B12 tekort??? wie nog meer..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 17:18

Hey,

Ik zou dan toch echt erop aandringen om de bijsluiter te volgen, wat de ha voor plan heeft is gewoon tekort. Weet dat het moeilijk is om door te dringen bij de h.a.

Bij mij lukte het ook niet, pas nadat ik bij de internist ben geweest kreeg ik de juiste dosering. Anders zou ik een verwijzing vragen naar een internist. Ik weet een hele goede, wat het is dan wel belangrijk dat je naar een internist gaat die er veel van weet en het serieus neemt.

Het is echt een moeilijk kwestie. Ik heb er ook voor moeten strijden en heel veel mensen als je het forum leest op de vitaminie b12 tekort site. Heb je die al een gelezen?. Kan je ook veel vragen stellen. Daardoor weet ik er ook meer van.

Hopen dat je door kan dringen bij je ha en dat het je gaat helpen, ik weet hoe beroerd je je kan voelen. Niet fijn. :(:)

Mirjam

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 17:26

Jargeau...die tinteling heb ik ook regelmatig en dat is voor mij een teken dat ik een injectie moet nemen,nu hoeft dat bij jou natuurlijk niet het geval te zijn.Ik ben het met Mirtje eens...vandaar dat ik zei dat als je nog een hele rits klachten hebt er andere waarden geleden.Ik meen dat de WHO zelfs een ondergrens van 300 aanhoud en niet 150 zoals in Nederland.

Even voor degene die nog een printje onder de neus van de arts willen drukken...
Uit het farmaceutisch compas...

http://www.fk.cvz.nl/Preparaatteksten/H ... Print=True

Marije...geef dit aan je arts zodat hij de dosering kan aanpassen zoals wordt voorgeschreven en niet zoals je arts denkt dat goed is ;)

__Marije__

Re: B12 tekort??? wie nog meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 18:17

Ik neem hem mee dinsdag :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 18:21

+:)+ YOU GO GIRL!!

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 19:40

__Marije__ schreef:
Ik neem hem mee dinsdag :D

SUPER, nu maar hopen dat je arts eraan wil, vaak houden ze toch hun eigen strategie erop na :( .

Die van mij zei ook steeds van nee hoor dat is veels te veel, toch gek want een teveel kan je niet krijgen omdat een teveel uitgeplast wordt. Dat zie je wel aan mijn urine, ik slik er ook een b50 complex bij en mijn urine is knalgeel. Maar nu nog na het advies van mijn internist zegt ze dit heb ik nog nooit gezien :( :( :( . terwijl ze het kompas onder haar neus heb liggen. dat zei de internist ook haha :D

Maar wie weet jou huisarts niet, zal duimen voor je en succes dinsdag.

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 19:04

Joehoe *\o/*

Eindelijk weer zelf geprikt. Had de spuit met naald en vloeistof al een uurtje klaarliggen, net maar gewoon gedaan.
Ging goed

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 19:12

Ik heb ook B12 tekort. Mijn waarde was 128. Maar mijn arts volgt de bijsluiter niet ben ik dankzij Tinky die hier ook in het toppic reageert achter gekomen. Van haar kreeg ik een link met de bijsluiter. Ben eerst iedere week 1x geprikt en nu moet ik 1x in de 2 weken (4x) dan over naar 1x in de maand (ook 4x) en dan steeds minderen. Maar omdat ik ME heb en met een secont opinion bezig ben hoop ik dat ze via daar verder willen kijken. Ook heeft mijn huisarts niet verder gekeken. Heb B12 te kort maar wat daar de reden van is weten we dus niet eens.. Merk nog niet zoveel van de prikken.

Krijg er ook pukkels van :? hebben nog meer bokkers daar last van? Voor ik prikte heb ik eigenlijk nooit last van pukkels gehad, mischien dat er af en toe eentje zat maar verder nooit. De dokter zei dat het niet bekent is dat dat een bijwerking van de B12 is maar bij mij is het echt daarna gekomen.

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 19:16

Glossi, ik kreeg ook pukkels van de injecties. Heeft te maken met de hoeveelheid kobalt in de injectie geloof ik. De huisarts van mij herkende dit ook niet als een bijwerking, maar op b12 forums zie je het regelmatig staan. Ik heb van de huisarts een zalfje gehad (http://www.efarma.nl/pages/ItemInfo.asp?ItemID=14088606) waardoor ze weggingen..
De laatste keren heb ik geen last meer van pukkels, maar ik prik nu ook al meer dan 2 jaar..

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 19:26

Okay bedankt! Zal eens vragen, moet morgen weer een prik halen. Hoop dat het ook geschikt is voor de gevoellige huid anders kan ik er nog niets mee :+

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 19:43

Ik heb ook een hele gevoelige huid en ondanks dat het erg stinkt en in het begin even prikte, heb ik er verder geen last van gehad!

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 19:49

Okay, dan heb ik hoop :D Ik zal het morgen even vragen. Ben benieuwt wat ze zeggen :+ Kijk er altijd zo tegenaan om naar de dokter te gaan.

prom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 21:38

hier nog 1. gronies (zo schrijf je het niet, weet niet hoe wel :$ ) aangeboren en wel.. alleen heb ik er niet zoveel last van als somige hier :oo ik heb puur last van duizelingen, idd stemmingwisselingen, hoofdpijn eigenlijk altijd overalpijn :+ Ik slik B12 vitamine pillen.. wil opzich best helpen. maar niet als je het te erg heb zoals ik hier lees...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 07:25

Prom... je schrijft chronisch ;) fijn dat bij jou de pillen helpen,bij de meeste mensen helpt dit niet omdat ze een opname probleem hebben in maag/darmen.Je kunt dan pillen slikken wat je wilt maar als het niet opgenomen wordt dan houd het op :P .Rechtstreeks in de bloedbaan (via slijmvlies/infuus) of in het spierweefsel is dan de enige optie.

Glossi...je had al wat van mij gehoord :)

Wat de pukkeltjes betreft....

http://home.hccnet.nl/michel.post/B12/H ... HTM#20.2.1

komt vaker voor...

Maaike... you go girl :D

_evelien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 16:09

nou ik ben bij de huisarts geweest.
morgen bloedprikken , arts heeft moeheid aangevinkt. hij zei dat ze dan al konden zien of vit B12 ook goed was.
dacht dat er speciefiek op werd geprikt maar dat kon niet.

herken best veel symptomen, zoals ook stemmingswisselingen. Ik dacht dat dit meer door mijn hormonen kwam. maar mischien dus ook wel door B12 tekort.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 16:28

:wave: nynke. hoe is ie nu met jou?
heb dus ook b12 tekort en krijg ook pukkels van de injecties ;(

ga van de week weer prikkie halen dus zal ook vragen of er een zalfje voor me is

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 16:55

_evelien_ schreef:
nou ik ben bij de huisarts geweest.
morgen bloedprikken , arts heeft moeheid aangevinkt. hij zei dat ze dan al konden zien of vit B12 ook goed was.
dacht dat er speciefiek op werd geprikt maar dat kon niet.

herken best veel symptomen, zoals ook stemmingswisselingen. Ik dacht dat dit meer door mijn hormonen kwam. maar mischien dus ook wel door B12 tekort.

Hoezo kan er niet specifiek op B12 geprikt worden? Of werkt je arts met kolommen? Vermoeidheid is nogal een ruim begrip namelijk...

Borrelia
Pfeiffer
B12
ME/CVS
Schildklierproblemen
Hartproblemen(zal door een cardioloog vastgesteld moeten worden)

zo kan ik nog wel even doorgaan...als hij in kolommen werkt dan zal hier allemaal op getest gaan worden,dit is een zeer uitgebreid onderzoek,wel goed als ze alles onderzoeken.Bij een algeheel bloedonderzoek zul je al snel een buisje of 7 kwijt zijn :P

Vermoeidheid hormonaal....ook dat kan,denk bv maar aan schildklierproblemen.Een slecht functionerende schildklier kan ook extreme vermoeidheid en stemmingswisselingen veroorzaken ;)

_evelien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 17:46

hij heeft 2 dingen aangekruist: anemie diagnostiek en
moeheid orienterend onderzoek (Hb,MCV,BSE,gluc,nierfunctie,yGT,ALAT,TSH)
wat het allemaal inhoud? geen idee..
kan iemand het mischien voor mij ontcijferen?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 18:41

Dat is dus een algeheel onderzoek...

Anemie diagnostiek...
http://www.springerlink.com/content/gq339w5162071675/

Hb...hemoglobine
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hemoglobine

MCV...mean corpuscular volume
http://www.kiesbeter.nl/MEDISCHEINFORMA ... /mcv/nvkc/

BSE...Boviene spongiforme encefalopathie
http://nl.wikipedia.org/wiki/Boviene_sp ... falopathie

Gluc...glucose
http://www.kiesbeter.nl/MEDISCHEINFORMA ... cose/nvkc/

nierfunctie..lijkt mij duidelijk

YGT...
http://ehealthforum.com/health/alt-ast- ... 12995.html

ALAT...Alanine-aminotransferase
http://nl.wikipedia.org/wiki/Alanine-aminotransferase

TSH...Thyroïdstimulerend hormoon
Thyroïdstimulerend hormoon

Zo...kun je even lezen ;)

Je moet waarschijnlijk ook urine onderzoek(nierfunctie) laten doen en kijk even of je nuchter moet zijn of niet,denk het niet maar de moeite waard om even na te kijken.

Je arts pakt het grondig aan :j

_evelien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 19:03

thanks voor de info Tinky12!
ik hoef niet nuchter te zijn dus dat scheelt.
maar hij heeft niks over urine onderzoek gehad.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 19:30

MissToseland schreef:
:wave: nynke. hoe is ie nu met jou?
heb dus ook b12 tekort en krijg ook pukkels van de injecties ;(

ga van de week weer prikkie halen dus zal ook vragen of er een zalfje voor me is

Kwakkel behoorlijk :+ De laatste tijd weer heel erg moe. Maar heb 2 Sept. een secont opinion in Lelystad, dus ben heel benieuwt of dat iets gaat uithalen! Vervelent he die pukkels.. ik heb nooit pukkels gehad dus weet nu pas hoe vervelent ze zijn. Gelukkig met wat foundation, laagje huidkleurige spul op de pukkels en wat rouge eroverheen zie je er niet meer zoveel van :P het jeukt alleen wel erg.. Hoe gaat het met jou nu? Helpen de prikken wat?

Heb vandaag weer een prik gehaalt maar het was helaas te druk om de dokter nog te spreken. Een andere huisarts was met vakantie dus ze draaien dubbele dienst om zo maar te zeggen. Dus er even tussen proppen lukte niet (ik word door de assistente geprikt) dus morgen even bellen mist ik daar de puf voor heb.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 11:17

ben benieuwd of er wat uit komt voor je :j
ik heb vroeger ook wel pukkeltjes gehad.. maar dit is wel weer extreem ([ITP] Rocky, mijn kleine grote vriend zie je ze wel :o )

gaat hier wel ok... ups en downs... ik ben bang dat ik nooit helemaal opknap, zoals ik me voel.. maar voel me wel een stuk beter dan voor de prikken, dat zeker :j
maar na de vakantie wil ik toch meer onderzoeken laten doen :)

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 11:20

Ik moet straks voor het eerst prikken en zie er best tegenop haha!

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 11:25

ik kan niet zeggen dat mijn 1e prik niks voorstelde.. sorry :')
succes!

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 11:27

Owwww hahaha :P

Pff hoop maar dat het meevalt, moet ook nog eens hep.B prikken ook! Dus lekker alles in een keer. Ik ben helemaal niet bang voor prikken of naalden (al prik ik liever bloed dat pats een naald in mn arm gedrukt) maar ben gewoon bang dat het zo'n zeer doet :P

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 11:30

de 1e keer deed bij mij echt heul zeer.. maar dat kwam door de dokter die niet fijn prikte :') dus ik hoop voor je dat je iemand treft die goed kan prikken :))