ben jij ook donor ???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 18:11

bo0tjeee schreef:
_Marije_
Je kan gewoon een normale uitvaart krijgen erna. Dan is je lichaam wel "echt dood".

Dat wel, tuurlijk krijg je een normale uitvaart. Maar stel dat ik terminaal lig, mijn organen zijn geschikt voor transplantatie, op het moment zelf word ik dan in leven gehouden en de familie kan er dan dus nooit bij zijn op het moment dat je echt overlijdt.

shadowflower

Re: ben jij ook donor ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 10:00

Ik ben geen donor en hoef ook niet te ontvangen.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 12:18

ik ben geen donor, ik vind het een zeer eng idee, hoe weet je nou dat je niks meer voelt als je dood bent? men zegt dat je ziel mee gaat en dat ie ook over je lichaam waakt. en het idee dat als ik dood ben dat ik gewoonweg opengesneden word vind ik bizar. ik vind het wel heel fijn dat dat kan tegenwoordig en alles. vind het wel vreselijk eng.... ben niet bijgelovig ofzo hoor :+

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 12:20

ik ben ook donor al vanaf mijn 11de of zo iets
ze mogen alles gebruiken behalve mijn hoornvliezen

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 12:26

sorry heb niet hete hele topic doorgelezen, MAAR...
in België ben je theoretisch gezien automatisch donor, maar er wordt altijd naar de mening van de familie gevraagd en als deze weigeren, komen er dus geen organen vrij voor transplantaties. Je kan ook in je testament laten opnemen dat geen donor wil zijn en dan krijg je een kaartje/attest mee voor in je portefeuille.

Dus helaas in praktijk is het helemaal niet zo dat iedereen een donor is. Ikzelf vind dit een spijtige zaak. zelf zou ik er totaal geen problemen mee hebben. Vriendlief zegt nu al dat hij niet toelaat dat ze organen wegnemen wanneer mij iets overkomt... (de vraag is dan natuurlijk hoe intact ik op zo'n moment nog ben hé)

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 12:33

Ik ben orgaandonor (ik sta alles af) en bloeddonor.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 12:56

Ik ben zowel bloed- als orgaandonor. Van mijn organen mogen ze alles hebben.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 11:34

Ik ben nog orgaandonor en ben bloeddonor geweest.

Bloed geven doe ik niet meer, om diverse redenen:
- Sanquin begon met vaste afspraken, vroeger kon je zeggen van ik kom die en die week wel langs en dat was best. Toen moest je opeens de dag en de tijd afspreken. dat was geen doen, dan was bus te laat, of viel het tegen met je werk.
Is nu wel weer teruggedraaid, ik was niet de enige met deze klacht.
- na een bezoek aan een malarialand mag je een jaar geen bloed geven. Ik mocht toen op een gegeven moment 3 jaar al geen bloed geven. Dus ik heb toen gezegd van volgens mij is het beter als jullie mij maar uit de administratie halen.
Ik denk dat ik sindsdien nog 1 keer had mogen geven, maar nu dus weer niet tot 14 december, wederom vanwege een bezoek aan Azie.
Versoepelen ze deze regel, dan zit ik er wel over de denken om me weer aan te melden.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 16:52

Ik ben orgaandonor en bloeddonor. Van mij mogen ze alles hebben wat ze kunnen gebruiken. Ik heb het dan toch niet meer nodig. En eens in de zoveel tijd dat halve litertje bloed merk ik ook niet ;)

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 19:32

Ik ben orgaandonor! Ze mogen alleen mijn hoornvlies en huid niet hebben, vind dat geen prettig idee (ook voor de nabestaanden niet) :o Maar verder mogen ze alles hebben wat ze nodig hebben!

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 22:19

Ik ben sinds mijn 18e verjaardag orgaandonor. Ze mogen alles hebben! Ik heb er toch niets meer aan en ik kan er levens mee redden.
Vandaag heb ik me aangemeld als bloeddonor, dus als alles goed gaat, ben ik dat ook.
Ik heb ook nog gekeken naar het zijn van beenmerg/stamcel donor, maar helaas kan ik dit (volgens mij) niet zijn. Mijn BMI is hier te hoog voor.

Edit:
Een beenmerg/stamceldonatie is vele malen ingrijpender dan bloed geven.. Maar, wanneer ik mijn eerste afspraak heb voor de bloeddonatie, zal ik zeker meer info vragen. Ik ben wel van plan om me hiervoor aan te melden als dit mogelijk zal zijn. Dus waarschijnlijk als ik wat ben afgevallen.
Hoe denken jullie over stamceldonatie? Zouden jullie dit overwegen?
Weet wel! Stel dat er een match is, en je hebt al gesprekken gehad, je kunt er op ieder moment nog vanaf zien. Wat mij meteen al een goed gevoel erbij geeft.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 18:50

Ik ben ook stamceldonor. Ben helemaal goedgekeurd. Het schijnt nogal wat haken en ogen te hebben. Je moet trouwens wel geregistreerd staan als bloeddonor. Nu alleen nog wachten op een match met een patient. Er zijn 2 manieren van geven. Of het ingrijpend is weet ik niet maar mocht het zo zijn heb ik dat er graag voor over. Al kan ik ook maar 1 leven redden of aangenamer maken. Dat moet je toch een ongelofelijk goed gevoel geven. Ook al weet je niet wie de patient is. Volgens mij kun je wel navragen of hij of zij het goed maakt.

joycie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 18:53

Ik ben donor en bloeddonor. Ik sta al mn organen af, als ik dood ben heb ik er niks meer aan, alleen maar mooi als ik iemand anders er blij mee kan maken. Vond hoornvliezen eerst wel een raar idee, maar niemand ziet 't toch, dus toen maar alles.

M'n zusje is geen donor, die wil niet dat mensen in haar snijden en ze zegt dat ze ook geen organen wil van andere mensen als dat nodig is, maar dat geloof ik niet helemaal. Zal de pubertijd nog wel zijn :P

MaritBR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 18:58

Ik ben nog geen donor maar ik wil het zeker wel worden.
Want de zoon van vrienden van mijn ouders die is heel erg ziek en die heeft nieuwe longen nodig maar de wachtlijst is heel lang. Hij heeft al een paar keer op het randje van de dood gelegen. Dus later word ik zeker donor!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:34

ik ben geen donor,
om dat ik het idee/gevoel heb dat als je op sterven ligt ze het graag nog even willen versnellen om zo sneller gebruik van je organen te kunnen maken, en ik het idee heb dat als operatie of de patient in leven houden te moeilijk wordt ze sneller geneigd zijn om het dan maar te laten zitten, ze kunnen in ieder geval de organen enz nog gebruiken...

bovendien geloof ik in leven na de dood... en hoe kan ik nou verder leven zonder mijn organen?

Maaike_Kealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:38

Ook ik ben donor!
Ik vind het heel belangrijk dat mensen na mijn dood verder kunnen leven met
een orgaan van mij.
Ik sta alleen mijn hart niet af.
Waarom niet; eigenlijk geen idee :P

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:41

Ik heb me er in NL wel voor aangemeld, al een aantal jaren terug. Maar ik geloof dat het niet geldt als ik hier in het buitenland kom te overlijden. Weet eigenlijk niet precies hoe dat zit. In dat geval is het wellicht verstandiger als ik me hier ook aanmeld.

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:44

@ Femke, volgens mij ben je ook automatisch aangemeld bij eurotransplant. Dat is de transplantatie vereniging van Europa, die momenteel werkt in 7 landen binnen Europa (geloof ik). Dus als jij in één van deze landen komt te overlijden geldt je donorschap sowieso lijkt mij.

On topic: Ik ben inmiddels al weer 6 jaar donor. Nooit iets in die geest zelf mee moeten maken, gelukkig, maar het lijkt me gewoon fijn om nog iets te kunnen doen voor de mensheid. Als je dood bent heb je toch niks meer aan je organen.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 11:23

Ik wil ook donor worden, maar ik vind het zo'n gedoe... := Ik weet het, misschien een slap excuus maar je moet er echt even voor gaan zitten. Al die Digi-D **** enzo. :') Maar ik wil dus wel donor worden, ik wil gewoon alles afstaan behalve mijn hoornvliezen.

carineken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 20:12

in belgie ben je blijkbaar automatisch donor of je meot die gaat aangeven op het gemeentehuis dat je niet wil.
dit heeft mijn pa gedaan direct na de geboorte gedaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 20:19

jep, vorig jaar al (13e). uitgezonderd hoornvliezen. ik vind dat iedereen donor moet zijn, of als je dat niet wilt dat je zelf dan ook geen organen mag ontvangen. klinkt misschien erg stom, maar ik vind het gewoon heel erg scheef dat als jij wel wilt ontvangen maar niet wilt leveren, dat dat kan.
verder roep ik al best lang, dat als je dood bent je je organen toch niet meer nodig heeft maar dat je andere mensen wel kunt redden. voor mij was dit al meer dan genoeg reden om donor te worden.
alleen niet mijn hoornvliezen dus, dit puur voor de nabestaanden... dat ze in mijn lijf gaan snijden ala, maar van mijn gezicht moeten ze afblijven... ookal werken ze het netjes af.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 20:27

nee,ik ben en word geen donor.
ik wil zelf ook geen orgaan ontvangen.

__Kirsten__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 21:11

Ik ben donor.
En waarom?
Wat ik moet ik met mijn organen als ik dood ben, terwel ik er zoveel mensen gelukkig mee kan maken.
En hun leven veranderen.
Als er nu aan mij word gevraagt om iets af te staan aan vriend of familie zou ik dat zonder twijfel doen.
Waarom ergens 2 van hebben, terwel je met 1 ook goed kan leven?
En iemand een heel ander leven kan bieden.
Laatst bijgewerkt door __Kirsten__ op 22-10-10 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 21:13

Ik ben donor, iedereen in mijn gezin. Voor mij is het een natuurlijke keus, ik vind het een heel fijn idee dat ik na mijn dood misschien iets voor een ander kan betekenen. Mijn vriendje is geen donor, en ik kan en mag er niet over oordelen, maar ergens vind ik dat heel naar... Hij heeft er ook geen bijzondere reden voor.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 03:01

Ik heb toch wel even met de vraag gezeten, maar heb besloten dat ik ook donor wil worden. Als ik zelf iets nodig zou hebben, zou ik dat ook fijn vinden, en ik heb er toch niets meer aan. Ik wil veel afstaan, zolang je er aan de buitenkant maar niets van ziet.