Leven met Autisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 17:40

Anoniem schreef:
Belachelijke troep?

Grof om dat zo maar te stellen. Dit artikel is gebaseerd op behoorlijk wat onderzoeken. Heb je het wel gelezen?

YellowGray

Re: Leven met Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 17:42

Ik heb een papa met autisme. Hij was vooral heel erg stil en niet altijd aanwezig als vader, maar ik heb dat nooit gevoeld als verwaarlozing. Ik houd net zoveel van hem als van mijn moeder.
De enige nare ervaring met hem is dat hij mij ruim een jaar compleet genegeerd heeft (terwijl we in hetzelfde huis woonden!), omdat hij niet kon omgaan met mijn vriend die hij niet mocht, en mij niet meer los van hem kon zien. Daarom wilde hij niet meer met mij praten (al heeft hij dit nooit tegen mij gezegd). Ja, dat was vervelend, maar ik ben echt niet verwaarloosd of mishandeld :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 17:44

Nee want er staat geen link naar het originele artikel bij, ik heb het ook niet volledig doorgelezen want ADHD + dikke blok tekst + half aan het werk zijn -> geen zin. Maar de toon was nogal alarmerend en citaties missen. In ieder geval het kwam op mij over alsof die vereniging meer leden zoekt.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 17:46

Ik vind het wel heftig YG. :(:)
Een kind een jaar lang compleet negeren wordt ook gezien als een vorm van [onbewuste] verwaarlozing. Verwaarlozing kan fysiek maar ook emotioneel en dit valt onder emotionele verwaarlozing.
Laatst bijgewerkt door Abacab op 17-12-13 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Erwin89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 17:48

YellowGray schreef:
Ik heb een papa met autisme. Hij was vooral heel erg stil en niet altijd aanwezig als vader, maar ik heb dat nooit gevoeld als verwaarlozing. Ik houd net zoveel van hem als van mijn moeder.
De enige nare ervaring met hem is dat hij mij ruim een jaar compleet genegeerd heeft (terwijl we in hetzelfde huis woonden!), omdat hij niet kon omgaan met mijn vriend die hij niet mocht, en mij niet meer los van hem kon zien. Daarom wilde hij niet meer met mij praten (al heeft hij dit nooit tegen mij gezegd). Ja, dat was vervelend, maar ik ben echt niet verwaarloosd of mishandeld :P

vervelend zeg :(:)

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 17:50

@Maarten, ik vond het artikel behoorlijk confronterend. Maar ik ben wel blij dat er eindelijk erkenning is voor het probleem.

Citaat:
Het feit dat een kind van (een) ouder(s) met autisme per definitie van deze ouder geen herkenning - laat staan erkenning! - krijgt voor zijn of haar behoeften, grenzen en wensen betekent dus PER DEFINITIE dat dit kind door de ouder(s) met autisme verwaarloosd wordt! Niet met opzet, maar dat maakt de verwaarlozing niet minder of minder ernstig!
Het feit dát sprake is van verwaarlozing zal door de ouder met autisme - juist als gevolg van het autisme - evenmin gezien en (h)erkend kunnen worden!

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 17:54

Abacab schreef:
Een kind een jaar lang compleet negeren wordt ook gezien als een vorm van [onbewuste] verwaarlozing. Verwaarlozing kan fysiek maar ook emotioneel en dit valt onder emotionele verwaarlozing.

Ja dat is misschien wel waar maar ik heb er geen emotionele schade van opgelopen. Ik neem hem niets kwalijk.
Overigens is hij sinds een jaar ontzettend zijn best gaan doen om er meer te zijn voor mijn zusje en mij. Hij knuffelt me nu elke keer als ik er ben, vond ik wel heeeeeel raar de eerste paar keer :D

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 17:55

Ik kan me wel voorstellen dat ze in sommige gevallen gelijk hebben, maar ik vind het stuk zo slecht geschreven.
Deze mensen kunnen duidelijk wel een goede opleiding in marketing en goede teksten schrijven krijgen naar mijn idee.
Wordt het heel wat duidelijker van, zonder mensen tegen hun borst te stoten mét resultaat...

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 17:55

Maar maak ik hieruit nou op dat als je als ouder autisme hebt, je je kind sowieso (onbewust) verwaarloosd?
Ik weet het niet, wel een heftig artikel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 17:56

@siskeh: Hah ben ik dus niet de enige. :)

Maar ik kan niet zo goed tegen ongevraagde lichamelijke aanraking. :o Mis het dus ook niet zo.

Erwin89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 17:56

YellowGray schreef:
Abacab schreef:

Ja dat is misschien wel waar maar ik heb er geen emotionele schade van opgelopen. Ik neem hem niets kwalijk.
Overigens is hij sinds een jaar ontzettend zijn best gaan doen om er meer te zijn voor mijn zusje en mij. Hij knuffelt me nu elke keer als ik er ben, vond ik wel heeeeeel raar de eerste paar keer :D

in ieder geval heel erg fijn dat het allemaal goed is gekomen :)

Erwin89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 17:57

er word tegenwoordig sowieso snel negatief over autisme gedaan, en dat is heel erg jammer :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 17:58

EskeGirl schreef:
Maar maak ik hieruit nou op dat als je als ouder autisme hebt, je je kind sowieso (onbewust) verwaarloosd?

Nee dat staat er niet. Maar wel dat de kans aanwezig is.

Ik denk alleen bij kasper aan chemo kasper... Dus ik vind de naam ongelooflijk slecht gekozen :o

Maar als ik het zo lees haal ik er vooral uit dat je zelf bewust moet zijn van je stoornis en wat voor effect het kan hebben. Op tijd zelf signaleren als ouders, om te voorkomen dat je kind wel achtergesteld wordt.
Alleen is het wel slecht geschreven... Want het is nogal ehm dwingend.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 17-12-13 17:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

nouja ik ga even naar de winkel, heb enorm zin in stroopwafels. :o Doei! :wave:

Eske_B

Erwin89 schreef:
er word tegenwoordig sowieso snel negatief over autisme gedaan, en dat is heel erg jammer :j

Ben ik met je eens :j. Het is niet alleen maar slecht! Ik denk dat auti-ouders ook veel structuur kunnen bieden, omdat ze daar zelf behoefte aan hebben.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 17:59

Ik vind het heel stigmatiserend en veel en veel te stellig dat alle ouders met autisme per definitie tekort schieten. Staat mij absoluut niet aan en doet wat mij betreft geen recht aan de vele ouders. Ook wordt er wel erg uitgegaan van dat een persoon met autisme zich niet kan ontwikkelen, of dat een gezin ook zonder diagnose toch een goede middenweg vindt.

Het is me ook niet duidelijk wat ze nu precies willen bereiken.

Ik wil daarmee niemand tekort doen die thuis problemen had door een of twee ouders met autisme, maar dit is me te stellig.

Daarnaast ben ik benieuwd welke deskundigen er op dit gebied zijn (en welk nut het advies 'zoek een deskundige' dus heeft.) 'Gewoon' autisme bij volwassenen is voor de meeste hulpverleners al een gigantisch probleem - dus ik denk dat de kans dat er goede begeleiding voor gezinnen is niet zo groot is. En ik vraag me af of er niet veel meer gezinnen kapot gemaakt worden door de vooroordelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 18:00

@shadow0: De toon van het artikel was ingang op angsten die eventueel al aanwezig zijn en dat als je lid wordt van kasper het helemaal goed komt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 18:02

En wat een aanhalingstekens ook... Jeetje. Waarom maken ze er geen duidelijk geheel van? Om ook maar over het geheel te spreken in lijn met het artikel: autisten hebben behoefte aan structuur, breng die dan ook aan de tekst!

Erwin89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 18:03

vuurneon schreef:
En wat een aanhalingstekens ook... Jeetje. Waarom maken ze er geen duidelijk geheel van? Om ook maar over het geheel te spreken in lijn met het artikel: autisten hebben behoefte aan structuur, breng die dan ook aan de tekst!

:')

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 18:04

vuurneon schreef:
EskeGirl schreef:

Nee dat staat er niet. Maar wel dat de kans aanwezig is.

Dat staat er wel:

"Het feit dat een kind van (een) ouder(s) met autisme per definitie van deze ouder geen herkenning - laat staan erkenning! - krijgt voor zijn of haar behoeften, grenzen en wensen betekent dus PER DEFINITIE dat dit kind door de ouder(s) met autisme verwaarloosd wordt!"

Vind ik onacceptabel, dat is gewoon niet waar.

Citaat:

Ontmoedigingsbeleid? Ze richten zich immers juist niet op mensen met autisme maar hun kinderen - misschien dat ze zo hopen de auti's buiten de deur te houden? }:0

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 18:06

Kun je nagaan, zelfs ik lees hun tekst verkeerd :')

Overigens is die stichting speciaal voor als je ouder Asperger heeft.

Ze zijn met die tekst hun eigen doel voorbij geschoten overigens:
KAsper wil op een respectvolle manier naar állen die te maken hebben met AS aandacht creëren voor de kinderen van personen met AS, met als doel het voorkomen, beperken of verminderen van eventuele nadelige gevolgen van het AS van de ouder(s) voor het welbevinden van die kinderen.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 18:09

Kasper is speciaal voor kinderen die een of meer ouders hebben die lijden aan autisme. Het is dus niet voor mensen met autisme, maar wel voor hun kinderen.

Shadow0 schreef:
Vind ik onacceptabel, dat is gewoon niet waar.

Dat is jouw mening en waar is die op gebaseerd?
De conclusies van Kasper zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek [lees verder op hun site] en bevindingen van hun leden.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 18:11

Maar ik struikel erover dat ze zeggen dat IEDER kind met een auti-ouder wordt verwaarloosd. Dat kan je niet zeggen als je
ALLE kinderen met auti-ouders hebt gesproken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 18:12

Nee hoor, ook als broers en zussen Asperger hebben.

Ze noemen autisme, maar hebben een stichting alleen voor kinderen die te maken hebben met Asperger in het gezin.

En wetenschappelijk onderzoek? Op de eerste beste pagina staat dit al:

(*Nb: 'KAsper' is er altijd van uit gegaan dat dit cijfer in werkelijkheid - waarschijnlijk vele malen - hoger ligt; dit wordt langzamerhand ook bij de meer 'officiële' kanalen duidelijk. Gesproken wordt
nu (2013) al van ongeveer 1 op 63 (!), een schatting die 'KAsper' een stuk reëler voorkomt!)

Kasper spreekt over 1 op de 100.

Ik vind een stichting voor kinderen van gezinsleden met autisme mooi, maar niet op deze manier. Ik krijg het gevoel dat de oprichting zulke slechte ervaringen hebben ermee dat ze dit hebben opgezet en daardoor de 'tekening' ingekleurd hebben op hun eigen manier. Zwart/wit.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 18:24

EskeGirl schreef:
Maar ik struikel erover dat ze zeggen dat IEDER kind met een auti-ouder wordt verwaarloosd. Dat kan je niet zeggen als je
ALLE kinderen met auti-ouders hebt gesproken.

:D Hier moet ik wel een beetje om lachen. Is wel een typische opmerking voor iemand met autisme :D