Donor ja of nee?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wel of geen donor?

Ja ik ben donor!
117 (64%)
Nee ik ben geen donor!
32 (17%)
Ze mogen bepaalde dingen wel hebben en bepaalde niet!
16 (8%)
Ik weet het nog niet!
17 (9%)

Totaal aantal stemmen: 182

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 12:17

Omdat ik indien ik zelf een donor nodig zou hebben ook graag zou willen dat er een donor beschikbaar is. Vandaar dat ik zelf ook donor wil zijn als ik dood ben. Om bv nu een nier oid af te staan zou ik denk alleen doen indien ik de betrokkene zou kennen.

rockwitch

Re: Donor ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 12:59

ik zou ook wel een varkenshart willen als het nodig is en als het net zo goed werkt als een mensenhart. Ik zie organen gewoon als iets wat jou in leven houdt en zorgt dat je kan functioneren, ik hecht er geen waarde aan of het nou van een varken of van een mens is. Als het werkt, prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 13:03

En als er varkens gefokt gaan worden voor de harten (zoals ook voor het vlees) zou je dat dan willen?

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 13:06

@juul: Nu ben je natuurlijk wel een beetje aan het overdrijven. Jij wilt geen donor zijn, prima! Maar om nou met argumenten te komen waarom anderen het ook niet meer zouden willen gaat wel een beetje ver..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 13:08

Neehoor, ik vroeg me dat gewoon af. Als mensen donor willen zijn prima. Dat vind ik net zo prima dan dat ik zeg dat ik voorlopig geen donor wil zijn. Weet niet waarom je die link nou weer legt?

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 13:12

Er hoeven voor mij niet per se massaal varkens gefokt te worden om donor harten te kweken. En ik denk ook niet dat het zo ver zal komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 13:15

Dat was mijn vraag niet. :) Mijn vraag was: Zou je het hart van een speciaal daarvoor gefokt en geslacht varken accepteren? Want reken maar dat dat er een keer van komt..

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 13:18

Nou liever accepteer ik dat niet idd, ik wil liever niet dat er dieren speciaal voor gefokt en geslacht worden alleen omdat er te weinig mensen donor zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 13:19

ik ben donor ;) alleen voor de nabestaanden vind ik het fijner als ze niet in mijn gezicht gaan rommelen, dus alles met uitzondering de hoornvliezen ;)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 13:38

Maar rasta, als ik het goed begrijp zie je er helemaal niets van als je hoornvliezen zijn weggenomen? Je oogbollen blijven gewoon zitten, en daarnaast denk ik dat je met gesloten ogen in je kist ligt, toch?

Even opgezocht (let wel belgische site):

http://www.e-gezondheid.be/orgaandonati ... -10532.htm

Komen alcohol-verslaafden in aanmerking voor transplantatie van organen of weefsels?
Alcoholverslaafden worden niet getransplanteerd. Zij kunnen pas op een wachtlijst voor een levertransplantatie worden geplaatst, wanneer zij niet meer verslaafd zijn en hun lichaam in een goede conditie verkeert.

Zijn het altijd ex-alcoholisten die voor een levertransplantatie in aanmerking komen?
Ex-alcoholisten komen wel in aanmerking. Zij vormen echter slechts een keel klein gedeelte van het totale aantal levertransplantatie patiënten. In de meeste gevallen gaat het om patiënten met een aangeboren leverafwijking of om patiënten waarbij de lever niet of onvoldoende functioneert als gevolg van een ernstige infectie, bijvoorbeeld hepatitis.

Waar wordt huid verwijderd bij huiddonatie?
Er wordt een klein dun laagje huid van de rug en de onderkant van de bovenbenen afgenomen.

Is teveel roken de oorzaak van een longaandoening?
Nee, patiënten die op de wachtlijst staan voor een longtransplantatie lijden bijvoorbeeld aan longfibrose, emfyseem of cystic fibrosis. Het is een misvatting om te denken dat mensen een donorlong nodig hebben omdat ze teveel gerookt zouden hebben.

Kun je na orgaandonatie nog opgebaard worden?
Ja, na donatie kan de overledene gewoon opgebaard worden.

en
Kunnen kleurlingen ook huid afstaan?
Ja, kleurlingen kunnen ook huid afstaan. Alleen roodharigen kunnen geen huid afstaan voor donatie.
-----------

Dat vind ik wel weer apart, vraag me af waarom dat is := .

En varkenshart, het lijkt me net zo vreemd als een hart van een ander mens, maar ik denkt dat als op dat moment mijn leven te dierbaar is ik alles erin wil zetten om te blijven leven, zolang ik er natuurlijk nog een fatsoenlijk leven meer kan leiden. Alleen denk ik dat een echt mensenhart toch nog altijd beter is, en als ze speciaal varkens gaan kweken voor organen gaan er nog maar heel weinig mensen bereid zijn hun organen af te staan 'want daar zijn de varkens toch voor'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 13:41

Ja dat vind ik best wel maf. Elke huidskleur is wel een beetje anders.. Als je dan een huidtransplantatie ondergaat heb je dan toch een stukje huid wat een beetje (of wat meer) afwijkt qua kleur? Is dat dan niet moeilijk voor de pigmentvorming van de huid enzo? En roodharigen hebben een ander soort huid ofzo meen ik ooit gehoort te hebben. Extreem blank ofzo.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 13:54

ik denk dat dat komt om dat roodharigen een hele lichte huid hebben en misschien ook wel dunner. Who knows.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 13:59

xKatleentjex schreef:
Maar rasta, als ik het goed begrijp zie je er helemaal niets van als je hoornvliezen zijn weggenomen? Je oogbollen blijven gewoon zitten, en daarnaast denk ik dat je met gesloten ogen in je kist ligt, toch?

:n mn broer had laatst zijn spreekbeurt over donor, maar volgens hem halen ze je hele oog eruit om het hoornvlies eraf te schrapen

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 14:02

Citaat:
Diefstal van het hoornvlies zou inderdaad een oogkas zonder oogbol opleveren, legt Völker uit. Wanneer een transplantatiearts bij een overleden donor het hoornvlies verwijdert, neemt hij de hele oogbol eruit. Deze wordt vervangen door een kunststofbolletje van gelijke grootte, waarna de oogleden worden dichtgeplakt.

http://www.skepsis.nl/orgaanroof.html
Dus het lijkt mij dat je er alsnog niets van ziet?

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 14:04

Je ligt toch met je ogen dicht in je kist, dus niemand zal er iets van zien. Ze zouden er dan bij wijze van spreken nog gewoon knikkers in kunnen doen om het ooglid een beetje rond te laten staan zeg maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 14:07

:j maar toch laat ik het zo denk ik ;)

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 14:08

Juul schreef:
Ja dat vind ik best wel maf. Elke huidskleur is wel een beetje anders.. Als je dan een huidtransplantatie ondergaat heb je dan toch een stukje huid wat een beetje (of wat meer) afwijkt qua kleur? Is dat dan niet moeilijk voor de pigmentvorming van de huid enzo? En roodharigen hebben een ander soort huid ofzo meen ik ooit gehoort te hebben. Extreem blank ofzo.

Maar het zijn geen plakaten van huid delen he ;) Het is zo dun dat je er bijna door heen kan kijken :+ Daar zit nog geen pigment, dus dat maakt niet uit ;)

*edit* waar de huid verwijdert wordt ontstaat zeg maar een schaafplek, net als je op je knie hebt als je bijvoorbeeld gevallen bent :j Maar dan zonder bloed ;)
Laatst bijgewerkt door SAKKIA op 19-06-09 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 14:09

Jakkes nee ik vind het echt niks allemaal. Wil niet dat er na m'n dood meteen allemaal mensen aan me gaan lopen plukken en snijden, dan wil ik m'n rust. Ookal zou je er dan niks meer van merken. Het idee is gewoon totaal niks voor mij. Zeker als ik die verhalen zo hoor..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 14:09

SAKKIA schreef:
[naam] schreef:

Maar het zijn geen plakaten van huid delen he ;) Het is zo dun dat je er bijna door heen kan kijken :+ Daar zit nog geen pigment, dus dat maakt niet uit ;)

Ooh okee, ik dacht al. :+

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 14:11

Oh had nog een edit, maar kreeg telefoon en iemand aan mijn bureau tussen door :+

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 14:12

rasta_love schreef:
:j maar toch laat ik het zo denk ik ;)

Maar waarom dan? Als je enige argument is dat je niet wilt dat je nabestaanden je verminkt in je kist zien liggen, en ze kunnen het perfect oplossen zodat het lijkt alsof er niets is weggehaald...

Jij moet het weten uiteraard en als er nog andere dingen zijn waar je je niet lekker bij voelt ok dan, maar er is nu wel eenmaal een groot tekort aan hoornvlies, en ik denk dat het vooral te maken heeft met het feit dat mensen net als jij geloven dat je er compleet verminkt gaat uitzien in de kist.

Net als mensen die alles behalve huid willen afstaan, dat snap ik ook niet zo goed. Volgens mij is de huis zowat het minst ingrijpende wat je kan afstaan. Huid verlies je tijdens je leven al continue, vraag me ook af als mensen denken dat je volledige uit wordt weggerukt ofzo...

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 14:13

Oh en voordat het dan op iemand anders zijn huid komt, komt er een soort motiefje in, van ruitjes zeg maar.
Dus allemaal gaatjes, huid komt op andere huid en gaat aanhechten en zo groeien die gaatjes vanzelf weer dicht :j Dit doen ze omdat ze zo van een heel klein stukje huid en veel groter stuk kunnen maken :j

Paps heeft ook een aantal huidtransplantaten, maar die hebben ze bij hem zelf weggehaald ;)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 14:18

Ik heb het ooit eens op tv gezien bij een levend persoon, maar wat had die ook weer..ik weet het niet meer zeker wie het was, geloof dat het iemand met een zware brandwonde was, en daar gingen ze stukjes huid van de ene kant van het lichaam afschrapen om bij te plakken op de beschadigde huid.

Dat zeg er net uit als héééle dunne kaasschaven, net zoals wanneer je fel verbrand en je vel kan lostrekken. Je zou zelfs niet zeggen dat het een huid was.
Laatst bijgewerkt door Kwanyin op 19-06-09 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 14:19

Ohja! Zoiets heb ik idd ook wel eens gezien!

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 14:20

Nee zo ziet het er ook niet uit hoor :n

Paps heeft door de levertransplantatie nogal grote bloedingen op zijn ledematen gekregen en had, doordat hij afstervend huid op zijn armen had, ook zijn eigen huid nodig.
Dit is van zijn bovenbenen afgehaald :j