Vitamine B12 tekort

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 09:52

Maaaike heb je dat ergens geleerd of is het je vak?

Flower

Re: Vitamine B12 tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 09:56

Ik denk dat je zoiets leert, net zoals suikerpatienten die insuline zelf moeten inspuiten.

Finnea

Re: Vitamine B12 tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 10:57

Ik prik ook zelf :)
Ben 4,5 jaar lang steeds naar mijn huisarts gegaan, maar het werd me te veel gedoe. Ik woon namelijk in Groningen en mijn huisarts zit in Drachten (half uurtje). Ben met opzet niet overgestapt, omdat ik bang was dat ik anders mijn injecties niet meer zou krijgen. Ik kon het steeds combineren met een bezoek aan mijn ouders, maar toch moest ik er altijd rekening mee houden.
Heb toen aangegeven dat ik het zelf wilde leren. Vonden ze hartstikke leuk, maar ik werd wel gelijk gewaarschuwd dat het tegen kon vallen. Veel mensen die prikken vaak verkeerd, waardoor ze een ader ipv een spier raken. Ik heb nu denk ik 5 of 6x zelf geprikt en het ging iedere keer perfect :)
Het is wel even een drempel die je over moet, vond het de eerste paar keer echt spannend. Maar het gaat steeds makkelijker en wordt er langzamerhand een beetje handig in. Heb eerst steeds in mijn rechterbeen geprikt, omdat ik rechtshandig ben. Ik merkte echter dat ik meer pijn had na de injectie (ik prik iedere 3 weken), dus heb de vorige keer in mijn linkerbeen geprikt. En ook dat ging goed :)

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 11:58

Citaat:
Neurologisch:
Tintelingen, doof gevoel, brandend gevoel in armen, benen, handen en/of voeten, zenuwpijn, op "watten" lopen, uitvalsverschijnselen
Concentratiestoornissen, geheugenproblemen
Afasie: niet op de juiste woorden kunnen komen, verkeerde woorden gebruiken, verspreken
Aaxie: onverklaarbaar vallen, of ergens tegen aan lopen, verlies van positiegevoel, onhandig zijn, dingen uit je handen laten vallen, dingen omgooien, struikelen, moeilijk lopen

Psychisch:

Depressie, dementie, nervositeit, psychose, paranoia, geïrriteerdheid, prikkelbaarheid, verwardheid, gedragsveranderingen

Overig:
Spierpijn en krachtsverlies
Glossitis (ontstoken tong), branderige, pijnlijke of prikkelende tong, gevoelige mond
Vermoeidheid, slaperigheid, zwakte
Misselijkheid, verlies van eetlust, gewichtsverlies
Menstruatieklachten, zoals uitblijven menstruatie , hevige menstruatie, te lange menstruatie, verergerde menstruatiepijn
Gewrichtsklachten
Kortademigheid, benauwdheid, hartkloppingen
Duizeligheid
Bleekheid van de huid
Het koud hebben
Impotentie
Onvruchtbaarheid
Haaruitval
Veranderingen in gezichtsveld, wazig zien
Darmklachten
Incontinentie en/of vaak plassen
Hoofdpijn

Wow ik heb best wel veel verschijnselen van een tekort. := Ik ben al een paar jaar vegetarisch, eet ook geen vis.. Dus misschien dat het daar mee te maken heeft. Ik ben pas wel naar de HA geweest om bloed te laten prikken vanwege mijn uitblijvende menstruatie (nou al anderhalf jaar, maar dat is gebeurd toen ik stopte met d epil). Alleen uit de uitlsag was alles goed! Ik heb alleen niet apart gevraagd om eventueel vitamine B12 tekort. Ik denk dat ik zo maar even bel, om dat nog eens te vragen. :P

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 17:58

marleen_usar schreef:
Maaaike heb je dat ergens geleerd of is het je vak?

Ik heb het geleerd van de assistente. Ze vonden me te jong om me m'n hele leven daar te komen laten prikken, dus hebben ze het me geleerd :)!
Het is niet moeilijk, als je het goed aangeleerd wordt. Het enige is dat het soms lastig is om zelf zo'n naald in je been te prikken.. Maar daar wen je aan!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 18:05

Hier nog 1!
Zie nu het topic pas.
Heb al 6 jaar een vit b12 tekort.
Waarvan ik ruim 4 jaar heb gedokterd. Per toeval is de vit b12 ontdekt.
Kreeg eerst een oppepper, flink wat injecties na elkaar, en vanaf toen en nu dus nog steeds krijg ik 4 injecties per jaar. Het is krap, maar wel te doen.

Overigens is er lang onderzoek gedaan hoe het tekort kon komen. Slang slikken, weefsel weghalen en naar het lab enzo.
Maar het is voor ieder een raadsel.

Mijn leven was een hel, echt, vreselijk voelde ik me.
En nu? Ben weer helemaal opgeknapt!

Overigens spuit ik zelf, vanaf begin af aan.
(heb in de verzorging gewerkt)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 16:51

Even een vraag,als je nou een injectie krijgt is je waarde dan meteen goed of duurt dat een aantal injecties(ik krijg er voorlopig 10)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 17:01

Hier nog een die zelf geprikt heeft. Echter, de spieren in mijn bovenbeen zijn te stijf en te gespannen. Het deed mij te veel pijn. Tja, en zelf in je bilspier zetten gaat toch wel erg lastig :+ Dus nu laat ik ze weer zetten. Hetzij door een vriendin die verpleegkundige is, hetzij bij de assistente. En als ik merk dat ik het echt nodig heb, zet ik er af en toe zelf een. Maar elke maand zelf prikken verdroegen mijn bovenbeenspieren gewoon niet, maar dat is meer een afwijking van mijn spieren.
De assistente kan het je gewoon aanleren (moet ze wel willen trouwens), het is niet moeilijk, meer het idee waar je even overheen moet.

@Marleen_usar: de waarde in het bloed lijkt meteen na de eerste injectie omhoog te gaan, maar om de boel echt weer goed te krijgen heb je over langere tijd meerdere injecties nodig. Het bloedbeeld is dan niet betrouwbaar meer, omdat je het B12 van de injectie in het bloed ziet, maar niet het B12 wat werkelijk werkzaam is. Dus je waarde lijkt goed, maar is het in werkelijkheid niet. Als je echt een tekort hebt gehad ga je dat niet redden met 10 injecties.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 17:09

Je kan ze toch ook in de plooi van je buik spuiten? Als je niet tegen been kan, en zelf niet bij bil kan.

Edit: jullie spuiten intramusculair begrijp ik? Ik moest subcutaan spuiten, dus in een plooi.
Ga morgen eens even bellen naar de HA hoe dat zit!!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 17:33

Theoretisch mag het subcutaan geinjecteerd worden ja. Maar spier is veel beter doorbloed, en daar word het dus beter, sneller en makkelijker opgenomen. intramusculair heeft dus wel degelijk de voorkeur boven subcutaan.

Het kan zijn dat ze jou subcutaan laten prikken omdat dat makkelijker aan te leren is. Maar ikzelf wil ze toch echt intramusculair hebben, omdat dat gewoon beter werkt.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 15:42

Merkten jullie iets na je eerste B12 injectie of merkte je pas later iets, bv na je 2e of 3e? Ik heb gisteren mijn eerste gehad,en ik merkt nog niks.

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 15:56

marleen_usar schreef:
Merkten jullie iets na je eerste B12 injectie of merkte je pas later iets, bv na je 2e of 3e? Ik heb gisteren mijn eerste gehad,en ik merkt nog niks.

Ik denk dat het wel 5 injecties heeft geduurd voordat ik iets merkte. En het duurde maanden voordat alle klachten weg waren..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 15:59

O ik was al bang dat het niks deed, ze vertelde namelijk dat je gelijk iets kon merken.Dus ik wacht geduldig af.

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 16:41

marleen_usar schreef:
O ik was al bang dat het niks deed, ze vertelde namelijk dat je gelijk iets kon merken.Dus ik wacht geduldig af.

Het is erg verschillend per persoon. Sommige merken het na de eerste injectie gelijk, sommige pas na 15..
Ik merkte het verschil ook niet heel bewust, het ging heel geleidelijk. Ik merkte het verschil pas als ik een injectie nodig had. Dus pas als het uitgewerkt was en ik voelde me minder, merkte ik dat..
Nu voel ik echt gelijk verschil als ik geprikt heb (ik prik nu al een jaar..)

Wel fijn dat je nu injecties krijgt! Hoe vaak krijg je ze?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 10:03

Ik krijg er voorlopig 10 dus iedere week 1.

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 22:15

Ook hier iemand met een B12 tekort
Ze willen eerst 2 maanden mijn eetpatroon veranderen inclusief het slikken van B12 tabletten, mocht dat niet baten, krijg ik levenslang injecties

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 07:41

Ik merk het voor al aan mijn conditie,ik heb vaak geprobeerd te gaan hardlopen maar dat ging nooit.En nu na een paar injecties kan ik oppeens hardlopen.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 22:48

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 23:12