl de lak droogt. :D
Blij dat ik dat rek meteen met twee booghouders heb gemaakt trouwens. :))

Afbeelding

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 11:20

Erg fraai Fleur.
Kan mij altijd erg bekoren, het gebruik van natuurlijke materialen en het verwerken op een manier welke ze zichtbaar houdt.
Knáp; dus hoed af!

De houder zit nog op het planbord.
Heb nét een richtkijker gemonteerd en dat geeft totaal andere afmetingen.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-MGD4H4KA-1.jpg
Die kijker moet er voor paardrijden eigenlijk af, maar bij hermonteren is dan wel de afstelling van slag. Dat houdt me tegen om een kijkerloze foedraal te maken. Het is echter niet anders. Moeten er gewoon twee worden.

Eerst een hor voor het slaapkamer-raam. Is een héél oud cortijo en er is niets recht, -waterpas, - haaks en overal zit centimeters hobbelige witkalk. Je weet dus niet wat je eigenlijk meet of moet meten...
Komt uiteindelijk in orde maar enige bezweringsformules in zeven talen zijn wel deel van het proces.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 12:27

Gaaf hoor !! Ziet er super goed uit!!
Ik heb zondag een ''fotoshoot'' dus neem ik m'n boog mee met m'n pijlen en dan vraag ik of ze een paar
foto's willen schieten ;)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 12:59

Gaaf Fleur!! En hoe staat het met je zelfmaak boog?
ps.. wie gaan er naar TACA volgende weekend? Een competitie in Maulde, Frankrijk. Kosten zijn 5,- toegangs prijs en 10,- overnachting in je eigen tent.
We hebben eventueel nog een plekje over in de auto

http://www.chevalarc.fr/

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 22:00

Gracias HC! Dat is ook waar ik zelf van houd, ik was ook erg blij met de mogelijkheid deze workshop te kunnen volgen.
Succes eerst met je raam, kan me voorstellen dat dat even prioriteit heeft want jullie zullen wel flink wat muggen hebben! Ik ben wat dat betreft erg blij met de familie vleermuizen onder de windveer van mijn dak, volgens mij vangen die behoorlijk wat kriebelbeestjes af voor mij.

Eerste training bij HoH gevolgd - wat was dat fantastisch LEUK!
Erg fijne groep mensen en ontzettend veel geleerd. :j

De zelfmaak-boog is die je hierboven ziet Annebe. Hij staat nu te drogen in de lak. Je moet zeker de workshop een keer gaan doen, het is hard werken maar echt heel erg gaaf!
Lief dat je aanbied mee te rijden, Claire had ook verteld over de wedstrijd. Het klinkt heel leuk, maar ik wil komend weekend gewoon lekker zelf aan de slag thuis, wellicht een andere keer! Jullie veel plezier in elk geval. :)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 10:35

JamieShanin schreef:
Woehoeeee, nou ik heb spullen besteld om zelf mijn pijlen te gaan maken :D yeahhh ik ben blij :)

Ik was aan het kijken in Decathlon voor pijlen. Komt op een 4,5 euro. Hoeveel zouden zelfgemaakte pijlen ongeveer kosten per stuk?
Mooie FB site hier en deze man maakt prachtige dingen!
https://www.facebook.com/zoltan.koszta.54

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 10:47

Ja ik ken hem ik zit bij hem als vriend omdat ik zelf aan leerbewerken doe ;)
http://www.youtube.com/watch?v=8zOF5GCdWso
Dit ben ik met mijn maatje ;)
en ik ben nu bezig aan mijn eigen harnas en we zijn aan t oefenen met boogschieten te paard :P

is t bij de decatlon geen goedkope troep?
Ik was nu ongeveer 6 a 7 euro per pijl kwijt denk ik... of minder want ik had reserve spullentjes mee besteld XD

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 14:02

JamieShanin schreef:

Niet per definitie.
De Decathlon heeft een gedifferentieerd aanbod.
Voor carbon pijlen kun je bij de best gesorteerde zaken héél goed terecht.
Verder is het instinctief schieten geen exacte wetenschap.
Tot slot is zelf samenplakken van pijlen al snel minder homogeen dan zelfs el cheapo chinees lopende band werk.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 20:01

Ja maar carbon is gevaarlijk om mee te schieten, als dat kapot gaat in je hand om wat voorn reden dan ook
heb je het ook meteen in je ogen (bewijs van spreken)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 21:36

JamieShanin schreef:
Ja ik ken hem ik zit bij hem als vriend omdat ik zelf aan leerbewerken doe ;)
http://www.youtube.com/watch?v=8zOF5GCdWso
Dit ben ik met mijn maatje ;)
en ik ben nu bezig aan mijn eigen harnas en we zijn aan t oefenen met boogschieten te paard :P

Ik was nu ongeveer 6 a 7 euro per pijl kwijt denk ik... of minder want ik had reserve spullentjes mee besteld XD

Ha! Ik ben ook lederbewerker. Ik heb hem ook toegevoegd omdat ik zo'n masker voor m'n paard en zo'n harnas voor mezelf wil maken na m'n zadelproject.
Ik wou je filmpje bekijken, maar lukte me niet om te openen.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 21:39

JamieShanin schreef:
Ja maar carbon is gevaarlijk om mee te schieten, als dat kapot gaat in je hand om wat voorn reden dan ook
heb je het ook meteen in je ogen (bewijs van spreken)

Decathlon gaat geen dingen maken die gevaarlijk zijn. Je krijgt trouwens twee jaar garantie ook.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 21:44

Haha ja ik heb al een masker gemaakt etc haha ik ben nu met mijn eigen harnas bezig en met m'n zadel
je kan ook in m'n profiel kijken voor foto's ;)

Ik heb dat namelijk gehoord op mijn schietlessen ik mocht dr absoluut niet mee schieten... wat raar dan zeg

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 21:51

Jamie dat is werkelijk prachtig!!!!!!!!!!! Ik heb even gekeken en wat ben je mooi gekleed!!! Ik wou ook iets met een wit hemd, maar vind jouw gordel echt ongelofelijk mooi!
Ik vind het heel erg leuk om je uitrusting te zien, nog veel succes, ik heb leuke inspiratie opgedaan!

Ik heb zelf al m'n masker getekend, maar heb absoluut nog geen tijd gehad om eraan te beginnen, zal iets voor deze winter zijn vermoed ik.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 23:43

Cambiar schreef:
Decathlon gaat geen dingen maken die gevaarlijk zijn. Je krijgt trouwens twee jaar garantie ook.

Op die pijlen (van 5€)? Ik denk dat je ze een dag of vijf kan gebruiken met een recurve, dan zijn ze totaal om zeep..

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 08:32

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 08:40

JamieShanin schreef:
Ik heb dat namelijk gehoord op mijn schietlessen ik mocht dr absoluut niet mee schieten... wat raar dan zeg

Zie daar het ontstaan van urbane legende.

Het is klinklare peniskoek.

Je moet zélf nadenken. Heeft jouw moeder je dat nooit verteld?

Probeer eens zo´n carbon pijl te breken en vraag je dan af wat er dan fout zou moeten gaan bij het opleggen/lossen voor het gevaarlijk wordt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 08:49

Ruga schreef:
Cambiar schreef:

Op die pijlen (van 5€)? Ik denk dat je ze een dag of vijf kan gebruiken met een recurve, dan zijn ze totaal om zeep..

Dat denk je. Ah. Ok.
Urbane carbon legende deel twee.

Ik heb twee sets en die gaan al jaren mee. Eigelijk een veel te dunne/lichte uitvoering en ze kwispelen vrolijk door de lucht vanuit mijn turk. Probleemloos. Verschillende houten pijlen gebroken bij hetzelfde gebruik. Ook zijn de dayglo veren _/-\o_ makkelijk te zien.

Ik denk dat degenen die denken dat carbonfiber eng is, het woord ´luddite´ eens moeten opzoeken _O-

Er zijn zóveel ónzinverhalen. Vreemd genoeg juist door diehard experts. Is met vuurwapens ook zo. Dat wordt sinds jaar en dag aan elke beginner verteld dat door vuil/modder in de loop de kogel de breech je handen en gezicht doen ontploffen. ONZIN.
Allemaal oudewijvengeneuzel met een kern van verworden waardheid over het ´ontploffen´van de breech plug van mishandelde voor oorlog goedkoop inferieur gemaakte vuursteenslot technologie.
Het is met een modern wapen gewoon pure peniskoek zonder énige kern van zelfs maar theoretische waarheid. Toch verkondigen instructeurs het als waarheid, daarmee alleen maar de hokjes om hun expertise illustrerend.

Geen idéé waar de urbane legende over carbon vandaan komt. Is volstrekt oninteressant. Wel erg amusant. Is een echo van de verhalen over japanse motorfietsen in de jaren zeventig en kwartshorloges nog stééds. Vooroordeel op basis van onwillig onbenul is echter geen basis voor welke rationele uitleg ook. Tant pis :D

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 10:44

Verwarren jullie carbon niet met glasvezel? Ik zag er aan 2 euro, ik vermoed dat deze uit glasvezel gemaakt zijn.
Glasvezel is inderdaad minder sterk, onderhevig aan UV en zo...
Carbonpijlen, als groentje vermoed ik dat ik die niet zo in 1-2-3 zal kapot schieten. Nu, ga het proberen, dan ondervind ik het zelf, anders ga ik een nieuw setje in garantie gaan halen mocht het fout gaan :D