Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Caroo

Re: Hypersensitief (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 11:24

Dat afsluiten lukt mij niet zo goed.
Ik heb gewoonlijk al veel moeite om me iets voor te stellen.
Ik heb wel een geprobeerd om een dekentje over mijn aura heen te leggen, maar kon me er niet veel bij voorstellen. En ik heb ook geen verandering gevoeld nadat ik deze oefening heb gedaan.
Iemand misschien tips?

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 12:06

-
Laatst bijgewerkt door amandananana op 29-09-23 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:20

Afsluiten lukt mij ook nog steeds niet zo goed, tenminste: Niet op de juiste manier. Ik doe het wel regelmatig (bewust of onbewust), maar dat is dan een soort noodmaatregel en dan is alles ook afgesloten. Gedoseerd afsluiten blijft lastig, het is een beetje alles of niets bij mij.

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:27

Ik heb bijna heel dit topic doorgelezen en ben blij om te zien dat er zoveel mensen HSP hebben. Ik heb het zelf ook, mijn moeder, ook hypersensitief (diagnose door de dokter), vermoede het al, en meerdere tests op internet wezen het uit. Ik heb een heel wisselend gevoelsleven, kan mij héél gelukkig voelen, razendkwaad zijn, depressief zijn. Mijn gevoelens zijn voor mij verwarrend maar ik denk er veel over na. Ik denk over het algemeen veel na eigenlijk, vanaf dat ik wakker word, totdat ik ga slapen, loop ik te piekeren, maalt de ene gedachte na de andere door mijn hoofd. Ik ben heel spontaan, zelfs impulsief, en zelfs té impulsief, ik handel voor ik nadenk en doe hierdoor vaak domme dingen. Ik heb een heel sterke intuïtie die meestal juist blijkt te zijn, dus ik volg mijn intuïtie blindelings. Ik voel stemmingen enorm sterk aan en neem ze ook direct over. Verder huil ik ook veel, een snauw van iemand die veel voor mij betekent, kan al genoeg zijn. Ik ben iemand met een groot rechtvaardigheidsgevoel, veel doelen in mijn leven en wil dat alles gebeurd zoals ik het wil en wil alles goed doen (perfectionist). Als iets dan eens mislukt kan ik daar echt van slag van geraken. Ik laat mijzelf leiden door mijn gevoel en mijn geweten, ben bv. vegetariër omdat ik anders mezelf schuldig zou voelen vanaf dat ik vlees aanraak. Ook mijn zintuigen zijn heel gevoelig, mijn huid is heel gevoelig, een aanraking kan ronduit pijnlijk zijn, van een irritant stofje kan ik ronduit gek worden en echt beginnen flippen, een geur kan mij misselijk of blij maken, van harde/irritante geluiden geraak ik gestresseerd en krijg ik hoofdpijn. Van teveel zintuiglijke prikkels krijg ik sowieso hoofdpijn, van teveel en te complexe gevoelens trouwens ook. Hierdoor heb ik dan ook bijna permanent een zeurderige hoofdpijn die soms uitloopt tot lichte migraine.

Het heeft ook voordelen, ik kan op mijn sterke intuïtie vertrouwen, voel andere mensen enorm fel aan en daarom ook als er iets mis is met hen, waardoor ik automatisch de neiging heb om hen te helpen. (Ik wil orthopedagoog worden en werken met mensen, hierbij is dit zeker een voordeel). Wat paarden betreft is het een tijd een nadeel geweest maar nu ervaar ik het als voordeel. Vroeger voelde ik het aan als mijn paard bang/gefrustreerd was en nam ik dat automatisch over, met alle gevolgen vandien. Nu heb ik mezelf geleerd om dat niet meer over te nemen maar het als iets positief te gebruiken. Ik voel dieren, vooral paarden en vooral paarden die ik goed ken, heel erg goed aan en kan daarom ook goed inschatten wat ze nodig hebben, of ze goed/niet goed in hun vel zitten/... Hieraan kan ik mezelf dan aanpassen. Ook kan ik als ruiter hierdoor heel snel ingrijpen, ik voel al dat mijn paard gespannen is voor het dat eigenlijk uit, enkel wat gespannen spieren en het lijkt op mij af te stralen. Hierdoor kan ik dan mijn ontspannenheid weer overbrengen naar het paard.

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:36

Almeetje, is jouw voordeel dan ook geen nadeel? Mensen fel aanvoelen en een grote neiding hebben te helpen?
Bijn mij is het een voordeel, want ik vind het wel fijn om zo goed mensen te voelen, omdat ik ze misschien dan kan helpen. Maar ook weer een nadeel, ik neem alles veel te zwaar op me.
Ik ken een meisje in mijn omgeving, en weet dat daar meer achter zit. Gelukkig zie ik haar bijna nooit, maar als ik haar dan zie, denk ik steeds van, wat sneu voor haar, kon ik maar helpen enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:39

Het is de keerzijde van dezelfde medaille natuurlijk. :) Je grootste kracht is tevens je grootste zwakke punt, en vind daar dan maar eens een goede balans in te vinden.

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 14:10

Miss_Caroo: is inderdaad soms een nadeel, ik voel mij voor iedereen verantwoordelijk en voel mij verplicht om hen te helpen.
RedPassion: daar heb ik het inderdaad erg moeilijk mee...

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 21:56

I eb laatst een goede tip gead. Sorry oor de ontbrekende letters, mijn toetsenbord begeet et.

Wat je moet doen is oorstellen dat je in je buik ter oogte an je nael een jampotje ebt itten. Dekseltje 7x rectsom dictdraaien. Makkelijk en snel, werkt bij mij goed. oop dat jullie eruit komen met dit gebrekkige getyp. :+

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 21:59

ook ik meld mij , ik heb adhd en weet ik wat nog meer dus....

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 22:11

Ik vind dat ook stom. Steeds maar willen helpen is ook een excuus om niet naar je eigen te hoeven kijken. Want er zit wat achter, achter dat steeds maar willen helpen.
Maar ik voel me nu ook best rot als het over dat ene meisje gaat waarvan ik weet dat ze in de problemen zit.

Annash, je bericht was duidelijk genoeg :) Ik ga hem uitproberen :)

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 22:14

Gelukkig :D Succes ermee! (Dit doet 't dan weer wel. et ligt ect aan een aantal toetsen. :+ )

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 01:46

altijd anderen willen helpen man dat herken ik zeg maar dankbaarheid of mij helpen ho maar.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 07:35

Annash schreef:
Gelukkig :D Succes ermee! (Dit doet 't dan weer wel. et ligt ect aan een aantal toetsen. :+ )

Probeer eens een online toetsenbord, zit op iedere XP versie :+

Het gaat hier wel vrij goed. De afgelopen dagen wel nieuws gehad waar ik wat van slag door was, maar ik denk dat dit voor ieder mens wel zo is. Ik ben ook veel ziek geweest dus dan pak je alles toch even wat harder op denk ik.

wordt hypersensitief ook al gediagnosticeerd door dokters? Dat doen ze hier helaas niet.
Wel een goede zaak denk ik.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 07:51

De meeste mensen vinden het onzin, merk ik zelf. Dan komen ze aan met stempeltjes als: aansteller, autistisch, AD(H)D.. Het lijkt er niet eens op :+ Mijn ervaring: probeer het maar niet uit te leggen, ze snappen het toch niet.
Ik weet zelf heel goed wat er aan de hand is en handel hier ook naar. Op school weet ik precies wanneer het teveel gaat worden en dan probeer ik het te vermijden. Niet altijd mogelijk natuurlijk, maar dan plan ik erna een rustmoment in. Merk bij mezelf dat ik die tijd voor mezelf ook echt nodig heb, anders raak ik sowieso minder geconcentreerd en sneller geïrriteerd.

Melanthe0396

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 22:57

Hier weten 9vd10 mensen niet eens dat ik HSP ben...heb ook nou niet echt de behoefte om t te vertellen, omdat sommige mensen dan weer aankomen met; Dat is toch maar weer een of andere smoes om de realiteit niet te zien...

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 23:05

De mensen die dat zeggen snappen het dus niet...
Of willen het onbekende niet snappen :(:)

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 23:12

Ik heb het volgens mij al eerder in het topic gezet. Maar ik denk dat als je wat ouder wordt, je er niet meer zo'n issue van maakt. HSP in combi met tienerjaren, zal voor veel heftige emoties en ervaringen zorgen. Ik heb toen nooit beseft dat het HSP was (want dat was toen nog niet bekend, althans, niet bij mij). Maar als ik erop terug kijk, herken ik er veel van, wat jullie ook schrijven.

Nu ga ik er veel nuchterder en makkelijker mee om. Alsof ik rond ga vertellen dat ik HSP heb... zelfs niet eens aan mensen die het duidelijk ook hebben omdat die dat vaak zelf niet eens weten (oudere generatie :P ). Ik merk het alleen zo goed... Vind het juist zo leuk om dat te merken. Dat ik mensen zo kan 'lezen'. Voel me ook erg prettig bij HSP-ers. Soms kom ik mensen tegen en die lijken me meer een 'leeg omhulsel' als je begrijpt wat ik bedoel. Zo leeg... en dan een HSP-er... dat lijkt wel een warm bad. Vol emoties. Echt diepte in hun karakter... snap je wat ik bedoel? Zo lastig uitleggen...

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 23:20

Duke schreef:
Ik heb het volgens mij al eerder in het topic gezet. Maar ik denk dat als je wat ouder wordt, je er niet meer zo'n issue van maakt. HSP in combi met tienerjaren, zal voor veel heftige emoties en ervaringen zorgen. Ik heb toen nooit beseft dat het HSP was (want dat was toen nog niet bekend, althans, niet bij mij). Maar als ik erop terug kijk, herken ik er veel van, wat jullie ook schrijven.

Nu ga ik er veel nuchterder en makkelijker mee om. Alsof ik rond ga vertellen dat ik HSP heb... zelfs niet eens aan mensen die het duidelijk ook hebben omdat die dat vaak zelf niet eens weten (oudere generatie :P ). Ik merk het alleen zo goed... Vind het juist zo leuk om dat te merken. Dat ik mensen zo kan 'lezen'. Voel me ook erg prettig bij HSP-ers. Soms kom ik mensen tegen en die lijken me meer een 'leeg omhulsel' als je begrijpt wat ik bedoel. Zo leeg... en dan een HSP-er... dat lijkt wel een warm bad. Vol emoties. Echt diepte in hun karakter... snap je wat ik bedoel? Zo lastig uitleggen...

Ja. Ik snap je volledig.
Ik heb het alleen m'n vriend verteld en die begon al half te lachen erover. Als hij het al niet snapt, dan hoeft de rest van de wereld het ook niet te weten. Mijn eigen geheimpje, zegmaar ;)

Qua anderen aanvoelen: ik voel heel sterk hoe iemand is qua karakter. Dan krijg ik automatisch een slecht gevoel. Zo van: jij hebt iets rots in je, iets wat anderen pijn doet. Achteraf blijken zulke mensen hypocriet, egoïstisch, narcistisch ed. Dan ben ik altijd blij dat ik afstand heb gehouden van diegene :) .

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 10:58

Bij eerste indrukken van mensen kan ik juist heel slecht op mijn gevoel volgen.
Ik heb wel bij sommige mensen dat ik ze graag op afstand wil houden, omdat ik me niet fijn bij ze voel. Maar als ik in hun ogen kijk, zie ik altijd het goede in een mens, ookal zijn ze nog zo slecht. Van binnen is iedereen goed, en dat is voor mij de reden om, zelfs mensen die ik niet mag, ergens wel te begrijpen en weer die neiging voelen om te helpen.
Al sik bijv iemand tegenkom waarvan ik weet dat diegene erg slecht voor me kan zijn, blijf ik toch denken Ja, MAAR vanbinnen is die niet zo.
Dat vind ik soms best wel rot..

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:42

Nouja, ik heb in het verleden genoeg rotte appels meegemaakt, dat speelt natuurlijk ook wel mee. Ik denk dat ik eerst denk dat iedereen slecht is en dan zich 'moeten bewijzen' als goed ofzo. Ook niet allemaal, want ik kom vaak genoeg mensen tegen die gewoon vanaf het eerste zicht goed voelen.
Klinkt heel wazig zo zeg :o

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:48

Hallo,

ik heb niet heel het topic gelezen (dat lukt mij gewoon niet)
Maar ik denk ook dat ik HSP ben.
Tenminste een vriendin van mij denkt sowieso dat ik t ben, maar ik twijfel nog omdat ik denk dat ik ADD heb.
Maar nu zag ik op de site dat het vaak verward wordt met elkaar.

Momenteel loop ik bij een psych en dat werkt wel, maar het beestje heeft nog geen naampje gekregen. ik hoop hier wel op, klinkt misschien heel gek, maar misschien kan ik DAN wel mijzelf accepteren.

ik heb ook een boek over HSP, maar dat gaat meer over introverte mensen en ik ben meer een extravert.

ik ga proberen hier wat vaker te lezen, misschien zie ik nog wat nuttige tips van jullie of ik kan mijn ervaringen met jullie delen.

Liefs,

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 18:18

Ik weet wel een simpele oefening die je overal kunt gebruiken, zonder dat mensen je vreemd gaan aankijken :P
Danzit je bijv op een stoel op school ofzo, en het wordt je teveel, dan ga je met je enkels gekruist zitten, en je vingertoppen op je schoot tegen elkaar, of gewoon je handen in elkaar sluiten.
Dit laat een stroom stoppen, weet niet meer welke stroom, en hoe het precies zit met de chakra's die zich dan sluiten. Maar het is een oefening die je helpt afsluiten.

Ik merk dat ik vaak met mijn armen en benen over elkaar zit, onbewust. Dus ik denk dat mijn lichaam zich al automatisch probeert te beschermen?

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 19:40

Maritje1991 schreef:
ik heb ook een boek over HSP, maar dat gaat meer over introverte mensen en ik ben meer een extravert.

ik ga proberen hier wat vaker te lezen, misschien zie ik nog wat nuttige tips van jullie of ik kan mijn ervaringen met jullie delen.

Liefs,

Zeker 20% van de HSPen is extravert. In de boeken van Elaine Aron wordt ook op hen ingegaan, met welke kenmerken zij zitten en wat dat voor gevolgen heeft.

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 19:52

Héél interessant dat ik dit allemaal lees. Ik herken zoveel van mijzelf dat ik totaal niet weet waar dat ik moet beginnen.
Ik heb de testen even gedaan en ben duidelijk ook een HSP.
Ik kan absoluut niet tegen drukte en geluiden. Op stap gaan is bvb iets wat ik nooit heb gekend.
Heb dit 2x gedaan. 1x ben ik zo erg beginnen overgeven toen ik in zo een drukte stond en de andere
keer ben ik in een discotheek met een klas-uitje flauwgevallen.

Ik ben ontzettend gevoelig, aan veel... Ik voel wanneer iemand pijn heeft en waar, soms zegt mijn vriend: Oh ik heb jeuk, en dan kan ik
hem al krabben op die plek :+ .
Ik pik emoties van andere heel snel op, maar jammer genoeg ga ik er ook helemaal in mee. Zo erg dat dit echt in mij blijft vreten.
Vroeger was ik een heel terug getrokken verlegen kind. Heel weinig vriendjes want op de een of andere manier begreep ik hun nooit
en zij mij niet. Ik werd ook altijd als verlegen en gevoelig bekeken. Ik heb concentratieproblemen, omdat ik dingen uit mijn omgeving eerder
oppik dan dat geen waar ik aan bezig ben.

Iets wat er de laatste jaren is bijgekomen, en dit ook doordat ik in mijn leven veel heb zien
gebeuren en ook veel zelf heb meegemaakt (ik haat het normaal als mensen dit zeggen, maar dit is bij mij jammer genoeg zo) is dat ik erg
snel reageer en erg heftig. Ik heb mijn gevoelens dat totaal niet meer onder controle. Het is zo wat als een bom die ontploft. Ik ben een
zeer eerlijk meisje, assertief, maar raak je mij, dan raak je mij. En ik haat het zelf écht, want ik weet niet hoe ik anders moet reageren.
Ik word dan ook gemakkelijk als 'impulsief' bestempeld.

Vaak weet ik al wat er aan de hand is met mensen, voor dat ze het mij zeggen. Ik kan precies die gevoelens al lezen...
Ik ben absoluut niet helderziende, maar soms voelt het wel even zo. Ik kan dus ook nooit relaxed gaan shoppen, want dan ben
ik als ik thuis kom kapot.

Muziek, foto's en films... Dit kan mij zo pakken, dat ik muziek met pakkende teksten dus gewoon vermijd. Dit kan mijn hele gevoel doen
omslaan. Dus ben ik vandaag zo gelukkig, en zet je mij zo een janklied op, of gewoon een diepgaand ontroerend lied, dan ben ik meteen kapot
vanbinnen. Helemaal gebroken en mee aan het huilen. Ik moet dus niet kijken naar een film waar een moord gebeurt, want ik kan dan ineens
makkelijk de gevoelens van het slachtoffer/de vermoorde gaan aannemen en dan begin ik te janken en panisch te worden.

Ik trek mij ook ontzettend veel aan wat rond mij gebeurt. Ik denk dat ik meer stil sta bij dingen als anders... En dit is denk ik wel erger geworden
na het mama worden. Maar ook als kind stond ik al stil bij dingen, waar een kind niet bij hoort stil te staan...
Ja... Alle gevoelens voel ik aan als pieken of dalen. Dus zeg je iets lief: blijft dit fantastisch gevoel hangen. Zeg je iets minder lief... Dan blijft dit evenzeer hangen...
Neutrale dingen doen mij niet veel.
Ik haat onrecht. Als mensen liegen is het voor mij dus ook helemaal gedaan. Kan vergeven worden, maar nooit vergeten.
Héél duidelijk dus ook als ik kind was en ik werd van iets beschuldigd dat ik NIET had gedaan, ging ik ook volledig door het lint! En dit is nu nog zo...

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 13:00

Ik meld me hier ook, ik weet al vrij lang dat er iets is, en sinds een paar maanden dat het beestje HSP heet. Ik neem ook lichamelijke problemen van mensen die dicht bij mij staan over, en word soms echt overspoeld door alle emoties. Dan heb ik echt even een dagje rust nodig :o