Nog meer bokkers die meedoen met de Ramadan?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 16:45

Hmm ik ben ook geen fan van de niqaab eerlijk gezegd.. Ergens ben ik heel erg voor iedereen moet lekker doen en laten wat hij wil, maar hier spelen toch nog wat andere factoren mee waardoor het wel een beetje een lastig geval wordt..

Ik ben twee keer in Turkije geweest, een keer wezen skieen (ja echt!) en een keer met de universiteit, naar Istanbul en Edirne :) haha allebei de keren iig geen luxe all inclusive :=

Hier is het kraanwater op zich geen drinkwater, maar ik poets wel alitjd gewoon m'n tanden ermee en was ook groenten en fruit enzo ermee. Nog nooit ziek geweest.. Ijsblokjes zijn geloof ik ook gewoon met kraanwater gemaakt meestal, maar heb daar ook nooit wat van gekregen, maar heb dan ook wel een ijzeren maag :o veel lokale families drinken het wel gewoon, schijnt alleen wel dat ze enorm veel nierstenen krijgen door het hoge kalkgehalte erin??

Hier in Tunesie serveren de meeste hotels trouwens ook veel lokaal eten :) Maar het blijft dan vaak wel erg toeristisch qua sfeer, ik vind die animatie altijd zo erg :') er zijn hier ook wel leuke kleine hotelletjes, maar het is wel moeilijk via internet het onderscheid daartussen te maken welke leuk en goed zijn en welke vies en oud zijn.. Daar moet je ze echt een keer voor zien vaak..

Hmm hier nog wat meer over koosjer eten: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kasjroet schijnt dat je als Jood dus eigenlijk helemaal niets mag eten wat door een niet-jood is gekookt...

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 16:47

knabbelgirl schreef:
Mag ik even binnenvallen :o Ik ben heel benieuwd ergens naar: Er zijn hier vast wel mensen die naast paardrijden ook nog meer sporten (gym oid). Gaat dat in de ramadan gewoon door of hebben jullie dan een pauze? Want dat lijkt me echt heel zwaar!

Mijn man doet normaal vier a vijf keer aan vrij zware fitness. Dat heeft hij nu even opgegven. Normaal doet hij dat rond acht uur savonds, dat is nu geen doen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 16:51

Ja, klopt: maar gelukkig leefde dat gezin niet zo koosjer haha :P Dat orthodoxe is aardig achterbleven toen ze israel verlieten. Alleen bepaalde dingen namen ze mee.
Pff wat een ramp lijkt mij om in Nederland echt koosjer te eten :s Mij te ingewikkeld :+ haha Zou een hele slechte orthodoxe jood zijn :P Heb toch een te grote voorliefde voor de mac :P

jamiroquai

Re: Nog meer bokkers die meedoen met de Ramadan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 17:56

Echt even serieus hoor, maar hoe zit dat nu met de niquaab en uit eten.
En sportende pubers?

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 18:11

Koosjer lijkt mij ook echt te moeilijk! Ik ken wel wat joodse mensen in Nederland maar die houden zich er geloof ik ook niet echt aan... De joodse bevolking hier op het eiland is wel heel erg streng en orthodox, die gaan trouwens sowieso niet buiten de deur eten..

Hoe dat met de niqaab zit.. Ik geloof dat ze in sommige landen in het midden oosten speciale restaurants hebben met familie afdelingen/aparte kamertjes, waar de niqaab dan wel word afgenomen, verder lijkt het me dat ze gewoon wat minder uit eten zullen gaan...

Nou hier staat weer een andere Chorba variant op het vuur, met vis vandaag, voor liefhebbers een receptje even uit m'n hoofd van hoe ik 'm net in elkaar heb gedraaid:
ui, wortel en aardappel in hele kleine stukjes snijden, even aanfruiten en dan wat harissa en geperste/fijngesneden knoflook erbij. Wat tomatenpuree met water mengen, dat erdoor roeren. Nog meer water erbij, de visjes erin (pff weet neit hoe ze heten, het zijn hele kleine minivisjes, maar je kan ze ook vervangen door stukjes vlees of kip die je eerst mee laat koken en daarna fijnfrummelt in de soep), een beetje komijn en korianderpoeder erdoor, de visjes na een minuut of 20 eruit halen en het vlees ervan fijnfrummelen met je vingers en weer terug de soep in, peterselie erbij, gerstenkorrels of kleine ministukjes pasta erdoor (hier heten ze langues d'oiseau, vogeltongetjes) en nog doorkoken tot die gaar zijn... Serveren, flink citroen erover uitknijpen, stokbroodje erbij en smullen maar :)

Nadoesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 19:28

lakshmi schreef:
Nadoesh hier zijn geen Macs en Burger Kings enzo! Vanwege meerdere redenen, ten eerste wilde Tunesie ze enkel toelaten als met lokale vleesproductie zou worden gewerkt en die ketens gingen niet akkoord, daarbij wilde voor zover ik begrepen heb de familie ook gelijk een mooi aandeel opeisen, waarmee de ketens ook niet zo blij waren := zo hebben ze trouwens ook Pepsi het land uit gewerkt haha, die wilden de opbrengst niet delen :P

aha goede zaak! 1-0 voor tunesie

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 19:52

Hihi ik hoop ook dat het zo blijft! De lokale fast food dingen zijn juist zo lekker, tabouna broodjes of libanese wraps met stukjes kalkoen, harissa, mayo, gegrilde groentensalade :9 hier ondertussen alweer gegeten, zon gaat hier iets eerder onder.. Nu zitten voor de serie 'Nsibti el Aziza' (mijn schoonmoeder) op nessma, het is wel flauw maar vind het toch steeds grappiger :')

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 20:36

lakshmi schreef:
zo hebben ze trouwens ook Pepsi het land uit gewerkt haha, die wilden de opbrengst niet delen :P

Wat een goede zaak trouwens, dat spul is echt niet te drinken :') .

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 20:50

Haha we missen het idd niet :') wat zo lekker is hier, dat je in restaurantjes als je cola bestelt echt nog van die glazen flesjes/flessen krijgt, veel lekkerder.. Ik drink eigenlijk vrijwel geen cola maar zo heel af en toe is zo'n glaasje wel lekker :)

Hollands eigen Heineken was trouwens wel slechts twee jaar terug ofzo de deal aangegaan met 'de familie', was nog een aardig schandaal uiteindelijk :=

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 20:53

Kent iemand hier trouwens basboussa? Het zou een Egyptische zoete lekkernij zijn met kokosnoot ofzo, m'n man is daar helemaal weg van hihi.

Edit: al gevonden, schijnt in meerdere landen te bestaan. Hier hebben we een variant die dan weer harissa hlow (zoete harissa) heet, met pistache noten of amandelen fijngemalen erdoor ipv kokos :)

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 21:04

Ziet er wel lekker uit. Met noten erin vind ik het al gauw llekker!

Iedereen heeft het over het avondeten, maar wat eten julie bij het opstaan? Ook zo uitgebreid, of hap- snap?

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 21:18

Oeh Basbousa!!! Lekker hoor!!!
Hier in Egypte wel gewoon Mac. D enzo, ook gewoon Pepsi, maar inderdaad vaak ook uit glazen flessen, inderdaad een stuk lekkerder.

Znet weer met het ontbijt hier meegegeten, en het is toch elke keer weer lekker. Lekkere stukken rundvlees, kofta, heerlijke soep, en nog veeeeeel meer! Er staan telkens een sutk of 8 schalen met vershcillende dingen op tafel, en zoete hapjes en een kop thee na. Atayif is overigens heeeeeeeeeeeeerlijk!!!
Ik ga misschien aankomende zondag proberen mee te vasten :D

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 21:20

Ik heb gewoon gegeten vandaag, maar ik krijg honger als ik al jullie lekkere hapjes voorbij hoor komen _O-

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 21:48

Ha ha Blue Eyes, ik ook! :9

Lijkt me wel een zwaar ontbijt trouwens, vooral warme gerechten. Of het zou al en gebakken eitje moeten zijn! :j

sl0wm0ti0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 23:37

Hallo allemaal!

Nog een moslima meldt zich! :D Ik doe dit jaar niet mee met vasten omdat ik zwanger ben. Ik voel me ook echt ontzettend beroerd (misselijk, moe, overgeven) anders had ik het denk ik wel geprobeerd. Vind het wel jammer dat ik niet kan vasten. Ik ervaar tijdens de ramadan het vasten als een extra stuk spiritualiteit. Je bent tenslotte de hele dag door in aanbidding doordat je vast! Mijn man vast wel, dus ik probeer elke dag wat lekkers te maken, maar wel gezond en niet overdadig. tenslotte zit je vaak na een paar happen toch al redelijk vol. En hoewel in veel culturen ramadan vooral om eten draait, is dat natuurlijk niet de hoofdzaak! Zo is het;

1. Verboden om je vol te proppen. (ongeacht of het nu ramadan is of niet trouwens) De Profeet (vrede zij met hem) heeft gezegd dat er in je buik ruimte moet zijn voor 1/3 water 1/3 voedsel en 1/3 lucht. En zo zijn er wel meer overleveringen hierover. Omdat te veel eten leidt tot luiheid, en is ongezond.
2. Stimuleert de islam om gezond voedsel tot je te nemen, en voedsel dat jouw lichaam schade toebrengt te vermijden.
3. In de ramadan je tijdt moet besteden aan het gedenken van Allah, koran lezen etc. en niet dag en nacht in de keuken staan.

Het zijn inderdaad lange dagen, en vooral in warme landen is het vasten zwaar. Maar in islamitische landen wordt daar veelal rekening mee gehouden omdat daar het gros natuurlijk vast. Zo hebben ze vaak kortere werktijden in de ramadan, of op andere tijden.. bijv. niet op het heetst van de dag. Moslims in het westen hebben dit meestal niet... sommige mensen nemen wat vrije dagen op tijdens de ramadan, of verrichten wat andere taken tijdens de ramadan. Hoe mensen met fysiek zware beroepen het doen? ik heb eigenlijk geen idee, maar ik denk dat de mensen het daar waar mogelijk is, gemakkelijk voor zichzelf maken. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat de 'niet moslims' daar last van moeten ondervinden.. Als je ergens werkt moeten ze van jou opaan kunnen... Je presteert misschien niet 100%, maar als je elke dag ziek zwak en misselijk bent, tja.. dan kan ik me ook voorstellen dat je baas denkt; hallo??

sl0wm0ti0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 23:40

jamiroquai schreef:
Echt even serieus hoor, maar hoe zit dat nu met de niquaab en uit eten.
En sportende pubers?

Ik denk dat de niqaab dragende vrouwen er wel redelijk behendig in zijn geworden om te eten met niqaab op. Maar echt gemakkelijk is het natuurlijk niet. Daarom denk ik (als ik kijk naar mensen om me heen die het dragen) dat die vrouwen niet veel naar openbare gelegenheden uit eten gaan. In moslimlanden heb je soms wel bepaalde gedeeltes waar vrouwen apart kunnen zitten.. en dus hun gezichtsbedekking af kunnen doen..

En ja, sportende pubers.. die zullen het wat rustiger aan doen denk ik. :D

Nadoesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 00:36

basboesa betekent toch ook kusje? haha ja ik ken het. was vorig jaar tijdens de ramadan in egypte, kan geen basbusa meer zien haha :P vind de egyptische baklava trouwens ook veel lekkerder dan de turkse :P vooral die van Klassiek

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 01:44

Nadoesh schreef:
basboesa betekent toch ook kusje? haha ja ik ken het. was vorig jaar tijdens de ramadan in egypte, kan geen basbusa meer zien haha :P vind de egyptische baklava trouwens ook veel lekkerder dan de turkse :P vooral die van Klassiek

10x raden wat ik laatst heb gebakken met mijn vader <<)

Zo, ik het mijn mijn schaaltje yoghurt op, en lees morgen alle verhalen aandachtig door. Slaap lekker/eet smakelijk!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 04:50

Ik doe ook niet mee...simpelweg omdat ik niet denk dat ik het zou trekken...ik moet gewoon eten 's ochtends, 's middags en 's avonds. Ik krijg al trek als ik niet ontbijt. En ik heb de energie gewoon echt nodig...

Maar ik heb wel respect voor iedereen die eraan mee doet. :j

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 07:34

hoe doen mensen dat die onregelmatig werken?

Stel je hebt een drukke nachtbaan en je moet om 22 uur van huis en je bent om 8 uur pas weer thuis? of je vliegt als moslim van de ene tijdzone in de andere?

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 08:51

Welkom Slowmotion en gefeliciteerd met je zwangerschap!
Ik hoop dat je je gauw weer wat beter voelt en een lief en gezond kindje krijgt!

Ik had juist de indruk dat er deze maand wel extra veel in de keuken wordt gestaan om een extra lekkere maaltijd voor te bereiden.

En lees je dan nu ook extra veel in de koraan en bid je ook meer of langer?

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 09:17

Ik heb in de gevangenis gewerkt waar een groot aantal mensen ook aan Ramadan deden, altijd erg veel bewondering voor gehad. Er waren bij die niet meer rookte, grapjes over sex werden zo min mogelijk gemaakt, daar moest ik dan wel weer even aan wennen := .
Eten kon niet geproefd worden, dus moest ik de linzensoep proeven die later werd gegeten...niet lekker..Ze maakte gewoon het eten klaar zonder er moeite mee te hebben, maakte een eitje voor mijn collega en mij klaar zonder blikken of blozen. Het suikerfeest was altijd een dag waarop ik graag werkte, veel mensen allemaal lekkere dingen aan het maken en allemaal nieuwe dingen elke keer heerlijk!
Wilde zelf een dagje meedoen. Maar onze libaneese kok zei niet doen, is niet goed voor je, wij doen dit al vanaf onze kindertijden, en bakte vervolgens een eitje voor me, die hij me met een big smile en knipoog gaf :D . Ik werk er nu helaas niet meer, maar denk er met goede gevoelens aan terug.

Nadoesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 11:21

tjoppie schreef:
hoe doen mensen dat die onregelmatig werken?

Stel je hebt een drukke nachtbaan en je moet om 22 uur van huis en je bent om 8 uur pas weer thuis? of je vliegt als moslim van de ene tijdzone in de andere?

de meeste werkgevers houden er toch wel rekening mee. sommige moslims vragen al maanden van te voren vrij in deze maand of ze vragen ruim van te voren aan om bv geen late dienst te draaien. Anders gewoon eten tijdens je werk (of in de pauzes) of net voordat je naar je werk gaat en dan na je werk uiteraard slapen. het is niet de bedoeling van de ramadan om de hele nacht wakker te blijven en overdag te slapen, want dan wordt het vasten wel heel makkelijk. maar als je in de nachtdienst zit dan kan je niet anders dan overdag slapen. toch regelen de meeste wel voor die tijd dat ze andere diensten kunnen draaien. daarintegen hoeven de meeste moslims geen vrij tijdens feestdagen of bv kerst etc, dus dat is ook eerlijk.

Als je van de ene tijdzone in de andere vliegt dan is dat geen probleem. omdat reizigers vrijgesteld zijn van het vasten. dus dan vast je nie tijdens je reis en begin je pas weer bij de eerstvolgende dageraad.

Nadoesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 11:27

jamiroquai schreef:
Ik had juist de indruk dat er deze maand wel extra veel in de keuken wordt gestaan om een extra lekkere maaltijd voor te bereiden.

dat is vaak het beeld dat wordt gecreeerd en in de meeste traditionele gezinnen is dat ook wel het geval. maar het is niet de gedachte van ramadan. de hele dag koken, met eten bezig zijn, koken in overvloed, verspillen etc. eet gewoon net zoveel als anders, maar bewuster. inderdaad, ik zei het een paar pagina's terug ook al. 1/3 voor eten, 1/3 voor vocht. 1/3 voor lucht en als je je daaraan houd dan voel je je ook het lekkerst.

ook een onderdeel van de ramadan is dat moslims de hele koran uitlezen (dat is een streven, niet iedereen doet dat).
er is iedere avond in de moskee een extra gebed. deze is vele malen langer dan het gewone gebed (onze gebeden bestaan uit delen, in de ochtend zijn dat er 2 verplichte, in de middag 4, eind van de middag ook 4, begin avond 3 en avond weer 4) die duurt meestal wel 9 tot 13 delen. op de avond voor ramadan begint dat tot de laatste dag, tijdens die gebeden wordt dus ook de qoran gereciteerd, iedere dag een stukje, en zo is aan het einde van de ramadan de qoran uitgelezen.

ook krijgen we in de ramadan nog laylat ul qadr, de nacht van het lot, dit is een hele belangrijke nacht voor ons en is het ook gebruikelijk om de hele nacht te bidden.toch weet geen mens op welke nacht deze precies valt, moskeeen houden altijd wel een datum aan maar het kan net zo goed een paar dagen later zijn. het is dus een opdracht voor ons als moslims om deze nacht 'te zoeken'.

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 11:30

Nadoesh schreef:
jamiroquai schreef:

ook een onderdeel van de ramadan is dat moslims de hele koran uitlezen (dat is een streven, niet iedereen doet dat).
er is iedere avond in de moskee een extra gebed. deze is vele malen langer dan het gewone gebed (onze gebeden bestaan uit delen, in de ochtend zijn dat er 2 verplichte, in de middag 4, eind van de middag ook 4, begin avond 3 en avond weer 4) die duurt meestal wel 9 tot 13 delen. op de avond voor ramadan begint dat tot de laatste dag, tijdens die gebeden wordt dus ook de qoran gereciteerd, iedere dag een stukje, en zo is aan het einde van de ramadan de qoran uitgelezen.

.

:j, in Egypte zag je ook iedereen in de tram de koran lezen. Het is dat ik het zelf niet kan, anders had ik het zeker gedaan..