Borstvoeding: deel ll

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cyntje

Re: Borstvoeding: deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 12:18

Eerst maakte het me niet zo heel veel uit wat iemand gaf, maar nu ik al een dik jaar BV geef vind ik het toch ernstig jammer wanneer men snel naar FV grijpt... of wat ik nog erger vind, niet eens BV proberen 'want ik heb kleine borsten dus er zit toch niets in' :z

Chiara heeft van 19.30 tot 8.45 geslapen *\o/*
Geen late voedingen hopelijk meer, kunnen we vroeger naar bed, al hebben we afgelopen dagen nog niet voor 1 uur op bed gelegen :')

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 12:19

Dat is het idd, gaat in tegen het moedergevoel wat ik ook heel sterk heb. Ik vind het afstandelijk overkomen, maar goed, dat ben ik ;)

En dat mensen zich niet laten informeren is laksheid, iedere vk praktijk geeft voorlichtingsavonden en heel internet staat er vol mee. Daarnaast is iedere kraamverzorgende ook te gebruiken als vraagbaak, een is een doorverwijzing naar een lactatiekundige zo geregeld.

Cyntje: super!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 12:21

Wat is er nou mis met mijn kinderen :') Of met mij natuurlijk.
Pffff.

Ja, dat dus, afstandelijk ja. Nou ja, we zijn het eens en nee, je bent niet de enige!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 12:33

Niks mis mee toch? Dat heet oerinstinct :D

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 12:34

Wow, ik begrijp het ook gewoon niet inderdaad.
Echt ik vind sommige dingen ook zo dom. Idd ik had gehoort dat en gaat maar over op KV...

Regeldagen zijn idd ook zoiets. Sommige mensen weten niet eens dat er regeldagen zijn....

Ik zit op een zwangerschapsforum in een topic met allemaal meiden en ik ben helaas de enigste die BV geeft.
Er zijn er nog 4 bevallen de laatste tijd maar die zijn al allemaal gestopt.
En weet je wat het ergste is? Ik geloof de redenen vaak gewoon niet. :o
Te weinig productie, te weinig voedingsstoffen.... dat zijn toch dingen die je vaak hoort en ik krijg er een vervelend gevoel bij, erg he?

HAHAHA Susan, Lactivist klinkt idd wel een beetje eng. :D
Ik snap al die redenen ook echt niet gewoon.
Zo heb ik een 'vriendin' die geen BV wil gaan geven want ze ziet het niet zo zitten, een baby aan haar borst. AAARGH.
Of iemand anders die ik ken, had bij t eerste kindje KV gegeven en nu bij de 2e ook maar want ze had helemaal niet echt stuwing gehad bij de eerste dus ze zal toch geen melk hebben. :=
Ik kan daar niet zo goed tegen hoor.... :o

Wow wat je zegt is idd helemaal waar. Argumenten als er moet meer tijd tussen de voedingen, nachtvoeding overslaan, BV is onhandig (onhandig?? die vat ik nog steeds niet trouwens) dat vind ik idd niet samen hangen met een moedergevoel...

Cyntje goed van Chiara zeg!!! Super.

Nou fijn om te lezen dat ik niet de enigste ben! Soms schaam ik me er namelijk wel voor.
Soms heb ik het alleen maar over borstvoeding, hahahaaha.. Dan zit ik de hele avond tegen mijn man, OH, die is gestopt wánt zus en zo, slaat nergens op, ik snap het echt niet, bladiebla...
En het leuke is dat hij gewoon met me mee praat en ook heeeeel erg pro-bv is geworden door mij hahaha.
Al vinden we beiden wel ook dat je niet voor niets melk in je borsten hebt en deze zeker moet gebruiken. :j (een godsgeschenk als je het ons vraagt!)

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 12:39

Zo was mijn BV ook onhandig ivm mijn vrijgezellenfeest... kreeg het meer malen te horen :z

Uhm ik voedde om 8.30 - 15.00 & 22.30... weet niet maar daar is aardig een mouw aan te passen geloof ik :+
Ik zei ook al: gek dat het moeilijk is om iets te regelen, ik kan namelijk ook gewoon mijn eigen dingen doen en shoppen :')

Wel leuk dat je nu deze mening deelt Naath, nadat je het zelf in het begin ook niet zo zag zitten omdat het niet lekker ging, toch?
Ik heb hier allerlei proefzakjes van FV weggegooid van de week :+
Mijn man vind het ook fijn dat ik BV geef ondanks dat hij zelf weinig de fles heeft kunnen geven zo, maar hij vind dit prettig zo :j
En ik moet ook weten wanneer ik wil stoppen, dat is aan Chiara en mij om dat te bepalen zegt ie :D

Edit: Ik riep vanaf mijn 15de al dat ik BV wilde geven want die dingen hangen er niet voor niets :P
En dan krijg je sommige opmerkingen van : Nee... BV vind ik niks, kind aan mijn borst,... neuh blegh... vind het iets sexueels..... UHM :? die dingen zijn oorspronkelijk altijd nog bedoelt om te voeden :')
Laatst bijgewerkt door Cyntje op 11-06-10 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 12:40

Hihi, dat heb ik ook, dan denk ik bij mezelf "oh, volgens mij ga ik nu te ver" :D

SusanH schreef:

Dat ging eigenlijk over alle kindjes die maarzo door blijken te slapen en ik me de enigste mama op de wereld voel met van die draakjes die dag en nacht in de weer zijn! Soort Duracell konijntje is het, de jongste. Zat vanochtend ook heel druk te doen met haar handen. Zit te denken om maar afspraak bij de osteopaat te maken ofzo.

Mijn man stond er ook achter en die vertelt nu ook aan andere vrouwen dat je maar gewoon op verzoek moet voeden enzo en dat het echt heel makkelijk is <3

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 12:41

WowAmigo schreef:
Hihi, dat heb ik ook, dan denk ik bij mezelf "oh, volgens mij ga ik nu te ver" :D

SusanH schreef:

Dat ging eigenlijk over alle kindjes die maarzo door blijken te slapen en ik me de enigste mama op de wereld voel met van die draakjes die dag en nacht in de weer zijn! Soort Duracell konijntje is het, de jongste. Zat vanochtend ook heel druk te doen met haar handen. Zit te denken om maar afspraak bij de osteopaat te maken ofzo.

Mijn man stond er ook achter en die vertelt nu ook aan andere vrouwen dat je maar gewoon op verzoek moet voeden enzo en dat het echt heel makkelijk is <3

Troost je, mijn zus heeft ook een hyperactieve kleuter snachts ;) :')

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 12:43

Ik wilde echt heel erg graag Cyn, maar het lukte me gewoon niet. Dat aanleggen was een regelrechte ramp. (en nu zitten we helaas nog met tepelhoedje, maarja, beter dan geen BV toch)
En dat kolven begon me op te breken! Ze deed bijna een half uur over de fles, zat een half uur te kolven.... En mijn productie werd telkens minder waardoor ik telkens dubbel zoveel ging kolven om hem weer op te krikken. :n Ik zag dat niet zitten maar wilde eigenlijk helemaal niet op de KV! Maar zelf lukte het niet dus ik ben blij dat mijn moeder me toen geholpen heeft. :j Ik heb wel echt door moeten zetten, we hebben samen echt zitten janken en ik ging maar door en in 1 keer ging het goed! :D
Daarom vind ik het ook zo jammer als andere mensen snel opgeven, dan denk ik, zet nou even door en dan kun je er zo van genieten!!!! Want het is ook gewoon zó fijn samen! Ik gun dat sowieso elke mama.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 12:44

Je hoeft je voor je mening toch niet te schamen? Bij mij gaat het ook kriebelen als mensen dingen zeggen die gewoon niet kloppen, zoals bijvoorbeeld het argument dat ze te weinig voeding hebben. Dat kan gewoonweg niet als je het op de goede manier doet, en goed geholpen wordt als je tegen problemen aanloopt. De meeste mensen volgen dan de makkelijkste weg en stappen over op kv, zonder eerst te proberen hun probleem op te lossen. Kijk, als je alles geprobeerd hebt en het wil nog niet snap ik de overstap maar anders vind ik het wel heel makkelijk. Maar goed, ik ben zelf een echte doorzetter (van huis uit mee gekregen) dus snap sowieso nooit als mensen voor de makkelijkste weg kiezen.

Er wordt er eentje wakker hier, dus het is weer tijd voor een voeding.

O, opmerking verkeerd begrepen :o?

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 12:46

Ik had het bijltje er ook 10 keer bij neer kunnen leggen maar ik wilde het gewoon niet :n
Ik heb ook een tijd met tepelhoedje gevoed, gewoon langzaam afbouwen, heb er veel om moeten janken omdat het niet lukte. Maar je hebt kans dat je voeding ervan terug gaat lopen en daar was ik zo bang voor :)
Gewoon iedere voeding geprobeerd en na 2 weken kon ik zonder hoedje voeden, oh wat was ik trots :D

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 12:49

Ik wil in een praatgroep voor mensen met niet-doorslapende kindjes _O-

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 12:53

Ik probeer haar regelmatig aan te leggen (minimaal 2 x per dag) maar ik vrees dat het hier niet meer gaat lukken.
Ze hapt niet meer groot namelijk....
Gelukkig ken ik 2 mensen die met tepelhoedje al lange tijd voeden, de ene 1 jaar en de ander al 1,5 jaar. Dus ik hoop dat dat hier ook kan.
Ik blijf wel aanleggen zonder hoor, wie weet dat ze ineens wel goed hapt. Ik heb haar soms aan de borst, maar dan houd ik mijn tepel platgeduwt en mijn borst omhoog en dan zuigt ze alleen aan de tepel wat melk eruit....

Susan ja idd als je alles geprobeert hebt snap ik het wel. Ooit houd het op.
Maar zo ken ik iemand waarvan het kindje 5 dagen oud was en schreef, ik geef het op, ik heb álles geprobeert maar ik krijg haar niet aan de borst. Dan denk ik... wat zonde, én wat lui. :o

Toke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 12:58

Meld er hier zo nog eentje aan! Ik heb ook echte vooroordelen, en ben van de mening, als je het echt wilt, dan lukt het wel!

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 13:02

Idd!
Enne weet je wat ik dan vooral zo vreselijk vindt....
Dat andere fles-mama's dan zeggen, ah joh, flesvoeding is net zo goed! Mijn kind groeit er toch ook goed op!
:o

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 13:10

Nou ja goed, als het niet lukt dan is het fijn dat er fv is en als je de beslissing gemaakt hebt dan heeft het verder ook geen zin meer om nog erover door te gaan denk ik, en inderdaad, ze groeien er wel op hoor. En de een heeft een wat groter doorzettingevermogen dan de ander, en er zijn inderdaad ook grenzen.

Maar bij sommigen is de grens wel erg snel bereikt zeg maar....

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 13:14

Wow Amigo: ik wil een praatgroep voor niet doorslapende moeders, met als titel: mijn kind slaapt goed, nu ik nog. Het gaat hier wel steeds beter gelukkig

Ik had idd ook gelijk kunnen stoppen, toen ik na de bevalling zo ziek was bijvoorbeeld was dat een logische stap geweest volgens velen om mij heen. Ben blij dat ik het niet gedaan heb.

Enne, fv is echt heel anders dan bv hoor, zitten hele andere stoffen in, verteert ook heel anders. Het is dus niet net zo goed want niks is zo aangepast op je kindje als bv. Maar het klopt idd dat kinderen er ook groot van worden. Verder ben ik het er mee eens dat er grenzen zijn, zoals Wow Amigo zegt.

Hegget, weer een spuitluier, had net verschoond.....ook 1 van de voordelen van bv!

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 13:24

Ohja, dat zeg ik ook altijd hoor. :j Het is fijn dat er kunstvoeding is, absoluut!!
Maar kunstvoeding is nou eenmaal niet nét zo goed als flesvoeding, dus ik irriteer me eraan als mensen dat zeggen.....

En absoluut als het niet lukt dan lukt het niet. Maar het is zó zonde als mensen er zo snel mee kappen!

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 13:35

Ik kon me er in het begin ook zo aan ergeren en vooral 9 van de 10 mensen die met zo'n rotsmoes aankomen. Zeg dan gewoon dat je er geen zin in hebt!
Oud-klasgenootje van me is 3 maanden voor mij bevallen en die ging geen BV geven omdat het bij haar nicht ook niet gelukt was en dan zat het vast in de familie :? .. uhuh 8)7

Nu maak ik me er niet meer druk om. Ze doen maar, maar veroordeel mij dan ook niet dat ik wel nog steeds BV geef.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 13:42

BV heeft afweerstoffen die in de VF niet zit. Daarom geef ik het. Vind ook wel dat sommige het snel opgeven, na 2 weken al stoppen ze met bv omdat het niet lukt :(

Vannacht ging heel goed. Ze heeft geslapen van 23 tot 4.30 uur. Kwam ook wel doordat ze overdag minder goed heeft geslapen, maar ze kan zomaar in der sprongetje zitten (7/8/9 weken). Dus is niet erg.
Vannacht wel weer lang er over gedaan, ruim 1,5 uur! Pfff! Maar goed, ze sliep in, daarna van 6.30 tot 9.30 uur. Daarna gevoed en gespeeld en nu net om 13 uur weer.

Nu is ze wel moe! :) hadden jullie kleintjes ook minder grote-boodschap-luiers na 6 weken? De dame hier pas na 2 dagen. Maar wel hele flinke volle luiers!

Gisteravond 160 ml afgekolfd en dat staat nu in de koelkast. Vanochtend gewoon BV gegeven.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 13:43

Oja wat betreft kleine borsten en geen bv kunnen geven... dat is echt ONZIN! Heb zelf kleine borsten, nu dus niet ;) Maar geef goed borstvoeding hoor.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 13:46

Idd Ninita. Verzin geen smoesjes maar wees gewoon eerlijk als je geen BV wil geven. :n

Miss_Blimm goed van haar zeg!
1,5 uur dat is wel erg lang. Wat doe je nu precies snachts? Je zit toch niet 1,5 uur met haar aan de borst?

Hier ook minder poepluiers. We hebben zelfs een keer 2,5 week geen poepluier gehad maar dat kwam door de Infacol hoogstwaarschijnlijk.
Nu zo eentje in de 2 tot soms 4 dagen.

Ik had overigens ook kleine borsten voor de zwangerschap. Maar ben van cup A naar C-D gegaan. :+

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 13:47

En ik heb Cup F en dan krijg je de opmerking dat je genoeg voor 10 hebt :? daarom moet ik ook geregeld mijn voeding opkrikken >;)

Tja... kinderen groeien op friet ook goed... :+ dus vind dat niet écht een reden om dan maar FV te geven, want ze groeien er goed op :=

Chiara poept 1 á 2 keer per dag.
In het begin iedere voeding, het is nog wel het meeste dun :)

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 13:49

Ninita schreef:
Ik kon me er in het begin ook zo aan ergeren en vooral 9 van de 10 mensen die met zo'n rotsmoes aankomen. Zeg dan gewoon dat je er geen zin in hebt!
Oud-klasgenootje van me is 3 maanden voor mij bevallen en die ging geen BV geven omdat het bij haar nicht ook niet gelukt was en dan zat het vast in de familie :? .. uhuh 8)7

:+

Ik vraag me dan werkelijk af wat voor IQ zo iemand dan heeft??

Of idd, kleine borsten, of "het was op" (na 2 weken :Z )

Cyntje schreef:
Tja... kinderen groeien op friet ook goed... dus vind dat niet écht een reden om dan maar FV te geven, want ze groeien er goed op

Haha, dat is wel een hele sterke!!!

Tja, FV is koemelk en koemelk is voor kalfjes he. "Ik ben geen koe" ook zo'n mooie trouwens. En je kind is wel een kalf???

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 13:50

_O- WA,... die is ook goed :')