B12 Tekort Deel ll

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urbiezira

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 23:12

Hier ook iemand die alleen prikt. :)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 00:55

Ik gebruik beide. Sowieso een b-complex ter ondersteuning van de b-12 injecties.

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 10:16

Ik prik alleen, tabletten hebben bij mijn geen zin. Bloedwaarde verhoogd wel, maar mijn lijf kan er niets mee.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 13:45

Ik gebruik de smelttabletten van vitamines per post. Werkt voor mij gewoon goed.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 16:15

Ik gebruik vitamines ( gewoon etos hoog gedoseerd) maar mijn waardes zijn “ goed” Volgens huisarts.
Ik heb een tijd gespoten maar daar moest ik mee stoppen omdat mijn waarde goed was.( jaren geleden) en sinds dien doe ik tabletjes van drogisterij

Ik twijfel daar zelf aan maar durf niet te stoppen ( i.v.m aantal dingen) vandaag huisarts gebeld maar spuiten wil hij niks van weten want mijn waarde zijn “goed” door de tabletjes zegt hij..
Ik gaf aan dat Officieel nooit meer gestopt mag worden Met spuiten als de waardes zo laag waren geweest Maar dit wuifde hij eigenlijk weg..

Dat ze afwijkend zijn DOOR de tabletjes en misschien veel lager zijn in werkelijkheid wil hij niet aan..

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 17:17

joyce_eddy schreef:
Ik gebruik vitamines ( gewoon etos hoog gedoseerd) maar mijn waardes zijn “ goed” Volgens huisarts.
Ik heb een tijd gespoten maar daar moest ik mee stoppen omdat mijn waarde goed was.( jaren geleden) en sinds dien doe ik tabletjes van drogisterij

Ik twijfel daar zelf aan maar durf niet te stoppen ( i.v.m aantal dingen) vandaag huisarts gebeld maar spuiten wil hij niks van weten want mijn waarde zijn “goed” door de tabletjes zegt hij..
Ik gaf aan dat Officieel nooit meer gestopt mag worden Met spuiten als de waardes zo laag waren geweest Maar dit wuifde hij eigenlijk weg..

Dat ze afwijkend zijn DOOR de tabletjes en misschien veel lager zijn in werkelijkheid wil hij niet aan..

Tijd om contact op te nemen met de B12 kliniek. Je moet wel een verwijzing van je huisarts hebben.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 17:23

xDenies schreef:
joyce_eddy schreef:

Tijd om contact op te nemen met de B12 kliniek. Je moet wel een verwijzing van je huisarts hebben.

Ja ik heb het gelezen maar God, er zit helemaal niks in de buurt ( nog niet zo’n probleem Opzich maar het houd mij allemaal tegen...

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 17:28

Klopt het zit alleen in Amsterdam & Barendrecht (geluk voor mij). Maar gelukkig hoef je daar maar éénmalig naar toe. Wanneer je geen thuiszorg of huisarts hebt die uiteindelijk gaat prikken kunnen ze het in Amsterdam ook aan je leren om zelf te prikken.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 19:21

Afbeelding

Bedoel je deze?

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 19:37

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 19:54

joyce_eddy schreef:
Hoe zit het ni allemaal met het prikken? Ik snap er geen snars meer van. Ik heb november geprikt was 114 dit was actief B12 en dat schijnt dus andere waardes
Te hebben?? Weet iemand hier wat van?

In 2016 schreef ik dit bericht. Toen was ik is al aan her kloten ermee.

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 21:43

ga aub niet naar de B12 kliniek, die geven niet de juiste behandeling. En worden daarom ook niet meer vergoed door de meeste verzekeringen.
Als je je door wil laten verwijzen, vraag dan om het B12 institute in Rotterdam. Volgens mij hoef je er maar 1x heen en kan de rest online geregeld worden.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 22:02

Nickolay schreef:
ga aub niet naar de B12 kliniek, die geven niet de juiste behandeling. En worden daarom ook niet meer vergoed door de meeste verzekeringen.
Als je je door wil laten verwijzen, vraag dan om het B12 institute in Rotterdam. Volgens mij hoef je er maar 1x heen en kan de rest online geregeld worden.

Dan moet je wel contact krijgen met het B12 institute van Rotterdam. Ik heb samen met mijn moeder ruim 50x gebeld en kreeg niemand te pakken. Ik ben erg benieuwd naar je persoonlijke ervaring omtrent de B12 kliniek van Amsterdam & Barendrecht, de verhalen zijn daar juist heel positief over en ook dankzij hun gaat het met mij (op dit gebied) beter. En volgens mij ben ik daar niet de enige in. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 22:41

Nickolay schreef:

Wat is er niet juist aan de behandelingen die ze geven? Ik ben behoorlijk goed opgeknapt dankzij hun. Alleen in de gaten houden of je foliumzuur niet te hoog word, omdat ze 5 mg meegeven.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 22:49

karuna schreef:
Geen, ik prik omdat slikken geen zin heeft omdat ik een stofje mis om het op te kunnen nemen uit voedsel. Hier redelijk maar ik moet echt letten op op tijd prikken

Mijn zoon prikt ook, omdat ook bij hem tabletten niets toevoegen. Hij moet alleen wel vaker geprikt worden, want 1X per 2 maanden is voor hem overduidelijk te weinig. Mijn zoon wordt bij de huisarts geprikt sinds een kleine twee jaar. Bij hem is het te kort op celniveau*.

*Aanvulling: Hij heeft uitgebreid onderzoek in het ziekenhuis hiervoor gehad bij de internist.

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 13:15

love_western schreef:
Nickolay schreef:

Wat is er niet juist aan de behandelingen die ze geven? Ik ben behoorlijk goed opgeknapt dankzij hun. Alleen in de gaten houden of je foliumzuur niet te hoog word, omdat ze 5 mg meegeven.

Ja ze geven standaard iedereen 5 mg foliumzuur mee. Dat ging bij mij fout.
Ik slik nu op prik dagen 0,5 mg folaat. Dat is dus echt heel veel minder dan wat zij zeggen. (foliumzuur word ook niet goed verwerkt bij mij, maar dosering is hetzelfde)
Klinkt als een klein probleem, maar kan echt fout gaan als je het niet weet. Je kan je door zoveel foliumzuur slechter gaan voelen.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 14:33

Hoe doen jullie dat nu verder dan? Ik slik foliumzuur alleen op hun advies op de dagen dat ik prik. Dat is één keer in de 20 dagen op dit moment.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 14:39

Slik nu op de prikdagen een foliumzuur tabletje van de drogist :) en ik blijf om het half jaar bloedprikken. Tot grote ergenis van de ha assistente :D

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 14:45

Ohnee ik prik geen bloed. Los van het feit dat ik het dood eng vind. Mijn huisarts wilt er niets mee te maken hebben, met het B12 verhaal.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 16:35

Folium wordt regelmatig gecontroleerd naast alle mogelijke vitamines en mineralen, dat blijft nu b12 op peil is ook goed op nivo. Was eerst zo dramatisch laag dat een andere factor (intrinsic factor) compleet van het pad af was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 17:32

xDenies schreef:
Ohnee ik prik geen bloed. Los van het feit dat ik het dood eng vind. Mijn huisarts wilt er niets mee te maken hebben, met het B12 verhaal.

Oh die van mij heeft het zonder problemen overgenomen. Maar wil er gewoon controle hebben op mijn andere waardes. B12 laat ik nooit controleren.

Alleen de assistentes doen stom. Volgende keer als het weer gebeurt, ga ik klacht indienen.

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 19:14

Ik prik sinds sept 2019 2x per week en slik op die dagen dan ook 0,5 mg folaat. Zolang ik nog verbetering van mijn klachten merk, ga ik niet afbouwen met prikken.
Foliumzuur test ik elk half jaar via bloedonderzoek, als hij boven de 20 is stop ik 3 maanden met slikken.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 13:47

Ik skup dit topic even omhoog met een vraag.

Ik heb 2 weken geleden bloed laten prikken wegens heel veel afgevallen, weinig eetlust, ontzettende misselijkheid, vermoeidheid, vergeetachtigheid, hoofdpijn, gevoel geen vel/vet aan mn vingertoppen en voeten te hebben en dus op mn botten te lopen/met mijn botten dingen op te pakken, soort van pijnlijk gevoel is dat. Gek genoeg prikte de huisarts alleen maar waardes als lever, hb, mineralen en die waren allemaal goed.

Toen ik op controle moest komen vroeg ik haar waarom ze geen vitamines als B12 en D had laten prikken. Ze zei dat daar pas aanleiding toe was als mijn hb te laag was en een technisch verhaal over te grote en te kleine cellen en dat dat in orde was.

Maar daar heb ik nog nooit van gehoord en mensen om mij heen ook niet, en toen ik een paar jaar geleden WEL B12 tekort had, had ik geen hb tekort. Zeker dat gevoel van m'n vingers en m'n voeten was toen typerend voor het B12 tekort en over na een jaar injecties, maar ik heb toen niks ter onderhoud gekregen en nu sinds kort een nieuwe huisarts. Dit bovenstaande heb ik ook benoemd naar haar maar ze stond totaal niet open om B12 en D alsnog te laten prikken.

Kennen jullie dat: B12 is altijd gelinkt aan een te laag hb??

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 19:43

Nee dat is een fabeltje dat artsen helaas nog niet echt snappen.
Mijn hb was goed en mijn B12 in het bloed ook, alleen kon mijn lijf er niets mee.

Ik zal even een link naar een video opzoeken waarin het uitgelegd word.

MimixDaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 12:59

Hier ook een b12 te kort. Ik ben vorige zomer begonnen met pillen, maar die hielpen niks. Toen in september 10 weken lang elke week een injectie, daarna om de maand (fout van de arts, niet goed afgebouwd.) toen zijn we in januari/februari naar iedere 2 weken gegaan, werkt prima, nogsteeds wel moe maar stukken minder. Moet ik nu opeens weer naar om de maand, ik ben nu, met 1x in de maand prikken, 24/7 moe en duizelig, super snel hoofdpijn waar ik slecht vanaf kom, overal pijn, snel buiten adem etc. Na 3 telefoon gesprekken met mijn kinderarts drijft ze toch haar zin door. Ik krijg pas in juli ergens een afspraak. In augustus begin ik al aan mijn opleiding, waar ik oa voor moet rijden en dus veel bewegen. Ik kan die op mijn buik schrijven als ik mijn prikken 1x in de maand moet pakken helaas.
Mijn arts wilt mij niet geloven helaas. Ook snapt ze niet dat ik het te kort erfelijk heb en een stofje in mijn maag mis, waardoor ik het helemaal niet opneem.

Ik lees hier ook over het b12 instituut en de kliniek, de kliniek is volgensmij winst gericht, dus dat is niet helemaal zuiver. Instituut is niet winstgericht.