Zijn er hier mensen die hooggevoelig zijn?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 08:02

sunshine schreef:
Ook ik meld me hier....

Ik vind het niet fijn als mensen dicht bij me komen staan, ik wordt daar echt zenuwachtig van.
Mensen recht in de ogen aan kijken vind ik ook behoorlijk moeilijk.
Drukte vind ik dus ook vervelend, vooral als ze dan ook nog tegen je aanlopen, ik vreet mezelf dan helemaal op van binnen.

Mijn vriend en ik gaan erg vaak naar de bioscoop, sinds kort neem ik dus ook oordopjes mee :o
Ik word namelijk helemaal GEK van etende mensen...dat geluid, ik kan er niet tegen.
Mijn vriend hoort het vaak niet eens maar ik wel ! Lijkt sowieso of ik alle zachte geluidjes veel harder hoor.

Ook ik voel vaak aan of er iets is met een ander, ik weet niet...dat voel en zie ik..

Net alsof ik het geschreven heb! Precies hetzelfde hier.
2 weken terug was ik bij de GGZ en kreeg ik weer te horen dat ze denken dat ik hooggevoelig ben.
Ben benieuwd of zij me kunnen helpen hiermee!

Pr_BillyBoy

Re: Zijn er hier mensen die hooggevoelig zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 08:28

Hallo,
iemand van mijn school zegt dat ik wel eens hoogvoelig zou kunnen zijn ,
zou ik bij jullie misschien daar wat over vragen ?
want ik weet het gewoon niet . ;)

OneDesire

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 08:50

Hier nog iemand die hooggevoelig is. Ik heb er zelf erg veel last van :( . Vooral dat opmerken van verschil in stemtonaties en de minste verandering in een gezichtsuitdrukking komt me bekend voor. Maar ook de labeltjes uit mijn kleding knippen, omdat ik anders gek word van het geprik in mijn nek. Als kind zijnde hoefte mijn moeder me idd geen wollen trui of zoiets aan te trekken. Die hoef ik nu trouwens ook nog steeds niet aan te trekken, want dan word ik krankjorum :( . Muziek kan me kippenvel geven, of ik kan er om moeten huilen. En zo zijn er nog tal van dingen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 09:33

OneDesire schreef:
Hier nog iemand die hooggevoelig is. Ik heb er zelf erg veel last van :( . Vooral dat opmerken van verschil in stemtonaties en de minste verandering in een gezichtsuitdrukking komt me bekend voor. Maar ook de labeltjes uit mijn kleding knippen, omdat ik anders gek word van het geprik in mijn nek. Als kind zijnde hoefte mijn moeder me idd geen wollen trui of zoiets aan te trekken. Die hoef ik nu trouwens ook nog steeds niet aan te trekken, want dan word ik krankjorum :( . Muziek kan me kippenvel geven, of ik kan er om moeten huilen. En zo zijn er nog tal van dingen.

Dat inderdaad, maar ik heb het niet alleen met muziek, maar ook met films/series en boeken. Mensen kijken dan zo vaag en soms ergeren ze zich eraan.

OneDesire

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 12:17

@Veulen84: bij films/series heb ik het ook. Boeken niet zo gauw, hoewel het wel een enkele keer voor komt.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 12:45

sunshine schreef:
Ook ik meld me hier....

Ik vind het niet fijn als mensen dicht bij me komen staan, ik word daar echt zenuwachtig van.
Drukte vind ik dus ook vervelend, vooral als ze dan ook nog tegen je aanlopen, ik vreet mezelf dan helemaal op van binnen.

Mijn vriend en ik gaan erg vaak naar de bioscoop, sinds kort neem ik dus ook oordopjes mee :o
Ik word namelijk helemaal GEK van etende mensen...dat geluid, ik kan er niet tegen.
Mijn vriend hoort het vaak niet eens maar ik wel ! Lijkt sowieso of ik alle zachte geluidjes veel harder hoor.

Ook ik voel vaak aan of er iets is met een ander, ik weet niet...dat voel en zie ik..

Ik ben in dit topic terecht gekomen uit pure nieuwsgierigheid... Hoe meer reacties ik las, des te meer gelijkenissen ik zag. Ik kan ook niet tegen drukte. Ik hou er ook niet van als (vreemde) mensen me in de ogen kijken en ze moeten al helemaal niet in mijn persoonlijke ruimte komen staan. Veranderingen in stemintonatie of mimiek vallen me erg op. Ik houd niet van een druk hectisch leven. Ik heb alles het liefst erg gestructureerd. Ik kan erg van slag zijn als er iets in mijn 'planning' verandert! En zo zijn er nog wel dingetjes!
Voor mij waren die dingen altijd perfect normaal. Ze 'horen' gewoon bij me... Ik had werkelijk geen idee dat dit iets met hooggevoelig zijn te maken heeft.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 13:12

sunshine schreef:
Ook ik meld me hier....

Ik vind het niet fijn als mensen dicht bij me komen staan, ik wordt daar echt zenuwachtig van.

Dat heb ik dus ook heel erg! ;)

Maar nu heb ik dus een labradoriet edelsteen, en het lijkt net iets minder te zijn, ik kan nu meer geluid verdragen... :)

OneDesire

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 13:42

Ik lees nu pas goed dat stukje van Sunshine. Wat voor mij dus ook zo ontzettend herkenbaar is, is het stukje over het geluid van etende mensen. Daar kan ik dus ook niet tegen. Dat irriteert mij. Ook mensenmenigten vind ik afschuwelijk. Ik ben wel naar een paar concerten geweest, omdat ik die groepen zo ontzettend graag wilde zien. Maar ik voelde me ontzettend ongemakkelijk, eerder angstig, met al die mensen om me heen. Nou komen er bij mij ook nog allemaal andere psychische klachten bij, die ik hier liever niet neer zet, aangezien ik van sommigen van mijn meelezers liever niet heb dat die daar van af weten ;).

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 17:02

Gisteren had ik een leuk gesprek met een goede vriend en een kennis. Alleen ergens halverwege het gesprek sloeg die vriend een beetje dood. Vermoeden dat 1 van ons iets verkeerd had gezegd.

Vandaag kwam ik hem weer tegen die vriend. Nog steeds zag ik dat hem ergens iets dwars zat. Dus ik vraag er naar... "Ja, maar we gaan het er niet over hebben, over een week ofzo ben ik wel weer vergeten wat je zei".

Een week lang iemand elke dag spreken die zich ergens ellendig over voelt en me dus niet vertellen wat ik verkeerd gedaan heb. Iemand die dat dus wel uit straalt... %)

Pr_BillyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 17:20

Hoe kan je nou weten waneer je hoogvoelig bent moet je daar voor naar de HA ?

en wat sunshine zegt zegt heb ik ook .

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 17:27

Je kunt het zelf testen en er schijnen ook psychologen te ze die het onderzoeken.

Maar ik moet eerlijk zeggen, niet alle psychologen schijnen er zo van te zijn. Iemand in mijn omgeving vond dat ik in het plaatje paste dus ik vroeg het aan een bevriende psycholoog, zijn woorden: "Ja, je past wel in die omschrijving, dat vind ik al jaren. Maar ik heb je het nooit gezegd want zou je er wat aan hebben om je zelf of de mensen om je heen in zo'n hokje te scharen?"

Maar goed, ene korte zelf test: http://www.hooggevoelig.nl/drupal6/?q=node/10

Pr_BillyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 17:38

bedankt als je benieuwt bent wat er uit kwam :

Je bent heel waarschijnlijk hoogsensitief (HSP-er). Je bent gevoeliger voor nuance verschillen dan de meeste andere mensen. Het kan nut hebben om een boek te lezen over hoogsensitiviteit of kennis te maken met andere HSP-ers. Het kan zijn dat je heel veel herkent en daardoor iets bewuster wordt van deze eigenschap van je.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 18:08

Hee hoi, was toch nieuwsgierig geworden door dit topic. Leuk dat je die test hier hebt neergezet...ik had 17 punten....las nog even door en ik ben dus de extraverte soort....echt heel grappig als je leest dat je prikkels nodig hebt en er vervolgens van in de stress kan schieten....en jawel, that's me. Ik heb het altijd een beetje ontkent voor mezelf, maar misschien kan dit juist wel helpen. In principe maakt het me niet zoveel uit. Aan de andere kant kan het me misschien helpen als ik uitzoek waarom ik zo vaak "heh, wat zeg je?" tegen mensen zeg terwijl ik ze eigenlijk best hoor....het komt gewoon niet binnen. Ik ben erg migrainegevoelig en heb dus een soort cocconnetje gemaakt om te zorgen dat ik niet overbelast word door alles...

Hmmmm...jaja, je leert nog es wat op bokt! Zijn er andere mensen die dit herkennen en er al wat mee gedaan hebben of tips hebben om weer wat meer met mijn omgeving bezig te kunnen zijn?

Dusse, weet niet meer wie de ts is, maar bedankt!

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 18:11

Ik heb 21 punten, en ben de introverte soort, ik zeg eigenlijk ook altijd huh? en als ze dan willen herhalen wat ze zeiden dan zeg ik: Ik hoorde je wel hoor... :P Heel verwarrend maar ook soms erg grappig. :)

@Elpharo, ik heb nu een edelsteen die ertegen zou werken en ik heb het gevoel dat hij erg goed werkt, ben veel minder overprikkeld nu... :)

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 19:21

hmm, voor de grap die test eens gedaan en ik had 19 punten :oo
Je bent heel waarschijnlijk hoogsensitief (HSP-er). Je bent gevoeliger voor nuance verschillen dan de meeste andere mensen. Het kan nut hebben om een boek te lezen over hoogsensitiviteit of kennis te maken met andere HSP-ers. Het kan zijn dat je heel veel herkent en daardoor iets bewuster wordt van deze eigenschap van je.

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 20:14

Ik heb ook de test gedaan, omdat ik eigenlijk alleen nieuwschierig was en veel dingen die jullie noemen ook heb..

Dit is er uit gekomen:

Er zijn verschillende gradaties in sensitiviteit. Je bent waarschijnlijk wel sensitief maar mogelijk niet hoogsensitief. Dat kan een groot voordeel zijn omdat je wel veel dingen aan kan voelen, maar niet de problemen hebt die de hoogsensitieven hebben.

Ik voel bijvoorbeeld wel heel erg de stemming aan en hoe iemand zich voelt.
Wat Ann_moi heeft met dat huh terwijl je het wel hoort, dat heb ik ook!

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 20:22

heb ook een test gedaan, of ik hem echt serieus kan nemen weet 'k niet, ik kan de betrouwbaarheid niet meten via een site he ;)
wel ben ik zeeeeer gevoelig voor cafeïne en gevoelig voor lichtinval en vallen dingen me via het oog zeer snel op.
Kan in een kamr komen, een halve minuut kijken
een dagje wegblijven, de dag nadien is alles verplaatst en ik kan alles op de juiste plaatsen terugzetten.

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 20:52

Ik heb gewoon 20 punten :oo :oo

Naja, laten we het erop houden dat het máár een site is :D

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 20:54

inderdaad, arian_wolf :oo

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 21:46

ann moi- da's wel interessant. Hoe ben je erachter gekomen welke edelsteen je moest hebben? Of is het een soort standaard steen daarvoor, de labradoriet steen?

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 23:49

Heb die test nog eens gedaan, ik had 19 punten.

Ik heb ook dezelfde vraag als Elpharo trouwens ;)

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 08:11

Ik had 22 punten op die test. :=
Morgen moet ik naar de GGZ, ga het toch eens voorleggen. Ik schonk er eerder nooit aandacht aan, ondanks dat ik al een paar keer gehoort heb dat ze denken dat ik hooggevoelig ben, maar ik dacht altijd dat ze bedoelden dat ik gewoon erg gevoelig was, had geen idee dat het iets is waar je mee om kunt leren gaan. Zou wel een stuk schelen...

Ben nu bijv een weekje bij schoonfamilie geweest in Turkije en heb daar ook regelmatig huilbuien gehad (altijd als ik daar ben) gewoon door alle drukte en alle prikkels. Moet dan ook altijd echt een week bijslapen, terwijl ik maar 1 week geweest ben. :=

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 08:31

Ik herken ook veel in dit topic, vooral wat Sunshine scheef over etende mensen in de bioscoop. Dat is voor mij al een reden waarom ik liever thuis een film kijk dan in de bioscoop. Ik heb dit laatst aan mijn vriend proberen uit te leggen, maar hij snapte er niks van :D In de test had ik 19 punten, maar of ik echt HSP ben dat weet ik niet. Op zich kan ik er wel aardig mee omgaan. Als het met allemaal teveel wordt dan trek ik me even terug met een boek of ga ik naar mijn paard.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:31

Ik heb geen idee of ik hooggevoelig ben. Wel weet ik dat ik gewoon níet tegen lawaai of harde geluiden
kan. Die geluiden kunnen variëren van stofzuigen tot het tikken van een wekkertje. Ik word er erg zenuwachtig van en wil het liefst zo snel mogelijk weg. Ik hou van stilte en alleen zijn. Wanneer mensen in mijn omgeving veel praten/hard praten word ik onrustig en afgeleid. Ik vind het dan moeilijk om gefocussed op die persoon te blijven. Verder kan ik er niet zo goed tegen wanneer mensen dicht op mij staan. Zoals concerten en liften bijvoorbeeld, dat is een hele uitdaging. Vaak ben ik dan de hele avond bezig van het steeds opnieuw opzoeken van mijn persoonlijke ruimte, ipv dat ik van de muziek geniet :Y) . Verder leef ik volgens een vaste planning. Laat ik het zo zeggen, als ik volgende week een dagje naar de Efteling zou gaan en ik hoor nu dat het niet doorgaat, ben ik wel van slag ja.
Laatst bijgewerkt door Sunrise_ op 26-05-09 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:39

Ik herken mezelf echt in al jullie verhalen..

Als ik in een supermarkt rondloop,en sta lang in de rij,voel ik mijn humeur omslaan.. als er mensen in mijn buurt zijn die problemen hebben..

Als naaste mensen problemen hebben lijkt het alsof ik er goed mee om kan gaan,maar diep van binnen voel ik precies hoe zij zich voelen..ik trek me alles aan..
Uitgaan,discotheken waar het enorm druk is..ik word knettergek... Soms heb ik gewoon mijn persoonlijke ruimte nodig om mezelf op te laden..

Vroeger kon ik er niet tegen als mijn dagplanning opeens anders werd,dan sprak ik iets af,en kon de ander niet meer,of werd het opeens iets anders..en dan had ik een heel apart gevoel..kan het niet omschrijven.. gelukkig heb ik van dat laatste niet zovaak meer last.. leer er juist van genieten,dan heb ik het idee dat ik leef..maar af en toe..kan ik het mezelf nog ontzettend moeilijk maken..

Misschien heb ik er overheen gelezen,maar is er een test die je op internet kan doen toevallig?