Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 22:22

Lekker bezig allemaal. Respect Muesli, elke dag is toch veel :j

Hier net terug van hardloop training. Naast techniek training en wat stukjes op duur tempo 7x 500 meter steeds sneller gelopen, laatste rondje ging met 4:30 / km :D . Daar kreeg ik het wel warm van :')

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 23:39

Ik eindig ook vaak met die sprintjes :j

Ik moet zo lachen om mezelf vandaag :D ik wou nog eens een rondje lopen dat ik alleen in daglicht loop want het eerste stuk is onverlicht langs het water en de tweede helft is onverlicht door ‘natuurgebied’.
Alleen was ik te laat vertrokken dus liep ik alsnog in uitdovend licht-schemer-donker. Slecht voor mijn zenuwen maar goed voor mijn tempo.

Wie raadt waar poes het natuurgebied in liep?
Afbeelding

:')

Oja en deze jongen terug in het gras gezet:

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 11:25

Ik denk zo ergens aan puntje/rondetijd nummertje 5 :+

Ik voel me intussen ietsje beter en heb de moed helemaal teruggevonden! Zat alleen even wat in de knoei met de dagen waarop ik kan/wil lopen. Ik werk fulltime, heb 2x/week paardrijles en probeer tegelijk ook nog mijn vriend tevreden te houden :P dus om niet elke vrije avond weg te zijn was het even zoeken. Voorheen liep ik ma-woe-vrij. Nu wordt het don-zat-ma.
Dat maakt maandag lopen, dinsdag dressuurles, woensdag rust, donderdag lopen, vrijdag springles, zaterdag lopen en zondag rustdag/wedstrijddag/buitenrit met paard.

Hoe werken jullie aan looptechniek? Zijn er dingen waar je best op kan letten?

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 11:34

Hahaha, herkenbaar wel @Poes :') In het donker ben ik ook vaak sneller thuis dan overdag.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 12:01

Varekaj schreef:
Ik denk zo ergens aan puntje/rondetijd nummertje 5 :+

Ik voel me intussen ietsje beter en heb de moed helemaal teruggevonden! Zat alleen even wat in de knoei met de dagen waarop ik kan/wil lopen. Ik werk fulltime, heb 2x/week paardrijles en probeer tegelijk ook nog mijn vriend tevreden te houden :P dus om niet elke vrije avond weg te zijn was het even zoeken. Voorheen liep ik ma-woe-vrij. Nu wordt het don-zat-ma.
Dat maakt maandag lopen, dinsdag dressuurles, woensdag rust, donderdag lopen, vrijdag springles, zaterdag lopen en zondag rustdag/wedstrijddag/buitenrit met paard.

Hoe werken jullie aan looptechniek? Zijn er dingen waar je best op kan letten?

Ik ben denk ik een slecht voorbeeld, ik doe helemaal niks aan looptechniek.

Sherivey

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-22 12:33

Ik doe straks weer aan looptechniek als ik met de groep ga trainen.

En tijdens mijn blessure kreeg ik van de fysio oefeningen om een juiste looptechniek aan te leren.
Nu doe ik eigenlijk geen oefeningen meer. Let alleen tijdens het lopen zelf op dat ik mijn core stabiel hou en dat ik niet terugval in mijn lange pas met haklanding.

En ik doe dan wel krachttraining, op aanraden van de fysio. :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 12:54

Looptechniek zou ik volgende adviseren:

If it ain’t broken, don’t fix it.

Kracht en balans oefeningen doen, liefst onder begeleiding van een sportkine (al dan niet tijdelijk)

Looptechniek onder het lopen enkel onder begeleiding aanpakken

Loop dynamisch: niet te snel of te traag, beide kunnen je schaden. Wissel af in tempo’s en ondergrond, afstand en duur. Ook tijdens lange trage lopen: wandel eens een stukje of versnel eens een paar keer enkele meters. Dat frist de houding gelijk op.

Enige wat ik een tijd gedaan heb was met een metronoom lopen. Mijn kadans was te traag en hierdoor overstrekte ik mijn knie. In combinatie met balans en krachtoegeningen deze blessure weg gekregen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 13:21

Ik kreeg namelijk bij het uittesten voor schoenen de opmerking om kleinere passen te maken. Door mijn grote paslengte zou ik mijn bovenbenen niet trainen?
Ik land op de hiel en rol dan vrij snel door naar buitenzijde voet en de rest van de voet (dus bal van de voet en de tenen), waarbij de buitenkant voet dus meer belast wordt. Die mag zei ook dat looptechniek belangrijk is maar of dat nu al zo hoognodig aangepakt moet worden?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-22 14:10

Ik heb altijd zoiets van 'als je lekker loopt en geen problemen hebt bij je techniek, dan is er geen reden om het aan te passen'.

Maar qua paslengte heb ik begrepen dat het met een langere pas lastiger is om de klappen op te vangen dan wanneer je kortere passen maakt. Ook is het grondcontact meestal korter als je kortere passen zet.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 15:44

Ik had dus te lange paslengte idd. Daarom liep ik een tijdlang met een metronoom.
In Strava of andere apps zie je vaak je kadans.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 18:38

Looptechniek doe ik ook niet specifiek dingen voor. Soms wel even wat meer focus op de pasfrequentie, bij Jeffs trainingen moest dat altijd in de warming up 4* 30 seconden op frequentie rond 175. En verder probeer ik afwisselend te blijven trainen dus afstand, tempo, ondergrond etc lekker variëren.

Ik ben net weer terug van een rondje 5,5km. Deze koukleum heeft voor het eerst weer in korte mouwen gelopen {:} het was heerlijk. Onderweg nog een paar versnellingen gepakt, eerst 4* 30 seconden snel, een minuut rust en later nog 4* 100m snel, 100m rust.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-22 19:02

Was idd heerlijk buiten :j

Hier in korte broek en shirt gelopen.

Plan was om 5 km op laag tempo te doen. Maar had zin in iets meer uitdaging. Dus werd het 5 km, beginnen op comfortabel tempo en elke km iets versnellen.

Helaas op km 4 onder her viaduct was de gps het signaal kwijt en moest ik daarna een hellinkje op, maar verder wel netjes steeds een beetje sneller gelopen :D

Ging heel lekker. Niet met 2 vingers in mijn neus (loopt ook best onhandig), maar ook niet compleet buiten adem of het idee dat ik na 5 km ter aarde zou storten :)

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 21:47

Puera: Dankje!
Ik ben uiteindelijk gister niet gegaan, van uitstel komt afstel.
Vandaag alsnog gegaan en het ging heerlijk, helemaal niets gevoeld. Naar huis aan het wandelen, en toen pas precies weer op dezelfde plek pijn.
Nu ik weer zit voel ik ook weer niets. weet nu even niet wat slim is.

Verder wel echt super positief gevoel over vandaags loopje.
Ik heb week 3 gedaan ipv 2. Was precies uitdagend genoeg, en niet meteen te hard weer.

BB80: Leuk recept! Moet ik een keer proberen, lekker als afwisseling van mn normale granola :D

Jesda: Hoe is het hardlopen gegaan dit weekend?

poes: haha, beetje adrenaline is goed voor je pacing :')
Ik kwam vandaag ook aardig wat padden/kikkers tegen.

Varekaj: lekker druk schema, je kan altijd je vriend meesleuren op je loopjes :p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 13:44

Hoewel mijn vriend basket speelt heeft hij een bloedhekel aan looptraining :') dus dat wordt helaas geen succes.

Ik kijk er wel naar uit om morgen weer te beginnen, al voorspellen ze wel regen, maar soit, da's het minst erge. Kadans en paslengte ga ik dan eens bekijken hoe ik dat kan zien in de app van garmin.

Deri: soms komt pijn maar opzetten als je lichaam in rust gaat, omdat het dan ook ontspant en uit zijn adrenaline komt zeg maar. het is belangrijk om op te letten welk type pijn het is en wanneer die zich voordoet. Een korte, stekende pijn bij een plotse beweging heeft vaak een andere oorzaak dan een zeurende pijn die langer aanhoudt. Op basis daarvan kan je dan verder qua aanpak. Maar rust is nooit slecht, of toch even wat rustiger aan doen bijvoorbeeld.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 14:12

Ik heb vanmorgen een zeearend gespot tijdens het trailen. Wat een enorm gaaf beest. Dit was de eerste keer dat ik er een in het wild heb gezien in NL.
Verder was er veel brandweer, misschien aan het oefenen of in verband met de droogte. Ik zag zelfs een 'bosbrand' :+

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 14:14

Wow komen die tot hier??

Ik heb ze al vaak gezien maar nooit hier nee.

Mss melden bij natuurpunt oid?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 14:42

Het is niet die met de witte kop hè, maar deze. Ik heb ze in Afrika veel gezien (die met witte kop).

Afbeelding

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 14:43

A just.

Haja fish eagle zeker?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 15:12

Die ja :D

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 15:24

Hier dag 16 afgerond, over de helft van de challenge :j *\o/* gaat nog steeds lekker.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 15:58

Supervixen schreef:
Die ja :D

Ik heb diezelfde fout al zeker 93638273 keer gemaakt.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 16:24

Hahaha poes :')

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 16:25

De volgende keer zeker weten weer. Ik voel me er niet minder superieur intelligent door.

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 17:28

Zo, net terug van mijn interval loop voor de week. 10 min opwarmen - 8 × 1 min hard 2 min rust - langzame jog tot 40 minuten totale looptijd.

De intervallen volgens Strava: 5.06, 4.41, 4.58, 5.03, 5.13, 5.20, 5.12, 4.41. Niet 100% consistent maar dat er aan het einde nog dezelfd tijd in zat als aan het begin maakt me wel tevreden.

Afbeelding

Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 17:40

Goed gedaan hoor!