homo's mogen geen bloed doneren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mogen homo's bloed geven

Ja
322 (70%)
Nee
96 (20%)
Misschien
22 (4%)
ik heb geen mening omdat ik eigelijk niet zou weten waar ik het over heb.
18 (3%)

Totaal aantal stemmen: 458

LadyMadonna

Re: homo's mogen geen bloed doneren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 13:14

Dat het merendeel van de HIV patienten homo georienteerd zijn zegt niet dat elke homo een potentieel HIV gevaar is. En daarbij, tellen ze 3e wereld landen dan niet mee? Waar kinderen al met HIV geboren worden?

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 13:16

Er wordt niet eens gevraagd of je homo bent. Maar of je met mensen van hetzelfde geslacht hebt geslapen.
Derde wereld landen hebben al helemaal niets te maken met NL'ers die bloed willen geven in NL.

Stel je niet zo aan, zeg. Problemen maken die er helemaal niet zijn.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 13:17

stef schreef:
Dat het merendeel van de HIV patienten homo georienteerd zijn zegt niet dat elke homo een potentieel HIV gevaar is. En daarbij, tellen ze 3e wereld landen dan niet mee? Waar kinderen al met HIV geboren worden?

Neen, waarom zouden ze die meetellen. De maatregelen tegenover donatie staat in direct verband met de risico groepen in dat land. Daarom vind je in sommige landen dat het een risico groep is en in andere landen niet.

En wie zegt dat elke homo een potentieel hiv gevaar is, niet het bloedtransfusiecentrum, niet de etische commisie die daarover beslist, het zegt wel dat er in de mannen die seks hebben met andere mannen een verhoogd risico is. En sinds je niet volledig kan uitsluiten door testen, bestaat een groot deel van risico beperken door het uitsluiten van groepen. Lijkt me juist goede beslissing, hoe minder het risico hoe beter. Ik denk dat iedereen dat wel wil, zou jij ja zeggen tegen een verhoogd risico?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 13:22

Thirty schreef:
Er wordt niet eens gevraagd of je homo bent. Maar of je met mensen van hetzelfde geslacht hebt geslapen.
Derde wereld landen hebben al helemaal niets te maken met NL'ers die bloed willen geven in NL.

Stel je niet zo aan, zeg. Problemen maken die er helemaal niet zijn.

Je mening geven allemaal prima hoor, maar moet dat op deze manier?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 13:23

Lesilla... Nee, is ook zo..
Het is gewoon heel erg dubbel. Want met het uitsluiten van een hele groep mensen, sluit je ook goede donoren uit.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 13:27

stef schreef:
Het is gewoon heel erg dubbel. Want met het uitsluiten van een hele groep mensen, sluit je ook goede donoren uit.

Waarheid als een koe, daarom hoop ik dat er eindelijk een sluitend onderzoek komt. En nog meer een vaccinatie.
Want er is een hoge nood aan bloed!

En voor de mensen zelf ook, soms snap ik niet dat er in 2011 nog risico groepen kunnen zijn (wisselende partners enz). We hebben prima gezondheidszorgsysteem, en aan gezondheidspreventie zal het ook niet liggen. Vind dat eigenlijk triestiger dan het uitsluiten.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 13:29

En btw: Wisselende contacten heb je onder hetero's net zo goed. Moet je die groep dan ook uitsluiten? Dan blijft er niks over....

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 13:31

stef schreef:
En btw: Wisselende contacten heb je onder hetero's net zo goed. Moet je die groep dan ook uitsluiten? Dan blijft er niks over....

Die zijn ook uitgesloten.

Veiligheid voor alles
In principe kan iedere gezonde persoon tussen de 18 en 70* jaar bloed geven. Wel gaat de veiligheid van het bloed voor alles. Mensen kunnen uitgesloten worden als donor als de veiligheid van het donorbloed niet 100% gegarandeerd is.

Epidemiologische gegevens van het Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid tonen aan dat tatoeages, piercings of wisselende of homoseksuele contacten het risico op HIV en andere door bloed overdraagbare infecties aanzienlijk verhogen. Als uit de medische vragenlijst van een kandidaat-donor blijkt dat er een risico is op overdracht van besmettelijke aandoeningen zoals aids of hepatitis, zal de donor geweigerd worden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 13:34

ja, als je het van ze weet wel ja...
En wat nou als mijn man vreemd gaat met een vrouw die allemaal wisselende contacten heeft? Ik weet dat niet (anders is het geen vreemdgaan ;) )

Thirty

Misschien zelf even googlen voordat je je zo druk maakt?
Citaat:
Hoe voorkomt de bloedbank overdracht van HIV/AIDS?Hoe voorkomt de bloedbank overdracht van HIV/AIDS?

Elke bloedgift wordt getest op HIV (het virus dat AIDS veroorzaakt), maar deze test is tot een half jaar na het oplopen van een HIV-besmetting niet 100% betrouwbaar. Daarom kunnen sommige personen geen bloed geven.
Voor mannen geldt het volgende. Geef nooit bloed als u seks heeft gehad met een man. Geef tijdelijk 12 maanden geen bloed als u incidenteel seks heeft gehad met een vrouw die drugs heeft gespoten of met een vrouw die HIV seropositief is of AIDS heeft. Geef ook tijdelijk 12 maanden geen bloed als u seks heeft gehad met een vrouw die afkomstig is uit een gebied waar AIDS veel voorkomt (zoals Afrika ten zuiden van de Sahara) of als u zelf gewoond heeft in zo’n gebied.
Voor vrouwen geldt het volgende. Geef nooit bloed als uw vaste partner lijdt aan hemofilie en voor 1987 met stollingspreparaten is behandeld of als uw vaste partner als man ook seks heeft gehad met een andere man. Geef tijdelijk 12 maanden geen bloed als u incidenteel seks heeft gehad met een man die drugs heeft gespoten of met een man die HIV seropositief is of AIDS heeft of met een man die ook seks heeft gehad met een andere man. Geef ook tijdelijk 12 maanden geen bloed als u seks heeft gehad met een man die afkomstig is uit een gebied waar AIDS veel voorkomt (zoals Afrika ten zuiden van de Sahara) of als u zelf gewoond heeft in zo’n gebied.

Tenslotte geldt voor zowel mannen als vrouwen:
Geef nooit bloed als u
niet op de hoogte gesteld wilt worden van een afwijkende test
bezorgd bent over een risicodragend contact
HIV seropositief bent of AIDS heeft of als dit geldt voor uw vaste partner
drager bent van het hepatitis (geelzucht) B of C virus
of uw vaste partner ooit drugs heeft gespoten
hebt laten betalen voor seks met geld of drugs.
Geef tijdelijk 12 maanden geen bloed als u heeft betaald voor seks of als u zich verwond heeft aan een naald of scherp voorwerp met bloed van iemand anders.

http://sanquin.nl/sanquin-nl/sqn_donors ... _Section15

LadyMadonna

Thirty, volgens mij ben JIJ diegene die zich druk zit te maken hoor :?

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 13:35

Tuurlijk meid ;)

IK mag zelf geen bloed geven, voel me oh zo gediscrimineerd! :P

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 13:36

stef schreef:
ja, als je het van ze weet wel ja...
En wat nou als mijn man vreemd gaat met een vrouw die allemaal wisselende contacten heeft? Ik weet dat niet (anders is het geen vreemdgaan ;) )

Sjah, het gaat om een risico verlagend systeem, geen waterdicht systeem. Principe is, alles wat de kans verkleint is meegenomen.
Daarom ook die vragenlijst, niemand kan controleren of de persoon die goed ingevuld heeft... We kunnen alleen maar hopen

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 13:53

Citaat:
Hoe voorkomt de bloedbank overdracht van HIV/AIDS?Hoe voorkomt de bloedbank overdracht van HIV/AIDS?

Voor mannen geldt het volgende. Geef nooit bloed als u seks heeft gehad met een man. Geef tijdelijk 12 maanden geen bloed als u incidenteel seks heeft gehad met een vrouw die drugs heeft gespoten of met een vrouw die HIV seropositief is of AIDS heeft. Geef ook tijdelijk 12 maanden geen bloed als u seks heeft gehad met een vrouw die afkomstig is uit een gebied waar AIDS veel voorkomt (zoals Afrika ten zuiden van de Sahara) of als u zelf gewoond heeft in zo’n gebied.

Het moet verdorie niet gekker worden. Als je ooit seks hebt gehad met een man mag je nooit bloed geven, maar ga je over een vrouw heen die HIV positief getest is, dan moet je ff een jaartje wachten?! Wie legt mij dit uit?

En thirty, wil jij niet zo vreselijk denigrerend doen. Houd je fatsoen of zoek een andere discussie op. Dat jij je niet gediscrimineerd voelt, betekent nog niet dat het belachelijk is als een ander zich zo wel voelt.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 13:57

dat is eigenlijk wel krom inderdaad, maar die regel zal er wel zijn omdat je als je weet dat je sex hebt gehad met iemand met HIV/AIDS, je dit waarschijnlijk niet weer zult doen, maar je wellicht wel weer sex zult hebben met een man als dat je sexuele voorkeur is.

Ik vind het niet gek dat homosexuelen geen bloed mogen doneren, of het fair is is een tweede, maar better safe than sorry vind ik.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 13:59

Amen Xono....

Ik vind dit ook heel erg vaag... Waarom dit onderscheidt?

maar hoe zit het met testen? Ik heb een keer gelezen dat een HIV test ongeveer 3 mnd duurt. Als je dan perse bloed wilt geven (op deze manier zou ik niet eens meer willen trouwens) dan kan je je toch elke x aantal maanden laten testen?

Better safe than sorry, tja... over de rug van welwillende mensen.. maar zo is het altijd geweest op elk vlak

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 14:00

Better safe than sorry, helemaal mee eens. Maar dat mannen die over een HIV positieve vrouw gegaan is vervolgens weer bloed mag doneren is gelukkig veel veiliger dan het weren van alle homoseksuelen :D

En jouw eventuele argument voor deze zoveelste absurde regel is natuurlijk een tikkie apart. Alsof homoseksuelen expres over een HIV positief geteste persoon gaan :D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 14:05

nee Stef, want wat als je om de 3 maand test maar tussendoor het virus oploopt? Dan glip je net tussen de testen door toch of zie ik het verkeerd?

Je snapt niet wat ik bedoel denk ik, iemand kan een keer sex hebben gehad met iemand wat achteraf een HIV/AIDS besmet persoon bleek te zijn. Als je dan na een jaar nog steeds 'clean' bent, ben je dus (gelukkig) niet besmet.

Een homosexueel zal waarschijnlijk wel vaker homosexuele contacten onderhouden, dus de kans dat diegene in aanraking komt met het virus is dan groter. Althans, zolang het om wisselende contacten gaat. Een homosexueel stel kan natuurlijk samen een vaste relatie hebben zonder te 'swingen' en dus zijn ze na getest te zijn, net zo safe als een heterosexueel stel. Tja, voor die mensen is het sneu.
Het is niet leuk, dat snap ik, maar ik vind het algemeen belang zwaarder wegen dan dat van een groep mensen.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 14:18

stef schreef:
Ik blijf het toch discriminatie vinden. "Natuurlijk heeft niet iedere homo HIV" vind ik ook zo'n uitspraak waarvan ik denk... :x
Ik denk dat er meer homo's zijn die geen HIV hebben dan die het wel hebben. Om Homo's direct aan HIV te linken vind ik eigenlijk behoorlijk ouderwets.
Daarnaast vind ik het alsof we het over een groep vee hebben ipv over mensen.

Wat is er mis mee Stef? natuurlijk heeft niet iedere homo HIV is een hele normale uitspraak.
Weet niet wat jij er anders van maak?!? Je kunt ook discriminatie op je afroepen zonder dat het er is.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 14:23

stef schreef:

_/-\o_

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 14:24

opisop_shop schreef:
Een homosexueel stel kan natuurlijk samen een vaste relatie hebben zonder te 'swingen' en dus zijn ze na getest te zijn, net zo safe als een heterosexueel stel. Tja, voor die mensen is het sneu.

En dat is nogal een grote groep mensen!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 14:28

LCharlotte schreef:

Maar die worden nooit in die HIV onderzoeken meegenomen :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 14:34

Nou daarom. Er wordt vanuit gegaan dat een homo van relatie naar relatie vliegt, terwijl er genoeg zijn die gewoon een vaste, stabiele, monogame relatie hebben.
Ik vind dat voor homo's dezelfde vragenlijst moet gelden als voor hetero's, als daar dus idd de vraag over wisselende contacten in staat.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 14:35

XoNo schreef:
LCharlotte schreef:

Maar die worden nooit in die HIV onderzoeken meegenomen :D

Nou, tijd voor verandering zou ik zeggen ;)

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 15:50

XoNo schreef:
En thirty, wil jij niet zo vreselijk denigrerend doen. Houd je fatsoen of zoek een andere discussie op. Dat jij je niet gediscrimineerd voelt, betekent nog niet dat het belachelijk is als een ander zich zo wel voelt.

Wordt een beetje simpel van die mensen die altijd overal wat achter zoeken. Terwijl er helemaal niets achter te zoeken valt.
Maar toch blijven spitten he, want stel je kon je wel eens achtergesteld voelen :')

Regels zijn regels, er wordt niet gevraagd of je homo bent, en als je als hetero wisselende contacten hebt mag je ook geen bloed doneren.

Kun je mij denigrerend vinden, ik vind dat jullie een probleem maken dat er helemaal niet is.

Get a life, get over it. oliebol happens.