Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Denica

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 09:16

Bedankt voor de tips. Sinds gister zit de bovenbeugel er ook in, ik heb boven een bonded hyrax (http://www.classoneortho.ca/pictures/ne ... hyrax1.jpg). Het plaatsen viel erg mee maar verder is het flink afzien. Mijn openbeet is nu nog 3x zo erg gezien er dus nog een laag op mijn kiezen zit en ik niet mijn kiezen op elkaar kan zetten (het is nu kiezen op die laag van mijn beugel). Hierdoor vind ik mezelf er ook een stuk stommer uitzien als ik mijn mond dicht heb (wat nog maar net gaat). Praten gaat ook niet heel soepel en eten is ook lastig. Zit nu aan de yoghurt met banaan en muesli. Vooral slikken is moeilijk waardoor ik elke keer vrij veel slijm in mijn mond heb en daardoor nog moeilijker praat.

Ortho waarschuwde ook al voor het 'afzien' de eerste paar weken. Heb het positieve in mezelf redelijk terug gevonden maar vind het allemaal wel erg heftig. Ik twijfel nu over het kosten-baten verhaal. Twijfel of ik me wel dusdanig erg aan mijn tanden irriteerde dat ik dit ervoor over heb. Gelukkig hoeft dit dramatische ding maar 5 maanden. Ik moet er zo voor het eerst aan draaien, hopelijk valt dat mee. Kijk nu al uit naar mijn gewone slotjesbeugel!

Manieki

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 09:56

Kan me voorstellen Denica dat het afzien is! Moet jij je behandeling zelf betalen? Of vergoed je zorgverzekeraar het ( deels ) ?

Hier gaat het erg goed, gisteren ben ik weer op controle geweest bij de ortho en hij is erg tevreden over de bovenkant. Nu nog even wat kleine dingetjes aanpassen aan de onderkant ( auw! ) en dan over een kleine 4 weken de volgende operatie!

Ben weer volop aan het werk, paardrijden etc, hoewel ik moet zeggen dat ik eind van de dag echt nog wel moeier ben dan anders. Dat zal ook nog wel even blijven denk ik..

Denica

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 10:04

Zorgverzekeraar vergoed ongeveer 1/3e deel. De rest is voor eigen rekening, als het goed is heb ik dan gewoon werk (ben nu opzoek naar werk) dus dat maakt het iets minder erg.

Fijn dat het bij jou goed gaat! Misschien dat het hier wel ergens staat maar wat is jouw 'probleem' precies en wat is het plan van aanpak (wat voor beugel heb je nu, wat voor operatie etc).
Ik ben het draaien aan het uitstellen. Lijkt me erg naar. Moet het zo toch maar gaan doen.

Manieki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 10:30

Hopen maar dat je snel werk hebt dan :j

Ik heb een overbeet van 12 mm, en heb vorig jaar juni mijn slotjesbeugel gekregen. Eind maart ben ik aan mijn bovenkaak geopereerd. Ze hebben hem links 3 mm omhoog gezet, en rechts 5 mm, en in zijn geheel 2 mm naar voren gezet. Dus eigenlijk is mijn overbeet nu nog iets groter.
11 Juni gaan ze me opnieuw opereren, dit keer aan mijn onderkaak. Die gaan ze dus een flink stuk naar voren zetten. In principe zou dan daarna alles netjes afgewerkt moeten worden, en zou voor de kerst mijn beugel er uit mogen *\%/*

Al met al een heftig traject, maar alles gaat goed en vooral heel snel!

Denica

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 10:48

Klinkt heftig inderdaad, wel heel fijn om te horen dat je positief bent en het snel gaat.
Nooit leuk dat het eerst erger moet worden voordat het beter wordt, we moeten maar denken 'dan valt het straks extra op als het perfect is ;)'. Mijn ortho hanteert deze slogan 'op naar een stralende glimlach'. Ik voelde me gister erg rot en toen zei mijn vriend dat ook, moest er wel om lachen en was wel bemoedigend!

Esssther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 11:32

Oi Denica, dat ding ziet er zwaar irritant uit. Ik dacht dat je iets dergelijks als slotjesbeugel kreeg maar dit bemoeilijkt de boel inderdaad flink!

Vanmorgen bij ortho geweest, deze was erg tevreden. Zeker ook over het (operatief) verbreden van mijn bovenkaak. Ik heb nog steeds 6 elastiekjes aan mijn beugel en implantaten zitten. Dit keer om mijn bovenkaak breed te houden en de tanden zowel dentaal als skeletaal mooi op elkaar te laten aansluiten. Morgen bezoek aan de kaakchirurg in Groningen. Er zit nu 5 weken tussen de vorige controle dus ik ben benieuwd of ze nog steeds tevreden zijn.

O ja, goed nieuws! Mijn beugels mogen er naar verwacht deze herfst uit!!! :D Dus ik kan mijn oliebol zonder beugel eten :D :D :D

xEliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 16:12

Ik nog 1 maand en hij mag er uit.. kijk er zo naar uit !

Denica

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 18:38

Heerlijke vooruitzichten dat jullie al bijna klaar zijn!

Mijn beugel is inderdaad zwaar irritant Esther. Gelukkig heb ik er niet echt pijn van maar alle andere ongemakken zijn behoorlijk vervelend. Ik praat raar en daarnaast kost praten ook nog eens veel energie. Heb straks een etentje maar heb meer zin in een avondje niet praten eigenlijk. Ook eten gaat nog niet heel soepel, alles blijft tussen die schroef in mijn gehemelte haken. Wil het dan het liefst gelijk eruit hebben, terwijl ik het beter kan laten zitten want volgende hap zit er weer wat nieuws. Het draaien valt me overigens mee. Ik heb nu wel last van een wat drukkend gevoel bij mijn neus maar echt hoofdpijn kun je het niet noemen. Ik heb vanmorgen even een foto gemaakt van mijn mond met beugel, ziet er behoorlijk dramatisch uit maar het leek me wel bemoedigend om af en toe foto's te maken zodat je verandering/verbetering goed ziet.

Esssther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 10:02

Goed om foto's te nemen. Als ik mezelf nu terug zie voor 10 weken geleden dan denk ik: Ha, dat heb ik maar mooi gehad en kijk hoe het nu al met me gaat :D

CassieUltra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 22:14

het gaat weer snel allemaal!
ik word 17 september geoperreerd aan me onderbeet,
eerst dachten we de onderkaak naar achter maar ze doen toch de bovenkaak naar voren.
word 5 mm naar voren geplaatst! :)
spannennnnnnnnnnd!!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 22:05

Jullie zijn allemaal weer lekker vooruit aan het gaan :)

Denica, ik heb zon soort hyrax ook gehad van april tm november voor en na bovenkaakoperatie met daarna opendraaien. Ik heb er helaas nooit aan kunnen wennen, maar je zult het moeten accepteren, het is maar voor een korte tijd en voor je t weet is ie eruit.

Tip: geen spagetti / gesmolten kaas / bami / andere sliertdingen eten, dat gaat echt niet met die hyrax (half aan de ene kant en half aan de andere kant is niet cool...)

Bij mij is t nog steeds gewoon afwchten. Heb laatste keer wel gezegd dat ikmn voortanden meer naar rechts wil (nadat ikvan iemand hier dat had gelezen dat die eigenlijk net niet helemaal tevreden was,dat t niet recht stond), had t al eerder gezegd maar nu hebben ze daar ook stieken en draadjes omheen gedaan. Fijne is dat mn voortanden nu ook geen pijn meer doen. Babysteps hier dus...

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 23:33

CassieUltra schreef:
eerst dachten we de onderkaak naar achter maar ze doen toch de bovenkaak naar voren.
spannennnnnnnnnnd!!

Ik heb excact dezelfde operatie als jou gehad.
Spannend! Succes, en het valt allemaal reuze mee :)
Waar wordt je geopereerd?

Manieki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 07:10

Hier ook vooruitgang, ben volledig hersteld na de operatie van mijn bovenkaak. Ook het gevoel is overal weer terug, ook in mijn tandvlees. 11 Juni is de volgende operatie, nog een week! Ik merk dat ik bijna geen zenuwen heb nu, omdat ik weet wat er gaat gebeuren en wat ik kan verwachten. Das een hele verbetering ten opzichte van vorige keer hihi!

CassieUltra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 23:45

Mikkiej schreef:
CassieUltra schreef:
spannennnnnnnnnnd!!

Ik heb excact dezelfde operatie als jou gehad.
Spannend! Succes, en het valt allemaal reuze mee :)
Waar wordt je geopereerd?

Fijn om te lezen dat het mee valt! Ben best wel een stress kip haha
Ik word bij Lumc in leiden geopereerd :)

Manieki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 06:30

Ik ben vandaag aan de beurt voor mijn onderkaak. Hoop dat het herstel net zo snel gaat als vorige keer!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 07:51

Succes Manieki! Komt goed!

Denica

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 08:56

Heel veel succes met je operatie! Hoop dat je voorspoedig hersteld!

Ik had best wel een ramp weekend met mijn beugel. Het is de bedoeling dat ik een spleet tussen mijn voortanden krijg doordat de beugel mijn kaak verbreed. Nu had ik wel gehoord dat dit snel kon gaan, maar ik dacht meer dat er al snel wat ruimte zou zijn en er dan geleidelijk meer zou ontstaan, nou niet dus! Had zondag opeens helse pijnen, deed zo erg zeer dat ik dacht dat ik flauw zou vallen en helemaal aan het hyperventileren was. Ben op bed gaan liggen en had opeens een dikke spleet tussen mijn tanden! Echt van niets naar een flinke spleet, niet gek dat het dan zo zeer doet. Gelukkig gaat het inmiddels beter hoewel ik dat aandraaien nu echt verschrikkelijk vind.

Had overigens het idee dat vannacht de spleet alweer kleiner is geworden, maar kan ook zijn dat ik er gewoon meer aan ben gewend. Ik kan in ieder geval zo de H&M gids in :D

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 11:47

Tandpijn is de ergste pijn die je maar kan hebben! Elke keer als ik een dikkere draad door mijn beugel kreeg kon ik een dag geen harde dingen eten.. :=
Ik heb nog steeds een spalkje achter mijn boven en ondertanden. Laatst was ik weer bij de mondhygiëniste. Ik weet niet wát ze heeft gedaan, maar op de een of andere manier is ze iets te hard tegen mijn spalk aan gekomen. Ik had de neiging om de spalk er eigenhandig uit te trekken..

Succes Manieki! Voor je het weet is het voorbij!

CassieUltra, ik had meer last van de narcose dan van de operatie zelf. En een operatie aan je bovenkaak schijnt minder ingrijpend te zijn dan aan je onderkaak. Omdat je bovenkaak al "vast" staat in je gezicht. Alleen wel een nadeel is dat je hele verhemelte enz. verdoofd is. Wat eten bij mij onmogelijk maakte de eerste dagen. Zelfs een gekookt ei eten lukte me niet :=

xEliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 16:59

Succes Manieki, al denk ik dat je intussen misschien al wakker bent!
Ik heb nog steeds zulke last van mijn kaakgewrichten :( heb er de laatste weken erg veel pijn in, vooral bij gapen en eten. Ook als ik mijn onderkaak van links naar rechts beweeg doet het erg pijn en ik kan ook niet ver bewegen.
Ik stoor mij nog aan mijn kin en ga dus ook nog mijn kin laten opereren. Dit zal pas voor in september zijn. De chirurg gaat kijken of hij dan mijn gewrichten niet wat kan stretchen.
En maandag mag mijn beugel eraf! :D

Manieki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 18:47

Ha meiden, even een kort berichtje. Alles is goed gegaan! Nu rustig aan, zwelling is wel erger dan bij mijn vorige operatie, dus ben flink aan het koelen. Maar die enorme druk op mijn kaak en pijn bij het slikken heb ik nu niet, dus dat is echt een stuk beter! En verder zit ik flink aan de pijnstillers, waardoor de pijn nu goed te doen is, zolang ik mijn mond maar niet dicht probeer te doen. Morgen even wat meer, maar nu ga ik weer slapen!

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 20:49

Fijn dat de operatie goed is gegaan! En dat je dankzij de pijnstillers haast geen last hebt van de pijn.
Ik zou zeggen lekker slapen en uitrusten, we horen wel weer van je :)
Ben je trouwens thuis of in het ziekenhuis?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 21:03

Fijn dat het zo goed is gegaan manieki! Sterkte met herstel!

Denica

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 22:36

Beterschap Manieki. Klinkt als een positief bericht. Ik hoop dat je snel pijn-vrij bent!

Manieki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 19:34

Het heeft even een paar dagen geduurd, maar hier weer een berichtje. Het gaat op zich best goed, ben wel erg moe en het gaat allemaal zo traag haha. De pijn is goed te doen met de pijnstillers en ijs om te koelen. Ik heb overal in mijn lip en kin gevoel! Had me na alle verhalen hier er helemaal op ingesteld dat het gevoel iig tijdelijk weg zou zijn, maar dat is bij mij dus niet gelukkig. Doe lekker rustig aan en dan maar hopen dat alles snel achter de rug is. Maandag moet ik op controle, en halen ze ook de tampon uit mijn neus. Vorige keer was mijn neusbotje scheef komen te staan, en dat hebben ze nu weer recht gezet. Pff nooit geweten dat dat zo kan stinken :O Verder mag ik niet klagen, het hoort er gewoon bij :D

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 21:16

Goed om te horen Manieki! Ik had drie dagen na de operatie dat de tampons uitzakten achter in mijn keel 8)7
Weet je hoe goor dat is! En ik durfde niet te slikken, kreeg horrorgedachten dat ze vastzaten in mijn neus en dat ik ook een stuk door had geslikt hahaha! Ben gelijk teruggegaan en daar hebben ze voortijdig de tampons er uitgehaald, was een hele opluchting zeg!