Hoogbegaafd!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 15:56

Jeetje ik kom hier steeds meer dingen tegen waar ik mezelf zo ontzettend in herken! Altijd gedacht dat het allemaal aan mij lag :=
Ik ken bijvoorbeeld ook talloze liedjes uit mijn hoofd, als ik ze een paar keer hoor of lees ken ik ze vaak wel.
En wat ik zelf ook erg vervelend vind is dat ik in bepaalde dingen een heel slecht geheugen heb, als mijn moeder bijvoorbeeld vraagt of mijn broertje er al was toen ik gisteren van school thuis kwam. Dan moet ik zoveel moeite doen om het terug te halen. Maar andere dingen zoals bijvoorbeeld telefoonnummers onthoud ik met gemak. En zoals ik hier ook al voorbij heb zien komen, bepaalde gemene of belangrijke dingen die tegen mij gezegd zijn in het verleden. Zo weet ik nog precies waar de jongen waar ik altijd ruzie mee had in groep 8 me altijd voor uitschold en meer van dat soort dingen.

Fiffill schreef:
Bedankt nathalieeee_ :) Mijn creativiteit is echt mijn manier om me te uiten.... ik zou niet zonder kunnen.

Hebben jullie dat ook? Bij mij heeft het hoogstwaarschijnlijk ook een link met HSP.

Ik heb het niet zo extreem als jij het hebt (vind je tekening overigens echt prachtig, en onwijs knap dat je dat zo op papier kunt zetten), maar het is voor mij wel erg belangrijk om mijn gevoelens en zorgen van me af te schrijven, te tekenen of wat dan ook. Ik moet zo nu en dan gewoon even wat dingen op papier neerzetten om het voor mezelf op orde te houden. Ik heb ook altijd een lijstje naast mijn bed liggen met dingen die ik niet moet vergeten of dingen die ik gewoon even op wil schrijven, zo blijft het voor mezelf overzichtelijk.
Wat houdt HSP trouwens precies in, daar ben ik wel benieuwd naar namelijk!

Puchje

Re: Hoogbegaafd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 16:07

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 16:10

Ik ben niet hoogbegaafd, maar sommige dingen die jullie hier beschrijven heb ik ook hoor :+. En dan doel ik op kentekens onthouden, telefoonnummers en je aandacht kwijt raken als iets niet goed georganiseerd is. Ik denk eerlijk gezegd dat het weinig met jullie gave heeft te maken, maar goed, wie ben ik he 8-)

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 16:12

Nou, wat een gave.. ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 16:14

Litterbox, daar kun je gelijk in hebben, maar het is niet echt belangrijk. Wat wel belangrijk is, is de ervaring van de mensen in dit topic dat ze eindelijk een keertje niet voor gek versleten worden.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 16:26

Oh damn.....ik voel me helemaal thuis hier! Ik weet dat het door iedereen in zijn eerste post hier wordt gezegd, maar ik herken zoveel dingen! Zelf ben ik getest op een IQ van 135, dus volgens de norm hoogbegaafd.

Bij mij is het idd ook de kentekens, delen van telefoonnummers, liedjes ken ik na 2x meezingen (en ken ik 10 jaar later nog steeds), allemaal zo herkenbaar. Vooral namen onthouden ben ik erg goed in en Triviant spelen is met mij na een keer echt niet leuk meer...:+. Ook het visuele geheugen heb ik heel erg. Ik kan precies voor me halen waar op welke pagina wat staat. Zo zijn er wel meer dingen die heel herkenbaar zijn...en dat vind ik eigenlijk wel leuk om te zien! Ik ben niet alleen! :+

Waar ik dan weer niet goed in ben is onthouden wat mensen precies zeggen. Op het moment zelf snap ik het helemaal en zit het erin, maar een half uur later denk ik "wat zeiden ze nou precies". Best irritant is dat af en toe.

Ik ben trouwens zelf ook (al zeg ik het zelf) creatief aangelegd en kan leuk tekenen. (http://www.mylittlejoy.deviantart.com/) Ik weet alleen niet of dat inderdaad met hoogbegaafdheid te maken heeft.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 17:38

Het is wel opvallend dat veel HBers erg creatief zijn.

Litterbox: Om heel eerlijk te zijn was ik liever normaal begaafd geweest, ik ben tot nu toe vooral tegen dingen aangelopen dankzij HB.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 18:56

Dat viel mij ook op. Ik ben creatief in de zin dat ik graag met mijn handen werk en graag freubel, maar daarnaast ben ik absoluut inspiratieloos :+

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 19:08

:) Mij lijkt het juist wel weer leuk om HB te zijn, maar goed...

Het is een gave, probeer deze te benutten! :D

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 19:12

het gras is altijd groener bij de buren

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 19:16

Correct en er zijn altijd ergere dingen op de wereld :-)

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 19:20

daar doelde ik eigenlijk niet op, maar goed

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 19:42

Litterbox schreef:
Correct en er zijn altijd ergere dingen op de wereld :-)

Daar heb je gelijk in, maar dat maakt het niet makkelijker...

Ik volg ook creatieve therapie en daar kan ik idd een hele hoop in kwijt :j

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 19:49

Falona schreef:

ook zooo'n herkenbare opmerking 8-)

litterbox jouw opmerkingen zijn nu precies de gene waar we tegen aan lopen
en als we proberen te vertellen hoe het zit krijg je dus
idd zo ongeveer jouw antwoorden

de gemiddelde hber heeft dan zoiets van -O- laat maar

dat is nu exact het voorbeeld waar we het al pagina's overhebben

..

vloek zit dichter bij de waarheid dan gave

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 19:51

mooi verwoord Nickyu :D

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 20:38

Creativiteit uit ik in fotografie, maar daarnaast word ik er ook altijd zó gefrustreerd van omdat de foto's nooit worden zoals ik in gedachten had. En van "inspiratieloosheid" heb ik ook last af en toe ja :+.

Mylittlejoy, wat een prachtige dingen staan er op je DA!

Inderdaad Nicky :j. Goed verwoord.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 20:55

Hihihi Nicky, geweldig :')

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:02

Ik begrijp het, ik begrijp het, ik ben al weg hier :-D

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:13

we willen je niet wegjagen maar lees de vorige pagina's eens
door , misschien begrijp je dan wat we bedoelen

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 23:25

nickyu schreef:
Falona schreef:

ook zooo'n herkenbare opmerking 8-)

litterbox jouw opmerkingen zijn nu precies de gene waar we tegen aan lopen
en als we proberen te vertellen hoe het zit krijg je dus
idd zo ongeveer jouw antwoorden

de gemiddelde hber heeft dan zoiets van -O- laat maar

dat is nu exact het voorbeeld waar we het al pagina's overhebben

..

vloek zit dichter bij de waarheid dan gave

Nickyu! We zijn eens roerend het eens! Dat kan nooit goed gaan ;)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 09:39

Ilzas schreef:
Lovely schreef:
Mijn geheugen is ook gedeeltelijk eidetisch, ik dingen opnieuw zien aan de binnenkant van mijn ogen. Zo onthield ik vroeger nog wel eens lastige dingen in schoolboeken, ik kon zo zeggen waar het stond en hoe de pagina eruit zag en vaak lepelde ik de juiste informatie ook nog wel op. Wat ik echter niet kan en ook echt NIET kan is vertellen hoe lang geleden een gebeurtenis plaatsvond. Van de dingen die gebeurd zijn, weet ik meestal nog wel wat de volgorde was, maar ik kan niet terugkijken met de tijd als meetlat. Meestal reken ik het uit als k het jaartal nog weet en anders gok ik wel wat. Iets wat 3 weken geleden gebeurd is, voelt voor mij hetzelfde als 3 jaar geleden.

Ja, dat kan ik ook. Dingen terug in de tijd onthou ik ook tot in detail. Meestal denk ik dan terug van: want dat was in die en die klas, dus dat en dat jaar.
Of toen woonde ik daar en daar of had ik dat paard, die vriend, en zo heb ik altijd alle puzzelstukjes wel compleet.

exact, zo werkt het bij mij ook, en niemand die dat snapt! Dat gaat dan zoiets als: "Ja, dat was in 2002 want het gebeurde tegelijk met die wedstrijd die ik had in Tilburg, en die reed ik met een voorsingel dus was Raimaer drachtig en het veulen is geboren in 2003 toen wij trouwden, dus is zij nu 7 jaar oud." En dat zit iedereen je verbijsterd aan te kijken. Tegenwoordig laat ik de hele uitleg dus maar achterwege.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 09:40

Ik vind het overigens absoluut geen vloek, ben er heel erg blij en ik probeer er zo veel mogelijk mijn voordeel mee te doen.

Creatief ben ik trouwens absoluut niet, ik denk dat je ook niet alle HB-ers over een kam kunt scheren, wat ik hier wel een beetje proef. Ik herken duidelijk dingen die genoemd worden, maar ik zie ook zaken die totaal niet op mij van toepassing zijn.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 09:43

Ik heb geleerd er trots op te zijn. Maar toen bleek dat mijn kind ook hoogebgaafd is, moest ik wel even slikken. Want hoewel ik ook trots ben dat zij ook 'slim' is, zie ik wel de uitdagingen die het met zich meebrengt, zullen we maar even zeggen. Alleen al het gevecht dat ik tot nu toe al met school heb moeten voeren - 'daar heb je weer zo'n moeder die vindt dat haar kind zo nodig slimmer moet zijn dan de rest'.

Iedere HB'er is anders. Net als met andere 'afwijkingen' (auw ;)) - niet alle ADD'ers hebben alle verschijnselen van ADD> Bij HSP krijg je een lijst met 23 stellingen en als je er meer dan 14 aankruist ben je (ws.) HSP. Het kan dus ook zijn dat je 5 of 10 dingen herkent, maar geen HSP bent of in dit topic: geen HB'er.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 09:55

ja ..kind en school .. dat is hier ook een hekel punt

het sociale ook meegenomen

maar ook leerkrachten die m dom en lui noemen
terwijl we weten dat hij zware dislectie heeft
maar ondanks 2 jaar taal achterstand
wel meeloopt met alle andere vakken met goed resultaat
met nihil inzet ...

meester zei in een bespreking dat ze bezig waren met start
van procenten ... en danny zou dat niet begrijpen

waarop ik zei .. uh daar bent u nu als ik het goed begrepen heb van danny 2 weken mee bezig

hij heeft 2 dagen terug op zijn vrije woensdag middag
naar aanleiding van uw lessen
ons huis op schaal nagemaakt

heb m gehaald het bouwwerk
en toe ":
okee kijk .. hij heeft alle stenen geteld zowel de breedte als de hoogte
de steen opgemeten en zo hoogte breedte huis etc berekend
de ramen en deuren gemeten of berekend als ze te hoog waren

de kasten staan er in de keuken de muren de bedden de douche en bad
zelfs de waterafvoer hangt aan de buiten muren + ton
de trap de bovenverdieping de daken (boven verdieping + daken zijn los zodat je kijken kan)

alles herberekend naar de maat van zijn steentjes die die had
1 speel steentje was 6 echte stenen
dus 1 op 6 maarr daarbij 5cm = 2 meter (1 op 40 dus maar zover is die nog niet )

enigste wat niet klopt is de aanbouw
die is 1/2 steentje langer anders paste het wc raampje er nietin
(om het uit te leggen stenen zijn echte steentjes
hij heeft het gebouwd op en van karton (bodem muren alles in het huis) ramen en deuren van hout dak van hout met dak relief )

okee .. welk gedeelte heeft hij niet begrepen ..
..

meester stond met stomheid geslagen ..

volgende euvel x sommen snapte die niet
waarop ik zei op de streepjes metode zeker
die kan ik ook niet goed volgen
maar wacht ff
danny
wat is 1.238.764 x 3.708.971
hij zet het onder elkaar en doet het foutloos

waarop meester zegt ja maar hij kent de tafels niet
nee .. idd dat klopt
gaat hij waarschiojnlijk over 10 jr nog niet kennen
tenminste de tafels met ezels bruggetje kent die wel
de tafel van 6 7 en 8 willen er niet in
hij heeft zijn tafel diploma maar me god weet hioe die dat heeft kunnen halen

maar vertel me nu niet dat die het principe van x of delen of % niet snapt ...
en dat die daar niet mee kan werken .

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 10:56

zo ging het bij mij dus ook...

leraren dacht dat ik dom was vanwegen mijn dislextie, en behandelde mij dus ook zo... waardoor ik 4 jaar lang uit mijn neus heb lopen baggeren van vervelening...

Mijn examen hem ik met 3 achten 3 zevens en 1 zes gehaald. ZONDER te leren... Dat is toch belachelijk...

gelukkig besteden de leraren hier op school wel meer aandacht aan dislexie en proberen ze je ook te helpen (als je daar om vraagt) Gelukkig kan er hier op school ook een hoop...

Vorig jaar heb ik 4 havo dus niet gehaald, omdat ik niet wist hoe ik moest leren. Vorige weer was mijn klas op werkweek naar het buitenland en ik mocht niet omdat ik heb al een keer had gedaan. Dus heb ik mijn Godsdienst en Maatschappeileer afgesloten. Godsdienst met een 9,2 (4 uur bikkelen en het zat er in) en voor Maarschappeileer een 7,4 (2 dagen heeel rustig voor geleerd) en een 7,1 voor mijn 2e maatschappeleer toets (4 uur bikkelen) Dus ik kan het wel...

Soms word je er ook wel een beetje lui van hoor :P

Dat wat lielle zecht heb ik ook. Ik kijk ook niet terug in de tijd maar naar de gebeurtenissen en plak daar ook op basis daarvan een tijd aanvast...

zo kan ik je prima vertellen dar ik rond eind december een piercing heb laten zetten (navel) en dat we vlak daarna gingen kijken bij een paardje. Ik moest andere schoenen aan doen ik de auto en kan me nog perfect herinneren hoe veel pijn dat dee. Het bukken, dat was een hel. Maar dat moet dus in januari zijn geweest. Als ik Matador zijn paspoort er bij pak weer ik dat hij van 2008 is. Dus moet hij wel gekocht zijn in januari 2009. ik weet ook nog dat mijn moeder 300 euro vooruit heeft betaald. en de andere 300 daarna heeft overgemaakt. Totaal nutteloos, maar ik weet het nog wel...

Toen we Matador op gingen halen had ik geen last meer van mijn buik als ik ging bukken, dus moet dat zo'n 3 weken laten zijn geweest.. Dus hebben ze Matador rond 20 januari 2009 opgehaald, met de trailer van de oude eigenaresse ;)

Mara is er een paar maanden daarna bijgekomen. Die had last van stress en moest per direct van stal af. Dat was rond februari, want ik had bijna een jaar op die privestal gestaan... Maar waarneer presies dat was weet ik niet meer... ergens in februari...