Zou jij gehandicapt kind houden?

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kamsel

Re: Zou jij gehandicapt kind houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:35

lique schreef:
@ kamsel..
ja ik was een 17, woonde opmezelf zon 100 km vanaf mn ouders, mn vriend liet me in de steek , en ik heb de eerste drie jaar alles van een uitkering moeten trekken,
Daarbij had ik geen hulp nee,
wist ik helemaal niet waar ik aan begonnen was, laat staan wat de handicap allemaal in hield...
en ik had ook geen baby ervaring...
kraamzorg kreeg ik bv niet,omdat het een keizersnee was en het kind 3 weken in het ziekenhuis lag,(40 km van mn huis)
ik heb geloof ik wel alle ellende gehad daarin dat iemand zich kan wensen......maar zoals ik al zei waar een wil is is een weg...ik heb bv ook op eigen houtje de havo afgemaakt, doorwijze van thuisstudie.....
Het is maar net wat voor je persoon bent ,het overkomt je...je roeit met die riemen die je hebt....

Nog meer respect Afgod Maar kan me wel voorstellen dat het de keus zou kunnen beinvloeden

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:36

nikilover schreef:
vindt het een beetje raar dat hier om meningen gevraagd wordt,en dat als iemand zijn mening eeft die niet in het straatje van een ander past wordt er keihard tegenin gegaan en krijg je dalijk levenslange discussies..

hier ben ik het volledig mee eens.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:37

chevax schreef:

Ik val een beetje in herhaling.
Ik heb respect voor ieders mening. Mits deze met respect gebracht word. Nu is de mening van Moniekk in eerste instantie zo bot en respectloos gebracht, dat ik er inderdaad op in ga[/quote]

Je hebt idd geleik, ik ben iemand die nergens geen doekjes om bind en gewoon zeg hoe ik er over denk, mensen schikken zich dan wel eens lam maar dan is het wel meteen duidelijk. ik ben lomp en rechtuit.[/quote]

En als je dat van jezelf weet, dan zou je misschien in een topic dat gaat over zo'n gevoelig onderwerp, kunnen proberen iets minder lomp uit de hoek te komen. Je kunt dingen ook meteen duidelijk maken op een iets subtielere manier. Maar goed, dat is mijn mening en ook wel een stukje advies, al denk ik niet dat je op mijn advies zit te wachten na onze eerdere aanvaring in dit topic Knipoog[/quote]

Ik vind het juist heel goed dat je het zo brengt, ik ben soms ook een boer met uitspraken en dat weet ik zelf ook wel, maar vind toch dat je dit zeer netjes brengt en dat kan ik wel waarderen

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:40

Ik schrik van sommige reacties hier, maar ga met nikilover mee. Er worden om meningen gevraagd, niet om keiharde discussies.

Ik zou het houden, in zoverre : Als hij/zij een menswaardig bestaan krijgt, en waar dan de grens ligt weet ik [nog] niet.
Mijn vader en moeder werken allebei op een school met verstandelijk gehandicapten [soms ook lichamelijk] het zijn stuk voor stuk schatten van mensen met allemaal hun kwaliteiten. De een meer als de andere, maar toch.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:43

proudmama schreef:
Gelovige mensen zeggen vaak dat een kind een geschenk van God is en daarom het te moeten accepteren en niet weg laten halen als er iets niet in orde is.
Mijn mening is,is dat ik een kapot cadeau ook terug breng of ruil en niet hoef te accepteren.
Weghalen dus.

De vraag is of een kind met een handicap 'kapot' is of een bedoeling heeft. Van (een kind met) een handicap kun je ook heel veel leren...

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:44

moniekk schreef:
chevax schreef:

Ik val een beetje in herhaling.
Ik heb respect voor ieders mening. Mits deze met respect gebracht word. Nu is de mening van Moniekk in eerste instantie zo bot en respectloos gebracht, dat ik er inderdaad op in ga

Je hebt idd geleik, ik ben iemand die nergens geen doekjes om bind en gewoon zeg hoe ik er over denk, mensen schikken zich dan wel eens lam maar dan is het wel meteen duidelijk. ik ben lomp en rechtuit.[/quote]

En als je dat van jezelf weet, dan zou je misschien in een topic dat gaat over zo'n gevoelig onderwerp, kunnen proberen iets minder lomp uit de hoek te komen. Je kunt dingen ook meteen duidelijk maken op een iets subtielere manier. Maar goed, dat is mijn mening en ook wel een stukje advies, al denk ik niet dat je op mijn advies zit te wachten na onze eerdere aanvaring in dit topic Knipoog[/quote]

Ik vind het juist heel goed dat je het zo brengt, ik ben soms ook een boer met uitspraken en dat weet ik zelf ook wel, maar vind toch dat je dit zeer netjes brengt en dat kan ik wel waarderen[/quote]

Zo zie je maar weer dat ook harde discussies toch nut hebben!

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:45

Ik trek me terug uit deze discussie. Iedereen weet mn mening wel denk ik. Het gaat me allemaal zo snel dat ik niet bij kan lezen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:49

Blue_Eyes schreef:
proudmama schreef:
Gelovige mensen zeggen vaak dat een kind een geschenk van God is en daarom het te moeten accepteren en niet weg laten halen als er iets niet in orde is.
Mijn mening is,is dat ik een kapot cadeau ook terug breng of ruil en niet hoef te accepteren.
Weghalen dus.

De vraag is of een kind met een handicap 'kapot' is of een bedoeling heeft. Van (een kind met) een handicap kun je ook heel veel leren...

Maar is het, ten opzichte van het KIND eerlijk het geboren te laten worden mét handicap die hem beperkt in zijn doen en laten,
die ervoor zorgt dat hij/zij áltijd 'anders' zal zijn dan anderen, met alle gevolgen voor zijn welzijn (geestelijk/lichamelijk) van dien?
Zodat de ouders van de 'bedoeling' van het kind kunnen 'leren'?
Laatst bijgewerkt door Mars op 05-10-08 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:49

@Mas: Als je anders bent, kun je dan niet gelukkig zijn?

Edit: daarom heb ik dat (een kind met) tussen haakjes gezet. Ik weet zelf wat je kunt leren van een handicap. Mijn kinderen zijn gelukkig gezond, al heeft dat bij de oudste niet veel gescheeld - dat wist ik vantevoren gelukkig niet.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:52

Blue_Eyes schreef:

Zeg ik dat?

Feit is, het is een harde wereld, en kinderen zijn nog harder voor elkaar. Een kind met een handicap valt áltijd
op hoe je dit ook wend of keert, welke gevolgen heeft dit uiteindelijk voor zijn/haar welzijn?

En het blijft niet bij de kindertijd, want óók als volwassen mens met een handicap val je áltijd op en
ook dan valt dit niet altijd mee en zijn er mensen die hier hard op reageren.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:54

@Mas: waar leg je dan de grens? Een kind met een waterhoofd is anders dan anderen, een kind met syndroom van Down ook, evenals een kind dat spastisch is. Dan hebben we ook nog kinderen met open ruggetjes, kinderen met ontbrekende of onvolgroeide ledematen. Ook zijn er kinderen die verstandelijk nooit ouder zullen worden dan bijv. 8 jaar. Wanneer wordt anders té anders? En is ánders zijn een argument of is het ontbreken van alle zintuigen een argument?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:55

Mas schreef:
Blue_Eyes schreef:

Zeg ik dat?

Feit is, het is een harde wereld, en kinderen zijn nog harder voor elkaar. Een kind met een handicap valt áltijd
op hoe je dit ook wend of keert, welke gevolgen heeft dit uiteindelijk voor zijn/haar welzijn?

En het blijft niet bij de kindertijd, want óók als volwassen mens met een handicap val je áltijd op en
ook dan valt dit niet altijd mee en zijn er mensen die hier hard op reageren.

Dat klopt. Maar in hoeverre is het eerlijk om iemand die gelukkig had kunnen zijn, bij voorbaat die kans te ontnemen omdat jij denkt dat hij weleens teveel moeite zou kunnen hebben met de mening van anderen? Iedereen is waardevol, of hij/zij nou een been minder heeft, een chromosoom meer of minder heeft, slim is of minder slim, een enorme bochel heeft of wat dan ook.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 21:02

Dat is inderdaad een moeilijke discussie chevaux en dat is nu juist zo'n moeilijk vraagstuk bij de keuze
voor abortus door al dan niet toekomstige ouders. Ik persoonlijk heb geen kinderwens zoals ik eerder schreef en
ga ervan uit nooit voor die keuze te komen staan.
Maar wanneer je besluit dat een kind te erg gehandicapt is om op de wereld zetten is heel persoonlijk en ik denk dat
het voor elk ouderpaar verschillend is waar die grens is.

Ik vind persoonlijk het downsyndroom al behoorlijk heftig bijvoorbeeld, maar een open ruggetje is nog een stap verder...

Over dat anders zijn: je noemt verschillende vormen door elkaar, onvolgroeide/ontbrekende ledematen zijn lichamelijk 'anders'
maar het downsyndroom en verstandelijk achterblijven is 'anders' zijn van geestelijke aard. Dat zijn qua beleving voor het
kind heel andere zaken.
Pff ik vind het heel moeilijk dit allemaal goed te verwoorden ik hoop dat je me een beetje begrijpt. Overigens wil ik met
bovenstaande niet beweren dat een geestelijke achterstand erger is/minder erg is dan lichamelijk, het zijn twee heel
verschillende zaken, zéker qua beleving voor het kind zelf.

Een lichamelijke beperking maakt zo'n kind bewust mee (mits geestelijk in orde) bij een geestelijke beperking heeft het kind
vaak van heel veel dingen geen weet en ik kan je écht niet vertellen wat ik persoonlijk het ergst/moeilijkst zou vinden.

Kortom: waar trek je de grens? Ik weet het niet... het is zó persoonlijk dat ik er zelf nog niet eens over uit ben,
je zet me wel even aan het denken op deze manier Knipoog

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 21:04

Mas schreef:
Maar is het, ten opzichte van het KIND eerlijk het geboren te laten worden mét handicap die hem beperkt in zijn doen en laten,
die ervoor zorgt dat hij/zij áltijd 'anders' zal zijn dan anderen, met alle gevolgen voor zijn welzijn (geestelijk/lichamelijk) van dien?

Dat is inderdaad een goede vraag, maar dat was niet helemaal wat proudmama schreef.

Daarnaast... er wordt behoorlijk negatief gesproken over 'anders' zijn. Maar de vraag is of het inderdaad wel echt altijd zo negatief is. En of we het probleem niet alleen maar erger maken door te benadrukken hoe 'anders' het is. Juist daardoor wordt het voor iedereen die een klein beetje afwijkt ook steeds moeilijker, imperfecties vallen meer op, worden ook meer aangerekend (had je dat imperfecte exemplaar niet gewoon weg moeten laten halen) ipv een samenleving te zijn voor alle mensen. Niet voor niets is een ENORM deel van de problemen van zowel ouders van kinderen met een handicap als de mensen met een handicap zelf de sociale acceptatie, en heel vaak niet de belemmering op zich.

Citaat:
Zodat de ouders van de 'bedoeling' van het kind kunnen 'leren'?

Als dat de enige reden is om het kind te houden, dan klinkt het inderdaad wat zelfzuchtig. Ik ga er van uit dat het in het algemeen genuanceerder is. Ik hoop trouwens dat alle ouders zowel voortdurend het mooiste willen geven aan als het mooiste willen leren van hun kinderen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 21:06

Mas, het is inderdaad een ontzettend moeilijk vraagstuk dat nooit een "winnaar" zal kennen. Maar daar toch zulke discussies te voeren (hoe hard ze er soms toch ook aan toe gaan Knipoog ), leer je van elkaar en van elkaars ervaringen. Ik heb bijvoorbeeld enorm veel respect voor Lique en haar dochter. Maar goed, ik zet mijn computer uit voor vanavond.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 21:07

Blue_Eyes schreef:
Iedereen is waardevol, of hij/zij nou een been minder heeft, een chromosoom meer of minder heeft, slim is of minder slim, een enorme bochel heeft of wat dan ook.

Dat is heel mooi gezegt op deze manier, en ik zie hier zeker wat in, mar een 8 jarige op een basisschool ziet dit niet, laat staan
een hele KLAS 8 jarigen op een basisschool... Bovendien begrijpt het kind zélf dit ook niet, het ziet alleen dat hij vergroeide
armen/benen heeft en de andere kinderen niet (ik ben anders --> minder (??) dan zij) en dat zij hem hiermee pesten.

Onderschat de kracht en de geestelijke impact van pesten niet, de geestelijke gevolgen die dit met zich mee kan
brengen heb ik van dichtbij meegemaakt en die blijven een mensenleven bij. Tel hier nog eens een handicap bij op en de
rugzak die je dan met je meedraagt is behoorlijk zwaar...

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 21:09

Blue_Eyes schreef:
proudmama schreef:
Weghalen dus.

Ik ben gelovig ja

En op dit moment ook zwanger...

En ik stuiter werkelijk van mijn stoel van zo'n opmerking

In wat voor wereld leven wij zeg....

Pffff

*loopt weg en haalt een glaasje water*

Nors opkijken

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 21:09

chevax schreef:
Mas, het is inderdaad een ontzettend moeilijk vraagstuk dat nooit een "winnaar" zal kennen. Maar daar toch zulke discussies te voeren (hoe hard ze er soms toch ook aan toe gaan Knipoog ), leer je van elkaar en van elkaars ervaringen. Ik heb bijvoorbeeld enorm veel respect voor Lique en haar dochter. Maar goed, ik zet mijn computer uit voor vanavond.

Dat leren van elkaar vind ik ook het mooie aan dit soort discussies, zeker als ik (door jouw vorige post bijv) mijn eigen
standpunten zal moeten nagaan om de vragen die jij stelt te kunnen beantwoorden en mijn mening als zodanig verder
te overdenken. Dat is het interessante aan discussieren met anderen Lachen

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 21:12

Ik weet HEEL goed wat de impact van pesten is, believe me. Maar het gekke is dat juist de kinderen met een handicap niet zoveel gepest worden, waarschijnlijk juist omdat 'de maatschappij' daar zo bovenop zit. De meester, de ouders, noem maar op.
Ik wil niet zeggen dat het leven met een handicap niet heftig is, zoals gezegd, ik weet er alles van. Maar als jij als ouder je kind in kunt prenten dat het waardevol is, no matter what, dan zal dat anders aankomen dan als je er al instapt met de instelling 'ik wil niet zo'n gehandicapte'.
Nee, ik vind het echt te kort door de bocht om te zeggen dat het niet eerlijk is tegenover een kind om hem/haar gehandicapt geboren te laten worden. Geluk hangt van zoveel meer dingen af dan een handicap.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 21:17

Blue_Eyes schreef:
Nee, ik vind het echt te kort door de bocht om te zeggen dat het niet eerlijk is tegenover een kind om hem/haar gehandicapt geboren te laten worden. Geluk hangt van zoveel meer dingen af dan een handicap.

Dat is ook kort door de bocht inderdaad, heb je volledig gelijk in, het hangt ontzettend af van de aard en ernst van de handicap,
zie mijn eerdere post over zgn 'kasplantjes' (rotwoord, maar iedereen weet wat ik bedoel).
Begrijp mij niet verkeerd, absoluut niet elk kind met een handicap is een 'kasplantje', maar in het geval dat dit wel zo
is zie ik geen meerwaarde voor het kind om geboren te worden.

Wat betrefd het deel over pesten etc. dat gaf ik aan ter illustratie van hoe zwaar het leven van een gehandicapt kind kán worden
en ik geef slechts aan dat dit door al dan niet toekomstige ouders zeker mee gewogen dient te worden bij het wel/niet
besluiten tot plegen van abortus

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 21:20

Ja, maar ik vind dus juist dat je dat soort dingen niet te zwaar mee moet laten wegen. Je hebt het gevoel van eigenwaarde van een kind voor een groot deel zelf in de hand.

En zoals al vaker gezegd: voor de geboorte kun je niet zeggen in hoeverre een kind een handicap zal hebben. Je kunt zien dat er iets mis is, maar in welke mate is niet te bepalen. Dus daar KUN je niet op aborteren.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 21:22

Er kan tegenwoordig heel veel onderzocht/uitgesloten worden nog voor dat het kind geboren is. Maar uiteindelijk zullen er maar zeer weinig gevallen zijn waarbij je precies zal weten hoe de beperking zal uitvallen. Als op een echo duidelijk wordt dat mijn kind een arm minder heeft dan is ze nog steeds meer dan welkom, makkelijke keus. Maar in de meeste gevallen zal het niet zo duidelijk zijn.
Over of je kind wel gelukkig zal worden, kan genieten van het leven, te veel gepest zal worden.... Dat ligt er maar net aan hoe de handicap zich uit en ontwikkeld en hoe het karakter van het kind zal zijn. En dat kan je niet voorspellen.

Van de zomer kwam er een vrouw naar me toe, dat we zo'n hecht gezinnetje waren en zo liefdevol naar elkaar toe. Het deed haar zoveel goed om dat zo te zien. Ik vond dit een nogal vreemde opmerking... De meeste gezinnen gaan toch liefdevol met elkaar om (en zeker op vakantie). Maar het sloeg er dus op dat we mijn broer "normaal" behandelde die meervoudig gehandicapt is. Mij lijkt het meer dan logisch dat je je broer, gehandicapt of niet, liefdevol behandeld. Hij wordt trouwens ontzettend veel nagekeken/gewezen maar daar heeft ie totaal geen last van, het zijn meer zijn zussen die zich er rot aan ergeren Knipoog

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 21:23

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 21:23

Ik zeg eerlijk dat ik niet alles heb gelezen, dus daarvoor excuus, maar wil toch reageren.

Ik ben het eerste kind van mijn ouders. 3 Jaar na mij was mijn moeder zwanger en kwam mijn broertje. Hij bleek na een paar maanden gehandicapt. Het was onduidelijk hoe, dus hij is vaak onderzocht. Mijn ouders hadden het best zwaar. Toen werd meteen gezegd dat ze hem in een tehuis moesten doen en niks moesten verwachten. Mijn moeder heeft wel haar zaak moeten wegdoen, omdat het in die tijd nog iets anders was dan nu. Klanten maakte het mijn moeder moeilijk en door de vele onderzoeken moest ze vaak weg en of sluiten.
Toch waren mijn ouders sterk en mijn broertje was een vrolijke jongen.
Zijn levensverwachting was 12 a 16 jaar. De broer van mijn moeder had waarschijnlijk ongeveer hetzelfde en die was ook op zijn 12e overleden.
Mijn ouders hebben veel opgegeven, want het is gewoon een stuk moeilijker, zeker toen. Ook het verdelen tussen mij en mijn broer was moeilijk, omdat ik wel alles kon. Het is zwaar om het je andere kind niet allemaal te kunnen bieden, want dat kan gewoon niet allemaal.

Mijn broer heeft geen gezondheidsproblemen, maar door het vergroeiien is hij wel aan zijn rug geopereerd. En door zijn mindere kracht heeft hij 3x ernstige longontsteking gehad.

Mijn ouders wilden hem altijd thuis houden en dus hebben ze op een gegeven moment ook geruild. Vader thuis en moeder weer aan het werk. Ze dachten altijd dat ze later wel eens samen een mooie reis zouden maken bijv. Met mijn broer is het beperkt, omdat hij een aangepaste elektrische rolstoel heeft. Absoluut niet ergens anders in kan zitten en de accu niet mee mag in een vliegtuig. Ook ga je bijv niet elk gebouw in of het strand op etc etc.

Natuurlijk ga je ar vanuit dat hij dan eerder overlijd, maar was ik degene die altijd brokken had en ook al meerdere malen had kunnen omkomen. Dat weet je dus idd nooit, maar normaal heb je toch een idee van een toekomst met en voor je kind. Dat je dat niet zal hebben, maakt het best zwaar. Ook al loopt iedereen risico's.

Nu is mijn vader 12 jaar geleden overleden en is mijn broer inmiddels 31 en mijn moeder bijna 65. Zij is vorig jaar gestopt met werken en hij woont nog altijd thuis. Ook in hun nieuwe huis blijft hij thuis en doet ze alles alleen voor hem. Wel gaat hij naar dagbesteding.

Mijn zoontje van 11 is stapelgek op hem, dat is echt mooi. Maar ik wist dat ik een risico liep en ben wel heel blij dat mijn zoontje niet zo geboren is. Het is gewoon heel fijn dat je je kind kan laten meedoen met de dingen die hij leuk vindt. Of dat je hem kan verwennen. Mijn broertje kon amper wat ooit met zijn speelgoed, wat we ook probeerden. Hij geniet en is gelukkig, dat absoluut, maar hij kan alleen kijken, nooit meedoen. Je moet hem begrijpen, anders kan hij zich niet uitten. Maar hij heeft een vrij beschermd leven.

Ik zie bij hem op de dagbesteding gehandicapten die nog minder kunnen of begrijpen, maar met hele fanatieke ouders. En de andere kant mensen waar niet meer naar wordt omgekeken door verschillende redenen.

Ik weet eerlijk niet wat ik zou doen als ik voor de keus was gekomen. Ik heb een risico genomen, maar ben heel blij dat het zo is gelopen. Mijn moeder zegt altijd hoe hard het ook klinkt en hoeveel ze van mijn broer houdt en met alles wat ze nog steeds uit heel veel liefde voor hem doet, dat ze het wel had laten weghalen. Dit kan ze alleen nu zeggen, omdat ze dit weet. of ze die keus ook had gemaakt weet je niet.

Mijn broer heeft zeker het recht van leven en is gelukkig, maar het is echt wel zwaar. Zeker nu mijn zoontje van 11 hem helpt ipv zijn oom bijv hem ooit heeft geholpen. Als mijn zoontje weleens iets heeft met zijn gympen, broek, jas etc, zegt mijn moeder altijd, wees blij dat hij het vies/kapot KAN maken!! En dat geeft maar weer aan hoe confronterend het altijd is. Hoewel mijn broer, mijn zoontje ook alles gunt en ook ontzettend van hem kan genieten.

Elke situatie is verschillend.En elk mens is anders, dus reageerd anders of maakt andere keuzes. Ondanks dat mijn eigen broer zwaar gehandicapt is, respecteer ik elke keus van een ander, dus ook als dat abortus zou zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 21:24

Als het een mooi leven kan krijgen, houden. Ja Maar als het alleen maar ellende wordt voor het kind en eindeloze ziekenhuisbezoeken weet ik het niet.