en dan moet je kind met een luier naar school

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:42

susan_opel schreef:
heb niet alles gelezen, waren me iets teveel pagina's.

voor degene die zei dat ze niet aangenomen is om te verschonen (die klassen assistente ofzo) ; ga A.U.B. een andere baan zoeken...kinderen past dus echt niet bij je. als je met kids wil werken horen deze dingen er ook bij.

Bijna iedereen uit het onderwijs deelt mijn mening (en er is al een paar keer uitgelegd waarom dat zo is, maar dat heb jij natuurlijk niet gelezen), moeten die dan allemaal ontslag nemen of alleen ik..? :)
Laatst bijgewerkt door Lante op 06-02-10 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:43

okee dus stel , persoon a 35 jr oud al 31 jr zindelijk
krijgt een zware infectie en is dan ineens dus al dan niet tijdelijk niet zindelijk meer ?

neh .. dat noem je incontinent dat is iets anders als niet zindelijk ;)

verder tja heel vervelend voor zoontje van TS
maar een "broekje" lost wel een hoop op
en een broekje kan kind echt wel zelf opnieuw aandoen
geen bende en druppels overal en nergens
voor alle , ook de juf , rustgevender dan "niks" dragen
qua pesten hoeft dat geen probleem op te leveren
het is maar net hoe iedereen (ouders kind juf) er mee omgaat

er zal toch door de artsen gekeken moeten worden
waar het probleem ligt , hopelijk met een stevige kuur op te lossen

susan_opel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:49

Lante schreef:
susan_opel schreef:

voor degene die zei dat ze niet aangenomen is om te verschonen (die klassen assistente ofzo) ; ga A.U.B. een andere baan zoeken...kinderen past dus echt niet bij je. als je met kids wil werken horen deze dingen er ook bij.

Als je het niet de moeite waard vindt om alles te lezen moet je ook niet van die lompe uitspraken doen, die opmerking is al zeker tig keer uitgelegd door verschillende mensen.
Bijna elke leerkracht deelt mijn mening; moeten die dan allemaal maar ander werk zoeken en ga jij dan voor de klas..?

Een klassenassistent is overigens wel wat anders dan een onderwijsassistent hoor... Maar goed, daar heb jij je niet zo in verdiept natuurlijk.

Gelukkig zeg je ook nog wel een aantal dingen die wel zinnig zijn. ;)

klassen assistent...onderwijs assistent of zelfs afgestudeerd leerkracht....voor mij allemaal hetzelfde.
heb met alle 3 genoeg ervaring om te kunnen zeggen dat het niet uit maakt wat ze zijn , maar dat er duidelijk verschil in zit door hoe de persoon ZELF is.
en nee, ik wil niet voor de klas staan, al denk ik dat ik waarschijnlijk een betere juf zou zijn als vele (omdat ik ook vanuit het kind bekijk, wat zeer belangrijk is)

Lante

Re: en dan moet je kind met een luier naar school

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:51

Dat is dus niet zo (had net mijn bericht aangepast, maar goed), Dat gaat van nivo 2 MBO tot HBO...
Hoe kun jij nu uit een paar berichten waarvan je de helft niet gelezen hebt opmaken of ik de zaken vanuit het kind kan bekijken of niet..? :)

susan_opel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:58

Lante schreef:
susan_opel schreef:

Bijna iedereen uit het onderwijs deelt mijn mening (en er is al een paar keer uitgelegd waarom dat zo is, maar dat heb jij natuurlijk niet gelezen), moeten die dan allemaal ontslag nemen of alleen ik..? :)

zie dat je je reactie hebt bijgewerkt.
tuurlijk snap ik de leerkrachten ook.
maar daarom is samenwerking met de ouders juist zo belangrijk....beide overeenkomen dus.
en..jawel...heb da wel gelezen.....en denk dat jij...met dit soort reactie...zeker ontslag moet nemen...je bent gewoon niet geschikt voor deze baan.
een GOEDE leerkracht leeft zich in in het kind...en luistert naar de ouders...wil ook altijd voor een goede oplossing zorgen.

in het geval van "dit" kind..speelt afgeleid zijn een hoop mee, vermoed ik.
zo druk in zijn spel, dat ie het "moeten plassen" vergeet.
dus door steeds uit zijn spel te halen en verplichten om naar de wc. te gaan is belangrijk.
daarnaast belonen wanneer het goed is gegaan ,en dat steeds opbouwend (steeds hogere grenzen).

susan_opel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:59

Lante schreef:
Dat is dus niet zo (had net mijn bericht aangepast, maar goed), Dat gaat van nivo 2 MBO tot HBO...
Hoe kun jij nu uit een paar berichten waarvan je de helft niet gelezen hebt opmaken of ik de zaken vanuit het kind kan bekijken of niet..? :)

is reactie op jou reactie...waar ik een hoop uit haal...aangezien jij je aangevallen voelt

susan_opel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 23:00

en spreek daarnaast uit eigen ervaring...als moeder en als tante van "dit" kind

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 23:00

Nicky : ik snap je punt hoor , maar denk dat veel mensen gewoon het woord "zindelijk" als het juiste woord beschouwen , dus niet rot bedoeld verder :)

Ik weet ook niet of bij dit ventje nu het woord "incontinent" het juiste is eigenlijk , als je de Dikke erbij zou pakken :P

De bedoeling van de mensen is niet slecht in ieder geval , men pakt gewoon het woord dat naar hun idee goed omschrijft wat het probleem is :)

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 23:08

Ik mis idd het goede gesprek tussen ouders en leerkracht.
Er moeten echt goede afspraken gemaakt worden. Die zijn er nu dus nog niet.

Jammer dat sommige Bokkers het werk van een juf onderschatten. Met alleen je in het kind verplaatsen kom je er niet. Ook al is het wel heel belangrijk.
Ik mis in dit topic erg veel (vak)kennis en er wordt vel gespeculeerd.
Persoonlijk zou ik het onderzoek even afwachten en je ook daar verder op richten. Zodat je komt tot een oplossing.

susan_opel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 23:13

AnnemiekvM schreef:
Ik mis idd het goede gesprek tussen ouders en leerkracht.
Er moeten echt goede afspraken gemaakt worden. Die zijn er nu dus nog niet.

Jammer dat sommige Bokkers het werk van een juf onderschatten. Met alleen je in het kind verplaatsen kom je er niet. Ook al is het wel heel belangrijk.
Ik mis in dit topic erg veel (vak)kennis en er wordt vel gespeculeerd.
Persoonlijk zou ik het onderzoek even afwachten en je ook daar verder op richten. Zodat je komt tot een oplossing.

idd..er moeten afspraken gemaakt worden tussen beide partijen, met kind als belang voorop.
leerkrachten worden denk idd. onderschat...maar denk dat leerkrachten het werk ook onderschatten..
zit in je of niet (zoals een ouwe , bijna 80 jarige ex-juf, mij wekelijks vertelt)
je kan het onderzoek wel afwachten, zeker niet onbelangrijk, maar uitslag is nog geen oplossing.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 00:01

Wel de weg naar een oplossing. Je moet ergens beginnen.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 08:52

pmarena schreef:
Waarom doet de juf het liever zelf ? :)
Is ze soms bang dat hij het zelf niet altijd goed doet en vind ze dat niet fris ?
En is dat idee terecht , of kan hij het ècht goed zelf ? :)

Die dag dat ze hem in die korte broek naar huis stuurde , had hij toen wel zelf een lange broek bij zich die ze had kunnen gebruiken ? :)

hij kan zich zelf goed aankleden van top tot teen.
hij heeft altijd een broek in zijn tas zitten

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 08:56

Lante schreef:
sonjim schreef:
Als een kindje zichzel kan verschonen, vind ik het echt flauwekul om een luier om te doen.
Niet alle leerkrachten denken hier hetzelfde over gelukkig, althans hier op school zeggen ze lekker laten lopen zonder luier en ze letten erop.

Ja, maar zelf verschonen; ik heb hier thuis ook een kleuter (gaat straks naar groep 3 zelfs, is dus al 2 jaar ouder) die een enkele keer ook nog wel eens te laat bij de WC is. Die 'kan' zichzelf ook verschonen, maar vergeet wel te handen wassen als ze haar plasbroek uit heeft getrokken en in de was heeft gedaan en ze dweilt de boel ook niet op als de vloer/stoel nat is geworden. Vervolgens (als ik er niks van zeg) gaat ze rustig met haar 'plasvingertjes' weer deuren open doen, aan speelgoed zitten etc etc.
Kijk; geen probleem als het een keer gebeurd dat ze de WC niet halen natuurlijk, maar helemaal zelf verschonen op die leeftijd zodat het allemaal hygiënisch is, daar geloof ik niet in. Je zult er zelf als ouder thuis of als het op school gebeurd als juf toch even een oogje op moeten houden en dan kan het zijn dat het sneller gaat als juf het zelf even doet (toch?).
Ik vind het als ouder niet echt een fijn idee dat er geen toezicht wordt gehouden als een medeleerling zichzelf verschoond, dat kind vervolgens weer aan de deurkrukken zit en het speelgoed en mijn dochter vervolgens er weer mee speelt en met de vinger in de mond zit e.d.
Ik vind hygiëne wel heel belangrijk wat dat betreft.
Ik neem aan dat wanneer jullie kind thuis een ongelukje heeft, je ook wel toezicht houdt als je kind zelf de vieze broek uit trekt, zich wast e.d. toch?

het gaat inderdaad sneller en is schoner als een volwassen het doet dan een kind zelf thuis kleed hij zich uit en was ik hem en hij kleed zich weer aan

Citaat:
Maar blaasontsteking is toch heel gemakkelijk te controleren? Een plasje inleveren, zo'n teststripje erin en voila, je hebt de uitslag. Hebben ze zijn plasje niet getest toen er wat bloed bij de urine zat? En inderdaad, blaasontsteking bij een jongetje komt zelden voor, daarom sturen ze je dan ook gelijk door naar de kinderarts.

Ik denk wel dat jullie eens goed moeten gaan praten op school want een kind naar huis sturen met een korte broek in de vrieskou dat vind ik gewoon misdadig. En dan niet op een verwijtende toon maar gewoon rustig en dan samen kijken wat het beste is. Een jenaplan school is een prachtig systeem, ik heb zelf op zo'n lagere school gezeten maar hoe mooi ook het systeem, als ze niet anders willen en kunnen omgaan met jouw kind dan zou je je toch eens af moeten vragen of hij daar wel op zijn plaats is. Zeker wanneer er meerdere scholen in de omgeving zijn.

urine hebben ze getest en op kweek gehad.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 09:03

susan_opel schreef:

ik kan beide kanten goed begrijpen;

-een kind hoort niet met luier naar school, kind wordt gezien als BABY!!!
-een kind hoort ook niet in de broek te plassen, i.v.m. hygiene.
(moet er zelf bijv. niet eens aan denken dat mijn kind onder de plas van een ander kind zit)
-kan me best voorstellen dat een leerkracht het ook niet zo lekker vindt om te verschonen (dus in aanraking komt met lichaamsvocht).
etc...

maar vindt het zeker de taak van een leerkracht om te stimuleren om naar de w.c. te gaan.
het moet beloont worden!!
maar ook van jou maris ; jij moet ook belonen!!
komt hij uit school met droge, eigen broek=beloning waard.
desnoods, nu hij met luier gaat, ga je die droge luier belonen.
jij weet zelf wel wat hij leuk vindt/graag wil...beloon hem ermee op de dagen dat het goed gaat...en herinner hem regelmatig aan die beloning.

denk ff aan wat ik je laatst vertelde....over hoe kevin dat meisje van 12 met die luier noemt.

probeer zo snel mogelijk een passelijke oplossing te zoeken die voor alle partijen goed is.

anders...bedenk ik me nu....vraag is aan school of je hulpouder (of hoe da ook heet) kan worden...je bent als extra persoon aanwezig in de klas (voor alle kids natuurlijk)...maar kan ondertussen wel donny naar de wc sturen.

ook zal je hem moeten leren om het plassen uit te stellen...net zoals als hij bij mij in de auto zit.

op het moment dat hij droog is wordt hij ook beloont.
op school werken leraren en ouders veel samen klasseouder (hulpouder) doen ze niet alleen maar met bv taken als luizencontrole en overblijven

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 09:06

Citaat:
in het geval van "dit" kind..speelt afgeleid zijn een hoop mee, vermoed ik.
zo druk in zijn spel, dat ie het "moeten plassen" vergeet.
dus door steeds uit zijn spel te halen en verplichten om naar de wc. te gaan is belangrijk.
daarnaast belonen wanneer het goed is gegaan ,en dat steeds opbouwend (steeds hogere grenzen).

op school als hij aan het spelen is en hij moet plassen gaat hij naar de juf.
heb er van de week nog over gehad van hoe dat ging.
op het begin was dit inderdaad zo tegenwoordig is dat beter en komt hij zelf als hij moet plassen ook

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 09:15

Wij gaven een nat washandje mee in een plastic zakje bij de verschoonkleertjes. Want ik weet één ding zeker,en dat is dat de kraan het meest smerige stukje toilet is dat er bestaat. Ook dat de schoonmakers amper tijd hebben om te toiletten te verschonen, en de kraan vaak alleen maar even afstoffen.

Dus zo hygienisch vind ik het handen wassen niet, tenzij het een kraan is die aan gaat wanneer er handen onder gehouden worden, en de handdoek elke dag een paar keer verschoond wordt, of uiteraard papier.

Nat washandje voor een kind om even zijn plassertje af te doen is voldoende, tenzij hij natuurlijk ter plekke een volle blaas leegt, maar een kind dat thuis zindelijk is zal waarschijnlijk (en als dat niet het geval bij dit jongetje dan hoor ik het wel) met een paar druppels al voelen dat ie nat is. Dan is de stoel niet nat, alleen zijn broekje en bovenbroek.

De berichten zijn idd af en toe tegenstrijdig ook vanuit TS haar kant, maar aan de andere kant... Kindje kán zichzelf omkleden en verschonen, kán zelf naar de wc gaan, dus waarop er dan geen oplossing buiten dat luierbroekje gevonden kan worden blijkbaar snap ik niet.

Uit je laatste post Booster, begrijp ik dat ie nu wel naar de juf gaat, en ook mag plassen als ie wil. Gaat ie dan nu ook op tijd, heeft ie alsnog dat luierbroekje aan en is dat droog of heeft ie nog steeds ongelukjes?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 11:06

Susan-opel (oid): Dat jij mensen beoordeeld aan de hand van een forum of ze geschikt zijn voor een bepaalde baan zegt mij meer over jou dan over mij. Ik ga me verder terug trekken hier, omdat men mij hier een beetje te emotioneel reageert, terwijl ik ook net zo goed meedenk om een oplossing te vinden die voor alle partijen (zoon, ouders èn juf) werkbaar is...
Ik wens TS en haar zoon veel sterkte en ik hoop dat er spoedig iets gevonden wordt waar je zoon baat bij heeft, want voor hem is het tenslotte het meest vervelend. :)

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 11:11

Hallo,

Ze kunnen jouw kind niet verplichten met een luier aan naar school te gaan.
Hier in België gaan de kindjes met 2,5!! Al naar school.
Nu was mijn dochter keurig zindelijk, maar vorig jaar was een vriendinnetje van haar terug in haar broek aan het kakken, ook op school.
Het is heel simpel opgelost, met vaste tijden moest ze naar de wc. Het probleem was van tijdelijk aard en heeft zich vanzelf opgelost.
Als jouw school hier niet mee om kan gaan, dan kunnen ze niet met kinderen om gaan! :( Een hele slechte school, met een heel slecht beleid :( Het is een hele kleine moeite om in de dagelijkse cyclus hem even naar de wc te sturen/brengen. Ik zou als ik jou was nog eens een gesprek aangaan met de directie en samen proberen een oplossing te vinden. Zo ga je niet graag je kind naar school brengen en tijdens je eigen werkzaamheden overdag zit je alleen maar aan dat probleem te denken! Is niet goed voor je eigen hart!

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 12:09

Lekkere post hierboven. Kan ook anders neergezet worden.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 12:12

pearlie schreef:
Al eens een gesprek aangegaan met de directeur van de school? Is toch een logische stap als je er met de juf zelf niet uitokmt..

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 12:16

't Is een lastig dilemma.
Is het echt zo, dat je kind droog blijft, als het maar vaak genoeg de gelegenheid krijgt om te plassen?
In dat geval zou ik zeker met de directeur gaan praten. Zeker omdat de HA duidelijk tegen een luier is.

Als het kind om wat voor reden dan ook, zo vaak ongelukjes heeft, ookal krijgt het volop de gelegenheid om te plassen, dan is een luier onvermijdelijk. Je hebt het niet alleen over een natte broek, maar ook stoel, vloer enz. En die moeten ook elke keer weer schoon!
Trouwens, publiekelijk midden in de klas in je broek plassen is voor een kind ook een vernedering, vergis je niet!

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 23:04

hoe zit het nou? eerst zeg je dat er bloed bij de urine zat en er blaasontsteking vermoed wordt. daarna zeg je dat er urine op kweek gezet is. het probleem moet niet opgelost worden maar de oorzaak ervan! google nou eens op chronische blaasontsteking, dan komt er heel wat boven. ook dat de diverse chemische kuren juist averechts kunnen werken.
zoals ik in mijn eerdere post al aangaf: probeer de echte cranberrysap eens, niet geschoten is altijd mis.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 23:39

Frankiej, ze schrijft dat de urine op kweek gezet is. Maar ik lees niks van een geconstateerde blaasontsteking en dat snap ik nou niet zo goed. Bij mijn zoontje hebben ze gewoon zo'n indicator in de urine gehouden en die wees gelijk uit dat hij blaasontsteking had.

Vervolgens moest hij naar de kinderarts alwaar er urine op kweek is gezet om te bepalen welke bacterien erin zaten. Maar blaasontsteking kun je binnen 2 minuten constateren bij de HA met zo'n indicator dus ik vind het steeds verwarrender worden. Had ie nu wel of niet blaasontsteking???

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 09:32

pearlie schreef:
pearlie schreef:
Al eens een gesprek aangegaan met de directeur van de school? Is toch een logische stap als je er met de juf zelf niet uitokmt..

er is een gesprek geweest met iemand die op het kantoor werkt wat die doet de directeur was er wel bij maar zei niks

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 09:33

frankiej schreef:
hoe zit het nou? eerst zeg je dat er bloed bij de urine zat en er blaasontsteking vermoed wordt. daarna zeg je dat er urine op kweek gezet is. het probleem moet niet opgelost worden maar de oorzaak ervan! google nou eens op chronische blaasontsteking, dan komt er heel wat boven. ook dat de diverse chemische kuren juist averechts kunnen werken.
zoals ik in mijn eerdere post al aangaf: probeer de echte cranberrysap eens, niet geschoten is altijd mis.

de urine was op een kweek gezet en toen hebben ze het nog een keer onderzocht en kwamen ze tot conclusie dat er bloed bij zat