Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Bandida schreef:Ibbel schreef:De manier waarop wij ons voortplanten gaat dwars tegen Darwin in.
Het is maar hoe je het bekijkt, de homo sapiens is wat hij is vanwege zijn uitzonderlijke hersenen. We zijn niet snel, niet sterk of niet taai, we zijn megaslim. Dat brein inzetten om de soort vooruit te helpen is typisch menselijk dus, en prima Darwin ook.
En evolutie moet je niet aan de hand van individuen beoordelen
Bandida schreef:Ayasha schreef:De manier waarop wij ons voortplanten gaat dwars tegen Darwin in.
Het is maar hoe je het bekijkt, de homo sapiens is wat hij is vanwege zijn uitzonderlijke hersenen. We zijn niet snel, niet sterk of niet taai, we zijn megaslim. Dat brein inzetten om de soort vooruit te helpen is typisch menselijk dus, en prima Darwin ook.
En evolutie moet je niet aan de hand van individuen beoordelen
laetitia schreef:Vind ik ook zo belachelijk inderdaad als mensen 1 kindje hebben en dan steeds gevraagd worden wanneer de 2e dan komt.
Vriendin van mij heeft nu een van 1,5 en een andere vriendin vroeg of ze al aan 2e dacht. Nou nee, ze vind het eigenlijk wel gezegend zo. Ze is druk met haar studie en ze heeft de handen vol aan een.
En dat vinden ze dan heel erg vreemd!
Echt, hoeksteen van de samenleving is nog steeds: man + vrouw + zoon + dochter
(kijk ook maar eens naar al die reclames, het wordt je gewoon ingepeperd).
Ayasha schreef:Ik zeg altijd als mensen me vragen of ik kinderen wil dat de wereld geen tweede "ik" aan kan en dat daar dus ook niet aan begin.
En dan staan ze je zo aan te staren en weten ze vaak niet meer wat ze moeten zeggenen als ik pech heb, dan krijg ik het antwoord: "Maar goed ook dat je dat zelf weet
"
Dus neen, heb ook niet het idee dat ik waardevolle genen achter houd.
BlackEyed schreef:Mijn familie en vrienden weten dat ik geen kinderen wil en ze respecteren dit.
Alet74 schreef:Ik vind dat niet egoistisch, ik vind dat vrij normaal eigenlijk. Je leeft toch in eerste instantie voor jezelf, alles (iedereen) die je daar aan toevoegt, zou een toegevoegde waarde moeten hebben.
Het hebben van een kind is echt niet zaligmakend. Ik heb 1 dochter (het gezeur van 'wanneer komt de tweede' vind ik ook zwaar irritant, waar bemoeien mensen zich mee?!), we zijn erg gelukkig met haar, maar zonder zouden we vast ook gelukkig zijn gebleven.
Als je alleen/zelf niet gelukkig kunt zijn, dan vraag ik me af in hoeverre een partner of een kind daar verandering in kan brengen (in de basis).