verstandskiezen weg laten halen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

samoth

Re: verstandskiezen weg laten halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:57

Ik gebruik na het eten (ontbijt en avondeten) chloorhexine alcoholvrije mondspoeling, het is misschien voor sommige mensen smerig maar geeft wel een heel schoon gevoel na het spoelen. Onsteking gaat dan snel weg van die spoelen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:01

Th0mas schreef:
Ik gebruik na het eten (ontbijt en avondeten) chloorhexine alcoholvrije mondspoeling, het is misschien voor sommige mensen smerig maar geeft wel een heel schoon gevoel na het spoelen. Onsteking gaat dan snel weg van die spoelen.

mijn tandarts heeft dit verboden :j de eerste 3 dagen te doen.
de bloedcellen die gaan stollen moeten ervoor gaan zorgen dat het gat dicht gaat
en als je gaat spoelen dan spoel je die weg en kan de wond niet sluiten.
mijn kies is getrokken [ de achterste ] en na 1 dag was het al voor de helft dicht
hij is afgelopen maandag getrokken en na 1 uur was het bloeden gestopt en nu is het gat [ was een flink gat ] bijna helemaal dicht
voorzichtig poetsen en het stolsel laten zitten.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:22

Bij mij is binnen 24 uur gestopt met bloeden, dus daarna ben ik gaan spoelen en heb echt geen bloed meer gezien. Het punt is dat het etenresten in het gat gaat zitten en dat kan ik met die spoeling een of andere manier makkelijker schoonspoelen dan een slokkie water.

Edit: ik begrijp wat je tandarts bedoelt en ben daar ook deels mee eens. :)

mlc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 11:02

Oh jongens, woensdag ben ik aan de beurt voor mijn twee bovenste verstandskiezen. Ik laat ze tegelijk trekken, omdat ik geen zin heb om na één keer pijn lijden weer terug te gaan om wéér te gaan pijn lijden. :P

ikkuh15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 15:17

@mirgino Mijn kaakchirurg zei hetzelfde. Alleen had hij een termijn van één dag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 10:13

Ik ben blij soms ook nog wat positieve dingen te lezen in dit topic. Vanmiddag ben ik aan de beurt voor mijn eerste verstandskies (onder) die weggehaald moet worden bij de kaakchirurg. Omdat ze alleen onder groeien bij mij moet ik over 2 weken weer naar de kaakchirurg om de 2e te laten verwijderen :\

Ben echt mega zenuwachtig, maar heb wel last van de kiezen. Ze groeien niet goed waardoor ze nu tegen mijn achterste kiezen aan duwen, gelukkig zijn ze wel al een beetje doorgebroken en voel ik ze zitten. Hopelijk helpt dat mee met de behandeling vanmiddag. Maargoed, heb het hele weekend last gehad van het irritante gevoel dat het met zich meebrengt dus het is wel fijn als dat weg is.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 10:18

Succes, je merkt echt niks van het verwijderen en als je toch wat voelt moet je zeggen. Ik heb dat overigens ook gedaan en kreeg nog een spuitje bij op plek waar pijn doet :)

heb je ook coolpack? Of anders een stuk biefstuk op je kaak :+

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 10:22

Succes vanmiddag! zorg voor een coolpack inderdaad. Anders krijg je hamsterwangen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 10:27

Haha ik ben vega, dus een biefstuk komt er niet in :') Maar bedankt voor de tips, ik ga meteen even een coolpack halen.

Het komt wel allemaal een beetje onverwacht, ik belde vanmorgen al schoorvoetend naar de poli en toen ik vertelde dat ik toch wel wat last had kon ik ineens vanmiddag nog terecht :oo Dus ben totaal niet voorbereid maar ben er tenminste snel vanaf (althans, voor de helft aangezien over 2 weken de andere kies onder eruit moet :D ).

ikkuh15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 11:11

Miss_Montana, bekijk het positief. Je hebt nu ook geen tijd om je er druk over te maken :) . En je bent er inderdaad snel van af! Succes ermee!

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:56

zo ik kom ook even binnenvallen :D

ik moet morgen naar de tandarts en ben bang dat ik weg wordt gestuurd om de verstandskies boven te laten trekken.

maar mijn vraag was, dat kan toch ook onder gehele narcose?
ik ben als de dood, :o

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:59

Ja, dat kan onder narcose.. Maar weet niet of ze dat zomaar doen :)
Ik moest in eerste instantie onder volledige narcose behandeld worden, maar de kaakchirurg zei dat ze dat proberen te vermijden als het eten kan. Het herstel daarna duurt namelijk veel langer, zei hij :)

Iemand hier ook verstand van het breken van kiezen? :D Maandag moeten mijn kiezen links eruit, waarvan de onderste gebroken moet worden (alleen bovenkant moet er nu uit, onderkant pas over een jaar) :+

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 14:02

Szan schreef:
Ja, dat kan onder narcose.. Maar weet niet of ze dat zomaar doen :)
Ik moest in eerste instantie onder volledige narcose behandeld worden, maar de kaakchirurg zei dat ze dat proberen te vermijden als het eten kan. Het herstel daarna duurt namelijk veel langer, zei hij :)

Iemand hier ook verstand van het breken van kiezen? :D Maandag moeten mijn kiezen links eruit, waarvan de onderste gebroken moet worden (alleen bovenkant moet er nu uit, onderkant pas over een jaar) :+

dank je wel, ik zal het morgen vragen en ik hoor het wel.
geen narcose dan ga ik ook die stoel niet in hihi :+ :D

Milouloux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 14:16

Ik kom ook even binnen vallen!

Heb ongeveer 4 weken geleden aan mijn rechterkant allebei de verstandskiezen eruit laten halen,
heb een hele dikke wang gehad, maar de pijn viel wel mee.
Alleen het gevoel binnen in de mond, dat het open wonden zijn, is niet zo fijn en de vieze smaak..
Het is heel goed genezen gelukkig!!

En afgelopen woensdag heb ik aan de linkerkant allebei de verstandskiezen eruit laten halen,
uur erna heb ik me heel slecht gevoeld en het bleef bloeden..
Toen heb ik toch maar een pijnstiller gepakt en wat gegeten en toen voelde ik me beter!!
Heb een minder dikke wang maar wel een blauwe plek,
't lijkt net alsof iemand me van onder tegen me kaak aan heeft geslagen :P
Maar de pijn valt gelukkig weer mee!! :)

Ik moet trouwens s morgen en s avonds tandenpoetsen en spoelen, met perio-aid mondspoeling zonder alcohol natuurlijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:08

Nou ik heb het overleefd en snap niet waar ik me zo druk over heb gemaakt :D De verdoving werkte niet meteen dus moest uiteindelijk 4 spuiten hebben, maar de haak van de tandarts in je tandvlees om tandsteen weg te halen is pijnlijker (en dat wil wat zeggen aangezien ik anti-naalden ben). De kies was er zo uit in een paar delen en ik stond zo weer buiten. Mijn wang is wel dik, dus ben nu flink aan het koelen.

Mensen echt waar, er is geen reden om erg bang te zijn. Geef het gewoon eerlijk toe dat je het spannend vind, dan houden ze er rekening mee :)

ikkuh15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:11

Szan ja bij mij zijn ze alle 4 'gebroken', ze noemen het alleen splitsen. Voel je niets van. Dan tikken ze er op en splijt je tand in twee delen. Zo is hij er makkelijk eruit te halen.

Gipsyboy onder narcose doen ze echt niet zomaar. Ik zou eerst ook onder narcose moeten maar de kaakchirurg vond het niet nodig. Ik was ook erg bang, heb de handen van de assistente helemaal fijn geknepen. Maar dat doen ze echt niet zomaar, dan moet er meer aan de hand zijn. Ze zullen het dan eerst met kalmeringstabletten enz gaan proberen. Een narcose is niet niets! Dit is mijn ervaring. In het topic staan echter ook verhalen dat ze het wel onder narcose gedaan hebben. Gewoon vragen.

Als ik weer zou moeten en ik had zelf de keuze zou ik het weer doen zonder narcose. Ik vond het niet narcose waardig en mijn kiezen lagen alle vier dwars en onder andere kiezen.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 16:34

Ik kreeg een operatiedeken overheen, ik kon niks zien wat ze deden en het was helemaal niet eng. Alleen bij laatste kies deed beetje pijn, ik heb dat gewaarschuwd en kreeg gelijk prikje verdoving en voelde daarna helemaal niets. Volledige narcose is echt niet nodig!!!

mlc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 14:13

Door een fout van de tandarts zijn mijn kiezen niet getrokken vandaag. Fijn, ik had me er toch op voorbereid. :( Zat ik daar in die stoel.. :')
Nu zit ik met afspraken tot ver in de zomervakantie, en ik kan niet zeggen dat ik daar erg enthousiast over ben.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 09:13

Ik ben ook weer 2 verstandskiezen armer :D Vanochtend beide rechterkiezen getrokken, waarvan eentje gebroken moest worden. Verschrikkelijke verdovingsprikjes, maar daarna voelde ik helemaal niets gelukkig :) Nu hopen dat de pijn meevalt als de verdoving uitgewerkt is straks....

hoofdstel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 10:11

Ik heb een tijdje een verstandskies laten trekken die opeens door kwam. Vroeger toen ik mijn beugel kreeg zijn er foto's gemaakt en heeft de tandarts aangegeven dat ik geen verstandskiezen zou krijgen (ik helemaal blij, ben namelijk als de dood voor naalden/spuiten, en op de tandarts heb ik het ook al niet). Nou, ik moest al naar de tandarts voor controle en hij zou die kies zo wel 'even' trekken.
Schijterd als ik ben heb ik alle mogelijke smoesjes verzonnen om het niet meteen te laten doen en later terug te komen met ondersteuning voor mij haha. Maargoed uit eindelijk toch die kies eruit gehaald (6 verdovingen verder, ik trillend op die stoel en de tandarts maar trekken aan die kies).
Hij zei dat ik alleen rechtsboven nog een verstandkies zou krijgen.

Maar... nu heb ik sinds gister ochtend rechts ONDER ontzettende pijn en opgezet. Ik heb het gevoel alsof daar een verstandskies aan het doorkomen is. Hoop het niet. Ben er de vorige keer best ziek van geweest... Ik kijk het sowieso nog een weekje aan en dan neem ik pas contact op met de tandarts om te kijken hoe of wat.

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 18:18

Ik kan sinds gister mijn mond weer helemaal open doen, daarvoor at ik met klein bestek en dergelijke. Nu had ik ineens bloed met tandenpoetsen, dus zaklamp erbij gepakt en in de spiegel gekeken waar het vandaan kwam... Niets te zien natuurlijk! Nouja, van dat bloed dan... Toen ik eens goed keek, zag ik vlak naast de (nu) laatste kies witte stukjes zitten! Het lijkt dus net of er nog een stukje verstandskies in zit! Mijn moeder en vriend laten kijken en die bevestigden dit.. Nu heb ik er echt helemaal nul last van gehad, en nog steeds niet.. Dus ben een beetje huiverig om te bellen, omdat ik dan waarschijnlijk terug moet komen en ze weer gaan zitten poeren..

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben???

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 19:19

Als je in laat zitten kan het gaan irriteren en ontsteken. Dan is het pas K*T lijkt mij. Dus hup naar de kaakchirurg, laat ze kijken en evt verwijderen als er echt achtergebleven stukjes zijn. Dan ben je gelijk klaar :D

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 11:31

Ik moet 17 juni naar de kaakchirurg, moet 2 verstandskiezen en 2 gewone kiezen laten trekken. Ik ben nu al zenuwachtig :\

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 11:46

Hm, ben nu een dag verder nadat 2 verstandskiezen getrokken zijn...
En ben nog steeds helemaal te spreken over de kaakchirurg :D 0,0 last tijdens de behandeling, toen de verdoving uitwerkte een beetje, maar niet eens genoeg om een ibuprofen te nemen. Valt dus 100% mee.. Geen nabloedingen, niets. Kan alleen nog niet eten, dus heb hongerrr.... Want yoghurt en soep vullen niet :+

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 11:50

Vorig jaar:
Mijn tandarts zei dat ik ze eruit moest laten halen..
Maar eigenwijs zeggen: Je haalt ze er niet uit.. ik heb er nog geen last van.\
Dus lekker door blijven lopen.. tot ik 2 maanden later in een keer last van mijn kaak kreeg..
Naar de praktijk, wat bleek, mijn verstandskiezen aan de rechter kan waren gaan ontsteken omdat ze niet door mijn tandvlees heen kwamen (maar gedeeltelijk zeg maar).
Mijn tandarts was op vakantie dus moest ik bij de andere tandarts.
Daar heb ik echt nog z'n last van gehad.. Ben gaan longeren gelijk daarna.. toen raakte op een gegeven moment de verdoving uitgewerkt. Wist niet hoe gauw ik Syb (mijn paard) op stal moest smijten en weg moest wezen.
Heeft echt een week geduurt.
Dus gelijk bij mijn eigen tandarts na die week een afspraak gemaakt voor mijn andere kant..
En hier helemaal geen last van gehad. HELEMAAL NIKS! Geen asprine of ibu hoeven nemen.

Nu heb ik afgelopen woensdag een wortelkanaalbehandeling gehad.. ook niks heoven nemen.

Wat ben ik toch blij met mijn huidige tandarts.. die vent is echt goud geld waard. Hij doet alles rustig. Legt alles uit.