Beginnen met hardlopen, tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Re: Beginnen met hardlopen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 12:46

En het zou ook nog kunnen dat je je voeten afwijkend neerzet, ze hebben schoenen om dat te compenseren.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 15:41

Jeetje, wat zijn we allemaal goed bezig hier zeg!

Ik heb gister samen met mijn hardloopmaatje met Marissa meegelopen, met dat schema van Evy! Wel leuk om dat te doen :j. Stiekum toch nog 1 keertje 3 minuten extra gerend, omdat we ons normale rondje liepen en het anders wel heeeeeel ver wandelen was :). Daarna met mn vriendin nog even over het strand hardgelopen, maar dat viel toch weer erg tegen, het leek wel alsof we stilstonden hahaha :).

Zijn die driekwartsbroeken fijn om in te lopen? Ik zit er ook aan de denken om er zo eentje aan te schaffen, omdat ik een korte broek ook weer zo kort vind :)..

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 15:45

Heb jij zo'n hotpants broekje? Ik heb voor een korte tight gekozen, want die komen nog TOT halverwege je bovenbenen :=

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 15:54

Nee ik heb zo'n lekkere lange, wijde trainingsbroek :).
Maar wil er dus een korte bij, omdat dit wel erg warm is met het zonnetje, maar weet niet zo goed of ik nou een driekwart, een korte tot de knie (zo eentje die je vroeger bij de gymles had zeg maar, die lengte), of écht kortkort..

Smudges

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 15:58

Hey meiden, wat is iedereen goed bezig!! Ik heb een uur agility gedaan, een halfuur met mijn pony gestapt. 10 minuten krachttraining gedaan, we moesten langs een molen waarvan de wieken draaide, dus heel hard langs rennen en dan vlug omdraaien. Maar we hebben het overleefd ga nu ff op bed een beetje lezen (lees: na 3 blz in slaap vallen :)
groetjes s

@yv_ hangt ervan af wat je lekker vindt zitten een waar je je in op je gemak voelt. Ik vind mezelf veel te dik voor een hotpants maar korte broek durf ik wel.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 16:10

Jammer dat je geen foto's in je profiel hebt, anders had ik kunnen zeggen dat dat meevalt ;)
Zo, les 4 t/m 6 staat op de telefoon!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 16:13

@Mootje & Yv_: goed bezig met lopen!
@Sunshine: ik had ook elke keer last van mijn knie na een tijdje opbouwen. Ik ben toen veel langzamer gaan opbouwen en tot gisteren ging dat echt heel goed. Alleen gisteren heb ik me heel stom verstapt tijdens het uitwandelen :( Het lijkt gelukkig mee te vallen, het was nog mijn goede knie ook :')

Ik ga dit weekend niet meer lopen, ik zit een beetje aan mijn max kwa gewrichtsbelasting. Ik probeer nog wel een uurtje te gaan zwemmen, lekker voor mijn spieren en mijn gewrichten een beetje ontzien op die manier.

Ik loop trouwens in een driekwart broek. Dat heeft meer een cosmetische reden, ik gruwel echt van mijn bovenbenen :o Als ik wat beter in vorm ben, zal ik wel eens een korte broek halen.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 16:56

Trouwens heel even snel een ander vraagje tussendoor: ben op zoek naar leuke hardloopmuziek voor op mijn telefoon die meegaan met mijn ritme. Hoe kan je je bpm (dat is toch stappen per minuut?) omrekenen? We lopen ongeveer 7 km per uur.
Kan op internet niet echt een tabelletje vinden en die podcasts gaan allemaal met bpm.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 17:02

Ik zou toch even een liedje uitzoeken waar je lekker op loopt en daarvan het aantal bpm opzoeken.

Ik weet namelijk niet of je langzame grote stappen neemt of snelle kleine...

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 17:03

Stond laatst een artikel in de Quest, dat er onderzoek was gedaan en het geen reet uitmaakte wat voor schoenen je gebruikt :+
Zal eens kijken of ik kan scannen/typen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 17:05

Hmmm als dat waar is dan ben ik heel blij met het placebo-effect van mijn hardloopschoenen :P

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 17:06

Haha ja ik zal zo dat blad zoeken.
Nou moet je quest ook niet altijd uiterst serieus nemen, niet echt een wetenschappelijk blad ofzo :P

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 17:07

Dat is dus een beetje het probleem Arwen_ :), als ik te langzame muziek heb, pas ik me aan en ga ik gewoon te langzaam lopen, als ik snelle muziek heb, ga ik snel lopen. Ik neem zowiezo wel kleine pasjes.. Ben ook maar 1.63 ;).

Natasja91: Ben benieuwd naar dat artikel! Ik heb pas ook ergens iets gelezen, dat mensen die op blote voeten hardlopen minder blessures hebben dan mensen met hardloopschoenen? Lijkt me nou niet echt fijn lopen..

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 17:09

Yv_ schreef:
Dat is dus een beetje het probleem Arwen_ :), als ik te langzame muziek heb, pas ik me aan en ga ik gewoon te langzaam lopen, als ik snelle muziek heb, ga ik snel lopen. Ik neem zowiezo wel kleine pasjes.. Ben ook maar 1.63 ;).

Natasja91: Ben benieuwd naar dat artikel! Ik heb pas ook ergens iets gelezen, dat mensen die op blote voeten hardlopen minder blessures hebben dan mensen met hardloopschoenen? Lijkt me nou niet echt fijn lopen..

Maar in het ene geval loop je lekkerder dan in het andere geval, denk ik? Ik zal eens kijken wat ik fijne muziek vind, dan zal ik het even posten :)

mensen op blote voeten selecteren zichzelf uit:P Degenen die het volhouden zijn gewoon bikkelhard, de rest zit allang met blessures op de bank :P

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 17:13

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 17:28

Ik heb ook een paar hele goeie gevonden, hele podcasts die ik gewoon over kan zetten in iTunes en met syncen op mijn tel zet :). Ben net even een rondje door de huiskamer gaan lopen om te kijken of het een beetje klopte :=
www.tranceislife.com

Geregeld ook nieuwe podcasts :D.

Pink is trouwens ook wel erg leuk om op hard te lopen ja! Thanks :)!

Smudges

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 19:41

[/quote]

mensen op blote voeten selecteren zichzelf uit:P Degenen die het volhouden zijn gewoon bikkelhard, de rest zit allang met blessures op de bank :P[/quote]

Ik weet niet of ik de quote functie goed gebruik maar anders moeten jullie het me maar vergeven :o

Ik heb ook eens zoiets gelezen. En op zich is het logisch want toen we in de pre history achter buffels aan renden hadden we ook geen sportschoenen. Maar door evolutie worden dingen beter maar ook slechter. Dus ik denk dat dat al lang niet meer kan, tenzij je hier lange tijd voor traint. En loopt op die ideale ondergrond. Dus zeker niet buiten met verdwaalde kiezels glas en ongelijke bodem.

Groetjes S

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 20:48

Evy's muziek vind ik eigenlijk niet zo. Gister met Yv gelopen! Ging echt goehoeed! Morgen les 5 van Evy! :D

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 20:52

Maris89 schreef:
Evy's muziek vind ik eigenlijk niet zo. Gister met Yv gelopen! Ging echt goehoeed! Morgen les 5 van Evy! :D

Nee ik ook niet, ik kan nooit op het ritme van die muziek lopen of wandelen, terwijl er wel een duidelijk ritme in zit.

Ze gebruikt ook vaak dat liedje 'you're not that beautiful'. De eerste keer dat ik dat hoorde dacht ik: nou Evy, thanks he :')

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 20:55

Ik ben echt a-ritmisch, dus ik heb waarschijnlijk niet eens door dat ik niet op de maat loop :+
Ik ga maandag weer!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 21:00

Yv_ schreef:

Je blote voeten zijn 'natuurlijk' zo gezegd. Er zijn een aantal mensen die op blote voeten hardlopen al ben ik ze nog niet tegen gekomen. Hier dragen we over het algemeen toch schoenen :+ en dan is het wel heel belangrijk dat je goede schoenen draagt. Dit i.v.m. je gweicht een aantal maal op je gewrichten neerkomt, je rug, je voeten enz. Ik zou echt helemaal stuk gaan op gewone normale schoenen omdat ik overproneer. Hier hebben heel veel mensen last van, zonder dat ze het weten, en het is dan toch wel heel belangrijk goede schoenen te hebben die de juiste ondersteuning geven.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 21:15

Nou, ik heb mijn eerste keer hardlopen gehad.

In mijn leven nooit sporten gedaan met veel rennen, maar dit viel me reuze mee. Had de 1e les van Evy..
Echter kreeg ik wel bij de laatste 3 minuten echt gruwelijke pijn in mijn kuiten.. Iemand tips daarvoor of komt dit gewoon omdat ik nooit ren?

Overmorgen doe ik nog een keer les 1, de laatste 3 minuten hield ik niet helemaal vol, namelijk met 2 x 10 sec wandelen..

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 21:33

Hee Maris, en wat nou als je op die site van Evy kijkt en dat schema voor die dag handmatig in je Runtastic zet? Dat heb ik nu voor 2 van die lessen gedaan en wil dat morgen even gaan uitproberen.. Ook omdat ik naast je echt kedengkedengkedeng hoorde, terwijl we volgens mij veeeeel langzamers gingen :=..
Anders ga je morgen effe mee O:) ??

Heb net nog even zitten googlen (heerlijk zo'n stalschoonmaakdag dat je helemaal aartsverrot bent en niks anders doet op je zaterdagavond dan google afspeuren :\ ) en wil toch eens kijken hoe het nou met mijn hartslag gesteld is.. Gewoon benieuwd of ik nog goed ga zeg maar, ook bij de langere afstanden. Lopen jullie met hartslagmeter? Welke hebben jullie? En waarom lopen jullie ermee?

MamboBeach: Ik denk ook dat die lui die zonder schoenen hardlopen ook meer de Afrikaantjes enzo zijn :). Toen ik daar was, kwam ik ze regelmatig tegen :D. Maar of ze dat nou deden omdat ze het fijn vonden of omdat ze nou geen geld voor schoenen hadden, is natuurlijk maar de vraag :+.

Goed hoor MaaikeMo! Die eerste les is toch 1x 1 minuut rennen, 2 minuten wandelen en dat een x-aantal keer herhalen?
Kuiten geen idee, ik had het ook, maar waarschijnlijk ook omdat ik normaal gesproken echt super onsportief ben. Na de derde keer had ik er geen last meer van..

Mootje: :') :') :')

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 21:52

@ yv: In de eerste les had ik 2 x 1 minuut, 2 x 2 minuten en 1 x 3 minuten hardlopen.. Maar de pijn in de kuiten is dus normaal :)

Wendy31

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 10:45

Heb net ook nog even een rondje gedaan, moet zeggen dat het iets mee tegenviel als vrijdagavond.
Maar voel nu ook wel echt mijn billen en kuiten dus daar lag het echt aan. Ondanks dat heb ik
niet gesmokkeld. Iedereen is hier wel lekker bezig zo, leuk om elkaar zo van info te voorzien
en elkaar op de hoogte te houden!
Zo ff gelijk huisje doen en douchen en dan ben ik klaar voor vandaag.
Ik voel me wel echt lekker na dat lopen maar dat zullen jullie ook wel hebben toch?