Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lena01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 22:03

Cayenne schreef:
Maar Lena01, stel dat je ooit een SOA oid krijgt (en ik hoop van niet hoor ;) ) zou je dan ook niet naar de HA durven?
Het is echt een kwestie van verstand op nul en broek uit. Daar had ik dan vreemd genoeg weer helemaal geen moeite mee. (Gelukkig was het wel een vrouw, anders was het wellicht anders geweest.)

Die kans zit er dik in.

En ik zal het nog mooier maken, een vriend komt er ook niet (meer). Die broek gaat gewoon niet uit. Ik vind het al erg als die uitmoet als ik de douche instap, of naar het toilet moet.

ikdoemaarwat schreef:
nou krijg bijna het idee ,dat het er daar wel heel freaky uit moet zien , wil je er zo over denken :=

Lol :Y) . Dat valt denk ik ook wel mee, maar het idee gewoon.
Laatst bijgewerkt door Lena01 op 15-09-10 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 22:04

Mij zal die nog even onthouden ben ik bang door mijn gevatte opmerking, ach ja.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 22:05

Lena01 schreef:
Cayenne schreef:
Maar Lena01, stel dat je ooit een SOA oid krijgt (en ik hoop van niet hoor ;) ) zou je dan ook niet naar de HA durven?
Het is echt een kwestie van verstand op nul en broek uit. Daar had ik dan vreemd genoeg weer helemaal geen moeite mee. (Gelukkig was het wel een vrouw, anders was het wellicht anders geweest.)

Die kans zit er dik in.

En ik zal het nog mooier maken, een vriend komt er ook niet (meer). Die broek gaat gewoon niet uit. Ik vind het al erg als die uitmoet als ik de douche instap, of naar het toilet moet.

Ik krijg langzaam het idee dat je een ander probleem hebt, maar misschien is het ook gewoon je mening, wat jij wil.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 22:05

@Cayenne, misschien een idee om voor de tijd 2 paracetamolletjes te nemen. Dat kan net het scherpe randje eraf halen. En kwaad kan het niet.

Ik heb hem vorig jaar ook gehad. En hoewel ik al een bevalling acher de rug had vond ik het ook niet prettig, maar even goed doorademen en het was klaar.

In het rijtje wat is erger:
- gebroken enkel
- infuus aanleggen
- hechten na bevalling
- je teen stoten aan de bank

Overigens doet bij ons de HA het ook niet zelf, volgens mij was het een speciaal opgeleide zuster o.i.d.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 22:06

Lena, ik wou het ook nooit. Ik dacht ook, dood ga ik toch.
Echt geen denken aan. Die oproep heb ik dan ook ergens neergelegd. en weer verplaatst. En verplaatst.
En na een jaar! tegenaan kijken weggegooid.

Maarja, 4 jaar later stroomde een keer zomaar het bloed uit mij, zo raar, zo erg. Hm. Oh Oh :\ En een tweede keer weer.
Hup op een holletje naar de huisarts. En mis. Ik moest naar het ziekenhuis en alles. Zo'n pluk weefsel weggehaald ( AUW !!!!) en daarna een lis.

Ik kan je vertellen, een uitstrijkje is peanuts in vergelijking met wat je moet meemaken als het mis is.
Maar toch. Je gaat. Echt waar. Als het ineens mis is dan hoop je gewoon dat alles goed komt en ineens wil je bij nader inzien toch niet meer dood op je 35e. En bij nader inzien toch wel kinderen misschien. Je wil het in elk geval niet door zo'n stom iets wat nog voorkomen kan worden ook, weggemaaid zien worden voor je voeten.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 22:07

Het is maar net wat je referentiekader is. Ik vond mijn eerste uitstrijkje ook spannend, de huisartsassistente van de praktijk deed 'm. En die doet het meermalen per week en heus, ik ben bijzonder, maar niet zo bijzonder dat ze mijn doossie zal onthouden :D

Inmiddels heb ik maandelijks zo'n 5 a 6 inwendige onderzoeken en doet het me eigenlijk niets meer om uit de kleren te gaan.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 22:08

Nicolletje schreef:
Lena, ik wou het ook nooit. Ik dacht ook, dood ga ik toch.
Echt geen denken aan. Die oproep heb ik dan ook ergens neergelegd. en weer verplaatst. En verplaatst.
En na een jaar! tegenaan kijken weggegooid.

Maarja, 4 jaar later stroomde een keer zomaar het bloed uit mij, zo raar, zo erg. Hm. Oh Oh :\ En een tweede keer weer.
Hup op een holletje naar de huisarts. En mis. Ik moest naar het ziekenhuis en alles. Zo'n pluk weefsel weggehaald ( AUW !!!!) en daarna een lis.

Ik kan je vertellen, een uitstrijkje is peanuts in vergelijking met wat je moet meemaken als het mis is.
Maar toch. Je gaat. Echt waar. Als het ineens mis is dan hoop je gewoon dat alles goed komt en ineens wil je bij nader inzien toch niet meer dood op je 35e. En bij nader inzien toch wel kinderen misschien. Je wil het in elk geval niet door zo'n stom iets wat nog voorkomen kan worden ook, weggemaaid zien worden voor je voeten.

AMEN!!!!

En wat vreselijk, is nu alles oke (als ik dat zo brutaal mag vragen)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 22:10

Pfff, Nicolletje, wat vreselijk!
Maar je haalt me wel de woorden uit de mond. Daarom wil ik juist zo "graag" gaan!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 22:13

Cayenne schreef:
Pfff, Nicolletje, wat vreselijk!
Maar je haalt me wel de woorden uit de mond. Daarom wil ik juist zo "graag" gaan!

Jouw gaat dat ook lukken.
Probeer niet naar dat ding te kijken maar denk aan iets anders, voor je het weet is het voorbij.
Ik vind het heel dapper dat je doorzet.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 22:15

Ja nou ik zie op tegen die jaarlijkse controle maar daarna was alles goed.
Ik had mijn angsten de 2e keer aangegeven (narcose!!) als het mis zou zijn en nouja, volgens mij is alles nu weg.

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 22:15

@Cayenne, op een dag zal je het wel lukken :) Eens je over die eerste keer bent, zal je zien dat het allemaal wel best mee valt.
Misschien eens proberen, al luisterend naar je MP3 speler, met de ogen dicht, misschien kan je dan beter ontspannen...

Ik heb zelf ook altijd last om de ontspanning te vinden, ben altijd blij dat er verschillende groottes eendebekken bestaan :+

@Nicolletje: goed dat alles weg is nu, en dat je iet of wat over je angst heen bent

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 22:16

Nicolletje schreef:
Ja nou ik zie op tegen die jaarlijkse controle maar daarna was alles goed.
Ik had mijn angsten de 2e keer aangegeven (narcose!!) als het mis zou zijn en nouja, volgens mij is alles nu weg.

Pfff, wat eng.
Maar de onzekerheid is het ergste.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 22:37

heb nooit een oproep gehad.
heb er van de week 1 gehad omdat ik klachten had.
bij mee ging het meteen via de eendenbek omdat ze wouden kijk of me spiraal nog goed zat.
heb geen soa, ben niet zwanger en spiraal zit goed.

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 22:48

Lieve schatten,
Ik zit zelf in deze medische mallemolen en wil ECHT UITDRUKKELIJK degene die om wat voor reden niet durven/willen gaan,toch oproepen om WEL te gaan,please,je kunt er zoveel mee voor zijn.
Mij mag je alles vragen,intieme details of niet,je mag alles van me weten,betreffende het onderzoek enzovoorts.
Ik heb in februari dit jaar een uitstrijkje gehad,inbrengen van de eendenbek viel wel mee,was iets meer gefriemel doordat ik een afwijkende stand van mijn baarmoeder heb,uitslag:pap 2,oeps,maar goed,dan krijg je automatisch het advies om na 6 maanden er nog eentje te laten maken,die heb ik begin augustus gehad,weeeeeeeeeeeeer pap 2 @#$$%^% dacht ik,meteen doorverwezen naar de gynaecoloog en kon daar al een paar dagen later terecht.
Dat onderzoek heb ik twee weken terug gehad en heb twee weken moeten wachten op die uitslag.Tijdens het onderzoek,kon die man me al meteen vertellen dat ik GEEN pap 2 heb/had,maar meer een hele hoge pap 3 richting 4,meteen behandelen dus(voor hoe of wat,laat maar weten hoor !!)
Vandaag de uitslag ,zoals het weefselonderzoek laat zien en wat ook de dokter al dacht,was het schoon,DACHTEN ze,nu moet ik over 4 maanden terug om weer een uitstrijkje te laten maken.
Meiden,lieve meiden,maak je alsjeblieft niet druk om het onderzoek of over het blotekontengebeuren,ik zou het zo weer doen,wel 10 keer op een dag als het moest(en nee,ik heb geen knappe dokter :+ )
Mocht er iemand nog vragen hebben over het onderzoek,behandeling of wat dan ook,mag je me altijd mailen of in het topic iets plaatsen,

groetjes Linda

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 22:52

Zijn er verschillende groottes qua eendenbekken dan?
Hmm, misschien dat een kleintje wat minder afschrikt :=

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 22:52

ja absoluut :j

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 23:34

Serieus,zo'n eendebek ziet er misschien wel te spannend uit :Y) ,maar qua inbrengen maakt het amper verschil,het is niet alleen de lengte van het ding,maar zeker ook de kundigheid van de dokter.
Moet wel zeggen dat ik wel het verschil voelde tussen de huisarts of de gynaecoloog,bij de huisarts was het(mede door die afwijkende stand van mijn baarmoeder)iets meer graai en friemelwerk,en in het ziekenhuis was het hoeps,twee keer draaien en het zat.
Ik vond die hele eendebek,zowel bij de huisarts als in het ziekenhuis,totaal niet pijnlijk,het voelde alleen een beetje aan of ik moest plassen,beetje druk op je blaas gevoel,maar te verwaarlozen eigenlijk.

groetjes Linda
Laatst bijgewerkt door tyleysmiley op 03-09-24 18:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 08:09

jesito schreef:
Lena01 schreef:
Die kans zit er dik in.

Ik krijg langzaam het idee dat je een ander probleem hebt, maar misschien is het ook gewoon je mening, wat jij wil.

Ik heb zo het idee dat Lena e.e.a meegemaakt heeft aan onprettigheden; dan kan ik me voorstellen dat ze blij is nog 10 jaar over dit soort dingen na te kunnen denken. Wie dan leeft, wie dan zorgt.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 08:20

tyleysmiley schreef:
Lieve schatten,
Ik zit zelf in deze medische mallemolen en wil ECHT UITDRUKKELIJK degene die om wat voor reden niet durven/willen gaan,toch oproepen om WEL te gaan,please,je kunt er zoveel mee voor zijn.
Mij mag je alles vragen,intieme details of niet,je mag alles van me weten,betreffende het onderzoek enzovoorts.
Ik heb in februari dit jaar een uitstrijkje gehad,inbrengen van de eendenbek viel wel mee,was iets meer gefriemel doordat ik een afwijkende stand van mijn baarmoeder heb,uitslag:pap 2,oeps,maar goed,dan krijg je automatisch het advies om na 6 maanden er nog eentje te laten maken,die heb ik begin augustus gehad,weeeeeeeeeeeeer pap 2 @#$$%^% dacht ik,meteen doorverwezen naar de gynaecoloog en kon daar al een paar dagen later terecht.
Dat onderzoek heb ik twee weken terug gehad en heb twee weken moeten wachten op die uitslag.Tijdens het onderzoek,kon die man me al meteen vertellen dat ik GEEN pap 2 heb/had,maar meer een hele hoge pap 3 richting 4,meteen behandelen dus(voor hoe of wat,laat maar weten hoor !!)
Vandaag de uitslag ,zoals het weefselonderzoek laat zien en wat ook de dokter al dacht,was het schoon,DACHTEN ze,nu moet ik over 4 maanden terug om weer een uitstrijkje te laten maken.
Meiden,lieve meiden,maak je alsjeblieft niet druk om het onderzoek of over het blotekontengebeuren,ik zou het zo weer doen,wel 10 keer op een dag als het moest(en nee,ik heb geen knappe dokter :+ )
Mocht er iemand nog vragen hebben over het onderzoek,behandeling of wat dan ook,mag je me altijd mailen of in het topic iets plaatsen,

groetjes Linda

Brrr, wat een nare verhalen, hopelijk komt ook voor jouw alles goed, sterkte.

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 08:47

Aah dank je wel,ben op zich best nuchter hoor,maar ook al zegt de dokter dat je je geen zorgen hoeft te maken,want hij ziet het zooooooooooooooveel,tja,je zult maar net DIE ene zijn waarbij het de verkeerde kant uitgaat,maar goed,daar ga ik helemaal niet van uit,moet wel zeggen dat ik blij ben als ik 4 maanden verder.Nee hoor,zou er zo tig op een dag laten maken,mocht dat nodig zijn.Als er iemand niet helemaal happy is met zijn blote zelf ben ik het wel,maar ik heb er ontzettend weinig moeite mee om daar te gaan liggen,ik denk dan gewoon:die zien zoveel blote froezels op een dag,nou dan zal mijn ding echt niet opvallen hoor :Y)

groetjes Linda
Laatst bijgewerkt door tyleysmiley op 03-09-24 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:04

Eigenlijk is het wel krom... vanaf dat je die brief krijgt, ben je een potentiële BHK-patiënt... terwijl het grootste deel van die mensen voor die tijd niet eens over nadenken...
Lena01 schreef:
Ik ben iemand die het af zou zeggen. Zou er niet eens over nadenken ; Gewoon nee.

Ik hoef geen kinderen, alleen al om de reden dat ik daar in m'n blote kont moet liggen.
Dit hadden mijn woorden kunnen zijn. :j Het idee om voor een wildvreemde uit de kleren te moeten. Kinderwens is hier ook niet aanwezig, deels zelfde reden.

Ik weet in m'n achterhoofd dat het beter is om wel die afspraak te maken... maar ik zie het nog echt niet zitten. Wie weet heb ik over een tijdje een andere mening.
Ga wel een bericht sturen dat ze me over 5 jaar weer een oproep willen sturen.

Sterkte Tileysmiley.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:05

ik had toen als uitslag ook pap 3b het laten weghalen daarna is inderdaad geen pretje maar heb er uiteindelijk weinig van gevoeld...en vooral opgelucht dat sindsdien alles weer ok is...
moet er niet aan denken dat ik niet was gegaan en 5 jaar later de medeling had gekregen dat alles eruit moest pffff

de eerste keer is inderdaad spannend maar als je eenmaal over die gene/angst heen bent maakt het je niet veel meer uit hoor...het went...

@puera, als ik 5 jaar later was gegaan was ik dus ook echt te laat geweest....kop op...het is voor je eigen gezondheid....

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:07

Puera schreef:
Eigenlijk is het wel krom... vanaf dat je die brief krijgt, ben je een potentiële BHK-patiënt... terwijl het grootste deel van die mensen voor die tijd niet eens over nadenken...
Lena01 schreef:
Ik ben iemand die het af zou zeggen. Zou er niet eens over nadenken ; Gewoon nee.

Ik hoef geen kinderen, alleen al om de reden dat ik daar in m'n blote kont moet liggen.
Dit hadden mijn woorden kunnen zijn. :j Het idee om voor een wildvreemde uit de kleren te moeten. Kinderwens is hier ook niet aanwezig, deels zelfde reden.

Ik weet in m'n achterhoofd dat het beter is om wel die afspraak te maken... maar ik zie het nog echt niet zitten. Wie weet heb ik over een tijdje een andere mening.
Ga wel een bericht sturen dat ze me over 5 jaar weer een oproep willen sturen.

Sterkte Tileysmiley.

Maar wat als je over 5 jaar gaat en je hebt al pap 2, 3 4 of 5?
Dan zul je juist vaker terug moeten komen, daar liggen, en is de behandeling pijnlijker

Niemand gaat met plezier zo liggen denk ik, maar als je het gedaan hebt, valt het allemaal mee
Inmiddels al zovaak zo moeten liggen (bevalling, pap 3b, spiraaltje, inwendige echo) dat het me niks meer uitmaakt. Doktoren kijken je niet raar aan, hebben gewoon een praatje met je over het weer of zo

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:08

ik heb nu 3 weken geleden het uitstrijkje laten doen, en wacht nog op de uitslag.
Op zich vond ik het ook wel meevallen, maar ik denk dat dat inderdaad ook wel te maken heeft met dat ik al 2 keer ben bevallen... door die ervaringen wordt je toch wat minder 'preuts'. (en doet het minder zeer bij mij want uitgerekt.. )

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:14

Lynn_Nikita schreef:
Maar wat als je over 5 jaar gaat en je hebt al pap 2, 3 4 of 5?
Dan zul je juist vaker terug moeten komen, daar liggen, en is de behandeling pijnlijker

Niemand gaat met plezier zo liggen denk ik, maar als je het gedaan hebt, valt het allemaal mee
Inmiddels al zovaak zo moeten liggen (bevalling, pap 3b, spiraaltje, inwendige echo) dat het me niks meer uitmaakt. Doktoren kijken je niet raar aan, hebben gewoon een praatje met je over het weer of zo
Wat voor jou geldt, hoeft niet voor een ander te gelden. Ik heb geen kinderen, en die komen er ook niet... ik ben aan de pil, ik ben ook nooit zwanger geweest... dus nooit echo's gehad.

Wat als... ik morgen ga, zoveel weken later positieve uitslag krijg en de dag erna een dodelijk ongeluk krijg. Tja, dan ben ik toch ook dood?

Ik ga op een dag wel... morgen niet, overmorgen niet, maar misschien wel die maand daarna.
De kans is er dat ik BHK kan krijgen... er is ook een kans dat ik het niet krijg.