Zelfmoord egoistisch?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 15:10

maar hebben ze opgebeld en gezegd dat ze het gingen doen of hebben ze gebeld en gewoon een koetjes en kalfjes praatje gehouden? Als ze belden en zeggen dat ze het gingen doen zou ik dat erg naar vinden, hoe hulpeloos moet degene die gebeld is zich dan wel niet voelen? Dat vind ik dus ook een vorm van anderen meeslepen in je eigen ellende.
Mijn buurjongen heeft mijn buurmeisje ook nog gebeld, gewoon even een praatje, voor hem was het duidelijk dat dit zijn laatste gesprekje met haar zou worden, zij had niks door. Het was voor hem dus een afscheidsgesprekje. Op de één of andere manier kan ik daar nog wel weer inkomen :j

Andere vraag voor de mensen die dichtbij mensen hebben gestaan die uiteindelijk zelfmoord hebben gepleegd:
Hebben jullie nooit enige vorm van woede o.i.d. gehad jegens degene die zichzelf van het leven heeft beroofd? Nooit je afgevraagd hoe ze het in vredesnaam in hun hoofd hebben gehaald dit te doen? Ik heb dat gevoel namelijk wel gehad, tesamen met dus het gevoel van verdriet waarom ik niet doorgehad heb hoe erg ze er eigenlijk aan toe waren.
Daarbij ook nog de hoop dat ze nu idd de rust hebben gevonden waar ze naar op zoek waren.
Helemaal vrede er mee hebben kan ik toch niet helemaal hoor :o En weet je ik kan er niks aan doen :n Het is puur een gevoel van emotie waar ik niet op in kan spelen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 15:15

Heb dat bij m'n vriendin absoluut gezien!!
Maar het gevoel van woede heb je ook heel sterk wanneer iemand veel te vroeg overlijdt!!

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 15:17

@Zipporah
Wat heb je dat prachtig verwoordt, helemaal mee eens.

Ik vind zelfmoord niet egoistisch. Het is schokkend voor de nabestaanden maar geloof me, een persoon die het leven niet meer ziet zitten is nog veel meer van de kaart.
Dat kun je niet bevatten als je dat zelf niet hebt meegemaakt en je kan er dus ook niet over oordelen.
Egoistisch, "lekker makkelijk van je problemen af komen" en laf vind ik erg harde woorden en typisch uitspraken van mensen die nauwelijks inlevingsvermogen hebben (sorry), dat vind ik pas egoistisch. Heb je zelf wel eens een "echte" depressie ervaren vraag ik me dan af, heb je zelf wel eens op het randje gebalanceerd? Misschien heb je wel een depressie ervaren maar dat de een er uit komt, wilt niet zeggen dat een ander dat ook lukt, zoveel mensen, zoveel verschillen.
Het van dichtbij meemaken wilt nog niet zeggen dat je weet hoe die persoon zich voelt, dit moet je echt zelf ervaren om dit te kunnen begrijpen of je er heel erg in verdiepen en er voor open staan.
Vaak wordt een depressie vergeleken met een "dipje" of "niet lekker in je vel zitten". Mensen met een depressie horen niks anders dan dooddoeners "ah joh, kop op", "stel je niet aan", "niet bij de pak en neer zitten", "aandacht trekkerij", "je zeurt", "je wilt niet geholpen worden", "je moet gewoon de knop omdraaien", etc...geloof me "been there"...
Begrip het lijkt zo een simpel gebaar om te geven maar blijkbaar is het echt moeilijk om in te leven in een ander, veel mensen denken het goed te doen zonder zich echt te verdiepen in wat een depressie werkelijk met iemand doet en wat is het probleem om folders te lezen, info bij de huisarts te vragen, google...of gewoon alleen luisteren naar de persoon met een depressie...dat kan al zo veel helpen voor diegene.
Een depressie is echt slopend, dit verschilt natuurlijk per persoon...maar de hulpverlening leverd niet altijd maatwerk, er zijn zo veel behandelingsvormen maar er zijn nog meer verschillende vormen van depressief zijn omdat ieder mens anders is en dus kan niet elke vorm van behandeling aansluiten op een persoon.
Het kan goed zijn dat de geboden hulp niet aansluit en het kan voor iemand heel uitzichtloos worden dat de dood een betere optie lijkt, degene voelt zich vaak niet gehoord of begrepen dat is heel frustrerend wanneer je "wel" hulp wilt, want vaak wilt men wel hulp/of heeft dit al.
Bij een patient die lichamelijk veel pijn lijd is er zoveel meer begrip wanneer die gene niet meer wilt leven, maar voor iemand met geestelijke pijn...daar wordt vaak zo hard over geoordeeld, sommige lijken te denken psycholoog te zijn, sommige lijken het zoveel beter te weten maar hebben zich nooit zo ellendig gevoelt of misschien wel maar bedenk dan dat iedereen anders is, het lukt niet iedereen om eruit te komen.
Ik gun mensen die zelfmoord plegen die rust die zij zo graag willen, omdat ik heel goed begrijpen kan hoe iemand tot die daad komt (hoe vreselijk ook).
Voor wat betreft Anthony Kamerling waardoor dit topic waarschijnlijk weer naar boven is gekomen...ik vind het vreselijk voor zijn vrouw en kinderen en de nabestaanden, dat moet een zware klap zijn. Maar ik hoop voor Anthony dat hij de rust vind in zijn hoofd die hij zo graag wilde.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 15:18

Tsja egoïstisch zou ik het niet noemen, denk dat suïcidale mensen al zo ver heen zijn, dat ze niet meer kunnen inzien waar ze mee bezig zijn.

Vind het een lastige 'discussie' ik weet het niet zo goed.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 15:20

manie schreef:
Kelpla schreef:
Lees net het vreselijke bericht dat Antonie Kamerling zelfmoord heeft gepleegd.
Op de een of andere manier kan ik dit gewoon niet begrijpen en vindt het bijna zelfs egoistisch. Hij laat een vrouw en kinderen achter..

Hoe zijn jullie meningen hierover?

Verdiep je in wat een depressie inhoudt en durf daarna NOOIT meer te zeggen dat het egoistisch is.......

AMEN

Carla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 15:21

ik heb een paar sukjes zitten lezen en wil mijn mening toch ook nog even geven.
niemand kiest ervoor om ziek te worden!
depressie is een ziekte net als alle andere ziektes.
misschien kan je nog beter in een rolstoel zitten want
dan ziet iedereen teminste dat je ziek bent. en dan
word het eerder begrepen. ik vin het ergens heel zielig voor
die man dat hij maar 1 uitweg zag en dat was zelfmoord
moet je je voorstellen dat je op t punt staat zelfmoord te plegen
je heb in theorie natuurlijk overlevingsdrang. maar de depressie is
zo sterk dat die het wint van je eigen instinct. dan moet
je toch wel heel erg met je zelf in de knoop zitten!
het is wel vreselijk voor de na bestaande. hij laat natuurlijk
een vrouw en 2 kleine kinderen achter.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 15:24

iemand kan er van overtuigd raken dat de wereld, en ook hun kinderen familie partner, beter af is zonder hem of haar.
dat het voor iedereen een zegen zou zijn als hij of zij er niet meer is.
ze kijken heel anders tegen de zaken aan dan iemand die er niet in zit.
het is voor mensen die nooit depressies hebben gekend niet te bevatten denk ik.
en ik denk dat de meesten die daadwerkelijk zelfmoord plegen achteraf zouden hebben ingezien dat dat niet de juist weg was,
maar ja dan is het te laat, dan komt er geen 'achteraf' meer.
dood is dood en dat is blijvend.
heel zwaar voor achterblijvers.
vooral ook als je het ziet aankomen maar diegene onbereikbaar is voor nabijheid en liefde
en niks wat je doet hem of haar uit de negatieve cirkel helpt.

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 15:28

stef schreef:
Manie: Als het de mening van TS is dat zij het egoistisch vind, dan mag zij dat vinden. Jij bent niet de persoon die voor een ander bepaald wat ze wel of niet vinden :n

Ik vind het altijd een erg moeilijke kwestie. Je neigt naar zeggen dat het egoistisch is, aan de andere kant moet iemand wel "heel ver heen zijn" om tot een dergelijke daad te komen.

Wat me wel altijd opvalt: mensen die de ene poging na de andere ondernemen gaan niet, lukt niet... Dus kennelijk willen die het niet echt ( :? ). Mensen waarbij het wel lukt hoor je van te voren niet, die zijn er ineens niet meer...

Ik heb het hele topic nog niet verder doorgelezen, maar ik wil hier even op inhaken. Ik heb een vriend verloren door zelfmoord, die zei ook dat hij het ging doen, had al 2 pogingen gedaan met tabletten die mislukt zijn. Volgens vele mensen doen degene die het zeggen het niet en zoals jij het zegt had hij dus ook niet echt gewild. Helaas moet ik je dus ongelijk geven en al die mensen met die andere stelling ook, want hij heeft op een avond een pistool gepakt en er een eind aan gemaakt.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 15:30

..
Laatst bijgewerkt door EllaBellaah op 27-09-24 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

vanLotje

Re: Zelfmoord egoistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 15:40

mijn oma heeft zelfmoord gepleegd, en ik vind het zeker niet egoistisch. Maar ik vind de term egoistisch erg negatief, terwijl dat in mijn ogen niet zo is.

Ego = ik.
Ik = leef mijn leven zoals ik dat goed acht.

Ik vind het verschrikkelijk voor de achterblijvers, dat voorop, maar ik blijf erbij dat iedereen het recht heeft te stoppen met leven.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 15:42

vanLotje schreef:
mijn oma heeft zelfmoord gepleegd, en ik vind het zeker niet egoistisch. Maar ik vind de term egoistisch erg negatief, terwijl dat in mijn ogen niet zo is.

Ego = ik.
Ik = leef mijn leven zoals ik dat goed acht.

Ik vind het verschrikkelijk voor de achterblijvers, dat voorop, maar ik blijf erbij dat iedereen het recht heeft te stoppen met leven.

_/-\o_

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 15:43

Ik vind absoluut van niet. Iedereen heeft recht om over zijn leven te beslissen. Ik vind zoiets zelfs een basisrecht, mogen doodgaan.

Ik vind het wel 'goed' als die persoon zijn best doet om zo min mensen erbij te betrekken, bij zijn zelfmoord. Maar ik heb ook begrip als iemand zo ver zit dat hij daar niet meer aan denkt.

Ik kan alleen maar medelijden hebben met iemand die zo diep zit dat de dood de enige uitweg nog is. Tegen alle overlevingdrang in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 15:51

Egoistisch als je voor jezelf kiest, eindelijk ??? Vaak doen mensen het juist omdat ze anderen niet willen opzadelen met hun problemen, met hun oliebol, met hun ziekte, met hun ??? Als je zelfmoord pleegt kies je eindelijk voor jezelf, in plaats van dat je rekening met anderen houdt die het misschien erg vinden dat je er niet meer bent. Dan maar egoistisch, ik kan het volledig begrijpen. Heb ooit ook zo diep gezeten, wat mij tegengehouden heeft is dat ik na de zelfmoord van mijn vader heb gezworen "dat gebeurt mij nooit". Want er komt altijd wel weer iets moois, iets beters. En dat is echt zo. Heb hopen oliebol meegemaakt, maar als ik nu mijn veulentje zie, mijn merrie, mijn shets... en ze knuffel, als ik zie hoe ik nu geholpen wordt met mijn huisje, dat mensen zo maar dingen voor mij doen... Onvoorstelbaar.

RamboBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 15:51

Ik heb ook 2 mensen gekend die zichzelf van het leven hebben beroofd..

De een 15(!!) jaar en de ander 22...

De jongen van 15 heeft toen een brief achter gelaten dat hij zich nooit 'prettig' heeft gevoeld, terwijl het tegenover iedereen een vrolijke/leuke en lieve jongen was.

De jongen van 22 zat (schijnbaar) aan de drugs helaas.. Hij was op vakantie met vrienden toen hij dat gedaan heeft, maar liet niks achter.

Egoistisch? Ik denk van niet, voor iemand die nog helder kan denken en zich dus bewust is van alles kan het op zich misschien wel zo overkomen, daar kan ik me wel wat van indenken.

Maar ik denk niet dat mensen met zo'n gedachte (de dood als uitweg kiezen) daar zelf bij stil staan wie of wat ze achterlaten en hoeveel pijn het kan doen.

De jongen van 22 was diezelfde avond nog op stap geweest met zijn vrienden en hadden het superleuk gehad, ze hadden de frietpan aan gezet en hij zou even naar boven gaan. Toen de friet klaar was wouden zijn vrienden hem roepen en troffen ze hem boven aan....

Dan vraag je je toch echt af, waarom? waarom daar?Waarom kwam hij niet gewoon met zijn problemen om samen een oplossing te zoeken? waarom staat hij vanuit de huiskamer op met de gedachte dat hij zoiets gaat doen en zegt hij niks tegen zijn nietsvermoedende vrienden?

Dus ik denk niet dat iemand zelfmoord pleegt uit egoïsme. Ze zijn gewoon zo ontzettend ver en kunnen gewoon niet meer helder denken, en zien nergens geen uitweg meer in helaas.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 16:00

Kentaro schreef:
Het is serieus waar en aangezien het een heel stoere gast was, ben ik bang dat het in een soort van opwelling was.....

Het was geen opwelling :n . Antonie had al jaren last van enorme ups en downs. Hij is altijd zo geweest. Ik heb geen zin om teveel in detail te treden, maar hij was erg ziek, langere tijd. Stoere gast? Nou, zo kennen de mensen die hem echt kenden dus niet. Hij was heel onzeker altijd. Heeeeel onzeker. En dat in combinatie met depressies is killing.

Hij was dol op zijn vrouw en kinderen. Ook hun huwelijk had ups en downs, maar ja, dat heeft iedereen, hoort erbij, zeker als je langer bij elkaar bent. Ik vind het heel erg dat sommigen hier zeggen dat het egoistisch was, zijn daad. Denk niet dat jullie in staat zijn daarover te oordelen. Jammer dat sommigen dat toch doen. Maar goed, sommige mensen hebben geen idee waar ze over praten.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 16:04

Twiggy2008 schreef:
Ik vind het heel erg dat sommigen hier zeggen dat het egoistisch was, zijn daad. Denk niet dat jullie in staat zijn daarover te oordelen. Jammer dat sommigen dat toch doen. Maar goed, sommige mensen hebben geen idee waar ze over praten.

Degenen die dat zeggen hebben het meestal niet over Antonie, maar over de daad in het algemeen waar men samen over discussieert.
Dus jouw oordeel over "sommige mensen", is nogal kort door de bocht.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 16:06

Dat stukje ging helemaal niet over Antonie..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 16:09

sarabande schreef:
Twiggy2008 schreef:
Ik vind het heel erg dat sommigen hier zeggen dat het egoistisch was, zijn daad. Denk niet dat jullie in staat zijn daarover te oordelen. Jammer dat sommigen dat toch doen. Maar goed, sommige mensen hebben geen idee waar ze over praten.

Degenen die dat zeggen hebben het meestal niet over Antonie, maar over de daad in het algemeen waar men samen over discussieert.
Dus jouw oordeel over "sommige mensen", is nogal kort door de bocht.

Nee hoor, want ik lees het hier en daar dus wel in dit topic. Daarbij vind ik zelfmoord niet per definitie iets 'egoistisch'. Men doet het niet om de nabestaanden te pesten, nee, er is veel meer aan de hand als je al zover komt. Ik heb zelf wel wat moeite met mensen die bv voor een trein springen en daardoor andere mensen een enorm trauma aandoen. Dat vind ik wel weer een vorm van egoisme. Maar de mensen an sich die ik heb gekend die zichzelf van het leven beroofden, waren heel, heel ver heen, ieder op zijn of haar eigen manier. Ik denk niet dat je over de pijn van het leven kunt oordelen, als je het zelf niet kent of hebt meegemaakt van dichtbij.....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 16:09

Broccoli schreef:
Dat stukje ging helemaal niet over Antonie..

Oh, heb ik iets gemist? Ik ga even terug lezen dan......

Edit: Ging het over iemand van Top Gear? Als dat zo is, neem ik mijn woorden terug, ik ken dat verhaal ook niet zo goed, want ik volg dat programma niet enzo. Dacht dat over Antonie ging. Mijn excuses bij deze. :o

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 16:12

Twiggy2008 schreef:
Denk niet dat jullie in staat zijn daarover te oordelen Ik denk niet dat je over de pijn van het leven kunt oordelen, als je het zelf niet kent of hebt meegemaakt van dichtbij.....

Wederom stel je dat anderen geen beoordelingsvermogen hebben terwijl toch duidelijk naar voren komt dat heel veel mensen juist in dit topic reageren omdat ze het zelf van dichtbij hebben meegemaakt.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 16:15

Twiggy2008 schreef:
Kentaro schreef:
Het is serieus waar en aangezien het een heel stoere gast was, ben ik bang dat het in een soort van opwelling was.....

Het was geen opwelling :n . Antonie had al jaren last van enorme ups en downs. Hij is altijd zo geweest. Ik heb geen zin om teveel in detail te treden, maar hij was erg ziek, langere tijd. Stoere gast? Nou, zo kennen de mensen die hem echt kenden dus niet. Hij was heel onzeker altijd. Heeeeel onzeker. En dat in combinatie met depressies is killing.

Hij was dol op zijn vrouw en kinderen. Ook hun huwelijk had ups en downs, maar ja, dat heeft iedereen, hoort erbij, zeker als je langer bij elkaar bent. Ik vind het heel erg dat sommigen hier zeggen dat het egoistisch was, zijn daad. Denk niet dat jullie in staat zijn daarover te oordelen. Jammer dat sommigen dat toch doen. Maar goed, sommige mensen hebben geen idee waar ze over praten.

Ik vind het eerlijk gezegd van jou niet netjes om 'inside info' open en bloot op internet te plaatsen. En daarna zeggen dat je er niet over wilt uitweiden. Uit respect voor zijn familie zou je dat soort details voor je moeten houden, anders had Isa dat wel in het persbericht laten zetten.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 16:17

Egoïstisch vind ik het meer in het mom van als iemand zich voor de trein gooit. Een vreselijk gezicht waarbij die persoon veel traumatische slachtoffers maakt.
Neem dan gewoon ergens een overdosis van of zoiets. Dat is minder vervelend gezicht. (tuurlijk nog wel vervelend, maar niet zo vervelend als het beeld dat iemand zich voor de trein gooit)
Laatst bijgewerkt door annepaardoes op 07-10-10 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 16:18

Ik heb heel lang gevonden dat zefmoord egoïstisch was. Ik geloofde niet dat je het werkwoord 'leven' op kon geven. Zoiets deed je niet, niet voor jezelf en al helemaal niet voor je nabestaanden. Wat als ze je vinden? Hoe pak je dat aan? Nou, ik kon er niet bij.

Totdat ik hier op Bokt in contact kwam met iemand die mij een kijkje heeft gegeven in het leven / de gedachten van iemand die echt op dat punt is gekomen. Die elke dag hoopte dat deze snel voorbij waren, die de zon niet meer zag schijnen en het woord leven geen werkwoord meer kon maken. En die persoon, dat was Danielle (Pollewoppy).

Zij heeft mij echt aan het denken gezet. Niet alleen na het bericht dat zij uit het leven was gestapt, maar ook in de tijd dat ik zelf niet lekker in mn vel zat en zij mij via pb's, msn, en een topic steunde en er doorheen hielp. Zij heeft 'leven' genomen als een werkwoord, dat is voor mij zeker. Zij, die altijd voor iedereen klaar stond en met ieereen mee wilde denken om die zon in je leven maar te laten schijnen. Zelfs de kleinste straaltjes telden mee.

Ik bedoel er mee te zeggen dat zelfmoord nooit als laf, egoïstisch of stom gezien mag worden. Zelfmoord is het gevolg van een hele donkere tijd. Of die voor de naasten of mensen of afstand duidelijk is doet er eigenlijk niet zoveel toe. Meestel gebeurt zoiets niet zomaar. Maar door het ontbreken van stukjes in je eigen 'puzzel' rondom zelfmoord gaan mensen vaak zulke dingen roepen.. :n

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 16:19

Ik vertel niets nieuws, hoor. Zijn zwager, Albert Verlinde, zegt niet veel anders, volgens mij. ;)
En kijk naar de reacties van Olga Madsen en Wilma Nanninga, om nog maar niet te zwijgen over bepaalde interviews waarin Antonie zelf aangaf problemen te hebben. Dus voor je mij beschuldigt........ ;)

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 16:23

Het zijn vaak mensen die geholpen moeten worden, maar dit niet willen. Ze geven vaak wel seinen af, maar niemand vangt dat op. Op den duur, ook omdat niemand het dus merkt, is de persoon zo wanhopig, dat het een keer lukt. Het is wel jammer, dat, ze alleen met "ik" bezig zijn. Maar op het laatst hebben ze zich al zo afgesloten, dat niks er meer toe doet. Einde verhaal.