Net begonnen met hardlopen, ik zoek medestanders!!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 14:08

Hoi! Kan ik mij hier ook melden?
Ik ben jaren lang heel ziek geweest, het bleek een verkeerde diagnose te zijn en door deze diagnose kreeg ik een behandeling die niet bij mij paste. Ik heb dus jaren lang medicatie gehad waar ik alleen maar zieker van werd. Op het einde had ik elke week pijnaanvallen, koorts, en dagen dat ik alleen maar op bed kon liggen. Ik was altijd erg sportief maar kom nu amper de trappen op (ik woon op de tweede verdieping). Mega frustrerend, ik heb nooit iets kunne opbouwen, ben telkens opnieuw begonnen maar werd dan weer zo ziek dat het niet lukte.

Nu is in mei een groot deel van mijn behandeling stopgezet en ben ik deze zomer geopereerd en ik ben weer bijna zo goed als gezond (ik ben wel ziek, maar niet zo erg als dat ze in de eerste instantie dachten). Ik wil nu heel graag gaan hardlopen omdat ik tijdens mijn revalidatie wel wat uithoudingsvermogen kan gebruiken.

Ik heb dit schema gevonden:
http://beginnenmethardlopen.nl/training ... ersschema/
En dan 10 weken beginnersschema. Is dit een beetje een oke schema?
Ik wil echt niets overbelasten omdat ik ivm de revalidatie al genoeg uren bij de fysio doorbreng. (Ik heb tevens een schouderblessure omdat ik van de trap ben gevallen, dus trust me, ik heb al genoeg issues :') ).

Iemand nog tips voor warming up en cooling down?

Anoniem

Re: Net begonnen met hardlopen, ik zoek medestanders!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 15:19

mag ik me ook melden?
net begonnen, ging best goed maar iets te enthousiast gelopen misschien en had gelijk pijn in heup wat naar beneden uitstraalt (tintelend been etc)
had ook geen harloopschoenen maar gewone nike's dus de voorbereiding moet wat beter :o
interessant en motiverend om hier mee te lezen :j

DBiancaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 18:38

wat leuk zoveel enthousiaste nieuwelingen welkom...
Ik heb vanmiddag weer even 5 km gedaan... niet zo snel want heb door het vele paardrijden denk ik bovenbeen spierpijn (zijn nu onwijs bezig met balans en zit en ben nog een beetje gespannen... hahaha vandaar wat bovenbeen pijn denk ik)
maar meer spierpijn niet echt storend maar lunges kan ik bijvoorbeeld niet meer doen haha :)

Ik wil zelf ook weer grenzen verleggen maar ik ga maandag op eigen en bokkers advies even een intake doen bij de fysio (ik wil wel verantwoord blijven trainen)

benieuwd welke wedstrijdjes jullie allemaal gaan doen.. en of dat het alleen lekker trainen is :)

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 19:09

hynderfrou schreef:
Zo ik wist helemaal niet dat er ook 100 km wordt gerend, ik dacht namelijk dat een marathon van 42 km de langste afstand was.

Het ultralopen begin van af de 50km en gaat tot ver voorbij die 100km. 100mijl wedstijden , 24 uurslopen en zelfs 48hrs lopen. Een hele bekende en zware ultra loop is de spartathlon over 246km https://nl.wikipedia.org/wiki/Spartathlon. Er is dus nog een hele wereld voorbij de marathon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 23:44

Mudmasters was top! Had makkelijk de 12 kunnen lopen!
Over 2 weken weer een obstacle run <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 16:21

:wave:
Ik heb een lange tijd niet meer gereageert want ik heb niet zo veel gelopen. Een beetje druk door motor rijlessen enz. Wel altijd even snel bij gelezen.
Voor aankomende zondag heb ik me opgegeven voor een 5 km wedstrijd, maar wilde me denk toch afmelden omdat ik eigenlijk niet geoefend heb.
Net toch maar even gaan hardlopen en ik liep 5km in 32 minuten. Zou ik met zo een tijd toch kunnen mee doen?
Kan ik maandag, woensdag en vrijdag nog even oefenen. Vind het toch wel leuk :D

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 17:28

Natuurlijk kun je meedoen met die tijd Roxannev.

lotje_elmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 20:35

Vandaag weer 2 km in 14 minuten... Pfffff
Volgende keer echt m'n tempo omhoog gooien! Is er iemand die nu ook ongeveer 1,5 maand bezig is? En hoelang doe jij nu over 2 km? Of hoelang deed jij toen over 2 km?

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 22:17

Hey allemaal. Ik breek weer even in. Heb steeds bijgelezen, maar geen puf gehad om wat te posten. Ik ga trouwens zelf erg lekker op het moment.

Ik wil alleen de beginners op het hart drukken dat het niet om tijd/snelheid gaat als je net begint. Ik wou op het begin ook snel snel snel, met als gevolg steken, blessures en gewoon rot lopen. Heb begin dit jaar het roer omgegooid en ben gewoon kalm gaan lopen met wat intervalletjes etc. Maar een rustig jog tempo als basis. En man, wat ga ik nu opeens met sprongen vooruit! Voor mijn gevoel jog ik nog steeds op rustig tempo, mijn statistieken wijzen nu uit dat ik met het zelfde gemak 1 minuut sneller loop per km als een jaar terug.
Ik heb mijn ademhaling onder controle, mijn lastige schenen/ kuiten onder controle en loop nu in m'n intervallen een tempo waarvan ik nooit gedacht had dat ik dat kon.
Laat je niet misleiden door Daan die super snel is of door mij nu ik mijn coopertest opeens op 5:04 gemiddeld heb gelopen (ja, daar was ik trots op!)

32 minuten is helemaal niet gek voor de 5 van een beginner. 38 ook niet! Ga er gewoon voor!
Oh Roxanne, als je een tijd niet gelopen hebt, zou ik vooral niet opeens 4 x gaan lopen volgende week. Gewoon 1 à 2 x lopen nog en dan zien waar het schip strand. Anders belast je je lichaam (pezen vooral) in een keer heel veel en heb je kans op blessures.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 08:59

Fabiene mooie wedstrijd gelopen, goed dat je op het laatst nog kon versnellen!

Bienotje lekker hoor 3,5km achter elkaar gelopen :)

Greetje beterschap mocht het nog nodig zijn.

Tammy en Vivalavida welkoM!

Robijntjah gaaf dat mudmasters zo goed ging, lekker gevoel dat je nog verder had kunnen gaan toch.

Roxanne als je zin hebt gewoon lekker meedoen! (misschien zien we elkaar wel ;) ) Met zo’n tijd kan je zeker wel mee doen hoor. Gaaf trouwens dat je motorrijlessen volgt!

Susanne goed bericht! :D Lekker dat het lopen zo goed bij je gaat!

Ik heb gisteren een 5km wedstrijd gelopen. Ik was zaterdagavond al niet helemaal topfit, werd zondagochtend (nacht) wakker met onwijze keelpijn dus baalde ontzettend. Veel thee met honing gedronken, trachitol en paracetamol en toch maar gegaan. Was wel heel leuk eigenlijk. Totaal 1500 starts (alle afstanden) en veel publiek en muziek etc. Gezien de omstandigheden (niet fit en vrij hoge temperatuur) wat rustiger gelopen dan de planning was maar toch nog heel tevreden met mijn tijd, netto 23.37 en daarmee 6e van de 155 vrouwen. A,s. zondag weer een 5km wedstrijd, die wil ik eigenlijk wel onder de 23.15 lopen. Maar nu eerst even wat opknappen want ik eigenlijk gewoon een beetje ziek…

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 09:15

Ik ga het proberen :d vanavond lesje bootcamp, ook met hardlopen maar toch weer heel anders.

Daan: mooie tijd! Ik ren wel achter je aan zondag :+

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 16:25

lotje in de opbouw je helemaal niet druk maken over het tempo, het gaat bij de opbouw om de duur die je opbouwt. Het tempo opkrikken komt in een latere fase pas aan de orde. Het heeft ook geen zin je met andere te vergelijken. De een heeft nu eenmaal een hogere basistempo dan de ander. Je moet in ieder geval op bouwen een in tempo waarbij je nog een gesprek kunt voeren. Lukt dat niet omdat je buiten adem bent dan is het tempo voor de opbouw van de duur te hoog.

Daan mooie tijd. Hopelijk kun je er de volgende week weer wat vanaf snoepen.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 08:47

Wat is het hier stil?

Ik heb na de wedstrijd niet meer gelopen, ben echt niet fit :\ Hopelijk knap ik snel op want ik wil zondag wel lopen...

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 08:55

ben ik weer!

Daan, geef je lichaam de tijd om te herstellen. Geen wedstrij doen zondag; je lijf is redelijk leeg nu en dan op tempo willen lopen vraagt enorm veel.

ik heb gisteren na 10 dagen verplichte rust weer gelopen. Was een pittige training. Duurloop van 7k op 6.10 per kilometer en daarna 3x500 meter in 4.30 met tussendoor steeds 2 minuten statische rust. Ik ging echt kapot, die versnellingen waren steeds 150 meter te lang :+
knie hield zich goed, al voelde ik de versnellingen wel. nu gelukkig geen extra last. vrijdag krijg ik shockwave

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 10:54

DAAN,balen dat je ff niet fit bent. Idd maar ff rustig aan doen.

BENANGELIQUE fijn dat je knie het goed heeft gehouden.

Mijn knie is nog steeds niks, hoop volgende week weer proberen, geef het nu ff wat langer rust.

ROXANNE lijkt mij ook zo leuk bootcamp, maar hier zijn ze allemaal september al begonnen en zit ook nog met m'n knie.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 11:08

wat zit er dwars bij jou knie hyawatta?

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 11:26

Denk iets overbelast, geirriteerde aanhechtingen naar de knie ofzo.
Heb last aan de binnenkant van m'n rechter knie, net onder de knieschijf. En echt aan de zijkant van de knie voelt als ik druk als een blauwe plek.

Kan wel gewoon alles, ook hardlopen maar later op de dag of de volgende dag doet weer erg zeer

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 11:27

klinkt als een lopersknie. heb ik ook en moet je echt laten behandelen door een fysio. tapen heeft bij mij een tjid goed geholpen en nu dus aan de shockwave.
het kan ook weggaan bij absolute hardloop-rust, maar dat moet je maar willen...
bij een lopersknie is de pijn inderdaad vooral aanwezig in rust trouwens!

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 11:47

hello! Is hier nog plek voor een extra hardloper?
Lijkt me fijn om het er met lotgenoten over te hebben. (zodat ik mijn niet-rennende vrienden daar mee kan ontlasten) haha.

Ben nu goed 3 maand bezig en 1 wedstrijdje 5km meegepakt.
In principe wil ik het bij de 5 houden, met af en toe een uitschieter naar de 7-8km.

Trainingen gaan opzich wel ok, maar ik doe eigenlijk maar wat. haha.
Voor in het begin was dat natuurlijk niet zo belangrijk, maar hoe zijn jullie overgegaan op schema's ed? :)

En rennen de meesten hier met een hartslagmeter? Ik heb er nog 1 liggen voor de paarden, die ik ook voor mezelf kan gebruiken.

In principe ren ik dus wel recreatief, ook omdat het paardrijden op nr1 moet blijven. :) (heb een minimum van 2x hardlopen per week, als er tijd over is dan pak ik nog een 3e keer mee).

Mijn volgende wedstrijd staat gepland op 9 oktober. (Veluwe loop)
Laatst bijgewerkt door Sue_ op 28-09-16 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 11:59

Moest vorige weeg naar de podoloog en ze vertelde dat ze ook aan hardlopen deed. Toen vroeg ik al of het een lopersknie was en toen zei zij nee want dat zit aan de buiten of bovenkant, 1 van de 2.

Dit zouden geïrriteerde of ontstoken aanhechtingen zijn. Hou nou nog een weekje rust en gaat het dan weer niet dan ga ik naar de dokter

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 13:14

Benangelique fijn dat je weer kon trainen, wel gelijk een pittige training!
Ik wil de wedstrijd zondag in principe wel lopen, anders gewoon maar weer niet voluit. Ik ga er vanuit dat ik me dan wel weer beter voel.

Hyawatta vervelend dat je nog last van je knie blijft houden, je was juist zo lekker bezig.

Sue welkom!

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 13:32

Ja baal er ook flink van en wil nog steeds erg graag verder komen.
Maar ja we zullen het wel zien.

Hoop voor jou ook dat je snel weer fit bent

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 15:03

Ik heb bijgelezen, ook beetje druk met alles dus ook weinig reactie van mij

En daan en hyawatta: allebei beterschap , dat jullie lichaam snel weer beter is

DBiancaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 16:33

Wat een gedoe allemaal.... Ik heb vooral vermoeide bovenbenen... Wil na m'n hardloop rondje meestal nog wat krachttraining doen maar man man man iets met zakken door m'n benen kan ik dan nie lunges bijvoorbeeld

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 20:41

Wat balen als je lichaam niet meewerkt. Hopelijk ieder snel weer fit. :)

Benen gaan hier juist wel door. Misschien krachttraining meepakken op de niet-hardloop-dagen?

Hier helaas meer problemen met de ademhaling. Dacht dat het voornamelijk door het warme weer kwam, maar krijg het stomme kuchje ook niet meer weg. Rondje hardlopen net was ook bijna niet meer te doen zo benauwd als ik was. Toch maar even richting huisarts.