Burnout / Overspannen deel 6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

bobomelo

Re: Burnout / Overspannen deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:09

Mogen wij mee naar Bulgarije????? :P

En indd, dat soort gesprekken vreten energie!!!

Kijken jullie ook donderdagavond naar dat programma 'gepest'?
Ik heb net de aflevering van vorige week gezien. Hoe die meid dat zo verwoordde, knap, kon ik dat maar!

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:27

Snel bijgelezen...

@bienotje: Goed van je dat het heft in eigen hand neemt en dus gesprekken aangaat om uit de doeken te doen, wat jou dwars zit. Als je dat niet doet, blijft het alleen maar energie vreten.
En stoer van je dat je zelf verhaal gaat halen bij die collega... Lijkt me als je het kunt ook het beste om dat zelf te doen i.p.v. me allerlei omwegen. want dan kun je toch het beste aangeven hoe jij het hebt ervaren en een reactie peilen.

@Amanda: Fijn dat je een nacht hebt doorgeslapen en dat medicatie aanslaat! En ookal is het geen fijne diagnose, is het misschien wel fijn een beetje zekerheid te hebben..

@Crazyshar: Oww klinkt goed die vakantie! En is ook wel heerlijk om weer helemaal bij te trekken en de zon doet daarbij ook altijd wonderen.
Zit zelf ook een stuk beter in mn velletje nu de zon weer schijnt.

Met mij gaat t oke... Druk op het werk, maar kan het goed verdelen. OOk 's avonds prive wel veel leuke afspraken. maar moet oppassen dat ik niet teveel doe,. Want ookal zijn het leuke dingen, ben ik na een paar weekjes dan echt afgepeigerd...
Jullie trouwens allemaal werk-gerelateerde burn out?
Zelf heb ik niet echt een burn out trouwens, en ook niet werk gerelateerd. Was meer een saenloop van omstandigheden, geschiedenis, druk op het werk, weer geluk terug vinden en dat allemaal niet kunnen plaatsen. Meer een giga dip eigenlijk... Gaat allemaal steeds beter, dus dat is fijn!

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 19:08

Hier geen echte burn-out.
Wel overspannen van van alles en nog wat.
Grotendeels door het pest-verleden van kleuterschool t/m mavo 4....En, ja dat maakt zoals je nu bent, superdebuper onzeker zeg maar, altijd achterdochtig, altijd maar voor jan en alleman klaar staan, nooit voor je eigen mening op te komen etc etc etc. Doordat ik dus altijd druk druk druk in me hoofd was, al 20 jaar koppijn, en liep je al jaren met een emmer die telkens tegen overstromen aan zat!
Op mijn werk lopen paar collegas rond die mij ook echt weer dat gevoel van vroeger geven....zij kunnen/mogen alles, en als anderen es wat doen dan zijn ze het gesprek van de dag door hun, altijd maar stoken/roddelen.......
En door je verleden kun je dat dan moeilijk loslaten. heb geen vertrouwen in mensen....
En een "gezond"persoon die geen beschadigde jeugd heeft, die kan veel makkelijker denken van: nou tssss daaaaaaaag. Ja en ik kan dat nog niet, al ben ik op de goeie weg hoor! Nu leer je dat je je dat lang niet allemaal moet aantrekken persoonlijk, dat je er met meer afstand naar kunt kijken, dat je ook ziet, dat zij het ook bij anderen doen, en niet alleen bij mij...
Dat er nou eenmaal ook nare personen bestaan, ja die bestaan gewoon, pech dat er 2 bij mij op de afdeling loslopen... :P
En zo nog veel meer, dus ja, op zich wel even "overspannen"verklaart, met depressieve klachten.

Dat was het wel zo heel in het kort!

Nu leren dat je niet gelijk in de verdediging vliegt, dat je ook leert als jij het ergens niet mee eens bent dat je er ook wat van kan zeggen, dat je ook es hulp aan anderen vraagt etc.
(Grappig momentje, vroeg dus van de week aan 1 van die 2 nare persoontjes op mijn werk, of we konden ruilen van taak, omdat ik gewoon last van me rug/bekken etc had! Had bij voorbaat al een NEE verwacht, en ja hoor, kreeg ook een NEE met echt een smoes!) vroeger was ik van binnen dan echt boos, want zij heeft mij ook wel es gevraagd te ruilen omdat ze last van haar vinger had bij een bepaalde taak, en ja, dat deed ik dan maar weer!

Nu zei vriendin: nou voor de volgende keer weet je wat je kan zeggen.
Nou, ik kan mij heugen dat toen ik last van mijn bekken en rug had dat je dat ook niet wilde.....oid...
In elk geval, als ze me ooit weer vraagt, dan is het ook een vetten NEE, desnoods met smoes dat ik ook last heb van dit of dat.....
Ergens wil je je ook niet verlagen tot dat nivo zoals zij doen, maar goed, het geeft ook geen goed gevoel als ik altijd maar ja en amen zeg, en zij altijd NEE....
Dus in het kader van NEE leren zeggen....is zijn een groot oefen project!

En toen ik haar vroeg dacht ik nu wel: Oke, je hebt wel het verwachtte antwoord gekregen, maarrrrr je hébt haar in elk geval gevraagd, en anders deed ik dat nooit! dus dat was weer een moment om dan te zorgen dat je toch trots op jezelf kan zijn!(en zo bekeek je het een jaar geleden nog niet.....)

Nou weer een heel verhaal! sorry whaha

MirZam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 22:04

Aangezien ik uit ervaring weet dat iedereen met een burn out elk steuntje in de rug kan gebruiken:

Een tijd terug heb ik mij hier ook gemeld, een fikse werkgerelateerde burn -out aan deze kant, maar gelukkig zit ik op de stijgende lijn en gaat het eindelijk weer goed!
Ik mag zelfs mijn medicijnen rustig afbouwen, dus het komt goed..

Voor iedereen die denkt dat het niet goed komt.. geef het de tijd.. het komt wel goed! :D

sterkte iedereen!! :(:)

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 22:36

@Mirzam
Fijn dat het bij jou de goeie kant opgaat en dat je je medicijnen mag afbouwen!
Mag ik vragen wat voor medicijnen je gebruikt dan bij een burn-out?

MirZam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 22:40

Natuurlijk, ik heb antidepressiva gekregen voornamelijk om hiermee rust in mijn hoofd te creëren.. :j
Ben door die medicijnen ook erg afgevlakt in mijn emoties, maar dat is een hele tijd heel prettig geweest.
Nu het weer beter gaat wil ik wel weer wat meer mezelf zijn..

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 22:42

Wat voor anti-depressiva had je dan?
ik heb amitriptyline, geeft je indd wel meer rust!maar heb er ook hulp bij van een psychologe!

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 23:31

hier ook geen burn-out, maar overspannen, ook door alles en nog wat,
van familie die kleins af aan je het gevoel geeft er alleen voor staat, school, hooggevoelig zijn, werk, werk, werk, overlijdens doorstaan en er voor iedereen zijn behalve voor jezelf, problemen met mannen, moeilijke relatie,.... en nooit de tijd of kans gehad om die emmer te legen, altijd maar een emmer erbij gezocht om bij onder te schuiven.
en nu met mijn laatste werkgever waren de emmers op, en is de bom gebarste, toen een week thuis "mogen"zitten, en terug aan het werk, maar dat ging niet meer, zowel het werk niet als met mijn werkgever niet.

@mirzam: fijn dat het beter gaat met je, hou dat vast ;)

voor de rest gaat het hier bij mij ook wel goed, voel me wel snel moe, maar de zon scheelt heel veel, en tja voor de rest weten we wat de valkuilen zijn hé.

en iedereen die wil mag van mijn part mee naar bulgarije, zolang je maar wel zelf je ticket betaald, of er voor zorgt dat je zodanig klein bent dat je in mijn koffer past :D

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 11:19

Wat een ontzettend herkenbare situaties meiden! Herkenning en begrip alom!!

Ik zie het bij mezelf altijd als een diepe waterput, daar stort ik steeds alles in en schuif het deksel er weer op. Soms kwam dat deksel vene omhoog, maar duwde ik het snel weer dicht.
Een aantal maanden geleden had ik niet meer de kracht om het deksel terug te schijven en liep de waterput over...

Ik was altijd iemand die best wat zelf vertrouwen had, niet dat ik naast mijn schoenen liep, maar gewoon gezond...een goed gevoel over jezelf.
Het is raar om te merken dat die onzekerheid zoveel impact heeft op je doen en laten en het er zo makkelijk zo diep in sluipt.
En het ontwikkelen van die onzekerheid is zoveel makkelijker, dan er weer vanaf komen.
Ik ben nu aan het leren om van mijn automatische denkpatronen af te gaan, samen met mn psychologe. En het gaat op het moment ook echt goed.

Heb bijvoorbeeld een goed voortgang gesprek gehad op mijn werk, heb wat puntjes overwonnen voor mezelf door bepaalde dingen te doen en te ondernemen.
Mijn houding veranderen, niet in mijn schulp kruipen, maar juist laten zien dat ik er mag wezen. De trager/Mentastics doet ook veel voor me.. Ik ben daardoor veel opener weer
En rotte appels zitten er inderdaad altijd tussen, we moeten gewoon leren ons daar niets van aan te trekken en erboven te staan. En daar ben ik op het moment ook hard mee bezig!

Ik ben er nog niet hoor, want onzekere momentjes blijven soms toch nog de kop opsteken.
Maar ik kan er mee om gaan en het soms tot een positief iets brengen!

Kop op ladies. we komen er wel!! +:)+

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:13

Even een kort berichtje van deze kant!
Super dat we toch allemaal de goeie kant opgaan!!!!
En zo zie je maar weer, overspannen/burnout/depressie/angststoornissen....uiteindelijk veel dingen die toch in mekaar overlopen! Veel herkenning in alles in elk geval!

Wij gaan dit weekend een weekendje weg, richting Holten!
Dus ik zal weinig online zijn, mss es via mobiel als ik me verveel hihi, maar dan zijn de posts kort!

Iedereen een fijn weekend!!!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 18:40

Cindyrella, fijn dat je het allemaal goed kan verdelen. Alleen idd snap ik wat je bedoelt, allemaal leuke dingen doen kan ook erg veel van het goede zijn. Af en toe even echt voor jezelf is ook echt wel nodig op zijn tijd :j

Mirzam, goed om wat positief te horen. Fijn voor je!

Bobomelo, veel plezier dit weekendje weg! :)

En wat ik heb, heeft denk ik geen naampje trouwens hoor. Er is niks officieel vastgesteld. Even de noodrem erop getrokken betreft werk door me ziek te melden. Het werd me te veel, stiekem in combinatie met de lat die ik voor mezelf veel te hoog leg. Dat is echt mijn grote valkuil! Ik focus me teveel veel op het resultaat/ moeten presteren i.p.v. gewoon kunnen genieten van dingen zonder dat het door resultaat wordt geregeerd.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 18:42

Heel veel plezier bobomelo!!

Bienotje: klinkt wel als overspannen. Of in ieder geval op weg.
Goed dat je er even de rem op hebt getrokken!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 18:46

Tja, dat realiseer ik me meer en meer idd.. Is ook wel een puntje waar ik aan moet werken en dat niet zomaar over gaat, ben ik zeker nog even zoet mee helaas ;)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 18:50

Ik kan je maar 1 tip geven: werk aan de kern van het probleem.
Dan pas kom je er uit.
Ik ben mezelf er enorm door tegen gekomen, ben met een heleboel minder leuke dingen geconfronteerd.
Maar ik heb er ook heel veel van geleerd, mijn zwakke plekken aangepakt en ben nu sterker dan ooit.
Uiteraard val ik ook wel eens terug :+
Maar die keren worden steeds minder en nu gaat het gewoon heel goed.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 19:02

Ik ben nu in ieder geval bezig met een coach idd :j Hoop dat die me ook goede weg qua óplossen' kan helpen.

Eigenlijk kwam eruit dat ik vooral betreft opleiding/ werk wat ik nu doe overal een beetje ingerold ben en blijven plakken. Ik heb best wel wat keuzemomenten gehad, maar ze als het ware niet gebruikt of zelfs gemist.. Daar komt ook een stukje ongenoegen vandaan realiseer ik me steeds meer. ;)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 19:06

Realisatie is al een goede stap om verder te komen :j
Komt goed :j

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 09:48

Amanda schreef:
Ik kan je maar 1 tip geven: werk aan de kern van het probleem.

En dat vind ik dus zo moeilijk: want ik weet niet wat het is...

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 14:07

Polivy, misschien kun je op zoek naar hulp bij je zoektocht? Of haalt dat ook nog niet echt iets uit. Als ik goed onthouden heb speelt het bij jouw echt op als oververmoeidheid of niet?

Ik zie voor mezelf namelijk ook geen oorzaak in moeilijke jeugd of iets dergelijks maar toch zit er even iets niet goed. Mensen kunnen dingen heel anders ervaren, waar de één juist sterker van wordt kan een ander heel anders op reageren.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 14:32

Jup. En paniekaanvallen. Ik heb wel een theorie hoor. Maar of het zo is... Ik heb trouwens eindelijk gebeld naar een nieuwe psycholoog, en ga er maandagavond heen. Vind het erg lastig, want ik zit nu weer in 'neutrale modus'.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 14:39

Hoe bedoel je dat, of bedoel je dat het nu wel goed gaat dan? Wel goed dat je die afspraak hebt gemaakt hoor, ook al is het nu sluimerend maar het hoort er volgens mij echt niet te zijn. Ook niet op de achtergrond. Hardstikke goed dat je er dus toch mee aan het werk wilt/ gaat :j

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 14:41

Mijn neutrale modus is dat ik dus alles weer afstomp. Mezelf weer afstomp. Gewoon alles wegstoppen en dan gaat het best goed. Maar ik weet natuurlijk dat straks het weer ontploft en dat wil ik voorkomen.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 14:47

O, zo bedoel je.. Dat snap/ ken ik wel een beetje :) Dan gaat het best goed, totdat er even een tegenslag op je pad komt en dan is dat gelijk genoeg om het even niet meer te zien zitten. Stiekem heb ik dat voor mezelf altidj maar een beetje aangenomen dat ik zo ben en het erbij hoort, dat ik het daarmee moet doen. Maar inmiddels ben ik ervan overtuigd dat dat niet zo is. Alleen dan dat lastige, hoe los je dat op..

Hopelijk dat die afspraak maandag je verder op weg helpt ook. En nogmaals, wel goed dat je toch weer verder op zoek gaat :j

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 14:48

Dank je. Vind het ook goed en belangrijk voor mezelf. Ik loop hier namelijk al jaren mee.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 14:55

ik heb niet alles gelezen, alleen 1e pagina en de laatste, sorry, maar ik wil mensen graag een hart onder de riem steken.
Ik heb inmiddels alweer bijna 3 jaar, geleden een burn out gehad, verre van grappig, bizar te merken hoe weinig ik nog op een dag kon, absurd om jezelf zo onwijs hard tegen te komen, in 1e instantie dacht ik dat het allemaal aan t werk lag, na een tijdje besefte ik dat er meer speelde, tja sommige ervaringen komen later pas echt naar boven, ondanks dat ik ze niet had weggestopt.
ik heb mezelf toen echt de tijd gegeven onder het mom, dan maar helemaal erdoorheen, want dit wil ik niet nog een keer meemaken.
Dat is me gelukt, vooral tijd, echt, mezelf tijd geven, dingen gaan doen die ik voorheen leuk vond, koste wel moeite om me ertoe te zetten maar als ik dat dan gedaan had, gaf me dat wel weer wat energie.
ik heb er aardig doorheen gezeten, zo ongeveer alles koste me heel veel energie, ik weet dus wel een beetje wat de meeste van jullie doormaken.
Ik heb ook een fobie ontwikkelend in die tijd, deze is nog steeds niet geheel weg, maar inmiddels heel goed leefbaar.
Mijn burnout heeft me uiteindelijk echt iets opgeleverd! ik hoop dat jullie wat hebben aan mijn ervaring.
Heb vertrouwen en neem vooral echt de tijd, tevroeg beginnen en dan weer de emmer over laten lopen, is echt heel erg zonde en vertraagt alleen maar de genezing.
Inmiddels voel ik mijn grenzen beter en kan ze ook beter aangeven.
als mensen met me willen pben, mag dat, daar sta ik voor open!

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 17:08

polivy ik snap je helemaal, maar toch een dikke vette pluim dat je die stap genomen hebt!
ik vind het ook heel belangrijk dat je de juiste persoon hebt bij je probleem, want anders werkt het toch niet.

@joyfordogs: wat goed! en ja het is zo moeilijk hé, om echt die tijd te nemen, als alles en iedereen, inclusief jezelf, zegt dat je weer aan het werk moet/kunt, dat je het geld nodig hebt, dat je sociale leven eronder lijdt,... alle bekende excuses :D
het is zo moeilijk om nee te zeggen, vooral tegen de mensen die zelf ook ver voor je gaan, die er zo vaak voor je staan, om daar dan ook vaak nee tegen te moeten zeggen in die tijd.

maar aan alles komt een eind zullen we maar denken, alle leuke dingen en alle minder leuke dingen, dus ook aan deze dingen :D