PCOS, onbekend maar drastisch: Samen staan we sterk!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Traiectum

Re: PCOS, onbekend maar drastisch: Samen staan we sterk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 21:05

Ik zou het nu uit laten zoeken. Ik heb geen kinderwens, maar wel de afspraak met de gynaecoloog dat als ik ooit kinderen wil, ik meteen naar haar toe kan komen om een behandeling te starten. Zonder diagnose krijg je nogal snel de opmerking "probeer het zelf nog een jaartje", en dat is tijd die je bij PCOS eigenlijk niet hebt.

Lafayette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 18:42

Heb een afspraak gemaakt bij de huisarts, dit is voor mij toch op een of andere manier een hele stap en vind het behoorlijk spannend.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 20:33

Hier ook een lotgenoot. Kom per toeval dit topic tegen.

Ik ben op mijn 11de ongesteld geworden en werd dat netjes elke maand. Eerst ging het van een volle week naar een dag of 5, tot 3 dagen en op mijn 16de was het ineens helemaal weg.

In eerste instantie maakte ik mij nog geen zorgen. Was met de pil begonnen en dacht dat het daar mee te maken had. Heel eerlijk gezegd vond ik het ook niet erg dat het uitbleef. Heerlijk zelfs!

Maar rond mijn 18de ben ik naar de huisarts gegaan, toen was ik al 2 jaar niet meer ongesteld, en die heeft mij eerst aan een aantal hormoonkuren onderworpen die normaal gegeven worden aan vrouwen die graag zwanger willen worden. Er gebeurde helemaal niks.

Ondertussen was ik ook gestopt met de pil, maar ook dat maakte geen verschil.

Mijn huisarts stelde op een gegeven moment de diagnose PCOS en zo werd ik naar huis gestuurd. "Google het maar even"

Ik weet nog dat mijn ouders erg aangeslagen waren en het er moeilijk mee hadden. Wat voor mij het moeilijkste was, was het feit dat er een keuze voor mij werd gemaakt met betrekking tot kinderen krijgen ja of nee.

Vorig jaar ben ik weer bij de gynaecoloog geweest en is er een inwendige echo gemaakt. Mijn eierstokken zitten vol met cystes, confronterend om te zien..

Inmiddels heb ik er zelf vrede mee, ik weet dat de kans dat ik op natuurlijke wijze zwanger zal raken nihil is en heb op dit moment ook absoluut geen kinderwens. Maar het maakt het niet makkelijk om een partner te vinden. Ik moet ze op een gegeven moment wel vertellen dat ik waarschijnlijk geen kinderen zal en kan krijgen en de meeste mannen willen toch graag een gezin.

De bijwerkingen waar ik last van heb zijn ;

* Onregelmatige menstruatie, lees absoluut geen
* Sterk verminderde vruchtbaarheid, er is zelfs gezegd dat IVF waarschijnlijk mijn eerste optie is om te proberen zwanger te raken
* Ongewenste haargroei aan de rechterkant van mijn kin
* Cystes op mijn eierstokken
* Haarverlies, een aantal jaar geleden had ik gewoon een hele kale plek, dat is nu gelukkig een stuk minder geworden en ik heb aan de linkerkant een duidelijke inham die ik gelukkig goed kan verbloemen.
* Kleine vleesboompjes op mijn huid
* Gewichtsschommelingen
* Voortekenen van diabetes

Zo, dit is een langere post geworden dan ik dacht.

Ik zou het wel fijn vinden om met mensen hierover te praten omdat ik het in mijn omgeving niet heb en mensen juist reageren alsof ik een vreselijke ziekte heb. :+

Lafayette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 15:18

Ben net terug van de arts, morgen bloedprikken om mijn hormonale waardes te meten.
Ze vond wel dat ik enkele symptomen had maar gaf aan dat mijn gewicht te laag is voor pcos.
Hebben jullie hier ervaring mee? Heeft iedereen overgewicht?

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 15:24

Lafayette schreef:
Ben net terug van de arts, morgen bloedprikken om mijn hormonale waardes te meten.
Ze vond wel dat ik enkele symptomen had maar gaf aan dat mijn gewicht te laag is voor pcos.
Hebben jullie hier ervaring mee? Heeft iedereen overgewicht?

Ik heb nooit overgewicht gehad, en heb toch echt PCOS, dus het hoeft zeker niet.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 15:26

Ik ook niet.... integendeel.
Uit mijn hormonale waardes kwam overigens ook niks dat op PCOS duidde :')

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 15:29

Hier wel gewichtsschommelingen, maar nooit extreem overgewicht oid. :n

Lafayette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 15:37

Oke, dan heeft de huisarts misschien ook niet helemaal een goed beeld wat het gewicht ermee re maken heeft. Ze prikken me morgen op LH en FSH. Niet op de overige hormonen. Ze zei dat mijn eierstokken niet verdikt zijn want dan kon ze deze voelen maar het is nooit zo zeker als een echo. Toch wil ze eerst de uitslag afwachten.

Lafayette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 15:39

manzano schreef:

Hoe kwam jij erachter?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 15:41

Lafayette schreef:
manzano schreef:

Hoe kwam jij erachter?

Zelden (lees 1x per jaar) ongesteld...... toen wilde ik de pil, maar de huisarts wilde het eerst onderzocht hebben (daarna weet je namelijk niet meer wat er onder invloed van de hormonen in de pil is gebeurd en wat van "jezelf" is). Dus doorverwezen naar de gyn voor een echo toen er niets bijzonder afwijkends uit het bloed kwam.

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 10:03

Even een vraagje ik heb vage klachten deze maand die ik anders nooit heb.

Ik slik clomid met menstruatie.
Ik moet volgende week donderdag ongesteld worden ong.

Maar heb sinds afgelopen zondag last van
- continue lage rugpijn
- drukkende pijn aan m'n zijkanten
- jeukend/tintelend gevoel met plassen en als ik moet plassen maar soms ook gewoon.
- veel plassen (lees ik sliep altijd makkelijk 11 uur nu wordt ik om de 2 uur wakker en moet ik plassen overdag is dit ook zo)
- tepels zijn wat gevoeliger dan normaal
- en veel ja witte vloed is t niet meer doorzichtig.

Normaal als ik ongesteld wordt dan heb ik alleen maar last van steken in m'n baarmoeder en/of eierstokken

Iemand die dit herkend ?? Op internet wordt ik niet veel wijzer die zeggen dat veel klachten overeen komen met zwangerschap.
Voor de zekerheid test gedaan en die was negatief.

Zou wel erg fijn zijn ben al 5 jaar bezig

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 10:19

Zoveel pijn mbt je cyclus vind ik niet normaal.
Pijn bij het plassen zou ook blaasontsteking kunnen zijn (en ik hoop dat je geen koorts hebt).
En al vijf jaar proberen zwanger te worden , naar hoor!

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 10:21

Nee dat had ik dus ook heb dit nog nooit gehad. Stond ook iets over innesteling maar hoort dit erbij ??
En t doet geen pijn maar tintelend alsof iemand je kietelde.blaadontsteking is al uitgesloten door ha.

Nee geen koorts oid

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 11:45

Niemand een ideetje ??

Edit is het verstandig om paracetamol te nemen ??
Heb t niet gedaan maar m'n rug doet verschrikkelijk veel pijn

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 12:44

Nou ik zou gewoon vooral ff je arts bellen......

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 12:55

Ik heb m'n gyn gebeld die zij wacht even af tot donderdag.

Maar kon me niet vertellen waar het van komt t kan van zoveel dingen komeb

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 15:11

Ik had ook wel eens dat soort verschijnselen tijdens het hormonen slikken en dan was ik toch niet zwanger... Denk gewoon je lijf dat in de war raakt. Of misschien over een paar dagen nog een keer een test doen.

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 15:23

Net bruin bloed dus betekend niet veel goede helaas :(

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 15:26

Hoelang gebruik je al Clomid om te proberen zwanger te worden? Ik heb Clomid maar drie rondes gebruikt, omdat ik er ontzettend labiel van werd en het toch niks deed qua eisprong. Als je al zolang bezig bent, zou ik zeker eens aandringen op de volgende stap (hormonen spuiten, wat bij mij werkte na de derde ronde, en nu bij de tweede baby al de eerste ronde).

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 15:52

In mei een jaar, hormoon spuiten gaat niet omdat ik bijna een uur moet reizen voor t ziekenhuis en ze daar alleen spuiten.

Ik zit nu bij cola afkorting voor een speciale afdeling voor cyclus problemen.
In mei stop ik met clomid en dan wordt ik helemaal schoongespoten en wordt er gekeken of er niet iets dicht zit.

Zie daar heel erg op. Ti's geen fijne behandeling.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 16:31

kani_ejj schreef:
In mei een jaar, hormoon spuiten gaat niet omdat ik bijna een uur moet reizen voor t ziekenhuis en ze daar alleen spuiten.

Ik zit nu bij cola afkorting voor een speciale afdeling voor cyclus problemen.
In mei stop ik met clomid en dan wordt ik helemaal schoongespoten en wordt er gekeken of er niet iets dicht zit.

Zie daar heel erg op. Ti's geen fijne behandeling.

Ik moest de hormonen altijd gewoon zelf spuiten. Stelt echt niks voor. Ik kreeg 1 keer instructie in het ziekenhuis en daarna elke ochtend zelf spuiten. Succes in ieder geval, hoop dat het gaat lukken!

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 16:35

Ik heb de hoop verloren ben nu in maart 5 jaar bezig zonder enig lichtpuntje.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 16:40

Naar hoor, Kani-ejj!!!

Even ene hele andere vraag: PCOS gaat vaak gepaard met een minder ideale suiker/insulinehuishouding: ben jij iemand, die makkelijk een maaltijd over kan slaan (al sje bijv de trein mist of zo) - of word je dan akelig en trillerig en slap noem maar op....?

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 16:47

Ik heb wel eens gehad dat ik zo druk bezig was dat ik alleen avond eten had gegeten en verder niets.

Heb dan nergens last van

miloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 16:51

Ik kreeg vorig jaar ook te horen dat ik PCOS heb in een lichte variant.

Werd gewoon ongesteld op mijn 13e , keurig regelmatig tot mijn 18e. Had wel altijd last van acne, maar verder nergens last van. Aan de pil gegaan, en zo'n anderhalf jaar geleden daar mee gestopt ( Aug 2012) .

Toen begon het gedonder. Geen ongesteldheid. Niks. Nada. Eerst maar wat afgewacht maar vorig jaar toch in de medische molen gegaan met deze diagnose.

Het was wel een hele schok want ik heb heel veel symptomen dus niet. Heb geen overbeharing, ben altijd op de ondergrens van het gewicht geweest... Op advies van de arts toch weer aan de pil gegaan, wel een lichte variant. Wel met tegenzin want ik wordt vaak misselijk van de pil, maar volgens het ziekenhuis was dit nodig om mijn lichaam rustig te houden ( Ik produceer wel eitjes maar die komen niet vrij.. ofzo).

Nu gewoon doorgaan , alhoewel ik geen fan ben van de pil. Ben een beetje aangekomen hierdoor, maar mijn buikpijn is wel weg..

Mensen die hun voeding hebben aangepast- Hebben jullie echt vooruitgang geboekt? Dat jullie je beter voelen? Ik eet al geen tarwe meer, veel glutenvrij en weinig toegevoegde suikers en merkt dat mijn lichaam hier wel baat mee heeft, maar ben benieuwd wat ik nog meer zelf kan doen.