Roken tijdens de zwangerschap

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mick75

Re: Roken tijdens de zwangerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 03:20

Ik word een beetje moe van al die mensen die de levens van anderen even netjes willen uitstippelen. De een rookt, de ander eet wekelijks bij de MacDonalds, weer een ander eet alleen maar fruit... Geen van allen gezond hoewel de fruiteter over het algemeen met meer respect behandeld zal worden dan de Mac-eter of de roker.

Feitje: Nieuw leven is enorm complex. Er zijn zeker invloeden die potentieel slecht zijn voor een ongeboren kind, roken, drinken zijn daar voorbeelden van. Mijn moeder rookte niet, maar zoop zich regelmatig klem met haar studentenvriendinnetjes en een deel van de problemen waar ik NU, 35 jaar later, tegenaan loop zijn waarschijnlijk deels een gevolg van mijn moeders vrolijke studententijd.

Mijn zusje kreeg van zowel haar gynaecoloog als haar VK te horen dat ze beter kon doorroken vanwege haar bloeddruk dan acuut te stoppen, de kans op schade door haar bloeddruk en eventuele medicijnen daartegen voor haar ongeboren kind was groter dan de kans op schade door het roken.

In veel gevallen is het een kwestie van afstrepen wat de meeste kans geeft op een gezond kind. In sommige gevallen kan doorroken daarbij een serieuze optie zijn, in andere gevallen kan een glaasje wijn per week een serieuze optie zijn en in weer andere gevallen medicatie. Het is gewoon niet mogelijk om voor een ander te zeggen wat voor haar het beste is om met haar zwangerschap om te gaan. Tenzij je heel strikt verboden gaat instellen met verplichte abortussen voor mensen die niet strikt volgens de regeltjes leven (een zeer gevaarlijke gedachte en bovendien geen garantie op succes). Niemand, zeker een leek, is in staat om voor een individueel persoon te bepalen wat het beste is voor haar ongeboren kind, stop dan ook eens met het ongefundeerd oordelen!

Tegenwoordig zijn er weinig vrouwen die heel bewust gewoon doorgaan met roken/ drinken/ weet ik veel wat gewoon omdat het leuk is! Soms worden er excuses aangedragen, maar het zal mensen verbazen hoe vaak die op medische of in elk geval gefundeerde wijze tot stand zijn gekomen!

Ik ben trouwens kinderloos voor de duidelijkheid. Maar ik ga niemand lopen veroordelen op gedrag tijdens haar zwangerschap. Vind dat ik daar niet bepaald de persoon naar ben aangezien ik geen arts ben, laat staan haar behandelend arts... Leef en laat leven!

Rosmoov

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 14:55

update - kindje is overleden

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 15:08

Van jou of van het straatgenootje?

Rosmoov

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 15:11

straatgenootje ....

echt vreselijk ...

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 15:21

Betteke schreef:
:n Je hoorde er heeeeeeel weinig over bij je VK. Er werd alleen gevraagd of je rookte en dat was het.

Jawel hoor. Mijn broer is nu 28 en mijn moeder (ouders) is (zijn) destijds bewust gestopt zodra de zwangerschap bekend was, omdat het toen al bekend was dat dat schadelijk was.

eva1969 schreef:
Ik heb ooit eens een film gezien op tv waarbij ze de reactie van de ongeboren baby in de baarmoeder gezien op het moment dat de moeder een sigaret inhaleerde. Je schrikt je kapot, zo'n baby'tje krimpt compleet in elkaar van de benauwdheid.

Hier ligt een mooi idee voor een nieuwe SIRE campagne! Als je deze beelden ziet, kun je toch niet meer over je hart verkrijgen om er nog 1 op te steken?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 17:56

Elan schreef:
Jawel hoor. Mijn broer is nu 28 en mijn moeder (ouders) is (zijn) destijds bewust gestopt zodra de zwangerschap bekend was, omdat het toen al bekend was dat dat schadelijk was.

Toch is er tot een paar jaar terug nog gewoon reclame gemaakt voor sigaretten, dus ik kan begrijpen dat dat verwarring veroorzaakt :)

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 19:53

Tijdens je zwangerschap is het als aanstaande moeder je taak om 40 weken lang alles te doen (of te laten) wat het beste is voor je kindje om het een zo goed mogelijke start te geven. Kun je dat niet dan ben je in mijn ogen egoïstisch bezig en kun je beter niet aan kinderen beginnen :n.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 20:07

Rosmoov schreef:

Jeetje :\

YeyoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 22:07

Ninita schreef:
Tijdens je zwangerschap is het als aanstaande moeder je taak om 40 weken lang alles te doen (of te laten) wat het beste is voor je kindje om het een zo goed mogelijke start te geven. Kun je dat niet dan ben je in mijn ogen egoïstisch bezig en kun je beter niet aan kinderen beginnen :n.

Tussen kunnen en willen zit een wereld van verschil.
En wie ben jij dan om te oordelen dat iemand iets wel of niet KAN?
Níemand lijkt mij, dus die opmerking dat vrouwen iets niet kunnen doen of laten om een goede start aan hun kindje mee te geven en dus daarom maar geen kinderen moeten krijgen, vind ik echt belachelijk.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 22:10

Rosmoov schreef:

Wat erg..... Dat arme kindje...... ;(
Na hoeveel weken zwangerschap?

YeyoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 22:21

Op pagina 1 dd. 14-7 staat dat ze rond de 11 weken zwanger was, dus het zal met een week of 12 mis gegaan zijn.

Vaak als het in dat stadium fout gaat dan betekent het dat er toch iets mis was met de foetus, wat dus niet per se met roken te maken heeft, en de natuur heeft simpelweg (maar desalniettemin erg triest voor de moeder) ingegrepen.

Wat roken voor invloed heeft op deze miskraam?
Weinig tot geen (en nee dit is geen excuus om WEL te roken!!):

Gedurende het eerste trimester van de zwangerschap wordt slechts mondjesmaat zuurstof toegelaten bij de
zich ontwikkelende vrucht. De ontdekker van dit verschijnsel, dat haaks staat op alles wat men tot dusver
dacht, kreeg op 25 februari de FEDERA-prijs. Een gesprek met onderzoeker prof. dr. Graham Burton.

‘Uw toekomst ligt niet achter u na het behalen van deze prijs’, aldus FMWV-voorzitter dr. Jan Willem Coebergh op 25 februari jongstleden in het Leids Universitair Medisch Centrum, bij de uitreiking van de Federaprijs aan de Britse arts en hoogleraar in de reproductieve biologie Graham Burton. Coebergh refereerde aan drie van de vijfentwintig voorgangers van Burton die na het behalen van deze prestigieuze Nederlandse prijs een Nobelprijs kregen. Burton ontving de Federaprijs voor zijn wetenschappelijk onderzoek naar de jonge zwangerschap, met name de aanleg van de placenta. ‘De verloskunde zit in de lift,’ licht Coebergh toe, ‘sinds er steeds meer belang wordt toegekend aan de vroege zwangerschap. Dáár valt voordeel te behalen. Maar het is tegelijkertijd een moeilijke periode om te onderzoeken.’ Het belang van Burtons ontdekkingen en ‘de hoge kwaliteit van het geschrevene’ maakten volgens Coebergh dat de keuze van de jury dit jaar op de hoogleraar uit Cambridge viel.

Radicalen
Samen met zijn Belgische collega Eric Jauniaux onderzocht Burton het ontstaan van de placenta en de omstandigheden waaronder het jonge embryo groeit. Tot voor kort was het algemeen aanvaard dat er al binnen twee weken na de conceptie moederlijk, zuurstofrijk bloed stroomt in de trofoblast. De trofoblast is de buitenste laag van de bevruchte eicel, de laag die zich innestelt in het slijmvlies van de baarmoeder en zal uitgroeien tot de placenta. In alle leerboeken worden de holten in de trofoblast, rood afgebeeld. Dit om aan te geven dat ze zijn gevuld met zuurstofrijk bloed van de moeder, afkomstig van moederlijke, spiraalvormige arteriën in de baarmoederwand. Wetenschappers waren ervan overtuigd dat deze vroege circulatie, waardoor het embryo rijkelijk van zuurstof werd voorzien, een evolutionair voordeel was. Dat het daaraan te danken was dat mensen met relatief grote hersenen ter wereld komen.
Volgens Burton is het tegendeel waar. Zuurstof is juist schadelijk voor het jonge embryo. Het is een van de giftigste stoffen op aarde. Bij de verbranding in de cel wordt een deel van de zuurstofmoleculen omgevormd tot zeer reactieve, vrije radicalen. Die kunnen in allerlei biologische moleculen oxidatie
bewerkstelligen, reacties waarmee ze eiwitten en vetten van structuur kunnen veranderen, maar ook genen. Juist het jonge embryo is erg gevoelig voor deze zogeheten oxidatieve stress, omdat zijn organen worden aangelegd. Het is dus van groot belang voor het embryo om zich onder een lage zuurstofdruk te ontwikkelen. De placenta, zegt Burton, is dan ook eerder een orgaan dat de zuurstofvoorziening beperkt dan faciliteert. Althans, in de eerste drie maanden van de zwangerschap.

Baarmoedermelk
Burton borduurde voort op eerdere ontdekkingen van de Belgen Hustin en Schaaps, die al in 1987 schreven dat er in de vroege zwangerschap met dopplerapparatuur geen enkele circulatie aantoonbaar was. Destijds wilde niemand dit geloven. Burton en zijn collega zagen onder de microscoop dat de moederlijke spiraalarteriën waren afgesloten door pluggen, waardoor er geen moederlijk bloed in de trofoblast kon stromen. Pas rond de twaalfde week van de zwangerschap verdwijnen deze pluggen.
Rond die tijd is de trofoblast uitgegroeid tot placenta, die dan zuurstofrijk bloed bevat. Als de trofoblastholten vroeg in de zwangerschap geen bloed bevatten, waarmee zijn ze dan gevuld? Er zit hoe dan ook vloeistof in, en er zijn zelfs enkele rode bloedcellen in aangetoond. Hoe komen die in de trofoblast? Burton vertelt dat de holten kliervocht bevatten, afkomstig van de baarmoederklieren die de binnenkant van de baarmoeder bekleden. Het zijn de klieren die in de tweede helft van de enstruatiecyclus het baarmoederslijmvlies geschikt maken voor een eventuele innesteling. Bij zoogdieren, zoals het paard, wordt dit kliervocht wel baarmoedermelk genoemd. Hoewel wetenschappers tot voor kort dachten dat de menselijke placentavorming sterk afweek van die van andere zoogdieren, blijkt dit verschil veel minder groot dan gedacht. De rode bloedcellen in de trofoblast zijn afkomstig van de venen, de vaten die zuurstofarm bloed afvoeren richting hart. In tegenstelling tot de aanvoerende bloedvaten, de zuurstofrijke
arteriën, staan de venen wél in contact met de trofoblastholten, vertelt Burton. Maar dat levert slechts enkele rode bloedcellen op. Het embryo groeit de eerste weken van zijn bestaan met een reusachtige snelheid, en drie weken na de conceptie begint het hartje te kloppen met een snelheid van 105 slagen per minuut. Je zou zeggen dat het embryo voor zoveel activiteit aardig wat zuurstof nodig heeft. Maar Burton is heel stellig als hij zegt dat het embryo in geen geval zuurstof te kort komt. Embryo’s kennen een bijzondere vorm van anaërobe verbranding, legt hij uit. Een verbranding zonder zuurstof, maar anders dan bij volwassenen. De anaërobe stofwisseling van embryo’s lijkt meer op fermentatie en stamt uit een vroege periode in de evolutie, een tijd dat er nog nauwelijks zuurstof was op aarde en er voornamelijk schimmels en gisten leefden. Bij deze vorm van verbranding komen polyolen vrij, suiker-alcoholen, zoals sorbitol en mannitol. Die polyolen heeft Burton aangetoond in de trofoblast. Door deze anaërobe verbranding kan het embryo de eerste drie maanden voldoende energie vrijmaken. Daarna gaat hij hard groeien, en heeft hij meer zuurstof nodig.

Miskraam
Burtons theorie geeft inzicht in het ontstaan van bepaalde zwangerschapscomplicaties, zoals pre-eclampsie en groeivertraging van de foetus. Al eerder was bekend dat er bij preeclampsie al vroeg in de zwangerschap iets was misgegaan in de aanleg van de trofoblast. Burton maakt aannemelijk dat de trofoblast in die gevallen te oppervlakkig is ingenesteld. Bij zo’n oppervlakkige trofoblastinvasie komen de arteriële pluggen niet goed tot stand, en stroomt er waarschijnlijk te vroeg zuurstofrijk bloed in de placenta. Daardoor ontstaan er in de trofoblast vrije radicalen. Het verdedigingsmechanisme van het lichaam – de anti-oxidant-enzymen die de vrije radicalen moeten wegvangen – schiet dan tekort. Eenzelfde situatie lijkt zich voor te doen bij groeivertraging van de foetus en waarschijnlijk ook bij bepaalde vormen van een miskraam. Burton deed onderzoek naar missed abortions, waarbij het vruchtje al dood is maar nog niet is afgestoten. Daarbij zag hij dat de trofoblast – veel te vroeg – gevuld was met bloed. Overigens zegt dat niets over de oorzaak van een miskraam. Bij een miskraam is in ruim de helft van de gevallen het vruchtje genetisch afwijkend en de miskraam min of meer wenselijk. In alle andere gevallen zou een gestoorde innesteling en trofoblastinvasie de oorzaak kunnen zijn van de miskraam.In Burtons theorie zijn een miskraam, groeivertraging van de foetus en pre-eclampsie geen los van elkaar staande aandoeningen, maar verschillende gradaties binnen een breed spectrum van trofoblastproblemen. Het is niet bekend hoe het komt dat de trofoblastinvasie tekortschiet. Er zijn wetenschappers die denken dat de oorzaak ligt in de genen van de vader. Die gedachte wordt gevoed door de bevinding dat vrouwen met een nieuwe partner, die ze nog niet lang kennen, een verhoogde kans hebben op pre-eclampsie. Wellicht is het afweersysteem van de moeder dan nog niet gewend aan lichaamsvreemde weefselstructuur van de vader, waardoor het
immuunsysteem de trofoblastinvasie tegenwerkt.

Vitaminen
Rest de vraag of er zicht is op klinische toepassingen van Burtons theorie. ‘Waar het de miskraam betreft, staan we daar nog ver vanaf’, antwoordt Burton. ‘Maar in Groot-Brittannië is er een onderzoek gestart waarbij zwangere vrouwen anti-oxidanten krijgen toegediend: vitamine C en E, om vrije radicalen weg te
vangen. Het onderzoek moet uitwijzen of anti-oxidanten de kans op pre-eclampsie verminderen. Daarin zie ik een mogelijke klinische toepassing van mijn bevindingen.’ Voorlopig houdt Burton zich bezig met het herschrijven van hoofdstukken in leerboeken over de innesteling en het ontstaan van de placenta.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 22:27

Ik heb vandaag toevallig een bevriende verloskundige gesproken en die vertelde me dat rokers bij zwangerschap anderhalf tot 3 keer meer kansen hebben op een miskraam. Roken heeft wel degelijk invloed die eerste maanden. ;)

Kijk, als mensen in 'sprookjes' willen geloven, moeten ze dat maar vooral doen, maar ieder gezond weldenkend mens beseft toch wel dat alles wat je inneemt, gevolgen heeft voor je ongeboren kind. Of het nou 10 weken is, 22 weken is of 40 weken is.

Ik zeg hierbij dus niet dat het hier de oorzaak is, dat weet ik niet. Maar het is dus niet onmogelijk.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 22:31

Tijdens de eerste weken wordt de basis van het hele kind aangelegd. Overigens is dit 1 onderzoek tegenover honderden andere onderzoeken. Sorry, ik blijf sceptisch.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 22:54

Ninita schreef:

De hele basis van kinderen nemen/krijgen is egoïstisch.
Je neemt/krijgt een kind omdat jij dat als vrouw graag wilt en niet omdat het voor het kind zo leuk is om jou als moeder te hebben.

Trouwens ik was/ben ook egoïstisch en ben bewust zwanger geworden van een man die helaas erfelijk belast is met autisme aanverwante aandoeningen.
Ik heb astma (ook erfelijk belast, en wij hebben diverse voedselallergieën in de familie).
Dus ik ben een slechtere moeder die bewust een kind op de wereld zet die een zeer grote kans heeft op 1 van deze aandoeningen.
1ste heeft een kippenei-allergie, astma en "Syndroom van Asperger".
2de heeft vanaf de geboorte al eetproblemen (en mildere voedselallergieën).
3de heeft (nog steeds) koemelk allergie, adhd en krijgt een breed-spectrum onderzoek na de zomervakantie.

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 22:58

Over wetenschap en bewijs: er zijn wel degelijk grote meta-analyses gedaan over de effecten van roken op zwangerschap & kind. Voor de liefhebber: zoals deze bijvoorbeeld. Over het vergelijk over kanker door de pil: daarvan liggen dus niet dergelijke meta-studies op tafel.

Over de praktijk: ja, het geeft stress, nee, het is niet goed en ja, ik hoor ook zo verschrikkelijk veel verhalen waarbij het wél goed ging.. Maar in the end kan ik me niet anders voorstellen dan me diep schuldig te voelen, wanneer ik rookte en het wél mis zou gaan. En de vraag aan een ieder voor zich is, of je daarmee kunt leven :)

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 22:59

Heb niet alles doorgelezen maar wil toch reageren.

Mijn moeder heeft doorgerookt tijdens mijn zwangerschap en die van mijn broertje, allebei zijn we kerngezond & hebben tot zo ver ik weet geen afwijkingen.

Het zal zeker niet gezond zijn geweest, maar roken tijdens de zwangerschap staat niet garant voor een miskraam, handicap of andere aandoening hoor ;)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 23:02

Dat zegt ook niemand Moon. Feit is wel dat je de kans dát het misgaat sterk vergroot.

Rosmoov

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 05:51

Twiggy2008 schreef:
Rosmoov schreef:

Wat erg..... Dat arme kindje...... ;(
Na hoeveel weken zwangerschap?

ze zou ongeveer even ver als mij moeten zijn aangezien ze 1 dag na mij ongesteld zou moeten worden ik ben as zaterdag 12 weken en haar kindje was 7 weken en een paar dagen en veelste klein ...

echt vind het zo erg voor ze ... |( maar aan de ene kant...beter nu dan over een paar maanden ....als je snapt wat ik bedoel ...

ze had nog geen eerder echo gehad ...dus ze wist ook niet eerder dat het al mis gegaan was om t zou maar te zeggen

YeyoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 10:51

Brainless schreef:
Ninita schreef:

De hele basis van kinderen nemen/krijgen is egoïstisch.
Je neemt/krijgt een kind omdat jij dat als vrouw graag wilt en niet omdat het voor het kind zo leuk is om jou als moeder te hebben.

Trouwens ik was/ben ook egoïstisch en ben bewust zwanger geworden van een man die helaas erfelijk belast is met autisme aanverwante aandoeningen.
Ik heb astma (ook erfelijk belast, en wij hebben diverse voedselallergieën in de familie).
Dus ik ben een slechtere moeder die bewust een kind op de wereld zet die een zeer grote kans heeft op 1 van deze aandoeningen.
1ste heeft een kippenei-allergie, astma en "Syndroom van Asperger".
2de heeft vanaf de geboorte al eetproblemen (en mildere voedselallergieën).
3de heeft (nog steeds) koemelk allergie, adhd en krijgt een breed-spectrum onderzoek na de zomervakantie.

Ja dan kun je beter roken tijdens je zwangerschap, wat egoistisch zeg :+
Ik vind het echt een rotopmerking, zeker als je hem in bovenstaand daglicht stelt.

Wat ik overigens bedoelde te zeggen is dat een foetus de eerste 13 weken gevoed wordt uit een dooierzakje, daar kunnen geen schadelijke stoffen bij komen van een moeder die rookt.
Dat het verhoogde kansen geeft op een miskraam geloof ik ook best, aangezien je lichaam het druk zou moeten hebben met het goed aanleggen van een babytje en niet met het verwerken en afbreken van giftige stoffen uit een sigaret.

Marshaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 10:55

vooropgesteld dat ik niemand zal zeggen wat hij moet doen, en wegens bloeddruk doorroken etc, daar heb ik geen verstand van

maar MIJ maak je niet wijs, dat af en toe een wijtje bv geen invloed heeft op je kindje
alcohol is vergif, en komt direct bij je kindje, ieder piepklein slokje

daarom heb ik er voor gekozen toen ik zwanger was, alles wat ik dacht dat slecht was, te laten
stel je voor dat je kindje iets overkomt, je weet niet of het ligt aan wat je hebt gedaan, maar IK zou mezelf dat blijven afvragen..

al vind ik aan de andere kant wel, dat tegenwoordig alles erg wordt betutteld

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 11:03

Ik kan mij echt niet begrijpen dat je blijft roken en een wijntje drinken als je zwanger bent. Ik vind het onverantwoordelijk en zwak, want één ding staat als een paal boven water:
Het is niet bevorderlijk voor je ongeboren kind, hoe je het ook wend of keert.

Ook mensen die roken binneshuis in bijzijn van de kinderen vind ik onverantwoordelijk. Bovendien geef je de kinderen een heel verkeerd voorbeeld. Mijn ouders rookten vroeger ook en wij stonken ook echt naar rook. Gadver!

Mijn stiefkinderen stinken ook vaak naar rook als ze komen, de oudste krijgt soms 'voor de grap' een trekje van de peuk.
Ik kan me daar niet bij.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 20:09

Moderatoropmerking:
Het is logisch dat een gevoelig onderwerp als dit reacties oproept. Ik vind een aantal posts echter aanvallend overkomen en op de man gespeeld en dat is niet de bedoeling op bokt. Bij deze dan ook het verzoek om bij het onderwerp te blijven en de persoonlijke aanvallen achterwege te laten.