In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

claudiadvx

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 12:02

ben ik het mee eens voorral omdat ik gister heel rustig en normaal op haar reageerde maar dat zij er gewoon een lolletje van maakte. toen schoot ik ff uit mijn slof heb haar geblokkeerd en ben ook niet van plan haar snel weer te onblokkeren. eerst maar allebij even afkoelen alhoewel ik denk dat zij zich alleen maar op loopt te f*cken. er zijn gewoon zoveel kleine dingentjes gebeurt dat ik het niet eens meer opkan noemen. telkens al ik me nu wat herinner ga ik het zo snel mogelijk opschrijven zodat ik het niet meer vergeet. ik kijk morgen wel hoe ze dan reageert en geef jullie uitgebreid verslag :)

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 18:35

Lief claudia, dankje!
En inderdaad soms is afstand even beter. Zeker als je heel veel met elkaar omgaat dan gaat dat wel eens irriteren.

Ikkkke: Het nadeel is dat je maar een beperkt aantal behandelingen hebt. En zij heeft het altijd mega druk en die tijdsdruk voel ik ook weer. Dan durf ik ook niks los te laten.
Schrijven doe ik heel veel en dat neem ik inderdaad mee. Maar dat gaat ook meer over het heden en niet het verleden. Als ik al eens iets over het verleden schrijf dat blijf ik daar niet over doorgaan. En zeker niet over gevoel. Ik ga rationeel nadenken hoe ik me voelde maar voel het niet echt.
Maar toch heb ik constant zo'n gevoel alsof je keihard moet gaan huilen, alleen gebeurd dat nooit.
Krijg dat dus ook niet voor elkaar. Ergens sta ik het geloof ik niet toe.
En ik word er zo moedeloos van dat dan zelfs de psych het niet meer weet. -O-

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 19:11

SwitchShadow schreef:
Lief claudia, dankje!
Ikkkke: Het nadeel is dat je maar een beperkt aantal behandelingen hebt. En zij heeft het altijd mega druk en die tijdsdruk voel ik ook weer. Dan durf ik ook niks los te laten.
Schrijven doe ik heel veel en dat neem ik inderdaad mee. Maar dat gaat ook meer over het heden en niet het verleden. Als ik al eens iets over het verleden schrijf dat blijf ik daar niet over doorgaan. En zeker niet over gevoel. Ik ga rationeel nadenken hoe ik me voelde maar voel het niet echt.
Maar toch heb ik constant zo'n gevoel alsof je keihard moet gaan huilen, alleen gebeurd dat nooit.
Krijg dat dus ook niet voor elkaar. Ergens sta ik het geloof ik niet toe.
En ik word er zo moedeloos van dat dan zelfs de psych het niet meer weet. -O-

Daar had ik niet bij stil gestaan, bij een beperkt aantal behandelingen. Dat is bij mij niet het geval. Van die tijdsdruk: het is niet fijn als jij die aanvoelt, maar ik zou me daar niet te veel mee bezighouden. Zij is er om jou te helpen hé. Jij mag gerust dingen loslaten. Wat bedoel je precies met het vetgedrukte? Dat je het gevoel hebt dat anderen verwachten dat je in jou situatie keihard moet huilen? Of dat je het gevoel hebt dat je wel keihard zou willen huilen, maar je niet huilt?
En wat bedoel je precies met dat je het geloof niet toestaat? Het geloof dat je overkomen is wat je overkomen is of iets anders?

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 19:22

Moet ik me ook niet mee bezig houden inderdaad. Maar dat vind ik erg moeilijk.
Met het vetgedrukte bedoel ik dat ik me heel depressief voel en ook het gevoel heb te moeten huilen maar dat het gewoon niet lukt. Alles zit "vast". En het lijkt me ergens eens lekker om gewoon eens een flinke huilbui te hebben zodat je het maar kwijt bent.

Met het niet toestaan bedoel ik dat ik ergens bang ben om het te voelen. En dat het daardoor niet lukt. En doordat er jarenlang tegen mij is gezegd dat ik mij niet aan mag stellen, etc heb ik het dus ook heel diep weggestopt. Dus ondanks dat ik het ergens wel wil toestaan, is er ook iets diep van binnen wat het tegenhoudt.

Ik heb namelijk inmiddels wel weer gevoel bij dingen in het heden. Maar zodra er naar mijn verleden gekeken word is het net alsof het iemand anders zijn verhaal is.

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 19:50

Ik heb ooit eens iets gelezen van iemand die dat ook heel erg had. Die had het gevoel alsof het niet zij was die dat had meegemaakt maar iemand anders. Die moest voor haar therapie tijdens de sessie erover praten maar dan ook in de ik vorm denk ik. Wat ze zei werd op een bandje opgenomen en dat moest ze dan regelmatig herbeluisteren zodat ze zich ging realiseren dat zij het echt wel was met wie het gebeurd was. Of zoiets helpt weet ik niet... Lijkt me in elk geval wel heel confronterend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 20:26

Dat doet het lichaam wel vaker, om pijnlijke situaties onder controle te houden. Daardoor gebeurd het ook vaak dat mensen geheugenverlies hebben van een heel groot ongeluk of trauma. Dat blokkeert je hoofd automatisch omdat het dan te heftig is.
Ik kon ook precies vertellen wat ik had meegemaakt zonder daarbij emoties te vertonen, t was net of ik het nieuws aan het voorlezen was. Toen moest ik na elke zin gaan vertellen hoe ik me voelde bij deze gebeurtenis en dat bracht wel wat teweeg. Toen leerde ik te voelen wat ik vertelde.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 21:01

Klinkt wel bekend. Ik was ook heel veel dingen vergeten van vroeger. Toen ik eenmaal begon te praten kwamen er langzaam aan steeds meer dingen naar boven. Vooral van voordat mijn ouders uit elkaar zijn gegaan (mijn problemen zijn vooral van daarna).
Die tijd voordat ze uit elkaar gingen was in mijn hoofd een tijd dat wij een perfect gezinnetje waren. Ik heb me vorig jaar pas al die dingen herinnerd waaruit bleek dat dat toch echt niet zo was.
Niet dat er toen hele extreme dingen gebeurt zijn, maar wel dingen die zo eigenlijk niet horen.
Stom eigenlijk dat je dat dan zo kunt blokkeren.

En de dingen die in de tijd erna gebeurt zijn, dat gaf me niet het gevoel dat het iemand anders was die het mee maakte. Maar wel het gevoel dat het allemaal niet erg was en dat ik er geen problemen mee had.

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 22:11

Bedankt allemaal voor jullie reacties. Geeft wat meer moed en hoop.

Ikkkke & Joolien: Dat lijkt me zeker heel confronterend!
Beide manieren.
Ik begrijp eigenlijk niet waarom mijn psycholoog het niet op zo'n manier aanpakt. Want ik voel (ondanks dat ik soms blokkeer) wel de behoefte om te praten erover, maar zij begint steeds over dingen van nu.
In het begin was dat fijn, want toen ging ze veel te vlug. Maar we blijven nu hangen. Ik zal dat moeten aangeven anders komen we nergens. (Al zie ik daar erg tegenop)

Bedankt dat ik het hier kan bespreken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 22:14

SwitchShadow schreef:
Bedankt allemaal voor jullie reacties. Geeft wat meer moed en hoop.

Ikkkke & Joolien: Dat lijkt me zeker heel confronterend!
Beide manieren.
Ik begrijp eigenlijk niet waarom mijn psycholoog het niet op zo'n manier aanpakt. Want ik voel (ondanks dat ik soms blokkeer) wel de behoefte om te praten erover, maar zij begint steeds over dingen van nu.
In het begin was dat fijn, want toen ging ze veel te vlug. Maar we blijven nu hangen. Ik zal dat moeten aangeven anders komen we nergens. (Al zie ik daar erg tegenop)

Bedankt dat ik het hier kan bespreken :)

Dat kun je aan je therapeut voorleggen, dat je graag over andere dingen wilt praten en dat je het moeilijk vind je emoties te uiten en dat je daarmee aan de gang wilt.
Wat ik knap vond van mijn therapeut is dat ze al heel snel zei 'jouw problematiek is te groot voor mij, dat ga ik niet kunnen oplossen, ik ga je doorsturen.' Dat zouden meer therapeuten moeten durven zeggen.

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 22:19

Dat ga ik zeker doen.
Ik ben alleen een beetje bang dat ik dan met iets aankom (in dit geval dus het willen praten over de vervelende dingen) wat ik niet kan waarmaken (doordat ik blokkeer of nog niet bij het gevoel kom) En dat zij dan denkt: Als je dit dan zo graag wil moet je ook gewoon gaan praten en "meedoen" (voelen dus). Terwijl dat voor mij gewoon niet makkelijk is.

Oke dit is misschien erg ver gedacht. Ik ga mijn G schema's maar eens opzoeken :')

Heel knap van je therapeut trouwens. De vorige heeft mij juist naar haar gestuurd met hetzelfde verhaal. Maar zij lijkt het ook niet uit te kunnen komen.

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 22:23

Ik zou het aan je psycholoog misschien zeggen zoals je het hier nu hebt opgeschreven. Dat je er graag over wil praten omdat je er ook wel mee aan de slag wil, maar dat je bang bent dat je gaat blokkeren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 22:26

Ja idd gewoon benoemen wat je nu ook zegt :)

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 22:30

Waarom denk ik daar zelf nooit aan? Ik denk altijd zo moeilijk -O-

Thanks you all!

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 22:30

lijkt mij ook een goed idee inderdaad! vandaag tips meegekregen hoe ik het uitpraten van de ruzies kan aanpakken en denk dat ik haar binnenkort maar even ga unblokken wat af ga spreken en dat we dan een goed gesprek houden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 22:38

claudiadvx schreef:
lijkt mij ook een goed idee inderdaad! vandaag tips meegekregen hoe ik het uitpraten van de ruzies kan aanpakken en denk dat ik haar binnenkort maar even ga unblokken wat af ga spreken en dat we dan een goed gesprek houden

Je hebt zeker meegekregen dat je alles vanuit de 'ik voel' situatie moet schetsen? :P

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 22:39

Wat goed claudia!
Denk dat ik die zelf ook kan gebruiken haha...
Vandaag nog iemand geblokt, iets wat ik normaal eigenlijk nooit doe. Ik wil alles uitpraten maar deze persoon kost mij te veel energie en heb daardoor besloten om gewoon voorgoed afstand te nemen.

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 22:40

Joolien schreef:
claudiadvx schreef:

Je hebt zeker meegekregen dat je alles vanuit de 'ik voel' situatie moet schetsen? :P

Die herken ik ook ja :') . Heerlijk hoe dat werkt, therapie... :)

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 22:48

ja niet gaan verwijten maar in de zin van ik vind en ik voel inderdaad :')

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 21:48

En weer zit ik te janken hier.... Gister te horen gekregen dat ik per 1 juni ben ontslagen... het word me allemaal wederom teveel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 21:48

purny schreef:
En weer zit ik te janken hier.... Gister te horen gekregen dat ik per 1 juni ben ontslagen... het word me allemaal wederom teveel.

:(:) Heb je iemand waar je even terecht kunt?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 21:51

Woensdag moet ik naar de psych... dacht dat het allemaal wel goed ging met me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 21:55

purny schreef:
Woensdag moet ik naar de psych... dacht dat het allemaal wel goed ging met me.

Ik bedoel mensen om je heen :) waar je even lekker mee kan knuffelen en snotteren. :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 21:57

Mijn moeder. Morgen moet ik van mijn moeder eventjes naar stal toe. Omdat ik in september op vakantie ga ging ik stoppen met rijden. Ik ga nu weer vertellen dat ik ga beginnen en verder ga. 5 maanden zonder rijden ga ik niet trekken....

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 21:59

Even wat afleiding. Zal je goed doen! Wat rot voor je purny... Veel sterkte.
*knuffel*

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 22:22

Wat naar, sterkte :(:) paardrijden zeker niet opzeggen dan idd, dat je verstrooiing hebt.