Dochter (bijna 6) wil oorbellen: te jong? En waar (Utrecht)?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 13:06

xSOULSISTER schreef:
Ayasha schreef:
Puur uit interesse hoor maar wat is het verschil tussen een oorbel en een piercing behalve de plek?

Ten eerste dat een oorbel geschoten word en een piercing gestoken.
En ik vind dat gewoon anders, oorbellen is normaal heeft bijna iedereen.

Het effect is hetzelfde? Alleen een andere techniek? :+ (en als ze doorgaan zoals ze bezig zijn wordt schieten helemaal verboden en mag er enkel nog met de naald gepiercerd worden.). Maar in wezen is het hetzelfde. Behalve dat piercen over het algemeen hygiënischer is dan schieten.
Piercings is het taboe inmiddels ook al lang en breed vanaf, ga ze vanaf 16 maar eens zoeken zonder piercings. ;)
Heeft ook bijna iedereen hoor.

Ik snap nooit dat mensen daar zo'n verschil in maken, mijn moeder doet dat ook terwijl er eigenljik geen verschil is. _O-

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 13:16

In groep 2 heb ik ze gekregen (dan ben je 6 of 7?) en toen zijn ze flink gaan ontsteken. Iedereen zat er continue aan te trekken met vieze vingertjes, dus dan heb je dat zo in de hand. Als ukje kan je daar echt nog geen nee tegen zeggen hoor.
Heb ze opnieuw genomen toen ik in groep 6 zat en toen geen problemen gehad.

LindyH

Re: Dochter (bijna 6) wil oorbellen: te jong? En waar (Utrecht)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 13:36

In groep 2 ben je 5.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 13:38

Ik ben het ermee eens dat de leeftijdsgrens omhoog mag naar 16. Ik ben het er ook mee eens dat het een beslissing is op puur esthetische gronden, die een permanente verandering aan het lichaam is. En ik vind dat je best 'echt groot' mag zijn voordat je zoiets mag beslissen.

Zoals ik al zei, laten jullie dan allemaal je 6 jarige ook zelf haar eten, al haar kleren en hoelaat ze opstaat en naar bed gaat kiezen? Waarom zijn ze dan wel groot genoeg om te beslissen over permanente veranderingen aan hun lichaam?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 13:43

Ik was 4 en wilde heeeel graag gaatjes dus vooruit.
Na het schieten van het eerste gaatje ben ik de winkel uitrent waardoor ik 1 week met 1 gaatje rond heb gelopen.
Pas nadat ik weer genoeg moed verzameld had, werd het 2e gaatje geschoten. :Y)

Over het zwemmen oid, daar kunnen ze in de winkel antwoord op geven.
Ik (althans, mijn moeder) moest de gaatjes met sterilon bedruppelen en dan het knopje eventjes draaien..
Omdat mijn moeder de knopjes telkens heel voorzichtig gedraaid heeft heb ik hele kleine gaatjes in mijn oren, daardoor vallen de gaatjes bijna niet op.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 13:49

Trouwens, dat draaien, doe dat niet. Is helaas iets wat veel juweliers aanraden maar nergens voor nodig, integendeel, als je er al wat mee doet dan enkel slecht. :)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 13:53

Wij moesten inderdaad het knopje even 'bewegen' dus geen heel rondje draaien oid maar een klein stukje draaien omdat (volgens de juwelier) anders het verse wondje om je oorbel heen dicht zou groeien...
Weet niet of het waar is, maar het zou best kunnen. :+
Ik heb hele kleine mooie gaatjes dus echt 'last' van het draaien heb ik niet gehad.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 13:54

Normaal kan dat niet. En het wondje om je oorbel heen zou dicht MOETEN groeien... :) Wsl bedoelt ie dat de oorbel vast zal groeien maar dat kan dus niet gezien het metaal dat gebruikt wordt simpelweg niet vast KAN groeien in menselijke weefsels. :) Het enige wat je er mee doet als het al effect heeft, is steeds het wondje vanbinnen terug open maken waardoor het veel trager geneest. :)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 13:58

Wat de beste man toen precies gezegd heeft weet ik niet meer, wsl het vast groeien idd.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 13:58

Vjestagirl schreef:
Ik ben het ermee eens dat de leeftijdsgrens omhoog mag naar 16. Ik ben het er ook mee eens dat het een beslissing is op puur esthetische gronden, die een permanente verandering aan het lichaam is. En ik vind dat je best 'echt groot' mag zijn voordat je zoiets mag beslissen.

Zoals ik al zei, laten jullie dan allemaal je 6 jarige ook zelf haar eten, al haar kleren en hoelaat ze opstaat en naar bed gaat kiezen? Waarom zijn ze dan wel groot genoeg om te beslissen over permanente veranderingen aan hun lichaam?

Zo permanent is het niet, als je ze eruit haalt zie je er vrijwel niks van en groeit het wel weer dicht.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 14:00

Jildau schreef:
Vjestagirl schreef:

Zo permanent is het niet, als je ze eruit haalt zie je er vrijwel niks van en groeit het wel weer dicht.

Wat er al is aangegeven: ze groeien niet dicht, ze blijven altijd open...

En ik heb ze er al tijden geleden uitgehaald, en toch zie je ze prima. Je oren gaan er nooit meer uitzien als daarvoor, dus permanent. Of je nou een tattoo zet die je kunt laten verwijderen, oorbellen schiet die je er weer uit kan halen, of een navelpiercing die je er weer uit kunt halen, het zijn allemaal permanente veranderingen/beschadiging en aan je lichaam.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 14:02

Jildau schreef:
Vjestagirl schreef:

Dat doet het dus niet. Even permanent als de gemiddelde tattoo/piercing.

pion: De meeste juweliers, wat wel kan is dat het lijkt alsof ze vast zitten omdat er korstjes komen van opgedroogd wondvocht (deze hoef je niet te zien zitten) waardoor het vast voelt. :) Maar dat gaat vanzelf weg als het eenmaal genezen is. :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 14:03

Overgens vind ik het laten schieten bij een juwelier erg raar, je laat toch ook geen tattoo zetten door iemand die toevallig plakplaatjes verkoopt?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 14:04

_O- Sowieso zou het een goede zaak zijn als dat verboden werd. Laat dergelijke dingen maar aan piercers over, zelfs met opleiding voor het gebruik van alles wat te maken heeft met naalden zitten er genoeg tussen wiens tent gesloten moest worden, laat staan tussen die juweliers...

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 14:46

Ayasha schreef:
Ik snap nooit dat mensen daar zo'n verschil in maken, mijn moeder doet dat ook terwijl er eigenljik geen verschil is. _O-

Pff dat klinkt bekend ja, wel drie oorbellen en een navelpiercing.
Maar geen tongpiercing. ;(

Voltige96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 14:49

ik kreeg ze zelf ook toen ik diploma A haalde.
je kunt en mag geloof ik alles met de knopjes, die moet je
eerst 6 weken in hebben voordat je anderen in mag.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 15:08

Ben wel blij dat er onder de 16 jaar alleen gepierced mag worden met toestemming van je ouders.
Wilde vroeger graag een wenkbrauwpiercing, dan weer een navelpiercing, etc, ect.
En nu, wat ben ik blij dat het toen niet mocht!
Op mijn 16e was het hele 'piercing' gedoe over. Heb alleen gaatjes in mn oren.

Wat eventueel wel aangepast zou mogen worden; ook oorbellen alleen met toestemming van ouders indien <16.
Ik was 14 toen ik een tweede gaatje in mn oren liet schieten, niemand die iets vroeg, er werd gewoon geschoten.

Volgens mij houden de piercingshops die richtlijn wel aan... juweliers een stuk minder.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 15:10

Ik vind dat je voor je 16de geen tattoo's, geen oorbellen, geen piercings zou moeten mogen, met of zonder toesteming.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 15:12

Vjestagirl schreef:
Ik vind dat je voor je 16de geen tattoo's, geen oorbellen, geen piercings zou moeten mogen, met of zonder toesteming.

Vind ik niet :n
Eigen lijf eigen beslissing. Indien je <16 bent maar met toestemming van je ouders... wie zijn wij dan om te zeggen; nee?

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 15:14

Pion schreef:
Vjestagirl schreef:

Eigen lijf eigen beslissing. Indien je <16 bent maar met toestemming van je ouders... wie zijn wij dan om te zeggen; nee?

Ik vind dat een beetje overdreven, oorgaatjes zijn zo ingeburgerd en zo 'normaal' geworden dat je daar geen verbod onder de 16 op hoeft te zetten wat mij betreft. En dat van piercings én tattoos mag pas als je 16 bent, tenzij je toestemming van je ouders hebt ;)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 15:14

Vjesta: Waarom niet?

Als iemand zijn lichaam zelf danwel wil versieren met een tattoo of piercing danwel wil verminken met zoiets is toch helemaal eigen keus.
Ik vind het prima zo. Zou niet weten waarom je alles strikt moet maken. Zeker oorbellen, dat vind ik zo overtrokken. Dat is iets wat zo ver ingeburgerd is. Ik zou het juist hartstikke jammer vinden als ik niet al rond mijn 10e oorbellen had gehad. Ik wist altijd wat leuks voor mijn verjaardag en ik kon ze helemaal bij m'n outfit combineren. Anders had ik dat op een andere manier moeten doen, dan had ik denk ik eerder naar make-up e.d. gegrepen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 15:15

Pion schreef:
Vjestagirl schreef:

Inderdaad, eigen lijf, eigen beslissing. Onder de 16 mag je eigenlijk nog geen beslissingen nemen in de maatschapij, en zelfs onder je 18de mag je nog maar heel weinig.

Maar je mag wel permanente beslissingen nemen over je lichaam? Je laat je kinderen toch ook niet zelf beslissen wat ze eten, wat ze aan doen, wanneer ze gaan slapen en wanneer ze weer opstaan?
Waarom mogen je ouders besluiten gaten in je te laten prikken, je bent toch niet hun eigendom? Ik vind dat je ZELF het recht hebt om te beslissen, als je oud genoeg voor bent om de voor en nadelen tegen elkaar af te wegen.

maranx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 15:16

ik heb ook gaatjes voor mn diploma A gekregen toen ik 6 was
dan moet ze gewoon de knopjes inhouden (altijd) en af en toe andere oorbellen in doen!
deed ik ook werkt heel goed, dan groeien ze ook niet dicht!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 15:17

Pion schreef:
Vjestagirl schreef:

Ouder en wijzer?
Als een 14 jarige wil autorijden, wie zijn wij dan om te zeggen dat ze dat niet mogen?
Als -16-jarige mag je vrijwel niets zelf beslissen, waarom zou je dan WEL mogen beslissen over permanente veranderingen?
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 19-10-10 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 15:19

Ayasha schreef:
Pion schreef:

Ouder en wijzer?
Als een 14 jarige wil autorijden, wie zijn wij dan om te zeggen dat ze dat niet mogen? :+

Als een 14 jarige wil stemmen, wie zijn wij dan om te zeggen dat ze dat niet mogen?