De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 23:53

Hier vanuit de uni mail gekregen om thuis te blijven voor 2 weken wanneer je net uit een risico gebied komt. Meisje uit mijn werk groep komt uit Italië (risicogebied) thuis en zegt ja heb nergens last van dus ik ga gewoon.

Snap dat het vervelend is want we hebben over 2 weken ook tentamens, maar ik vind dat toch niet zo’n fijn idee.

LadyMadonna

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 23:55

Zolang mensen de “eigenwijze ik weet het beter Hollander” blijven spelen schiet het niet op natuurlijk....

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 23:56

Ik vind het allemaal wel spannend.

Niet voor mezelf. Ik ben een gezonde 33 jarige vrouw. Als ik de cijfers mag geloven loop ik minder dan 0,2% risico om dood te gaan als ik ziek word. Ik maak me zorgen om de mensen die al ziek zijn. Mijn ouders zijn beide 60-igers (3,6%). Mijn vader heeft hart en vaat ziekte (10%) en diabetes(7,3%). Mijn tante ook. Dat zijn de twee grootste risico groepen voor wat betreft al aanwezige kwalen waardoor je meer risico loopt. gevolgd door chronische long ziekten (6,3%). En een combinatie van meerdere zal dat percentage alleen maar verder doen oplopen.

De genoemde percentages is het percentage sterfgevallen in de genoemde groep. Dus van de mensen met hart en vaatziekten die Corona hebben opgelopen is 10% overleden.

Moeten we in paniek raken? Nee! Maar moeten we er super luchtig over doen en het valt allemaal wel mee? Nee ook niet.

Ja. Voor het gros van de samenleving zal het meevallen. De meeste mensen zullen amper ziek worden. Maar we kennen allemaal kwetsbare mensen die we niet willen verliezen.

Bron: https://www.worldometers.info/coronavir ... ographics/

En dan wil mijn pa leuk over 2 weken naar Spanje vliegen om een pelgrims route naar Santiago de Compostela af te gaan lopen die hij vorige jaar vanwege hart problemen heeft moeten afbreken... -O- -O-
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 02-03-20 23:59, in het totaal 1 keer bewerkt

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 23:57

Jammer dat ze het verzoek van de uni niet navolgt..
Door dit soort acties zal het virus zich snel verspreiden.

Ik zou zelf ook een beetje uit haar buurt blijven hoor.. just in case

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 23:59

Shiloh schreef:

Niet voor mezelf. Ik ben een gezonde 33 jarige vrouw. Als ik de cijfers mag geloven loop ik minder dan 0,2% risico om dood te gaan als ik ziek word. Ik maak me zorgen om de mensen die al ziek zijn. Mijn ouders zijn beide 60-igers (3,6%). Mijn vader heeft hart en vaat ziekte (10%) en diabetes(7,3%). Mijn tante ook. Dat zijn de twee grootste risico groepen voor wat betreft al aanwezige kwalen waardoor je meer risico loopt. gevolgd door chronische long ziekten (6,3%). En een combinatie van meerdere zal dat percentage alleen maar verder doen oplopen.

De genoemde percentages is het percentage sterfgevallen in de genoemde groep. Dus van de mensen met hart en vaatziekten die Corona hebben opgelopen is 10% overleden.

Moeten we in paniek raken? Nee! Maar moeten we er super luchtig over doen en het valt allemaal wel mee? Nee ook niet.

Ja. Voor het gros van de samenleving zal het meevallen. De meeste mensen zullen amper ziek worden. Maar we kennen allemaal kwetsbare mensen die we niet willen verliezen.

Dit is wat ik ook steeds zeg..
Bovendien is deze kwetsbare groep ook niet de groep die bovenop de skipiste staat of carnaval viert.. deze groep krijgt het helaas via de mensen die dat wel doen. Ik wil daar niemand mee beschuldigen, maar hou je dan aan het verzoek van zo'n uni bijv.. of denk een beetje logisch na..

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 00:00

Oh ze zegt nu na ik even mijn mening heb verkondigd na drie keer op een minder aardige manier dat ze toch maar thuisblijft dan. :+

Misschien toch een Corona uitbraak voorkomen!

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 00:08

IMJ schreef:
Shiloh schreef:

Dit is wat ik ook steeds zeg..
Bovendien is deze kwetsbare groep ook niet de groep die bovenop de skipiste staat of carnaval viert.. deze groep krijgt het helaas via de mensen die dat wel doen. Ik wil daar niemand mee beschuldigen, maar hou je dan aan het verzoek van zo'n uni bijv.. of denk een beetje logisch na..

Maar realiseren jullie je dan wel dat diezelfde groepen tijdens de influenza net zo goed meer risico lopen?
Ik bedoel hier, wederom, niet mee dat we dan maar niks meer aan corona moeten doen maar ik vind wel dat we het ook een beetje in perspectief moeten blijven zien.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 00:08

sureido schreef:
Oh ze zegt nu na ik even mijn mening heb verkondigd na drie keer op een minder aardige manier dat ze toch maar thuisblijft dan. :+

Zijn er in de komende weken nog lessen die gevolgd moeten worden om de tentamens te kunnen halen?

Want anders snap ik het arme kind heel goed. Kan ze straks een jaar over doen, terwijl ze helemaal niet ziek is.

En wie ben jij om op een onaardige manier haar te dwingen om thuis te blijven?

RIVM geeft alleen aan dat thuisblijven nodig is als je klachten hebt, ze heeft geen klachten dus kan gewoon naar de uni

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 00:16

mvdende schreef:
sureido schreef:

Zijn er in de komende weken nog lessen die gevolgd moeten worden om de tentamens te kunnen halen?

Want anders snap ik het arme kind heel goed. Kan ze straks een jaar over doen, terwijl ze helemaal niet ziek is.

RIVM geeft alleen aan dat thuisblijven nodig is als je klachten hebt, ze heeft geen klachten dus kan gewoon naar de uni

Was richtlijn vanuit de uni toch?

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 00:18

Uh, de universiteit zelf verplicht en dwingt mensen thuis te blijven hoor, niet ik... Studenten hebben nu van sommige vakken 2/3 weken geen colleges omdat de professor in een risicogebied is geweest. Ik heb echt niet gezegd/gedwongen dat ze thuis moet blijven, maar wel gezegd dat wat er niet is nog komen kan ipv zou je dat wel doen aangezien ze gisteren pas is terug gekomen uit Italië. Is gewoon ook een vriendin van me dus dat ‘arme kind’ red zich over 2 weken wel met onze hulp! Colleges staan trouwens gewoon online gelukkig.

Desbetreffende mail:
Beste collega's en studenten,

Met deze e-mail informeert het College van Bestuur u dat Tilburg University de ontwikkelingen rond het COVID-19 virus op de voet volgt. De universiteit is open. We staan in nauw contact met de lokale GGD voor informatie over het coronavirus. Wij volgen de instructies van het RIVM, de GGD en het Ministerie van Buitenlandse Zaken.

Wij vragen u onze speciale webpagina te raadplegen voor het verkrijgen van de meest recente informatie. Alle updates worden op deze site gepubliceerd.

De laatste updates:

Alle studenten en medewerkers die in een van de risicogebieden zijn geweest dienen niet naar de campus te komen in de eerste 2 weken na terugkomst. Het gaat om de volgende gebieden: China, Zuid-Korea, Iran, Singapore en Noord-Italië. In Noord-Italië gaat het om de volgende provincies: de Aosta-vallei, Piëmont, Lombardije, Trentino-Zuid-Tirol, Friuli-Julisch-Venetië, Veneto, Emilia-Romagna en Ligurië.
Medewerkers mogen tot nader order geen dienstreizen maken naar de risicogebieden. Voor eventuele uitzonderingen dient toestemming te worden gevraagd bij het College van Bestuur via de secretaris van de universiteit, Rob van Hensberg.
Laatst bijgewerkt door sureido op 03-03-20 00:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 00:21

Misschien wel richtlijn van de uni, maar waarom is die zoveel strenger als die van de RIVM? Ik snap goed dat als je geen klachten hebt dat je ook niet thuis wil blijven.
Mijn collega blijft overigens wel thuis, komt ook uit een risicogebied maar snottert net als de rest van Nederland, die gaat komende week in ieder geval vanuit thuis aan het werk.
Hier worden meetings met meer dan 50 personen gecanceled op het werk, maar aan de andere kant stampen ze het restaurant nog wel vol met een 1500 mensen. _O- O ja, en er is een issue met een klant, dus ook de vraag gekregen wie er morgen in het vliegtuig wil stappen naar Taiwan, volgens mij zit je daar ook met meer dan 50 man op elkaar gepakt. Beetje schijnheiligheid naar de buitenwereld is meer mijn idee, bedrijf is een bedrijf wat vaak in het nieuws is.

sureido

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 00:23

Misschien omdat er hier al meerdere besmettingen zijn? Er staat dat ze contact hebben met GGD dus het zal wel overlegd zijn? Geen idee eigenlijk!

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 00:24

Blacky94 schreef:
Maar realiseren jullie je dan wel dat diezelfde groepen tijdens de influenza net zo goed meer risico lopen?
Ik bedoel hier, wederom, niet mee dat we dan maar niks meer aan corona moeten doen maar ik vind wel dat we het ook een beetje in perspectief moeten blijven zien.

Meer risico lopen? Uiteraard. Maar je maakt mij niet wijs dat 1 op de 10 met hart en vaatziekten die de griep krijgen dood gaan.

Als het alleen al om dat je
A: een bepaald niveau van resistentie tegen influenza hebt omdat je het eerder al in een vorm hebt gehad
B: je elk jaar een vaccinatie kan halen tegen influenza

En zelfs zonder die griep prik gaat echt niet 1 op de 10 met hart en vaat ziekten die griep krijgen dood.

Deze cijfers zijn echt wel serieuzer dan influenza.
Ik ga eens kijken of ik echte cijfers kan oprakelen ter vergelijking over influenza, maar aangezien het ik vooralsnog alleen vage correlaties kan vinden, lijkt me niet dat de aantallen bij influenza zo duidelijk en zo groot zijn.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 00:34

Dat snap ik, en dat heb ik eerder in het topic zelf ook al een aantal keer aangegeven.

Wat cijfers betreft zijn dit ook maar aantallen gebaseerd op wat we denken te weten. Ik begreep vandaag van 1 van onze artsassistenten dat ze in Zuid Korea bezig zijn met een onderzoek om te achterhalen hoeveel mensen er daadwerkelijk besmet zijn terwijl ze weinig klachten vertonen. Wat ik van haar begreep zouden er al ruim 60.000 testen zijn afgenomen.
Ik ben wel benieuwd wat daar uit komt, en ook of ze hier nog specifiek bepaalde doelgroepen in gaan onderscheiden, zeker als je bijv kijkt naar die 2 gevallen die op de IC hebben gelegen en al besmet bleken te zijn bijna een week voordat het 1e geval in NL officieel bekend was. Het zou mij namelijk echt niks verbazen als er veel meer positieve mensen rondlopen dan wij denken. Mogelijk zelfs zonder dat die mensen doorhebben dat ze iets onder de leden hebben.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 00:36

Zo snel kan ik vooral vinden dat de overall sterftepercentage van seasonal flu zo’n 0,1% is terwijl die van corona virus lijkt te liggen tussen de 1,5 en 2,5%. Dat is toch een factor van zo’n 10 tot 20 keer hoger! Best significant lijkt me.

Plus dat je je dus niet kan beschermen ervoor door een griep prik te halen.

Nogmaals. Moeten we massaal in paniek raken? Nee! Maar moeten we het onderschatten? Nee ook zeker niet!

Heb je die link bekeken? Die percentages zijn wetenschappelijk gepubliceerde cijfers hoor!

Citaat:
There are two sources that provide age, sex, and comorbidity statistics:

* The Report of the WHO-China Joint Mission published on Feb. 28 by WHO, [2] which is based on 55,924 laboratory confirmed cases. The report notes that "The Joint Mission acknowledges the known challenges and biases of reporting crude CFR early in an epidemic" (see also our discussion on: How to calculate the mortality rate during an outbreak)

* A paper by the Chinese CCDC released on Feb. 17, which is based on 72,314 confirmed, suspected, and asymptomatic cases of COVID-19 in China as of Feb. 11, and was published in the Chinese Journal of Epidemiology [1]

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 00:40

Blacky94 schreef:

Het gevaar zit op dit moment ook niet in het virus, maar in alles wat we niet weten van het virus.

Van influenza weten we dat de gevolgen daarna verwaarloosbaar zijn. Van corona weten we dat niet. Daarnaast kunnen dit soort virussen zichzelf door ontwikkelen en dus dodelijker worden. Er is geen medicijn voor. Van influenza weten we dat we een zekere bescherming kunnen hebben van entstoffen
(hoewel dat bij de vogelgriep ook niet werkte).

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 01:33

elnienjo schreef:
moonfish13 schreef:
Hier is nu vast besloten dat ik morgen naar de revalidatiearts ga met mondkapje.
En ik trek buiten handschoenen aan voor ik naar binnen ga, want ze moet mijn handen bekijken.
Dan kan ik gewoon alles aanraken en doen zonder nadenken.
Mams met haar copd vond het van de week nog onzin, maar nu denken we: ik ben er een uur, waarom dan onnodig risico nemen?
Het is hartje amsterdam met megaveel ov, en veel patiënten kunnen niet autorijden die daar komen.
OV nest ten top.

Als je zo angstig bent, waarom verzet je die afspraak dan niet gewoon tot het allemaal weer wat is overgewaaid?

Er is een verschil tussen angstig en je verstand gebruiken.
Ik ben er een uur, en ik heb een volledig afsluitend ffp3 masker ter beschikking met vervangbare filters:
Afbeelding

Verzetten is overwogen maar gezien je dan écht tig weken verder bent, kiezen we voor dit.
Ik moet ook voor mijn handen naar die arts dus heb ook ff handschoentjes van stal meegepakt.
Ik heb zo’n doos voor eczeemsmeersels.
Dan hoef ik geen liftknoppen en troep aan te raken, ik heb het toch staan.
Als ik dan binnen ben bij die arts kunnen ze uit en solved. :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 01:42

Willl65 schreef:
moonfish13 schreef:
Hier is nu vast besloten dat ik morgen naar de revalidatiearts ga met mondkapje.
En ik trek buiten handschoenen aan voor ik naar binnen ga, want ze moet mijn handen bekijken.
Dan kan ik gewoon alles aanraken en doen zonder nadenken.
Mams met haar copd vond het van de week nog onzin, maar nu denken we: ik ben er een uur, waarom dan onnodig risico nemen?
Het is hartje amsterdam met megaveel ov, en veel patiënten kunnen niet autorijden die daar komen.
OV nest ten top.

Ik heb vandaag ook gereisd met kapje en weggooi handschoenen en weggooi haarkap en afgesloten bril, laat iedereen maar kijken voor mij voelt het de enige juiste keuze. Heb zwakke longen.
Op de heenweg eenmaal dragen en weggooien. Daarnaast handen regelmatig reinigen. Terugweg zelfde . Bij thuiskomst alles in de wasmachine en ik onder de douche. Schijn veiligheid? Misschien maar voor mij voelt het goed ook vandaag tussen hoestende snotterende mensen gezeten die het met hygiëne niet zo nauw nemen.
Ik blijf dit op deze manier doen omdat het voor mij goed voelt

Ik sta er hetzelfde in hoor.
En ik heb dus zo’n ffp3 kapje met vervangbare filters die strak afsluit.
Afbeelding

Dus kwestie van er vanaf blijven en handschoentjes aan omdat ze mijn handen gaat onderzoeken.
Buiten dit om hoef ik niks op risicoplekken te doen dus dat uurtje overleef ik wel zo hoor.
Ik neem gewoon een plastic zak mee, en mik dat masker zo die zak in en de filters gelijk weg daarna. :)
Ik heb ook professionele doekjes voor het reinigen van het masker, die gebruiken ze in de luchtvaart om trainingsmaskers te desinfecteren.
Overigens gekregen bij het masker, die mag ik lenen van de buurman. :)

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 01:46

Nog een tip, met een aansteker een liftknopje indrukken en dan even vlammetje aan.

Veel succes morgen Moonfish13!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 02:03

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 02:44

imaudy schreef:
Nog een tip, met een aansteker een liftknopje indrukken en dan even vlammetje aan.

Veel succes morgen Moonfish13!

Ik vind die tip helemaal niet gek! Slim!
Nog simpeler is trouwens gewoon de knop indrukken met een desinfectiedoekje.
Ik hoef maar 2x met die lift, of niet eens denk ik.
Volgens mij is het op de begane grond bedenk ik nu, de schoenmaker is boven, automatisme. :+

Reden dat ik ga is omdat ik sinds oktober al loop met een duim om de haverklap half uit de kom.
In december na oefeningen en tijdelijk spalkje via de fysio getracht het te fixen maar helaas.
Het is teveel opgerekt, dus ik moet een permanent en vooral veel hygiënischer iets krijgen qua spalk.
Er moet ook eea besproken worden nog, maar ik wacht nu al zo lang.
En nu zijn er officieel nog weinig gevallen en als ik wachten moet tot het voorbij is, dat duurt nog wel even wees de instelling me op.
Nu is het nog niet extreem overwoekert, over 2 weken wel verwachtte ze.
Ze zei hoe langer je wacht des te groter het risico denk ik, dus als je wil zou ik toch morgen komen en niet over 2 weken bijvoorbeeld.
Maar ik ga gewoon met dit goede masker op en neem alle maatregelen mogelijk, en dan is het goed.

Ik ben zelf ook net goed opknappende van een griep die ik dus ook daar opliep door de schoenmaker in 12 dagen geleden.
Degene na mij ging hij afbellen en dan naar huis zijn bed in, ik was 24 uur later dus mooi ziek.
Na 10 dagen ben ik nu weer ‘fit’ als in licht verhoging en nog moe, maar ik heb geen zin in weer een virus.
En nee niet gehoest ofzo, maar ik ben die bank en tv nu wel spuugzat hoor. :+

Ik heb er zelf ook veel meer gedoe van als gemiddeld als ik ziek word helaas.
Dat is perfect op te lossen hoor, maar liever niet als het niet hoeft.
Het houd in dat ik in plaats van pillen waar ik echt niet buiten kan, dat medicijn moet per injectie of infuus en evt vocht toedienen.
Dat kan ik zelf thuis maar elke gek snapt dat ik geen zin heb in dat gedoe denk ik zo.
Dus ik denk dat ik het wel gescheten vind en dat kapje ophoud tot ik weet buiten sta.

Ik verveel me echt ontiegelijk inmiddels, dus dat kapje houdt hoop ik ook andere ellende weg. :Y)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 05:03

mvdende schreef:
sureido schreef:

Dan volgt ze online colleges.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 07:35

En wie weet was ze wel net niet in een risicogebied. Of was het geen risicogebied toen zij er was, dan ben je immers ook niet in een risicogebied geweest. De skigebieden zijn geen risicogebied he.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 07:43

Blacky94 schreef:

Uiteraard! Maar daar zijn al afweerstoffen voor en krijgen ze de griepprik voor.
Influenza gaat de wereld rond en muteert. Toch herkent ons lichaam er vaak nog wat van.
Laatst bijgewerkt door IMJ op 03-03-20 07:44, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 07:44

Nog wat non nieuws, corona krijgt ook al de schuld van de toch aldalende hypotheekrente:
https://www.telegraaf.nl/financieel/493 ... der-omlaag

Maar ik denk er serieus over na om gewoon voor 1500 euro te gaan beleggen nu. Totaal geen verstand van, maar zo laag is het in tijden niet geweest.