Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 10:48

Samantha_ schreef:
Misschien een reepje of krentenbol mee? Eet niet zo makkelijk maar dan wandel je even om het weg te krijgen.

Ik heb juist na zo’n run geen honger, terwijl je echt moet bij eten daarna. Benieuwd hoe dat na marathon is, kan me niet voorstellen dat ik dan geen honger heb.

Bijzonder. Ik heb na die trialrun van 22.5km gewoon echt 2 dagen enorme honger gehad. En dus ook dat ik 's nachts wakker werd van een maag die vond dat ik wat moest eten. :+ En dat terwijl ik gewoon weer ben gaan eten na die run, maar ik was zo'n vuilnisvat wat onverzadigbaar was. :Y)

Dus niet kunnen eten zou voor mij wel fijn zijn, haha.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 10:53

Samantha_ schreef:
Ik heb juist na zo’n run geen honger, terwijl je echt moet bij eten daarna.

Ik ook niet. Hoe groter de afstand, hoe slechter ik eet. Ik krijg mijn eten gewoon echt niet weg na 15 km, dus meestal houd ik het bij een banaan ofzo en dan eet ik 's avonds wel weer gewoon.

Lisitano

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 10:56

Ik heb de dag erna altijd veel trek. Direct na het rennen ook niet.

Germie, ik vind die Naked repen altijd wel prettig voor de echte trek. Ze hebben ook varianten met noten en ik krijg ze makkelijker weg dan een broodje. Cliff bars zijn ook fijn. Ik krijg nooit een hele weg maar heb tijdens langere trails die ik op een lege maag heb gestart vaak wel een halve weg.

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 11:34

Ik ben over het algemeen heel slecht in eten voor ik ga hardlopen, ben er wel mee bezig en ik kan het steeds beter hebben op easy runs, maar gister had ik bijvoorbeeld wat mijn horloge een threshold run noemt en toen had ik echt meteen last van het eten van bijna 2 uur voor het lopen.

Wat betreft achteraf eten, ik heb bij langere races echt wel honger achteraf maar dan heb ik een paar happen gegeten en geen trek meer. Alsof mijn maag het even niet goed kan verteren ofzo. Ik pak direct of kort na de finish wat sportdrank en eventueel iets als yoghurtdrank of karnemelk ofzo weer kort daarna. Als ik dan thuis kom kan ik meestal wel weer een gewone maaltijd eten.

En wat betreft fuelling on the go gaat, ik heb er baat bij om elke 30 à 40 minuten iets te eten. Kan banaan zijn, chews of een gel. En met triathlon ga ik voor een 500ml-750ml sportdrank op de fiets en moet ik dat echt van mezelf weg drinken. En als ik de olympische afstand doe en dus 10km moet hardlopen dan zorg ik voor een banaan en/of een gel voor tijdens het hardlopen. En ik ben aan het experimenteren met een flesje meenemen vanuit T2. Scheelt een hoop om niet uit mijn ritme te hoeven om drinken aan te pakken bij verzorging en ook te kunnen drinken buiten de posten om.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 11:40

Voor het lopen is eten ook lastig ja.
Als ik thuis m’n rondjes smorgens vroeg loop, loop ik op een nuchtere maag, vind ik heel fijn lopen. Bij een wedstrijd eet ik wel vooraf, meestal thuis 2 witte broodjes en fruit. Dan onderweg wat koolhydraten drank en voor start nog krentenbol en banaan.
Naderhand wel sportdrank, maar thuis moet ik me echt dwingen om te eten.
Precies wat Goof zegt, hoe langer de afstand hoe erger het is. Die gelletjes gaan ook niet altijd heel makkelijk.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 11:42

Ik heb dus nog nooit gel geprobeerd, dat lijkt me zo vies :D Ik kon laatst mijn blokjes niet vinden dus heb marshmallows uit de kast getrokken. Ging ook wel prima alleen zat de laatste een beetje vastgeplakt aan mijn vest.

Maar wat ik al zei, ik ga eigenlijk nooit op mijn max.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 11:54

Ik had vorige keer als afwisseling biggetjes in m’n vest gedaan. Dat is dus 1 plakkerige grote big geworden. :D

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 15:03

Muurp, wat vervelend!

Ik wil morgenochtend weer gaan lopen. En ik heb even weinig aan te vullen aangezien ik nog te weinig kennis over hardlopen om wat zinnigs te kunnen schrijven :D .

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 15:14

Haha lekker van die plakkerige zooi in je vest :)) Maar kan me voorstellen dat suikers gewoon suikers zijn, dus dat het vooral belangrijk is dat je iéts binnen krijgt.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 15:39

leonie87 schreef:
Ik vind coopertest en shuttleruns leuk (soort van, hoewel je wel echt doodgaat). ALs kind vond ik het heel leuk.

Ik kwam deze nog tegen van mezelf op 16km :D . Echt op alle foto's een mega grijns op mijn gezicht. Ik moet vaker een weg/trailwedstrijd gaan lopen voor de lol ipv voor de snelheid :Y)

[ Afbeelding ]

Wow, hoe doe je dat toch, zo fris en ontspannen op de foto tijdens een loopwedstrijd, of was je pas gestart? Ik ben getagd op een foto van mijn wedstrijd van zondag, en ik zag er wel 60 jaar oud uit (ben 50). Heb hem toch maar gedeeld op FB, want beter zal het wel niet meer worden.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-24 16:41

Ik kan van tevoren prima eten. Gisteren nog drie kwartier na een bord pasta pesto met broccoli gaan rennen. Ik kan ook meteen na het ontbijt, geen probleem. Ook een kwestie van 'training the gut'. Oftewel je ingewanden trainen. Die moeten daar aan wennen.

Tijdens gaat aardig tot een kilometer of 35, daarna gaat het wat moeilijker. Maar banaan gaat altijd goed en dingen waar ik niet teveel op hoef te kauwen. Zakjes knijpfruit van de decathlon gaan mee en nog altijd heel blij met tailwind. Daar zit ook alles in wat je nodig hebt tijdens het lopen en drinkt lekker weg.
Ik heb tijdens een ultra ook wel eens bij de vp mini marsjes staan eten, en bij de 50km ISU had ik op 32km een pannenkoek. Die waren ze daar aan het bakken. Die viel dan weer niet helemaal lekker, maar daar leer je van.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 16:45

O wauw knap dat je dat kan SV!

Ik heb sowieso heel snel last van m’n buik. Hoevaak ik al niet de bosjes heb moeten opzoeken bij m’n runs.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-24 16:51

Ik ook regelmatig hoor, daarom loop ik nooit meer dan 10 minuten rennen van huis af als ik in mijn woonplaats ren. Maar ik ben er in de loop van de jaren nooit achter gekomen waar de oorzaak ligt, dus ik heb het maar geaccepteerd. Lange periodes gaat het goed, maar ook tijden dat ik elke keer kramp in mijn buik krijg.
Nu gaat het al een hele tijd goed.

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 16:57

Muurp schreef:
Haha lekker van die plakkerige zooi in je vest :)) Maar kan me voorstellen dat suikers gewoon suikers zijn, dus dat het vooral belangrijk is dat je iéts binnen krijgt.

Grotendeels. Als je heel technisch wilt zijn dan kan je onderscheid maken tussen verschillende soorten koolhydraten, want sommige zijn door je lichaam makkelijker te verwerken dan anderen. Soms worden het snelle en langzame suikers genoemd. Dextro is bijvoorbeeld alleen snelle suikers waar de meeste gels een combinatie van snelle en langzame suikers zijn. Op een voedingslabel zou je kijken naar De verhouding tussen koolhydraten en het kopje "waarvan suikers". In theorie zou een goede mix van snelle en langzame suikers er voor moeten zorgen dat je minder last hebt van een grote spike in je bloedsuikerspiegel met een dip erna, maar hoeveel het precies scheelt ten opzichte van snoepjes en dextro kan ik ook niet met zekerheid zeggen.

Belangrijkste take away is in ieder geval dat als je langer dan ongeveer 60 minuten gaat duursporten, je er wat aan kan hebben om tussendoor iets zoets te consumeren.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 17:00

Supervixen schreef:
Ik ook regelmatig hoor, daarom loop ik nooit meer dan 10 minuten rennen van huis af als ik in mijn woonplaats ren. Maar ik ben er in de loop van de jaren nooit achter gekomen waar de oorzaak ligt, dus ik heb het maar geaccepteerd. Lange periodes gaat het goed, maar ook tijden dat ik elke keer kramp in mijn buik krijg.
Nu gaat het al een hele tijd goed.

Ja dat heb ik dus ook.
Soms is het een week lang ellende, en dan ineens een periode beter.
En waar het aan ligt, geen idee.

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 17:02

Supervixen schreef:
Ik kan van tevoren prima eten. Gisteren nog drie kwartier na een bord pasta pesto met broccoli gaan rennen. Ik kan ook meteen na het ontbijt, geen probleem. Ook een kwestie van 'training the gut'. Oftewel je ingewanden trainen. Die moeten daar aan wennen.

Absoluut, ik merk dat ook nu ik er echt op aan het oefenen ben. Als ik ga kort na eten dan kan ik het tegenwoordig redelijk hebben als ik maar in Z1 of Z2 blijf. Ook drinken en eten terwijl ik door blijf joggen in plaats van er voor te moeten gaan wandelen gaat steeds beter, mits ik die hartslag maar laag genoeg heb want anders wordt ik wel meteen misselijk.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 17:04

Ik had eerder ook snel last van eten, maar ik merk dat ik nu steeds makkelijker vlak voor het rennen kan eten zonder er last van te krijgen. Om dat te trainen ben ik bewust eerder na het eten gaan bewegen en lopen, maar startte ik heel rustig. Ik moet geen flink bord pasta wegwerken van tevoren, maar meerdere kleine gerechten gaat prima. Ik ben van mezelf ook geen grote eter, maar word wel snel flauw, erg onhandig. Dus ik moet het echt hebben van kleine maaltijden en kan erna prima rennen, als er tijd tussen zit eet ik graag nog een banaan vlak voor ik ga. Bij grotere afstanden lukt het me nu ook om meer te eten dan ik anders zou eten en dan een uur later probleemloos te rennen, soms zelfs al eerder als ik rustig start.

Onderweg probeer ik om de 5-7 kilometer iets te eten, ik kan het langer volhouden zonder, maar als ik te weinig eet dan word ik opeens flauw en gaat dat gevoel ook niet zomaar weg, dus daarom hou ik die richtlijn aan. Vanaf 10+ afstanden neem ik altijd wat mee. Van gel word ik gelijk misselijk, ook met veel water, dus die heb ik opgegeven. De fruitreepjes van decathlon gaan er wel goed in, evenals de reepjes van nakd en torq (wat vullender, daar eet ik meestal een helft per keer van). Daarnaast tailwind in mijn ene drinkflask dankzij SV, soms in beide flasks bij langere afstanden of in de ander enkel water of elektrolyten.
Ik ben erachter gekomen dat van die verpakte suikerwafels ook makkelijk wegeten en ben groter fan van yoghurt gums van katja dan van winegums, de yoghurt gums kauwen een stuk makkelijker weg. En sinds ik een keer tijdens het rennen over mijn nek ging door kinkhoest en alle winegums eruit kwamen die ik net bij de verzoringspost had gegeten, eet ik ze al helemaal niet meer graag. :+ Bij de verzorgingposts pak ik het liefst fruit en komkommer en pak ik regelmatig tucjes of chips om wandelend te eten voor ik verder ga, maar meestal krijg ik daar spijt van doordat het te droog is. :')

Na kortere afstanden heb ik vaak gelijk honger, maar bij langere afstanden juist niet en komt dat heel langzaam op gang. Daarom drink ik graag water met recovery poeder van tailwind, om wel gelijk wat eiwitten, vet en zout binnen te krijgen.

Ik ga zo voor het eerst een stukje proberen te rennen met mijn enkel, ik ben heel benieuwd hoe het gaat. Heb een training van 6x 500 meter in mijn garmin gezet, dat lijkt me een goed begin. Rustig rennen, dan twee minuten pauze en kijken hoe mijn enkel voelt, als ik hem meer begin te voelen dan stop ik gelijk.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-24 17:22

Ja die yoghurt gums van katja heb ik ook wel eens meegenomen.
Suikerwafels gaan ook goed inderdaad.

Gedroogde mango zitten ook veel koolhydraten in, ik ken een paar ultrarunners die dat eten. Zelf nooit geprobeerd.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 18:10

Ik hou enorm van gedroogde mango en neem het wel eens mee op rustige lange runs waar ik zelf pauze neem, want het is wel veel kauwwerk en blijft zo lekker in stukjes aan je tanden plakken.
Dus mijn inziens minder geschikt voor snel even iets eten en weer door, maar denk zeker geschikt voor ultra’s.

Het rennen ging goed. *\o/* Dat geeft de mens hoop. Geen last gehad van mijn enkel, al besef ik me heel goed dat vooral zijwaartse bewegingen problematisch zijn en het herstel ook nog tijd nodig heeft, dus voorlopig niet te lang rennen en alleen op recht asfalt. Maar hopelijk gaat dit mijn enkel ook weer sterker maken in het herstelproces.
Ik heb mijn best gedaan om rustig te lopen, maar ging toch elke interval sneller. :=

Was dus een warming up, 6x 500 meter rennen met tussendoor 2 min herstel en een cooling down.
Afbeelding
Afbeelding

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 19:25

O super zeg Suliko!

Goede tips mbt voeding, yoghurt gums ga ik even halen voor zondag.
En dan niet los in mn vest stoppen

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 19:53

Heel fijn Suliko! Hopelijk blijft het zo lekker gaan. Wat een geruststelling voor je.

Goede tip, die yoghurtgums. Gedroogde mango vind ik zó lekker, maar ik kan me niet voorstellen dat ik dat rennend weg krijg :))
Die Tailwind ga ik ook maar eens proberen.

Zijn er nog meer bokkers bij de Steamtrail?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-24 20:26

Yesss ik! Heb 20 jaar in Dieren gewerkt en zelfs lesgegeven op het terrein waar het start en nu een ander gebouw staat, een thuiswedstrijd dus.
Ik sta ingeschreven voor de 45km, maar ik gok dat het een kortere afstand wordt.

Hebben jullie trouwens tips voor een goede waterproof mascara? Mijn waterproof mascara van l'oreal hing gisteren op mijn wangen na het lopen :')
Laatst bijgewerkt door Supervixen op 25-09-24 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 21:00

Fijn Suliko!

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 21:17

Vandaag ook mijn startnummer van de singelloop binnengekregen, die is volgende week zondag. Afhankelijk van hoe het opbouwen van het hardlopen gaat en mijn enkel niet anders gaat voelen, ga ik daaraan meedoen. Conditioneel en fysiek kan mijn lichaam prima 10 kilometer rennen, maar het moet natuurlijk niet te belastend zijn voor mijn enkel. Ik ga in ieder geval loslaten dat ik mijn PR wil verbeteren. Ben dus wel ingedeeld in startwave 1, ik had 45 minuten opgegeven als geschatte tijd. _O- Dat vond ik een paar maanden terug een pittige, maar realistische uitdaging. Vorig jaar liep ik hem in 54:36 en was het de 2e keer dat ik 10 km liep en liep ik nog helemaal niet lang of regelmatig. Was leuk geweest om te zien wat een jaar veel rennen, inclusief 31 km en 36 km in juli en een meerdaagse in de Ardennen in mei, me heeft gebracht. Maar helaas pindakaas, enkel gaat voor, natuurlijk, anders wordt het komende jaar rennen niet zo leuk vrees ik. :o
Ik ga dan wel in een startwave erachter starten, ik wil niet alle fanatiekelingen in de weg lopen.

Samantha, ik zou snoepjes inderdaad in zo'n klein diepvrieszakje doen, daar kan je makkelijk bij en wordt het geen plakbende in je vest met zweet enzo.

De steamtrail leek mij heel leuk, maar valt helaas in een werkweekend. Volgens mij was dit ook de laatste editie?

Ik draag eigenlijk nooit mascara, dus helaas geen tips voor je SV!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 21:26

O leuk, ik doe ook mee aan de singelloop. Ik heb m’n startnummer nog niet, m’n vriend had m gisteren al.

O ja in een diepvrieszakje, check.

Ik draag wel mascara maar niet waterproof. Maar zelden zwarte vlekken. Heb sky high mascara.