Bewust kinderloos.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 21:11

Vind ik ook zo belachelijk inderdaad als mensen 1 kindje hebben en dan steeds gevraagd worden wanneer de 2e dan komt.

Vriendin van mij heeft nu een van 1,5 en een andere vriendin vroeg of ze al aan 2e dacht. Nou nee, ze vind het eigenlijk wel gezegend zo. Ze is druk met haar studie en ze heeft de handen vol aan een.

En dat vinden ze dan heel erg vreemd!

Echt, hoeksteen van de samenleving is nog steeds: man + vrouw + zoon + dochter
(kijk ook maar eens naar al die reclames, het wordt je gewoon ingepeperd).

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 21:19

Bandida schreef:
Ibbel schreef:
De manier waarop wij ons voortplanten gaat dwars tegen Darwin in.

Het is maar hoe je het bekijkt, de homo sapiens is wat hij is vanwege zijn uitzonderlijke hersenen. We zijn niet snel, niet sterk of niet taai, we zijn megaslim. Dat brein inzetten om de soort vooruit te helpen is typisch menselijk dus, en prima Darwin ook.
En evolutie moet je niet aan de hand van individuen beoordelen ;-)

Jouw argument gaat alleen op als we als mensheid die hersenen ook daadwerkelijk gebruiken om fokselectie toe te passen. Dat doen we niet. En daarom wordt het ras (als geheel, ik ben bioloog en weet vrij goed hoe evolutie werkt en wat het is) minder vitaal. Neem alle kunstmatig verwekte kinderen. Daar wordt op kunstmatige wijze onvruchtbaarheid tóch doorgegeven aan de volgende generatie. Dat is evolutionair gezien echt niet 'normaal' en echt geen verbetering.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 05-03-10 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 21:22

Bandida schreef:
Ayasha schreef:
De manier waarop wij ons voortplanten gaat dwars tegen Darwin in.

Het is maar hoe je het bekijkt, de homo sapiens is wat hij is vanwege zijn uitzonderlijke hersenen. We zijn niet snel, niet sterk of niet taai, we zijn megaslim. Dat brein inzetten om de soort vooruit te helpen is typisch menselijk dus, en prima Darwin ook.
En evolutie moet je niet aan de hand van individuen beoordelen ;-)

Hoe, je hebt een quote verkloot ondanks dat ik het er wel mee eens ben was het niet ik die dat zei :D Ik ben niet slim genoeg om zulke dingen te zeggen :')

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 21:24

Het grappige vind ik dat IEDERE ouder van zichzelf wel denkt dat ze met verbetering bezig zijn. Dat uit zich in al die "mijn kind is de leukste, slimste, snelste-opmerkingen". Is dat een soort 'uitwas' van natuurlijke beschermingsmechanismen?

Ik heb i.i.g. niet de indruk dat als ik niet reproduceer dat ik de maatschappij dan mijn 'enorm waardevolle genen' afneem o.i.d.
De mens kan best zonder mij :D :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 21:34

Ik zeg altijd als mensen me vragen of ik kinderen wil dat de wereld geen tweede "ik" aan kan en dat daar dus ook niet aan begin. :')

En dan staan ze je zo aan te staren en weten ze vaak niet meer wat ze moeten zeggen :') en als ik pech heb, dan krijg ik het antwoord: "Maar goed ook dat je dat zelf weet :j"

Dus neen, heb ook niet het idee dat ik waardevolle genen achter houd.

BlackEyed

Re: Bewust kinderloos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 21:42

Mijn familie en vrienden weten dat ik geen kinderen wil en ze respecteren dit.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 21:55

Ik heb ook nooit kinderen gewild, en ik vind kinderen ook helemaal niet leuk.
Ik heb verschillende kennissen die mij hebben laten weten dat ze er best wel spijt van hebben dat ze ze hebben....

De leukste die ik gehoord heb is: wij kunnen niet eens scheiden want we willen geen van beiden de kinderen hebben!! :D

Mijn moeder zei altijd al: als ik het over mocht doen dan nam ik nooit kinderen meer. Ik begreep dat volkomen!! ;)

Nee, geef mij maar dieren.... *D

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 21:56

laetitia schreef:
Vind ik ook zo belachelijk inderdaad als mensen 1 kindje hebben en dan steeds gevraagd worden wanneer de 2e dan komt.

Vriendin van mij heeft nu een van 1,5 en een andere vriendin vroeg of ze al aan 2e dacht. Nou nee, ze vind het eigenlijk wel gezegend zo. Ze is druk met haar studie en ze heeft de handen vol aan een.

En dat vinden ze dan heel erg vreemd!

Echt, hoeksteen van de samenleving is nog steeds: man + vrouw + zoon + dochter
(kijk ook maar eens naar al die reclames, het wordt je gewoon ingepeperd).

Ach ja. Zo kreeg mijn moeder na de geboorte van mijn (2 jaar jongere) broertje te horen: 'nou, dan ben je nu klaar, je hebt ze nu alle 2'
en een vriendin van haar na de geboorte van haar vierde kind en zoon: 'he, wat zonde dat het alweer een jongetje is'

Mensen zijn zo bezig met wat hun ideaal is, dat ze het een ander ook graag opleggen.

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 22:06

Ayasha schreef:
Ik zeg altijd als mensen me vragen of ik kinderen wil dat de wereld geen tweede "ik" aan kan en dat daar dus ook niet aan begin. :')

En dan staan ze je zo aan te staren en weten ze vaak niet meer wat ze moeten zeggen :') en als ik pech heb, dan krijg ik het antwoord: "Maar goed ook dat je dat zelf weet :j"

Dus neen, heb ook niet het idee dat ik waardevolle genen achter houd.

Die is leuk! die ga ik ook gebruiken!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 22:09

BlackEyed schreef:
Mijn familie en vrienden weten dat ik geen kinderen wil en ze respecteren dit.

Same here. En de mening van mensen die verder van mij af staan doet er eigenlijk niet zo toe. :o

Alleen is het wel vermoeiend dat er steeds een 'verklaring' van je wordt verwacht. Eerstvolgende keer ga ik de bal eens terugkaatsen: 'Waarom heb jij er eigenlijk voor gekozen om wél aan kinderen te beginnen?' ;)

Moet daar wel bij zeggen dat me dat bij een wildvreemde niet zoveel interesseert. Bij familie en vrienden dan weer wel.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 22:12

Ach de meest onprettige die ik heb gehoord is:

"als je geen kind hebt gekregen weet je niet wat het is om vrouw te zijn"

en

"Vind je jezelf niet egoïstisch? "

alsof kinderen nemen niet ook egoïstisch is ;)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 22:14

Alles wat je doet om jezelf een fijn leven te geven is IMO egoïstisch. :j

Voor de een is dat aan kinderen beginnen, voor de ander is dat juist niet aan kinderen beginnen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 22:15

Bill Cosby heeft kinderen 'maken' ooit eens als "erotische kunstnijverheid" beschreven. Ik vond en vind dat nog altijd wel een aardige omschrijving :+

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 22:17

Ieder dier, de mens inbegrepen ís egocentrisch. Dat kuddedieren (en mensen) samenwerken is omdat het egoïsme besloten heeft dat de samenwerking - mogelijk - persoonlijk voordeel oplevert.
OK, er is ook altruisme, ook bij dieren, maar over het algemeen kan het meeste gedrag beter met egoisme dan met altruisme worden verklaard.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 22:18

Ik vind dat niet egoistisch, ik vind dat vrij normaal eigenlijk. Je leeft toch in eerste instantie voor jezelf, alles (iedereen) die je daar aan toevoegt, zou een toegevoegde waarde moeten hebben.
Het hebben van een kind is echt niet zaligmakend. Ik heb 1 dochter (het gezeur van 'wanneer komt de tweede' vind ik ook zwaar irritant, waar bemoeien mensen zich mee?!), we zijn erg gelukkig met haar, maar zonder zouden we vast ook gelukkig zijn gebleven.
Als je alleen/zelf niet gelukkig kunt zijn, dan vraag ik me af in hoeverre een partner of een kind daar verandering in kan brengen (in de basis).

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 22:18

Van iets goeds doen voor een ander krijg je zelf vaak ook een goed gevoel - dus ook het verrichten van een goede daad zou je egoïstisch kunnen noemen. :D

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 22:20

Misschien moeten we geen negatieve lading toekennen aan het begrip egoistisch.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 22:21

Egoisme is ook niets mis mee, zolang het niet zo doorslaat dat je anderen er schade mee doet.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 22:22

Alet74 schreef:
Ik vind dat niet egoistisch, ik vind dat vrij normaal eigenlijk. Je leeft toch in eerste instantie voor jezelf, alles (iedereen) die je daar aan toevoegt, zou een toegevoegde waarde moeten hebben.
Het hebben van een kind is echt niet zaligmakend. Ik heb 1 dochter (het gezeur van 'wanneer komt de tweede' vind ik ook zwaar irritant, waar bemoeien mensen zich mee?!), we zijn erg gelukkig met haar, maar zonder zouden we vast ook gelukkig zijn gebleven.
Als je alleen/zelf niet gelukkig kunt zijn, dan vraag ik me af in hoeverre een partner of een kind daar verandering in kan brengen (in de basis).

Ik denk dat het woord 'egoïstisch' in onze cultuur een negatieve klank heeft. Terwijl het neutraal bezien is zoals jij het beschrijft: je leeft in eerste instantie voor jezelf, ieder ander heeft een toegevoegde waarde. Niets mis mee lijkt mij. :)

[Edit] Ik zie dat je dat al had toegevoegd terwijl ik mijn bericht aan het schrijven was. :D

Maar goed, sommige mensen zijn pas 'compleet' als ze een partner hebben. Ik ken het gevoel zelf niet, maar ik weet dat die mensen er zijn. Vervolgens zijn ze pas 'compleet' als ze een kind hebben. Ook dat gevoel ken ik niet, maar het gebeurt. En dan wordt er gezegd dat de mens niet is gemaakt om alleen te blijven, en dat het 'de natuur' is dat we ons voortplanten. Zal allemaal best, maar blijkbaar ben ik dan een van de uitzonderingen die de regel bevestigt. :))

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 22:23

Alet74 schreef:
Misschien moeten we geen negatieve lading toekennen aan het begrip egoistisch.

ja dat klopt, maar zo werd het niet gebracht. Het werd gebracht als "ik (moeder) zorg voor een kindje, jij (ik dus) jaagt je eigen pleziertjes na en dat is egoïstisch".

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 22:23

De natuur selecteert deze exemplaren vanzelf uit, omdat ze zich niet voortplanten.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 22:24

Klopt. Moeders doen tenminste iets nuttigs. Bewust kinderlozen kunnen hun jeugd geen vaarwel zeggen. :P

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 22:25

Ik ken die gevoelens ook niet. Zou zoiets niet 'aangepraat' zijn - dat je het vanzelf gaat geloven als je het maar vaak genoeg hoort en denkt dat dat voor jou ook geldt?
Ik heb juist het idee dat er iets mis is, als je alleen niet ok in je vel zit. Natuurlijk is het (meestal) leuker met zijn tweetjes, een klankbord hebben, een schouder etcetera, maar de basis zit in jezelf. De rest is een bonus, waar je voor kiest (al of niet bewust).

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 22:26

Helemaal mee eens Alet, zo denk ik er ook over. :j

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 22:26

Maar dat is gewoon het - wat mij betreft absolute axioma - "je kunt niet van een ander houden als je niet van jezelf houdt"