ADD, Ritalin en toch wel nieuwsgierig naar..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: ADD, Ritalin en toch wel nieuwsgierig naar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 18:54

Ze geven al zo snel medicatie.. Als ze het niet geven zal je het ook niet nodig hebben denk ik..

Milouloux

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 15:06

Lieveranders schreef:
Niet iedereen met ADD of ADHD heeft perse medicatie nodig..

Ik denk dat voor veel mensen medicatie kan helpen, ik vind alleen dat het in combinatie moet met verdere begeleiding. Dat vind ik met kinderen tenminste wel. Op mijn werk krijgen ze vaak medicatie, zonder verdere begeleiding en dat gaat vaak niet goed..

Daar heb je gelijk in! Ik ga eens met mijn psych overleggen..
Heb er wel last van....

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 17:25

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 15:54

Ik weet het, oud topic.... Maar ga toch een poging wagen.

Ik moet donderdag naar de psychiater voor de definitieve diagnose voor ADD....

Ik vind het heel spannend, maar zou blij zijn als ik eindelijk wat hulp krijg.

De psycholoog heeft al wel aangegeven dat ik ook met Ritalin moet beginnen. Daarnaast groepssessies met andere 'lotgenoten'. Ach, als het maar rustiger word in mn hoofd, en ik wat beter meekan in deze snelle maatschappij, dan ben ik al blij.

Ik ben benieuwd....

Hebben jullie nog handige tips voor deze newbee?

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 16:00

hoi njiloj.

toen ik net de diagnose adhd kreeg was ik eerst heel blij en daarna viel ik in een soort gat.
een rouw proces eigelijk omdat ik moest wennen aan de stempel die ik kreeg.

ik zit ook aan de ritalin en het werkt goed alleen vergeet ik het af en toe.
en je eetlust is bijna weg. maar aan ben wel een stuk rustiger in mijn hoofd en veel gezelliger voor de mensen om mij heen.

in iedergeval heel veel succes donderdag!
(pb box staat open!)

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 16:18

Tnx! Ik ben ook bang dat ik moet wennen aan het stempeltje, maar ik ben wel echt blij dat ik niet zo achterlijk ben als ik me soms voelde, maar dat er meer mensen zijn met hetzelfde stempeltje. Ik heb flink wat problemen door m'n ADD en ben blij dat daar nu eindelijk wat aan gedaan kan worden.

Waarschijnlijk is het ADD met ADHD invloeden (oid) dus ben benieuwd waar we op uit komen.

Ben soms blij met fora als bokt. Mensen die in hetzelfde schuitje zitten, zonder dat er over niets anders gepraat kan worden. Denk dat ik hier wel wat aan ga hebben!

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 16:59

ik heb pdd-nos en adhd

ik heb ritalin geslikt, maar na 8 jaar voelde ik me er niet meer goed bij

heb toen in 3 jaar tijd denk ik wel 10 verschillende soorten gehad en ze
werkte allemaal niet. ik weet het niet meer

waardoor ik de laatste anderhalf jaar al 3 keer ben opgenomen
en het leuke daarvan is, in zo'n kliniek weten ze niet eens
goed met je om te gaan, vanwege je beperking

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 18:25

njiloj schreef:
De psycholoog heeft al wel aangegeven dat ik ook met Ritalin moet beginnen.

Les 1: je móet niks, en al helemaal geen medicatie :) Mocht je er zelf niet voor openstaan moet (het enige moeten :P) je het zeker niet doen.

Ik ben trouwens begin juni begonnen met bupropion (wellbutrin) maar dat deed helaas ook niks, ondanks de hoge dosering. Ben het dus maar weer aan het afbouwen. Ben benieuwd wat er nog overblijft :?

Milouloux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 19:42

Ik heb pas ook ADD diagnose gekregen,
en heb een vraagje

Waarom kiezen jullie voor ritalin of andere medicatie,
Is het zonder medicatie niet te doen?

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 19:44

ik ben n add'er zonder medicatie, met medicatie ben ik niet mezelf, meer een soortvan leeg omhulsel, en dat hoor ik van bijna iedereen, en ik blijf toch liever mijn eigen zelf, dan maar n beetje chaootisch en druk

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 19:52

Hoe vangen jullie een rebound op na Ritalin? Worden jullie er ook zo prikkelbaar van?

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 19:55

ik slik amper nog ritalin, eigenlijk nooit meer, t ligt nog wel in de kast, maar gebruiken doe ik liever niet :n

als ik t wel gebruik en t begint uit te werken word ik heeeel druk of heel hangerig en prikkelbaar..

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 20:02

Ik sta voor de klas en had twee kinderen in de klas die de diagnose ADD hadden gekregen. Beide kregen medicatie. De een zag ik zienderoog opknappen. Die veranderde van een angstig niet opvallend mannetje is een humoristisch kind wat nu zich goed staande kan houden tussen de andere kinderen. Zijn handschrift werd 10 x beter en zijn resultaten holden vooruit. Het andere kind werd letterlijk een hoopje ellende, super onzeker, veel hoofdpijn, stemmingswisselingen, huilen en niet kunnen aangeven wat er was, en geen verschil in schoolresultaten. Ik schrok wel echt dat ritalin ook dit effect kan hebben, uiteindelijk in overleg met ouders en arts gestopt met de medicatie. En binnen no time was het gezellige vrolijke kind weer terug, zonder hoofdpijn.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 20:03

dwaallicht schreef:
Hoe vangen jullie een rebound op na Ritalin? Worden jullie er ook zo prikkelbaar van?

Nieuwe ritalin nemen? En 's avonds na een lange dag was ik altijd al prikkelbaar, is met gebruik van ritalin ook juist minder.

Ik heb alleen wel erg honger dan. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 20:21

randie schreef:
Ik sta voor de klas en had twee kinderen in de klas die de diagnose ADD hadden gekregen. Beide kregen medicatie. De een zag ik zienderoog opknappen. Die veranderde van een angstig niet opvallend mannetje is een humoristisch kind wat nu zich goed staande kan houden tussen de andere kinderen. Zijn handschrift werd 10 x beter en zijn resultaten holden vooruit. Het andere kind werd letterlijk een hoopje ellende, super onzeker, veel hoofdpijn, stemmingswisselingen, huilen en niet kunnen aangeven wat er was, en geen verschil in schoolresultaten. Ik schrok wel echt dat ritalin ook dit effect kan hebben, uiteindelijk in overleg met ouders en arts gestopt met de medicatie. En binnen no time was het gezellige vrolijke kind weer terug, zonder hoofdpijn.

hmmm opvallend.

Ik was een combi van beide ;( Mijn hoofdpijn was eindelijk weg, mijn schoolresultaten gingen van heel slecht naar owijs goed, maargoed. Wel inclusief extreme onzekerheid (gepaard met spierspasmes door nervositeit), stemmingswisselingen, eetproblemen etc.
Dat is dus ook de reden dat ik maar weer gestopt ben. Helaas.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 20:22

Milouloux schreef:

Jawel, maar het kost verschrikkelijk veel moeite en sommige dingen (huishouden, planning, impulsiviteit) zijn voor mij een enorm struikelblok. Plus, dat is hoe het nu gaat, ben bang voor de tijd dat ik serieus aan het werk moet en een baas boven me krijg ;)

Randie, mooi is dat hè, kinderen die echt 180 graden kunnen draaien in positief opzicht :) (en helaas dat het niet voor elk kindje zo'n positieve uitwerking heeft :( )

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:16

Skygirl schreef:
dwaallicht schreef:

Nieuwe ritalin nemen? En 's avonds na een lange dag was ik altijd al prikkelbaar, is met gebruik van ritalin ook juist minder.

Ik heb alleen wel erg honger dan. :+

Dan slaap ik niet, als ik nieuwe ritalin neem...

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:25

dwaallicht schreef:
Dan slaap ik niet, als ik nieuwe ritalin neem...

Ik slaap juist extra goed als het nog werkt. Dan worden al mijn gedachten nog een beetje in banen geleidt en is het minder druk in mijn hoofd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:28

echt? Ik sliep voor geen meter met ritalin.... Terwijl ik normaal géén problemen heb met slapen hahaha :') Maargoed, was verder toch geen probleem. Want ik was onvermoeibaar door die ritalin.

normaal is het omgekeerd. Dan kan ik slapen tot ik een ons weeg, maar dan is er geen leven in te krijgen ;( Altijd oververmoeid en koppijn door alle prikkels ;( ...

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:30

Bij de meeste mensen werkt dat idd niet zo, maar ik heb gewoon geluk blijkbaar. :P

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:41

Heino schreef:
njiloj schreef:
De psycholoog heeft al wel aangegeven dat ik ook met Ritalin moet beginnen.

Les 1: je móet niks, en al helemaal geen medicatie :) Mocht je er zelf niet voor openstaan moet (het enige moeten :P) je het zeker niet doen.

Ik ben trouwens begin juni begonnen met bupropion (wellbutrin) maar dat deed helaas ook niks, ondanks de hoge dosering. Ben het dus maar weer aan het afbouwen. Ben benieuwd wat er nog overblijft :?

Ik moet niks, maar dit word me geadviseerd. Ik lees en hoor verschillende verhalen over Ritalin, en ik ga het zeker proberen. Gelukkig heb ik mensen om me heen, die zeker goed zullen opletten. Merken zij dat ik afgestompt raak of op een andere manier verander wat ikzelf niet merk, dan zullen ze zeker aan de bel trekken. Maar ik hoop dat dit mijn leven vergemakkelijkt. Ik heb heel veel problemen door de ADD ( waarvan ik nu besef dat ze daardoor komen) en ik hoop dat ik deze dingen beter gaan door de medicatie. Zo niet, stop ik er ook meteen mee.

Hoe gaan jullie met de problemen om zonder medicatie? Hebben jullie andere " bruggetjes" om dingen niet te vergeten/verzaken? Tegen welke problemen lopen jullie aan? En hoe lossen jullie dit op?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:45

ik weet het niet, om de een of andere reden ben ik er wel veel beter mee om leren gaan. Maar zonder concrete methode ofzo eigenlijk. Maar in ieder geval, ik was als kind altijd heel boos en gefrustreerd omdat nooit iets lukte. Nu nog steeds niet altijd. Maar na de meest falende schoolcarriere heb ik dan toch een diploma gehaald voor de HAVO. En gaan de dingen allemaal best redelijk :P
Ik merk het wel bij bepaalde dingetjes (autorijden.... :') ) En andere praktijkdingen. Maar verder heb ik wel het gevoel dat ik verder best wel goed functioneer als je het vergelijkt met een aantal jaren terug :Y) Al kost het wel wat meer ernergie vermoed ik, want zoals eerder aangehaald voel ik me echt nooit eens uitgerust. Da's wel jammer :P

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 22:25

Menino schreef:
ik weet het niet, om de een of andere reden ben ik er wel veel beter mee om leren gaan. Maar zonder concrete methode ofzo eigenlijk. Maar in ieder geval, ik was als kind altijd heel boos en gefrustreerd omdat nooit iets lukte. Nu nog steeds niet altijd. Maar na de meest falende schoolcarriere heb ik dan toch een diploma gehaald voor de HAVO. En gaan de dingen allemaal best redelijk :P
Ik merk het wel bij bepaalde dingetjes (autorijden.... :') ) En andere praktijkdingen. Maar verder heb ik wel het gevoel dat ik verder best wel goed functioneer als je het vergelijkt met een aantal jaren terug :Y) Al kost het wel wat meer ernergie vermoed ik, want zoals eerder aangehaald voel ik me echt nooit eens uitgerust. Da's wel jammer :P

Zo herkenbaar! Hele dag rennen en vliegen, 's avonds kapot, maar geen oog dicht kunnen doen... Met als gevolg dat je de volgende dag moe uit je bed komt, en dan begint het weer van voor af aan. :O

Ook m'n school was een drama, uiteindelijk toch een diploma gehaald, al ben ik nooit verder gegaan met een opleiding. Ik raak ook snel boos of geïrriteerd als iets niet lukt of als ik weer iets ben vergeten. Al heb ik dat ook al beter in de hand dan enkele jaren geleden.

Ik vind het trouwens heel raar om Dezelfde ervaringen van andere mensen te lezen.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 22:41

dwaallicht schreef:

Soms heb ik heel veel last van mijn rebound, de andere keer totaal niet. Als ik er wel last van heb dan is niks meer goed, en heb ik nergens zin in, vind ik alles stom, is iedereen tegen me en ben ik het onrustigste en meest geirriteerde meisje wat je je maar voor kan stellen. Andere keren krijg ik alleen wat koppijn en verder niks.

Sommige mensen kunnen de rebound opvangen door een lagere dosering Ritalin te nemen dan normaal, slik je normaal bv 10mg dan neem je 's avonds nog eens 5mg. Maar dat ligt er wel aan of je daar wel mee kan slapen. Ik slaap in principe wél goed op Ritalin, maar neem het meestal 's avonds laat niet meer omdat ik het niet nodig vind als ik achter de pc hang, maar als ik gek van mezelf wordt of mijn hoofd megadruk is in bed neem ik het rustig nog om wel te kunnen slapen :j

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 19:52

Milouloux schreef:
Waarom kiezen jullie voor ritalin of andere medicatie,

jawel hoor, ik heb zelf ook geen medicatie...
Nooit gehad ook (al wilde de psych het wel), dus weet ook niet hoe het is mét. Ik houd me prima staande. Ik heb natuurlijk wel mijn typische dingetjes, maar goed, wie niet? ;)