Slow-life, over groententuin, ecofarm en sprokkelhout

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 22:40

kynshiri schreef:
en HC: zo'n mercedes zonder elektronica hebben wij ook

Ik niet; 'motor' schreef ik ;)

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-IS8AVQ8N.jpg

Ik wilde persé een auto waar dit blok in ligt omdat dit zonder gedoe probleemloos op wvo loopt.

Héél grappig hoor als je de frituurpan in je tank leeg kan gieten :D
Geld besparen door frituurolie te vervangen i.p.v. te tanken _O-

Dat is trouwens een prettige bijkomstigheid. Het belangrijkste is dat de afgewerkte plantaardige olie veel, VEEL minder vervuilt, CO-neutraal is én 100% hergebruikt afval is. Dát is kwali-tijd.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 28-12-09 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 22:46

Kuggur schreef:
We hebben trouwens een nieuwe werknemer-in-de-dop op de boerderij; Táta (spreek uit Tauta), een drie maanden oude Border collie pup. Is aangeschaft nadat mijn interesse hiervoor gewekt werd op een schapendrijf cursus hier in de buurt (je moet toch wat als je net je sleutelbeen hebt gebroken). Als de lammertijd achter de rug is heeft ze ongeveer de juiste leeftijd te beginnen met training met schapen, verheug me nu al.

Leuk!!!!
Ik heb een Kelpie (Australische schapendrijver) daar ben ik nu ook weer mee aan het trainen (heel low key)
Is erg leuk om te zien hoe sommige dingen echt genetisch ingeprogrammeerd zijn (bij kelpies nog veel sterker dan bij border collies).

Droom is inderdaad nog wel een mooi plekje met land voor de paarden, moestuin en wat schaapjes en geitjes voor melk en vlees... En dan mag de kelp lekker werken met die beesten!
(heb een prachtige plek waar de paarden nu staan, staat ook te koop... droom droom maar voor 1,2 miljoen droom ik toch nog wel even verder....

my_angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 13:20

Zo dit is in elk geval geen slow-topic!
Ben een paar dagen bij mijn ouders geweest en moet nu al ik weet niet hoeveel pagina's doorlezen. Dat moet later maar even. Heb nu geen tijd.
Iemand vroeg ergens in het begin of er mensen zijn die zelf hun dieren slachten. Mijn man slacht zelf de kippen ed. Ik ben te bang om het niet snel genoeg te doen en ze dus pijn te doen.
Ik weet nog niet wat wij over een tijdje met de biggetjes doen ... komt tijd komt raad.
Ik heb 1 of 2 boeken waar in staat hoe je een varken moet slachten ... in elk geval een engels boek, maar ik weet eigenlijk niet of het mag?!

Ik heb hier thuis 4 ENgelse boeken en 1 Nederlands boeken over het zelf bedruipende leven.
Ben nog op zoek naar meer van dit soort boeken vooral in het Nederlands en Frans.
Maar voor mensen die erover na denken om voor kwaliteits levens te gaan is het een aanrader.

Zo meteen de broden in de oven en dan maar eens aan de moestuin beginnen. Er staan nog resten van het afgelopen jaar in en de mest/compost moet nog uit gereden worden.

En wie weet vanavond de tijd om het topic bij te lezen.

Groetjes Martina

Francis

Re: Slow-life, over groententuin, ecofarm en sprokkelhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 13:44

Ik ook even weer inhaken na afwezigheid.
Wat betreft dat slachten. Ik weet niet hoe het in't buitenland gesteld is, maar ik weet nog dat vroeger toen ik nog een klein Francisje was, mijn oom en tante (die 3 huizen verder in de straat woonden dan wij) elk jaar een varken hadden wat ze op fokten en dan lieten slachten. Daar kwam iemand voor aan huis die het dier slachtte en het meest zware beenwerk deed. Mijn opa was vroeger slager en slachtte zelf dus mijn moeder, die van jong af aan in de slagerij werkte toen, kan alles wat betreft uitbenen, worst maken enz. dus die hielp met de rest, maar voor het 'dood maken' en 'grove werk' lieten ze een slachter komen.
Ik kan me dus zo voorstellen dat je bijv. voor dat werk de locale slager (die in't buitenland nog vaker 'zelfslachtend' zijn dan in Nederland) te hulp vraagt als je het zelf niet kunt/durft/wilt.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 13:54

Huertecilla schreef:
kynshiri schreef:
en HC: zo'n mercedes zonder elektronica hebben wij ook

Ik niet; 'motor' schreef ik ;)

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-IS8AVQ8N.jpg

Ik wilde persé een auto waar dit blok in ligt omdat dit zonder gedoe probleemloos op wvo loopt.

Héél grappig hoor als je de frituurpan in je tank leeg kan gieten :D
Geld besparen door frituurolie te vervangen i.p.v. te tanken _O-

Dat is trouwens een prettige bijkomstigheid. Het belangrijkste is dat de afgewerkte plantaardige olie veel, VEEL minder vervuilt, CO-neutraal is én 100% hergebruikt afval is. Dát is kwali-tijd.

sorry verkeerd begrepen ;)

mijn vriend wil de zijne ombouwen zodat hij er volledig op olie mee kan rijden. hier is het te koud om zomaar olie in je tank te kieperen dus je hebt een tweede tank nodig om voor te verwarmen. op vakantie in spanje en portugal deden we dat wel altijd, maar daar is olie ook veel goedkoper.
in België kan je bijna niet aan afgewerkte olie graken omdat dat allemaal strikt gereglementeerd is en plantaardige olie is even duur als diesel om te voorkomen dat mensen het daarvoor gaan gebruiken! wij hebben dus nu een tank van 1000l klaar staan en een pomp zodat we recht vanbij een boer olie zouden kunnen bestellen; dat is het enige dat je nog kunt doen om de belasting te vermijden...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:07

Hier willen verschillende buren dat ik bij hen kom om te helpen met het varken. Koemnde maand komt een buur kijken hoe ik het doe.
Volgend jaar ga ik bij de buren waarschijnlijk helpen. Alleen met het doden. Opdat dit minder stressvol gebeurt.

Ondertussen héél raar weer hier.
Was vanmorgen vroeg 15 graden en om 09.00 uur stond ik in de schaduw in de wind op het land te zweten in een t-shirt.
Nét was het op de achterpatio 30, DERTIG!!!!, graden!
Ik heb alles open staan om te luchten. Is net of je zeilboot stuurt; dit raam open, dan dat dihct want ander gaat de tussendeur vanzelf dicht en niet te zuinig etc.
Heb je het stabiel doorluchtig, dan draait de wind, want als de zon een helling opwarmt stijgt de lucht en die komt érgens vandaan = wind onderweg....
Ander raam open, dicht etc.

Ik ga straks voor de lunch de deur uit, dus één raam open, meer niet.
Lekker in de zon op het terras....... wijntje erbij... kwali-tijd.
Jammer dat ik voor geestelijke stimulans een boek mee moet nemen ;) :)*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:15

my_angel schreef:
Ben nog op zoek naar meer van dit soort boeken vooral in het Nederlands en Frans.
Maar voor mensen die erover na denken om voor kwaliteits levens te gaan is het een aanrader.

Wij hebben tig jaargangen 'Mother Earth Magazine'. Vooral de ouder zijn een goudmijn.
Aangezien wij een 'River Cottage Farm' bewonen is er aan literatuur over kwali-tijd daarover geen gebrek ;)
Het belangrijkse punt is dat je het gewoon zelf moet doén :D
Dat gaat alleen met de juiste mentaliteit en twee rechter handen. Dat staat nergens, want dat is het doorprikken van de droom :Y)

Ok, even opfrissen en scheren, schoon goed aan en naar Cortijuelo (1 km. stroomopwaards dus geen wereldreis).

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:29

Hallo allemaal! Wat een geweldig topic, past echt goed bij de manier van leven waar wij naar 'onderweg' zijn... Helaas is de weg al even langzaam en zit ik dus nog steeds vast in Kudelstaart, maar hubby lieV zit dan eindelijk in la belle France (waar hij wel wat moeite heeft met het wennen aan het ietwat tragere tempo :D ), dus het begin is er... :) Mijn vraag is natuurlijk; mag ik met jullie mee komen kletsen?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:45

Ik geloof niet dat er toelatingseisen zijn.... ;)

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:51

Pfewww... :D En tsja, ik vond het toch wel zo 'netjes' om het toch even te vragen ipv alleen maar plompverloren binnen te komen vallen... := Ik vrees trouwens wel dat een deel van het leven waar we naar streven (dat klinkt heel stom als je het hardop op zegt :D ) me wel tegen zou kunnen vallen... Het zou me niets verbazen als ik het vlees spontaan zou laten staan wanneer ik het eerst zelf moet gaan vangen. Best hypocriet, ik weet het, maar ik ben zo'n watje wat dat betreft. Ik weet bijna zeker dat als er ooit een varkentje zou komen, ik daar binnen mum van tijd 'flieft' op zou zijn en ik hem of haar goed zou verstoppen als hubby zou willen gaan slachten... ;) . Maar goed, een fijne moestuin, fruitbomen en wat kippen (voor de eieren, een kip de nek omdraaien en plukken gaat vast ook niet lukken :n ), dat moet zelfs ik kunnen onderhouden.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:53

*komt ook even binnenvallen*

Wat een leuk topic (heb alleen nog even de eerste pagina gelezen)
Ik droom ook nog even verder!

@ Bandida, wat gaaf die over die tevoorschijn kwam, kan me voorstellen dat je dan de bouwplannen even omgooid en je brood ziet er zalig uit. Krijg direct lekkere trek! :-)

Mijn vriendje begon laatst over een boerderijtje blablabla, toen ging mijn hartje wel wat sneller kloppen :-)

*gaat weer even verder lezen*

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 15:02

Hoe slachten jullie de dieren eigenlijk? Hier gebeurd alles uiteraard halal, vraag me af hoe jullie het slachten thuis aanpakken. Ook hier zijn er mannetjes om het vuile werk te doen, voor de Aid hebben deze het steeds drukker. Vroeger deed iedereen alles gewoon zelf, nu wordt er toch steeds vaker zo'n ventje bijgehaald. Kost een paar dinar en zo kunnen de ouders de kinderen ergens anders bezighouden, die vinden het vaak toch wel erg zielig als hun speelkameraadje van de laatste weken ineens in stukjes wordt gehakt (niet dat ze er minder van meesmikkelen later). Hoe zit dat met jouw zoon, HC? Zag je foto van hem met het varken, maar is hij er ook daadwerkelijk bij als het gebeurd?
Hoi Vikki en Jeannine!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 15:09

vikki schreef:
Mijn vraag is natuurlijk; mag ik met jullie mee komen kletsen?

Uiteraard.. smijt je er maar gewoon tussen :D

Mijn bijdrage aan slowlife hier vandaag: http://www.youtube.com/watch?v=Oc_PBy-o ... re=related
Actie met de pastamachine! Dat is meteen ook een leuke binnen-activiteit, want het regent hier koordjes.
Behalve met een gebroken arm heb ik hier ook een patiënt met gebroken tanden en een aanzienlijke hoeveelheid draadjes in zijn lippen en tandvlees (om een lang verhaal kort te maken: ladders zijn gevaarlijk) dus het wordt ravioli, dat eet makkelijk :Y)

De voorbije dagen hebben we in de streek naar een rustige rijbak-rijhal te huur uitgekeken. Hier aan het huis is echt geen meter vlakke grond, en het paddockje wat ik uitgegraven had staat 's winters te veel onder water/sneeuw/ijs om met enige regelmaat iets te kunnen doen. Blijkt er op nog geen 5 km een 20x40 overdekte zandbak te zijn in een heel rustige pensionstal! Hengsten geen probleem, ze moeten toch ergens leren 'buiten komen' (hij bedoelde bij vreemde paarden dus) Erg leuk, ik hoop het vervoer spoedig geregeld is zodat ik daar op winterdagen wat met de mannen kan gaan oefenen.
Beetje onder het zadel, maar eentje, een ongelooflijk bomproof cool paard, zou ook handig zijn als boomsleper, gezien onze huidige boomsleper wat te enthousiast wordt na een half uurtje :=
Hij doet het wel allemaal superlief voor een ex-sport paard http://www.mijnalbum.nl/Foto-JEXHNGJR.jpg :+:
Laatst bijgewerkt door Ruga op 29-12-09 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 15:16

Jeannine schreef:
@ Bandida, wat gaaf die over die tevoorschijn kwam, kan me voorstellen dat je dan de bouwplannen even omgooid en je brood ziet er zalig uit. Krijg direct lekkere trek! :-)

Mijn vriendje begon laatst over een boerderijtje blablabla, toen ging mijn hartje wel wat sneller kloppen :-)

*gaat weer even verder lezen*

Ja dat was een leuke verrassing. Compenseert voor de minder leuke verrassingen in zo'n verbouwing :P
Boerderijtje.. gewoon doen! Maar wel eerst even nadenken over de impact daarvan op je 'vrije tijd'. Ik kan afraden om iets met veel werk binnen én buiten te kopen als met je handen bezig zijn, niet meer is dan iets voor een hobby. Dan is een afgewerkt huis met wat onderhoudbaar land een betere optie ;)
Niettemin, ik doe het meteen opnieuw, zo'n krot kopen en jaren verbouwen.. dat IS mijn vrije tijd, geen verbouwtrauma's hier.

Slachten doe ik ook niet, heb ik ook de moed niet voor. Maar we kunnen hier terug vallen op een paar boerderijen in de buurt die een winkel aan huis hebben en daar zo veel mogelijk eigen verkoop doen. Dat vind ik prima, op die manier verdient de boer ook een wat ruimere marge.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 15:25

Zo ik kom me ook weer even melden.
Ik zal straks eens bijlezen (als ik tijd heb).
Wij hebben een natuurpark ontdekt, hier vlakbij met maar liefst 2000 kilometer wandelroutes.
Ik denk dat we er nu 50 in de benen hebben zitten. De afgelopen dagen hebben we echt genoten van de verschillende routes.
Morgen nemen we het Fuchsenpad van 9 kilometer.
Zo nu een omeletje maken van eigen eitjes en kruiden....

Kleine indruk van het bos:
Afbeelding

Afbeelding

Toedeloe

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 15:27

wat het slachten betreft: in België ben je verplicht van het in een slachthuis te laten doen. mijn stiefpa gaat met zn koeien ook naar de slachterij, maar de rest wordt aan huis door ons en de slager gedaan. kleinere dieren en zelfs het varken worden gewoon thuis gedaan. maar hij heeft een jachtvergunning en kan ze dus vrij makkelijk een kogel door de kop schieten. dat vind ik persoonlijk prima. gewoon in de vertrouwde omgeving en ze weten nog niet wat hun overkomt.
een beestje de nek omwringen daar ben ik ook niet zo happig op om dezelfde reden als iemand hierboven al zei: ik heb schrik dat ik vlot genoeg ben en ze daardoor niet snel genoeg dood. nu zou ik dat sowiso niet als standaard slachtmethode kiezen, maar je hebt van die situaties waarin je niet anders kunt (lees hond brengt trots een half levend konijntje naar mij midden in het bos). iets wat je dan wel kunt doen is eerst een flinke tik op de kop (of kop tegen iets anders tikken...) en dan afmaken.
sja een echt leuk onderwerp is het niet he... but you can't eat what you can't kill...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 15:46

Hier mag je zelf slachten maar dat vlees mag de boerderij niet verlaten (dus puur eigengebruik), daarom gaat bij ons alles naar het slachthuis in het dorp, scheelt ook een boel rotzooi....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 16:46

@Lakshmi:
Zoonlief kan er gewoon bij zijn doch ik probeer te vermijden dat hij de eventuele stuiptrekkingen van dichtbij ziet. Dat is vind ik nog wat te bruut voor zo'n turf.
Het doden gaat heel strak en het schoonmaken ook. Geen stress, geen gegil en ook geen rotzooi bij het schoonmaken.
Hij is zich geheel en al bewust ook van het doél van het houden van die dieren, dat je er juist dáárom extra goed voor moet zorgen: Je éét het en ze hebben recht op een goed leven en respectvolle behandeling.
We betrekken hem er niet actief bij, maar houden hem ook niet weg. Als hij wat wil weten laat ik het zien en leg ik het uit. Het is geen mooi verhaal, maar ook niets dramatisch; de één zijn dood is de ander zijn brood met worst.
Hij heeft goed op zijn netvlies dat álle vlees(product) ooit een levend dier was en dat wat je in de winkel koopt door een ánder gedood is, dat die dieren zelden fijn geleefd hebben. Hij prefereert daarom doden en eten van eigen fok, ook als dat een naam heeft. Die naam is uiting van respect voor het individu, geen valse emotie.

@Bandida:
Succes met de aankoop van paardenvervoer.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 16:48

Wat je zegt is zo logisch HC... zo goed...en toch, toch denk ik dat ik me veel te veel zou hechten en er daardoor moeite mee zou hebben... -O- . Ergens zit een knop die tzt om moet, ik moet alleen nog even ontdekken hoe en waar...

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 16:55

Ik zou het ook niet kunnen Vikki (maar ik eet dan ook geen vlees als het even anders kan). ALs ik op mezelf ga wonen ga waarschijnlijk wel eens een keer vlees maken.. het liefst zou ik het biologisch en direct van de boer willen.

my_angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 16:56

Het dode van de beesten zijn mijn kinderen nog niet bij aanwezig. Maar daarna helpen zij mee. Kippen plukken, lammetjes van hun jasje ontdoen en de rest verwerken.
Zelf ooit eens een reetje verwerkt ...

Weet iemand misschien hoe je (lams) vachtjes kunt preparen.
Ik heb er nog een paar in de vriezer liggen en zou deze graag geschikt maken voor vloerkleden maar heb geen idee hoe.
Althans ik heb maar losse flarden van ideeën.

Martina

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:00

vikki schreef:
Wat je zegt is zo logisch HC... zo goed...en toch, toch denk ik dat ik me zou hechten en er daardoor moeite mee zou hebben... -O- . Ergens zit een knop die tzt om moet, ik moet alleen nog even ontdekken hoe en waar...

Stel jezelf de vraag:
'Wat is belangrijker: de kwali-tijd van leven van het dier of mijn struisvogelen?'

Ík zie het erg eenvoudig. Als je besluit vlees te eten neem je de verantwoordelijkheid voor de dood van een dier op je. De rest is een vraag en antwoord mbt prioriteit en integriteit.
Dat ik moeite heb met doden is míjn probleem. Dat moet ik niet afwentelen op de kwali-tijd van leven van het vlees dat ik besluit te eten.
Door het dier een goed leven te geven en zonder stress te doden kan ik me over mijn persoonlijke drempel heen zetten.
Dat is wat ik mijn zoon bijbreng. Dat doden de meest ingrijpende stap is die je kan nemen en een direct gevolg van de beslissing vlees te eten. De rest is een afgeleide verantwoordelijkheid.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 17:07

Ik denk dat veel te maken heeft met de intentie waarop je de dieren neemt, waar het om dat 'hechten aan dieren' gaat. Ander voorbeeld, zelfde idee: Ik ben gek met mijn honden en heb honden gefokt. M'n eigen honden zou ik voor geen goud weg willen doen en zou me verdriet doen, maar de pups (maar ook handelshonden die we gehad hebben) fok je al met de bedoeling ze weg te doen, dus dat vond ik prima. Omdat je vantevoren al weet wat het 'doel' is, hecht je je minder/anders aan die dieren. Ik denk dat je dat ook met slachtvee in't achterhoofd moet houden.
Verder kan ik me helemaal vinden in HC's instelling. Je wilt vlees eten dus neem je je verantwoording daarin.
Ik denk trouwens dat ookal wil je niet zelf slachten, je nog heel prima verantwoord vlees kunt eten, zeker op het platte land in het buitenland. Hier mogen slagers tegenwoordig niet meer zelf slachten (als in levende beesten opkopen en zelf dood maken en 'klein' maken). Toen ik nog in Smilde woonde zo'n 15 jaar terug mocht dat nog wel en hadden wij aan de overkant een ambachtelijke slager die zelf de boer op ging om z'n vlees (lees: koeien, varkens, schapen) te kopen. Dat stond dan een dag of 2 bij hem in een schuur op stal en dan wisten wij weer dat het bijna 'slachtdag' was. We hebben al eens losgebroken varkens voor hem helpen vangen. Hier heb je tegenwoordig de 'scharrelslager', helaas bij mij in de buurt niet dus ik eet toch vaak minder verantwoord vlees momenteel, maar ik denk dat je in 't buitenland nog prima bij kleine lokale slagerijen terecht kunt voor 'eerlijk' vlees wat bij lokale boertjes opgefokt is.
Laatst bijgewerkt door Francis op 29-12-09 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:08

my_angel schreef:
Weet iemand misschien hoe je (lams) vachtjes kunt preparen.

Ja. Ik doe ook dat, van konijn tot en met iberico.
Je kan het beste op het net zoeken. Er zijn nogal wat verschillende methodes. De ene geschikter voor indidenteel preparen dan de ander. Ook in de vriezer bewaren bv. heeft consequenties. Daarvoor moet je de vacht zouten en dat heeft ook consequenties voor de rest van het proces.
Lees HEEL goed hoeveel water/toevoegingen het proces vraagt. Dat heeft allemaal invloed op je leefmilieu.
Ikzelf streef naar alle looiwater te kunnen gebruiken voor bevloeiïng van moestuin of fruitbomen.
Dat heeft gevolg dat de vachten minder sterk en minder duurzaam zijn dan met de chemische full monty.
Het heeft ook tot gevolg dat ik niet voor derden prepareer; ik verkoop geen vachten (meer).

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:13

Francis schreef:
Omdat je vantevoren al weet wat het 'doel' is, hecht je je minder/anders aan die dieren. Ik denk dat je dat ook met slachtvee in't achterhoofd moet houden.

Dat zie ik anders.
Ik zou ook mijn lievelingspaarden 'liever' zelf slachten en opeten dan ze te laten afvoeren voor doden en destructie.
Ik vind dat deel van mijn verantwoordelijkheid voor die dieren. Het niet verloren laten gaan van hun vlees zie ik als eerbetoon.

In onze cultuur is het een taboe en ik ben ook product van die cultuur dus kan me niet goed voorstellen dat je het doét, maar ik kan me het opeten van directe familieleden als ultiem eerbetoon op zich wel heel goed voorstellen.