Het corona vaccin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 00:31

203.450 van 17,4 miljoen 1,169 %
1.184.510 van 67 miljoen 1,767 %
Als ik niet super krom zit te rekenen. tenminste, het is redelijk laat al.
Ligt redelijk dicht bij elkaar, tussen de 1 en de 2% beide.

Beide landen beginnen op gang te komen, en ik denk dat beide landen klaar staan voor de grote leveringen. Dat het nu gewoon hopen is dat astra zenica inderdaad goed genoeg en veilig genoeg is om goedgekeurd te gaan worden.
En dan de volgende 3 merken nog...

Gewoon even uit nieuwsgierigheid, omdat ik spelen met cijfers leuk vind.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 08:41

Ik ben ook benieuwd naar vandaag. En naar de nieuwe vaccinatie strategie. Al weet ik niet wat voor rol de Jonge er nog in gaat spelen nu hij op het matje mag komen volgende week.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 09:43

Novavax zit ook in de pijplijn voor goedkeuring. In elk geval al in de UK, maar dan zal de EU wel snel volgen.
89% effectiviteit heeft deze.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 09:58

Pandora2 schreef:
Novavax zit ook in de pijplijn voor goedkeuring. In elk geval al in de UK, maar dan zal de EU wel snel volgen.

Wat is snel... _O- Hier wordt AZ ook deze week (hopelijk) pas goed gekeurd. :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 10:11

Femke_Tweety schreef:
203.450 van 17,4 miljoen 1,169 %
1.184.510 van 67 miljoen 1,767 %
Als ik niet super krom zit te rekenen. tenminste, het is redelijk laat al.
Ligt redelijk dicht bij elkaar, tussen de 1 en de 2% beide.

Beide landen beginnen op gang te komen, en ik denk dat beide landen klaar staan voor de grote leveringen. Dat het nu gewoon hopen is dat astra zenica inderdaad goed genoeg en veilig genoeg is om goedgekeurd te gaan worden.
En dan de volgende 3 merken nog...

Gewoon even uit nieuwsgierigheid, omdat ik spelen met cijfers leuk vind.

Klopt dat had ik zelf ook berekend en daarom hier geplaatst. Er is in Frankrijk behoorlijk veel kritiek op het langzame tempo, maar ja er zijn geen vaccins.
Hier gaat 75+, zorg, en zieken tegelijkertijd. Maar nieuwe afspraken maken is onmogelijk. Dus er moetmaar gauw geleverd worden. -O-

secricible

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 10:27

Nederland beloofd de aankomende weken aan te gaan trekken, het zal me benieuwen. Ik denk nog steeds dat dit allemaal een druppel op een gloeiende plaat is dus dat het weinig uitmaakt dat we nu achter lopen, maar het is wel tijd om ons klaar te maken voor de grote volumes.
Ik zou zeggen nu eerst een nieuwe strategie en dan gas er op.

Ik meen me trouwens te herinneren dat pfizer een tijdje terug onderzocht of er mogelijkheden waren het vaccin minder koud te bewaren om de logistiek te bevorderen. Weet iemand wat daar de tussenstand van is?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 10:31

Ik hoorde vanochtend op de radio, dus pin me er niet op vast, dat Kuipers meent dat t allemaal sneller kan omdat er nu vaccins liggen te wachten (van de 2e ronde) en omdat er 7 ipv 5 entingen uit een potje kunnen. En omdat de boel vertraagd werd omdat de ziekenhuismedewerkers die geent werden, een selfie wilde maken... :?
Daarnaast hoor ik nog iemand zeggen dat mensen van 100+ geen (of later) enting behoefte want die hadden niet zo'n lange levensverwachting meer..

Ik vind dat een beetje een vuurtje opstoken, maar misschien heb ik het verkeerd begrepen..

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 10:36

Het is al vaker gebleken dat met in de media dreigen er wel stappen gezet kunnen worden.
Hopelijk is het niet zo dat dadelijk AZ hier een maand ligt en ze niet weten wat ze ermee willen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 10:38

Maar wat moeten ze dan doen?
De ouderen van boven een bepaalde leeftijd (Welke leeftijd?) nu niet vaccineren? Dat gaat ook niet goed vallen denk?
Toch het vaccin wat eigenlijk het 2e Pfizer vaccin is voor mensen, nu als 1e vaccin aan anderen geven, met het risico dat de tweede prik niet komt want levering te laat? Dat vond ook niet iedereen leuk.. toch?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 10:40

Kuipers heeft idd aangegeven dat het sneller moet en kan en dat er teveel op voorraad ligt. De Jonge heeft zelf ook aangegeven dat nu ze besloten hebben om geen volledige tweede dosering op voorraad te hebben ze voorraad gaan wegprikken in de aankomende weken. Ze willen binnen 1 maand alles weg hebben.

De 7 entingen uit een potje kan in het zkh, maar niet overal en zou ik persoonlijk ook afraden want dan gaat pfizer gewoon weer minder leveren :x
Hij benoemde dat “de enige vertraging in de ziekenhuizen was dat mensen selfies wilden maken”. Ik vind het bijzonder om een ziekenhuis te vergelijken met een volledig land.

Ik vind vooral dat Kuipers zich moet blijven bemoeien met dat waar hij verstand van heeft. De GGD spreekt zich ook niet uit over de IC’s. Ik vind het heel storend. Ze hebben gekregen wat ze wilden, namelijk vaccins voor de IC’s. En nu moet het klaar zijn met zijn bemoeiienis over de vaccinatie. Die hoort bij het RIVM, de gezondheidsraad, de GGD en de ministers.
Cer schreef:
De ouderen van boven een bepaalde leeftijd (Welke leeftijd?) nu niet vaccineren? Dat gaat ook niet goed vallen denk?
Toch het vaccin wat eigenlijk het 2e Pfizer vaccin is voor mensen, nu als 1e vaccin aan anderen geven, met het risico dat de tweede prik niet komt want levering te laat? Dat vond ook niet iedereen leuk.. toch?

Dat laatste gaat nu idd gebeuren, er wordt nog maar 50% op voorraad gehouden ipv 100%. En dan de tijd er tussen rekken. Dat zorgt voor flink wat extra mogelijkheden. Maar ook een fors risico als er leveringen haperen.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 10:42

Cer schreef:

Ja, maar als het niet voor 65+ is, is dat niet zo, dus dan geef je het gewoon aan 65-, lijkt mij weinig hoge wiskunde.

Pfizer/Moderna is er dan nog voor 65+.

Ik zie ook niet per se wat 80+ nog echt aan de economie bijdraagt behalve een wandeling en een koffie met gebak. Klinkt misschien super hard maar ik vind dat het allemaal wel eens mag opschieten. Triest dat bij de openings strategie de horeca nog niet eens genoemd wordt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 10:43

Het lijkt me ronduit gezegd helemaal ruk met zoveel kapiteins op een schip en dan ook nog een hele lading op de wal en dan de juiste beslissingen nemen.. je kan nooit iedereen tevreden stellen maar als minister ben je wel het aanspreekpunt voor álles en iedereen kijkt je erop aan..

Sureido, ik vind ook van alles, maar ik heb ook gelezen wat mensen vonden van uitspraken over senioren.. dus het gaat er niet perse om wat ik vind maar hoe je in hemelsnaam iedereen tevreden kan stellen...

Daarbij, niemand had gedacht dat er binnen zo'n snelle tijd een vaccin zou zijn, toen het wel kwam ging het volgens een hoop mensen veelstesnel en was het veelstegevaarlijk en onbetrouwbaar en puntje bij paaltje wil bijna iedereen t hebben...

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 10:46

Ja, tuurlijk wil ik niet dat oma hier aan doodgaat en vind ik dat zij een vaccin verdiend. Maar op landelijke basis en in het groter geheel denk ik dat 65- eerder geprikt moet worden. Maar inderdaad, heel veel meningen en lastig iedereen tevreden te stellen..

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 10:49

Bagheera_206 schreef:
Pandora2 schreef:

Wat is snel... _O- Hier wordt AZ ook deze week (hopelijk) pas goed gekeurd. :D

Maandje of 2 :=
Voor officiële instanties is dat een pak meer dan kruissnelheid, toch :')

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 10:49

[quote=“Sureido"]
Ja, maar als het niet voor 65+ is, is dat niet zo, dus dan geef je het gewoon aan 65-, lijkt mij weinig hoge wiskunde.

Pfizer/Moderna is er dan nog voor 65+.

Ik zie ook niet per se wat 80+ nog echt aan de economie bijdraagt behalve een wandeling en een koffie met gebak. Klinkt misschien super hard maar ik vind dat het allemaal wel eens mag opschieten. Triest dat bij de openings strategie de horeca nog niet eens genoemd wordt.
[/quote]

Dus het belang van iemand moet worden afgemeten aan wat hij of zij bijdraagt aan de economie? “Bedankt mevrouw, dat u 50 jaar gewerkt heeft, maar nu draagt u niks meer bij en dáár gaat het om. Ja, ik weet dat u relatief meer kans heeft om dood te gaan aan corona, maar we hechten meer belang aan mensen die nu bijdragen aan de economie”
Wauw, oke. Zullen we dan de chronisch zieken die niet kunnen werken ook gewoon achteraan laten aansluiten? Eerst de mensen die het meest verdienen en dus het meest bijdragen en dan gewoon obv inkomen.
Laatst bijgewerkt door secricible op 29-01-21 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 10:51

Wanneer je de grote groep die het meeste positief test en doorgeeft , 18 tot 30 eerst vaccineert en dan de groep tot 65 haal je de besmettingen ook weg.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 10:51

Secricible, ik schrok even van mijn eigen uitspraak.. maar gelukkig was ie niet van mij :')

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 10:52

Daar gaat het niet om secricible, het gaat erom dat het bij mij gewoon krom voelt om sowieso 90+ nog te prikken, 80+ is misschien iets te dat geef ik toe want daar zitten nog wel echt veel stabiele ouderen bij.

Maar wanneer de kleinkinderen en kinderen geënt zijn, betekend dit toch ook dat zij veel minder kans op Corona hebben?

Ik vind het daarom wel goed dat ze nu gedwongen moeten beginnen met 65-, daar zitten er ook veel bij waar je zo’n zinnetje kan typen.

‘Ja ik weet dat jij veel kans hebt op Corona omdat je voor de klas staat en als je dan in het ziekenhuis beland tja maar ja helaas 90+ gaat voor’

Is toch bij elke groep zo.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 10:54

secricible schreef:
Ik meen me trouwens te herinneren dat pfizer een tijdje terug onderzocht of er mogelijkheden waren het vaccin minder koud te bewaren om de logistiek te bevorderen. Weet iemand wat daar de tussenstand van is?

De resultaten hiervan worden verwacht in het 1ste kwartaal lees ik. Verder niks nieuws gevonden hieromtrent.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 10:54

bigone schreef:
Wanneer je de grote groep die het meeste positief test en doorgeeft , 18 tot 30 eerst vaccineert en dan de groep tot 65 haal je de besmettingen ook weg.

Ja, zo bedoel ik het eigenlijk.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 10:57

sureido schreef:
Daar gaat het niet om secricible, het gaat erom dat het bij mij gewoon krom voelt om sowieso 90+ nog te prikken, 80+ is misschien iets te dat geef ik toe want daar zitten nog wel echt veel stabiele ouderen bij.

Maar wanneer de kleinkinderen en kinderen geënt zijn, betekend dit toch ook dat zij veel minder kans op Corona hebben?

Ik vind het daarom wel goed dat ze nu gedwongen moeten beginnen met 65-, daar zitten er ook veel bij waar je zo’n zinnetje kan typen.

‘Ja ik weet dat jij veel kans hebt op Corona omdat je voor de klas staat en als je dan in het ziekenhuis beland tja maar ja helaas 90+ gaat voor’

Is toch bij elke groep zo.

Nee, want er is nog geen zekerheid dat besmettelijkheid vermindert door vaccinatie. Zie hieronder bij quote van bigone.
En je laatste zin:” mevrouw, hoe ouder u bent hoe meer risico u loopt dus we beginnen bij de hoogste risicogroep” klinkt een stuk fatsoenlijker dan “we beginnen bij de mensen die nu economisch het meeste bijdragen”

Cer schreef:
Secricible, ik schrok even van mijn eigen uitspraak.. maar gelukkig was ie niet van mij :')

Excusez moi, even aangepast. Loop te quote-klooien

bigone schreef:

Dat is nuttig als je voldoende vaccins hebt om ook daadwerkelijk de vaccinatiegraad zodanig omhoog te gooien dat hij actief bijdraagt aan het voorkomen van besmettingen. Én als je weet dat besmettingen ook daadwerkelijk voorkomen worden met vaccinatie. Van beide is geen sprake. Daarom is het advies van de gezondheidsraad nu het voorkomen van sterfte en ziekte en dus de kwetsbare groepen vaccineren. En dan begin je dus met de groep die het meest kwetsbaar is.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 11:05

Uit de resultaten van Israël zijn wel degelijk al resultaten dat het Pfizer vaccin ook zorgt voor minder besmettelijkheid dus ‘geen sprake’ is niet waar, linkje heb ik hier al eens gedeeld.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 11:21

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 11:25

sureido schreef:
Uit de resultaten van Israël zijn wel degelijk al resultaten dat het Pfizer vaccin ook zorgt voor minder besmettelijkheid dus ‘geen sprake’ is niet waar, linkje heb ik hier al eens gedeeld.

Er zijn aanwijzingen ja. Maar niet voldoende om je hele strategie daarop om te gooien. Bovendien negeer je dan het tweede argument.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 12:07

Contract met az wordt aan de eu kant vandaag openbaar grootdeels. En de toezegging voor extra vaccins is er inderdaad 8)7 maar lieft 8 hele miljioen stuks :roll:
Citaat:
AstraZeneca heeft volgens persbureau Reuters de EU inmiddels 8 miljoen doses extra aangeboden in het eerste kwartaal. Volgens de EU is dat niet genoeg, omdat het alsnog veel minder is dan de afgesproken levering.