Krachttraining voor vrouwen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Krachttraining voor vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 17:09

Oefeningen hoeven ook niet snel, doe je ze langzaam, zijn ze vaak nog een stukje zwaarder, of vasthouden wanneer er het meeste spaning op staat.
Verder train ik absoluut niet licht en zoek ik met bepaalde spiergroepen echt wel mijn grenzen op, met andere meer ontwikkelde spieren, hou ik ze op peil, want ik vind ze in principe goed.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 17:13

Klopt maar ik bedoel de rusttijd tussen de herhalingen en de oefeningen.
Wat je zegt is wel grappig inderdaad, want vaak zie je die mannen een heel zwaar gewicht pakken maar kunnen ze die alleen heel snel.
Tja die mannen gaat het erom dat ze kunnen zeggen hoeveel kilo ze kunnen he :D

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 17:18

Ik train met een gewicht die ik voel maar niet helemaal in de kreukels lig
Ik train 4 keer per week
Wat er al gezegd werd klopt wel
Je kan het beter langzaam doen want dan heb je ook meer controle
En je spieren moet het dan ook langer vasthouden
Maar ieder moet doen wat hij/ zij prettig vind

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 17:19

Hanneke84 schreef:
Edit: Als iemand mij verteld dat ik mijn spieren op eet na 2 uur ( want dan heb je de koolhydraten en eiwitten wel al verbrand) en dat ik hetzelfde resultaat zou kunnen krijgen in minder tijd door op een andere manier te trainen zou ik dat erg graag horen.
Jij vind dit echter heel erg vervelend, bent het daar niet mee eens en dan komt er een beetje een discussie.
Helemaal niet erg zolang je respect hebt voor elkaar is het erg leerzaam toch? :)

Ligt er maar net aan met welke intensiteit je traint. Boven de twee uur train ik nooit en meestal is de krachttraining een kwartier korter.
Ik hoef niet op een andere manier te trainen om hetzelfde te bereiken, mijn training is prima zo, maar ik schijn dat hier nogal te moeten verantwoorden. Ik heb ook niet elke dag de tijd om een spiergroep te trainen.
Verder vind ik het vervelend dat mijn manier van trainen wordt neergesabeld door iemand die helemaal geen weet heeft van diezelfde training. Daar heb ik een reactie op gegeven, heeft niets met respect te maken en verder heb ik niemand gevraagd om een ander schema, waar ik in kortere tijd iets mee kan bereiken.

Vraag diezelfde mannen met die zware gewichten maar eens om diezelfde oefening met diezelfde gewichten eens in een langzamer tempo te doen, dan lukt het vaak een stuk minder.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 17:57

Dat laatste zeg ik net in mijn vorige post :D
Voorderest ben ik volgens mij wel duidelijk en netjes geweest en zo zie je maar zoveel mensen zoveel wensen en inzichten.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 18:13

Mindim schreef:
Het verschilt ook enorm, dus daarom een training afkeuren alleen om de tijd die er wordt gebruiktm klopt niet.

Veel vrouwen bij ons trainen met zeer weinig gewicht en standaard op apparaten en dan veelal de kleine circuitapparaten (die van Life Fitness, mischien bij anderen ook bekend). Ik train niet zo erg veel met apparaten, maar meer met losse gewichtn, ik ben een van de weinige vrouwen in de halterhoek en sta ook veelal tussen de mannen inderdaad :D

Wij hebben ook een enkele van Life Fitness, maar ook va Technogym en andere merken.. :j

Ieder figuur is ook anders, bij de een gaat het sneller en bij de ander weer wat langzamer.. (doe mij maar dat snelle :=)

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 18:20

Mindim schreef:
Oefeningen hoeven ook niet snel, doe je ze langzaam, zijn ze vaak nog een stukje zwaarder, of vasthouden wanneer er het meeste spaning op staat.
Verder train ik absoluut niet licht en zoek ik met bepaalde spiergroepen echt wel mijn grenzen op, met andere meer ontwikkelde spieren, hou ik ze op peil, want ik vind ze in principe goed.

Bij onze sportschool hebben ze apparaten van Technogym. Daar loopt een metertje mee die aangeeft hoe snel (of langzaam :P ) je de oefening moet doen.
Ik ben altijd te snel... Als ik probeer het metertje te volgen is de oefening plots een stuk zwaarder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 18:40

Hanneke84 schreef:
Dat laatste zeg ik net in mijn vorige post :D
Voorderest ben ik volgens mij wel duidelijk en netjes geweest en zo zie je maar zoveel mensen zoveel wensen en inzichten.

Ik doelde ook niet op jou hoor.
Hoeveel gewicht je er dus aan hebt zegt dus niet altijd iets over de juiste manier van trainen of de intensiteit er van.
Je ziet ook vrij veel mensen te zwaar de biceps trainen, met het gevolg dat ze hun rug gaan gebruiken. Ze vinden dat dan heel stoer, maar eigenlijk is het niet verstandig. Verder heb je ook een categorie man, die alleen de torso en armen traint en alles beneden de gordel niet. Dan zijn ze van boven best massaal, maar zonder kont en met dunne beentjes.
Je ziet ook mensen die de gewichtenen van de apparaten laten neerkomen op het volgende blok of hun arm of been compleet strekken tijdens oefeningen, dan gaat de spanning er af, dus helpt het niet of mensen die het gewicht aan hun gewrichten laten hangen ipv beetpakken.
Dus gewicht zegt mij niet altijd zoveel, bij verkeerd gebruik heb je er namelijk helemaal niets aan.
@ Nancy
We hebben bijna alleen maar Life Fitness en daar lopen geen meters mee. Je hebt de beginnersapparaten, daar kun je op gaan zitten en hoeft eigenlijk alleen de stand van 1 t/m 12 in te stellen en verder niet. Daarna de gewone apparaten, uiteindelijk ga je steeds meer met losse gewichten doen.
Verder de toestellen van Hammer Strenght.

Ik doe het liever langzamer, snel vind ik persoonlijk een stuk gemakkelijker gaan, dus doe ik dat niet.

missfitness

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 18:42

De snelheid en de trainingsduur heeft te maken met je doel zoals hier al is beschreven. Ik train op massa en train 2 of 3 spiergroepen per keer. Ik train heel geconcentreerd om de spier optimaal te trainen en ik train mijn spier dan ook helemaal moe. Ik pak ook een gewicht die ik max 12x kan liften en dan aflopend.
Een spiergroep kan je op zoveel verschillende manieren trainen. Soms ben ik wel een half uur met een spiergroep bezig, maar dat hangt af van de oefening en je doel op dat moment. Ik train met dumbells, maar ook apparaten. En ook ik sta tussen de mannen en train zwaarder dan de meeste mannen.
Ik moet zeggen dat ik het ontzettend leuk vind dat hier meer fanatieke vrouwen zijn en die echt serieus met krachttraining bezig zijn!! Leuk om zo ervaringen uit te wisselen!

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 18:44

Mindim schreef:
Hoeveel gewicht je er dus aan hebt zegt dus niet altijd iets over de juiste manier van trainen of de intensiteit er van.

Klopt helemaal :j

Bij ons zie je wel eens van die mannen die denken even 24 kg te kunnen liften met de biceps.. En dan gaat het hele bovenlichaam heen en weer.. :n
Of als ze een rug oefening doen, dat ze helemaal schuin gaan hangen, dat ze bijna liggen, terwijl ze eigenlijk rechtop en borst vooruit moeten hebben..
Alleen maar omdat er dan een kilo of 10 meer aan kan :roll:

Kan me daar best wel aan ergeren en moet me dan ook inhouden om niks te zeggen..
Gister was zo'n gast die zo'n meisje wel even alles uitlegde,, om indruk te maken volgens mij :+ Want er klopte geen zak van hahaha

En dan ook nog eens het liefst zo snel mogelijk want dan kunnen ze zo veel mogelijk reps maken en dat is stoer := :+
Nou euhh,, zoals ik het heb geleerd en de fitnessinstructeur ook zegt is hoe langzamer je terug gaat, hoe beter :j

Nou ik heb mijn eten binnen :+
Tijd voor de sportschoooollll :):)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 18:48

Ik train momenteel mijn armen zwaarder dan mijn benen. Vooral mijn schouders zijn na een sleutelbeenbreuk achtergebleven. Dus ik probeer meer mijn armen te trainen. Front press, bench press, front raise, side raise en dat soort dingen. Ik vind het lastig, want ik vind schouders erg zwaar, mijn ene arm loopt ook niet helemaal zoals het moet. Opdrukken voor biceps en triceps, lukt me amper, terwijl ik mijn biceps zwaar en op verschillende manieren train. Ik wissel de oefeneningen om de 6 weken trouwens.
Dus tips om mijn schouders te versterken zijn welkom. Ook wat meer oefeningen met de swissbal vind ik interessant, want en gewichten trainen en in balans blijven vind ik erg leuk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 18:51

Ik ben vanochtend geweest en heb weekend! Nu ja, ben een bezige bij, dus rust is er eigenlijk nooit. Ik vind het sporten heel verslavend trouwens. Als ik een week niet ben geweest, zit ik lichamelijk niet meer lekker in mijn vel. Heb het idee, dat het verpappen dan al begint :') Ik ga 3 keer, wil ook niet vaker, dan kan ik er obsessief over gaan worden. Mijn beste vriendin is instructrice en die is zo bloedfanatiek, zelfs als ze hier een nacht komt logeren, drukt ze zich op in de achtertuin :D

missfitness

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 18:52

Opdrukken doe je niet met je biceps maar triceps (en schouders moeten idd sterk zijn)!
Belangrijk voor iedereen! De zwakste arm is bepalend voor het gewicht waar je mee traint. Zo hou je de spierenkracht en definitie in evenwicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 18:58

missfitness schreef:
Opdrukken doe je niet met je biceps maar triceps!
Belangrijk voor iedereen! De zwakste arm is bepalend voor het gewicht waar je mee traint. Zo hou je de spierenkracht en definitie in evenwicht.

Jep je hebt helemaal gelijk, smal is triceps, breed niet biceps. Ik doe ze nooit, dus weet er weinig van :D

Weet je wat het vreemde is, dat mijn zwakke arm, met biceptraining op een apparaat achterblijft, maar met dumbells het langer volhoudt en makkelijker traint. Ik train sowieso altijd met gelijke gewichten, mijn zwakke arm alleen wel eens vaker of apart met extra gewicht. Vaak doe ik om en om, maar mijn zwakke arm af en toe een extra trainingsbeurt. Vind ik erg lastig trouwens, hoe dat aan te pakken.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 19:38

lekkere discussie :P

nou 2 uur trainen zet ik geen vraagtekens bij want als ik lekker bezig ben, kijk ik op de klok en denk ik ships! ik moet alweer stoppen , tijd is op.... (tijden voor mn kindje weer op te halen ivm fles en slapen)

ik doe op de apparaten piramide training,nou mooi dat je dan ff bezig bent hoor....dan raffel je niet ff in enkele minuten af.....
het zijn 3 sets, bestaande uit 12,10,8,6 x (en dat is dus 1 set) en dat voor elk apparaat, en ik heb er 9 te gaan :=

vandaag PT training gehad, damn heavy! moest ook mijzelf in een " wedstrijd" verbeteren

40 squats, 30 situps,20 opdrukken, en 10 bumbies
en dan 1 minuut rust en nogmaals deze set maar wel moest het kwa tijd sneller
maar heb mijzelf wel " verslagen" haha! (3min 56- 3min 06)

en nu na de 3 zware trainingen van deze week , heb ik overal spierpijn :')

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 19:41

Zooo weer terug uit de sportschool :)
Kga morgen echt spierpijn hebben en zondag ook, want heb zojuist een afspraak gemaakt voor morgen met de meest fanatieke trainer van de sportschool hahaha.
hij gaat een schema voor me maken gebaseerd op een flinke training van een half uur. Waarbij je full body pakt. Heb er zin in want is de bedoeling dat ik dan in 3 maanden mijn doelen dan haal :)
Denk dat ik 1 x per week met hem dan ga en de rest van de dagen de training zelf doe.

Morgen is de 4de keer deze week :)

Ojajoh: lekkere training zeg!

missfitness

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:07

Ojajoh schreef:
lekkere discussie :P

nou 2 uur trainen zet ik geen vraagtekens bij want als ik lekker bezig ben, kijk ik op de klok en denk ik ships! ik moet alweer stoppen , tijd is op.... (tijden voor mn kindje weer op te halen ivm fles en slapen)

ik doe op de apparaten piramide training,nou mooi dat je dan ff bezig bent hoor....dan raffel je niet ff in enkele minuten af.....
het zijn 3 sets, bestaande uit 12,10,8,6 x (en dat is dus 1 set) en dat voor elk apparaat, en ik heb er 9 te gaan :=

vandaag PT training gehad, damn heavy! moest ook mijzelf in een " wedstrijd" verbeteren

40 squats, 30 situps,20 opdrukken, en 10 bumbies
en dan 1 minuut rust en nogmaals deze set maar wel moest het kwa tijd sneller
maar heb mijzelf wel " verslagen" haha! (3min 56- 3min 06)

en nu na de 3 zware trainingen van deze week , heb ik overal spierpijn :')

Klikt goed!! Heerlijke training!!
Die pirmamide training doe ik ook! Zeer effectief!!
Nu even wat rust inlassen want je spieren moeten herstellen.

missfitness

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:25

Mindim schreef:
Weet je wat het vreemde is, dat mijn zwakke arm, met biceptraining op een apparaat achterblijft, maar met dumbells het langer volhoudt en makkelijker traint. Ik train sowieso altijd met gelijke gewichten, mijn zwakke arm alleen wel eens vaker of apart met extra gewicht. Vaak doe ik om en om, maar mijn zwakke arm af en toe een extra trainingsbeurt. Vind ik erg lastig trouwens, hoe dat aan te pakken.

Met wat voor apparaat gebeurt dat? Het kan zijn dat je met dat apparaat je biceps meer geisoleerd traint? Met dumbells gebruik je onbewust andere spieren waardoor het makkelijker gaat? Er zit nog en groot verschil in kracht en spier in je armen?

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:25

Ik ben net terug, was lekker!
Heerlijk rustig, meneer de fitnessinstructeur zei dat ik flink gegroeid ben (slanker en gespierder geworden)
Dus dat was wel leuk om te horen :D

Als ik 2 dagen niet ben geweest, voel ik me al een papzak :')
Laat staan een week, haha

Wat zijn bumbies?

missfitness

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:27

Hey Nancy wat heb je vandaag getraind?
Leuk compliment van meneer de fitnessinstructeur!

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:28

Ik heb vandaag beetje voor de lol getraind, dus geen specifieke spieren echt onder handen genomen.. Omdat ik dat gister al helemaal had gedaan.
Had gister een full body training gedaan op schouders na

Nu alleen rug, schouders en buik :j

Ja hij is nog knap ook *D Haha _O-
Al die knappe mannen bij mijn sportschool <3
Vaak ben ik de enige dame daar, dus ik heb nogal wat te kijken daar :):)
De leeftijd ligt daar ook vrij laag (20-25 vooral)

missfitness

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:30

Zo heb ik mijn vriend ook ontmoet haha..

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:32

~~}> Wie weet kom ik mijn droomman ook wel tegen :x

Er zitten me er toch een paar leuke bij :9 O:)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:39

missfitness schreef:

ja was idd een heerlijke training, heb nog veel meer gedaan dan alleen dat hoor, heel veel krachttraining, we zijn 55 min bezig geweest :P en ik heb denk ik in totaal wel 200 squats gedaan :+
Nu heb ik rust tot dinsdag
ik train altijd di, do en vr heel fanatiek, heel soms als ik niet al te veel gedaan heb in die sessie's dan pak ik zondag bodycombat

_nancy: bumbies: uh ja hoe leg ik dat uit, je staat dan ga je op je handen en je voeten naar achter op de tenen (zoals opdrukken) dan zet je je voeten weer onder je ,sta je op ,rek je uit, en weer opnieuw,handen op de vloer,benen naar achter in opdrukstand, benen er weer onder en weer opstaan en rekken
en dat is eigenlijk een 3 kwart bumbie, want officieel hoort er bij het opstaan ook nog een sprongetje :P

altijd leuk die complimenten! bij mij zie je inmiddels mijn buik in cm afnemen en ik merk het verschil wel want ik merk dat ik tegenwoordig al veel meer kan hebben
maar goed ik ben een beginner en pas 02-01-2012 begonnen := ik heb namelijk 27 kilo meer als 3 jaar geleden :o
dus heel veel verschil is er nog niet!
wel heb ik een test gehad en toen was ik super super trots op mijzelf! leggpress van 140kg (maximale kracht) *\o/*
nou en dat voor een beginnertje :Y)

hier geen knappe mannen,althans niet op de tijden die ik train (altijd ochtenden)

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:46

Ojajoh schreef:
missfitness schreef:

ja was idd een heerlijke training, heb nog veel meer gedaan dan alleen dat hoor, heel veel krachttraining, we zijn 55 min bezig geweest :P en ik heb denk ik in totaal wel 200 squats gedaan :+
Nu heb ik rust tot dinsdag
ik train altijd di, do en vr heel fanatiek, heel soms als ik niet al te veel gedaan heb in die sessie's dan pak ik zondag bodycombat

_nancy: bumbies: uh ja hoe leg ik dat uit, je staat dan ga je op je handen en je voeten naar achter op de tenen (zoals opdrukken) dan zet je je voeten weer onder je ,sta je op ,rek je uit, en weer opnieuw,handen op de vloer,benen naar achter in opdrukstand, benen er weer onder en weer opstaan en rekken
en dat is eigenlijk een 3 kwart bumbie, want officieel hoort er bij het opstaan ook nog een sprongetje :P

altijd leuk die complimenten! bij mij zie je inmiddels mijn buik in cm afnemen en ik merk het verschil wel want ik merk dat ik tegenwoordig al veel meer kan hebben
maar goed ik ben een beginner en pas 02-01-2012 begonnen := ik heb namelijk 27 kilo meer als 3 jaar geleden :o
dus heel veel verschil is er nog niet!
wel heb ik een test gehad en toen was ik super super trots op mijzelf! leggpress van 140kg (maximale kracht) *\o/*
nou en dat voor een beginnertje :Y)

hier geen knappe mannen,althans niet op de tijden die ik train (altijd ochtenden)

Die Bumbies klinken goed!
Ik moet een lijstje maken met dingen die ik wil behalen en dingen die ik dan wel wil doen voor in dat trainingsschema
ik denk dat deze er wel in komt :D!