Slapeloosheid: hoe ga jij ermee om?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Cookies

Re: Slapeloosheid: hoe ga jij ermee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 08:59

Ik heb een paar dagen melatonine geprobeerd de afgelopen dagen en heb geen oog meer dicht gedaan. Ik kreeg er vreselijke rusteloze benen van. Dus ben er maar weer mee gestopt.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 09:06

Hier geen slapeloosheid, maar ik kan heeel lang slapen, en dan nog wakker worden als een zombie..
Voor mij maakt t geen klap uit of ik 12 of 6 uur slaap, ik blijf even moe.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 09:08

Ik meld me ook even, want heb al jaaaaaren last van slapeloosheid.
Zelf slaap ik altijd redelijk goed in, om een uur of 12 meestal, maar wordt dan om 2 of 3 uur wakker en dan is het gebeurd met de pret, dan slaap ik dus helemaal niet meer (oorzaak: malende gedachten). Ik zie bij anderen melatonine heel goed helpen (0,5 tot 1 mg) maar voor mij werkt dat dus totaal niet. Homeopathie heb ik ook geprobeerd, is wel een voordeel dat ik daar zelf veel vanaf weet, alleen ik had het liever andersom gehad, dat ik er niets vanaf wist en dat het bij mij óók eens helpt zoals ik het bij anderen zie werken! Ik slaap er wel goed op in (bv Dormeasan of Passiflora), maar ik slaap er niet op dóór.

Wat bij mij nog het best werkt is Magnesium/Calcium en Acetyl-L-Carnitine. Dat laatste helpt zelfs redelijk
goed, ik slaap er ca. 5-6 uur op door en dat is al heel wat. Dus dat gebruik ik nu. Wel jammer dat dat een erg prijzig supplement is.

Trouwens, ik zie mensen in dit topic zeggen dat melatonine homeopatisch is, maar dat is dus echt niet zo hoor. Dat heeft niets met homeopathie te maken, dat valt meer onder orthomoleculair

eekhoornerik

Re: Slapeloosheid: hoe ga jij ermee om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 18:07

Melatonine helpt bij mij helemaal niet :n. Dormeasan en Valeriaan ook niet.

Enige wat mij helpt is dat Promethazine, maar heb de afgelopen weken zelfs zonder heerlijk kunnen slapen.
Denk dat mijn zorgen voorbij zijn (faillissement werkgever en ik werkloos op straat).

Vanaf zondag slaap ik echter weer heel slecht, maar dat heeft natuurlijk alles te maken met de spanningen rond mijn nieuwe baan. Zal ook nog wel even zo blijven, vandaag begonnen en heel veel informatie te verwerken :=. Dus ik houd er rekening mee dat ik nog een paar nachten of weken niet goed slaap, ben het inmiddels wel gewend :D. Als het echt niet meer gaat dan vraag ik de HA gewoon om weer Promethazine voor een paar nachtjes.

Eerlijk gezegd geloof ik niet meer in homeopatische middelen...

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 21:44

Ik slaap ookal jaren slecht. Eerste paar jaar vooral doordat ik op kamers gewoond heb. Ik werkte in 3 verschillende diensten waardoor ik vaak last had van huisgenoten, of geluiden van buiten (woonde vroeger in een vrijstaand huis bij het bos, en toen midden in het centrum boven een winkel). Omdat ik het zat was ben ik met oordoppen gaan slapen. Een tijdje ging het heel goed totdat het huis ineens trilde, en je hoorde een heel vervelend gedreun. Omdat ik HSPER ben, ben ik daar extra gevoelig voor. Mijn huisgenoten, en buren in de straat hadden nergens last van (ze hoorden wel wat, maar konden gewoon slapen). Na lang zoeken kwam ik erachter dat het van een gebouw af kwam van kpn. Omdat ik het niet meer trok, en slecht sliep heb ik slaappillen gekregen van de huisarts. Die heb ik een paar maanden geslikt. Slapen ging veel beter, alleen de eerste paar uren op het werk liep ik rond met hoofdpijn. Gelukkig vond ik snel een andere kamer wat verderop, alleen nog steeds in het centrum. Dus met nachtdiensten kon ik weer met oordoppen & slaappillen gaan slapen.

Nu heb ik eindelijk m'n eigen appartement, maar slaap nog steeds niet altijd even goed. Sommige dagen kan ik echt 12 uur slapen, en heb ik nog het gevoel dat ik heel moe ben. Slaappillen gebruik ik al een hele tijd niet meer, en als ik niet in slaap val blijf ik gewoon op bed liggen. Als ik m'n bed uit ga en t.v ga kijken of iets anders dan slaap ik al helemaal niet meer.

Om actief te blijven op het werk (als ik maar 2 - 4 uurtjes geslapen had) dronk ik energie drank & koffie. Erg slecht, maar zonder dat was ik echt een zombie. Omdat ik steeds meer nodig had om fit te blijven ben ik uiteindelijk gestopt met die rotzooi. Ik zorg nu dat ik wat vroeger m'n bed in ga, en meer sport. De uren die ik te weinig slaap haal ik in het weekend wel weer in :D.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 21:47

Niet veel gelezen hoor, maar zijn orgaantijden wel eens gevallen in dit topic?
Bepaalde tijden wakker blijven/worden kan daar iets mee te maken hebben.

Zo werd ik standaard om 1 uur s'nachts wakker, 5 minuten eerder of later maar rond 1 uur.
Achteraf bleek ik last te hebben van mijn galblaasmeridiaan, en die is actief tussen 11 en 1 s'nachts. :+

De orgaanklok

De orgaanklok is een manier om te kunnen inschatten welk orgaan klachten veroorzaakt of zwak is. Het is een Oosterse diagnosemethode.
Op de Orgaanklok (die wordt weergegeven in de vorm van cirkelvormige tabellen in de vorm van een klok) kan worden afgelezen wanneer de verschillende Organen het meest actief en het minst actief zijn.

Op de tijden - de linker tabel -dat er veel energie aanvoer is, zal het desbetreffende orgaan op volle toeren draaien.
Een zwak orgaan zal zich tijdens deze energie piek niet prettig voelen. Kenmerkend is pijn, wakker worden tijdens de nacht of algemene activiteit.
Tijden van veel energie aanvoer Orgaan Tijden van weinig energie aanvoer
01.oo - 03.oo uur Lever 13.oo - 15.oo uur
03.oo - 05.oo uur Longen 15.oo - 17.oo uur
05.00 - 07.oo uur Dikke darm 17.oo - 19.oo uur
07.oo - 09.oo uur Maag 19.oo - 21.oo uur
09.oo - 11.oo uur Milt en pancreas 21.oo - 23.oo uur
11.oo - 13.oo uur Hart 23.oo - 01.oo uur
13.oo - 15.oo uur Dunne darm 01.oo - 03.oo uur
15.oo - 17.oo uur Blaas 03.oo - 05.oo uur
17.oo - 19.oo uur Nieren 05.00 - 07.oo uur
19.oo - 21.oo uur Bloedsomloop 07.oo - 09.oo uur
21.oo - 23.oo uur Verwarming 09.oo - 11.oo uur
23.oo - 01.oo uur Galblaas 11.oo - 13.oo uur

Weinig energie
Op de tijden dat er weinig energie aanvoer is - de rechter tabel - zal het desbetreffende orgaan in een dip zitten.
Een zwak of ziek orgaan zal zich op deze tijden melden door sufheid, slaperigheid of algemene malaise.

Voorbeeld
Een overbelaste lever kan de volgende klachten geven:
• Altijd tussen 01.00 en 03.00 uur 's nachts wakker worden om bijvoorbeeld te moeten plassen - extra activiteit tijdens de tijden van veel energie aanvoer op de lever.
• Altijd tussen 13.00 en 15.00 uur 's middags een dip, suf en zin om een middagdutje te doen - een inzinking op het moment dat er weinig energie aanvoer is op de lever.

Deze Orgaanklok kan alleen als indicator worden gebruikt. Maar het kan op grond van de Orgaanklok bijvoorbeeld duidelijk worden dat iemand een zwakke lever heeft. Soms is het dan met simpele maatregelen mogelijk om daar rekening mee te houden en de gezondheid te verbeteren.

http://www.ardra.nl/ardra/index.php?opt ... &Itemid=15

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 21:53

Overigens ben ik ook een slechte slaper geweest, al vanaf mijn 6e medicijnen.
Tijd Ritalin geslikt en toen zat ik op 10 a 15 mg melatonine per nacht.

Nu inmiddels een maand of vijf daar van af en inmiddels slaap ik met 2.5 mg sinds een week!
Ik was overdag moe, en dat is een verschijnsel van teveel melatonine.

Lijkt misschien onzin trouwens, die orgaantijden.. Maar mijn ervaring is dat het wel klopt.
Manieren om dat weer op orde te krijgen is bijvoorbeeld bach bloesem remedie dmv de nieuwe methode van Dietmar Kramer. C.I.N.T heeft een goede degelijke opleiding hierin.

Het tussen 2 en 3 wakker worden heeft iets te maken met je lever volgens de orgaanklok.
En het spreekwoord ''iets op je lever hebben'' is er niet voor niets, dat is ergens uit ontstaan. :Y)
De hele omschrijving weet ik zo even niet, heb mijn boek vandaag net uitgeleend aan de fysio nl. :+

blazelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 22:07

Grappig dat zou wel eens kunnen kloppen bij mij! ik ben een hele tijd rond 4 uur wakker geworden en heb last van mijn longen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 07:57

Apart toch? :Y)
Ik ben ook best nuchter hoor, maar bij mij heeft het wel geklopt.

Zo heb ik heeeeel lang last van mijn nek gehad, beide zijkanten.
Bleek toen ik met de bach bloesem begon, dat dat een huidzone is van je dunne darm.
Ik heb een gluten en melk allergie, en was toen nog niet op dieet omdat ik het niet wist.
Mijn schouders idem, ook zoveel last van gehad, maar ook dat is een huidzone van je dunne darm. :Y)

Als je er van af wilt, kan je best eens een goede therapeut opzoeken met bach bloesem, of een acupuncturist die werken uiteraard ook met energiebanen.
Ik moet zeggen, sinds ik mijn galblaasmeridiaan behandel, dat ik nooit meer wakker geworden ben. :+