Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Manieki

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 13:53

Hier gaat het goed. De eerste twee dagen gingen eigenlijk heel aardig, daarna heb ik echt een paar dagen flink afgezien. Toch wel wat pijn, heel veel druk op mijn hoofd en slikken was bijna onmogelijk. Maar, nu voel ik me een heel stuk beter en ga ik met de dag vooruit. Gisteren voor het eerst weer even de deur uit geweest naar mijn paard, wat had ik hem gemist! Na een half uur was ik al weer helemaal op, dus heb verder weer thuis rond gehangen.

Inmiddels ben ik al 3 kilo kwijt in 1 week. Ik hoop echt dat het daar bij blijft, want het kost me altijd heel veel moeite om er wat aan te krijgen. Hier gaat ongeveer alles door de staafmixer. Groente en aardappels, lekker vette jus er overheen. Veel milkshakes, smooties, en hele hele kleine stukjes ander eten, en inderdaad lekker met je tong smelten en doorslikken maar haha. Je wordt nog creatief!

De zwelling wordt nu gelukkig snel minder. Wel is het rond mijn neus nog heel dik, maar dat zal ook wel meer tijd nodig hebben.

Morgen ochtend moet ik naar de kaakchirurg en de ortho, ik ben benieuwd. Ga daar toch nog een keer vragen om die nutridrink, eerder wilde hij het niet voorschrijven. Maar iet geschoten is altijd mis, dus ik waag er nog even een poging aan.

Ik had nog een vraag, bij mij doet het slikken heel pijn. Gelukkig begint het nu wat minder te worden. Hebben hier meer mensen last van gehad? Het is niet in mijn keel van de beademing, maar vlak voor mijn huig links. Inmiddels ben ik er achter dat als ik mijn onderkaak naar voren houd, dat het dan beter gaat.

Oh Esther, gebakken ei gaat ook heel goed! Gewoon met je vingers in hele kleine stukjes scheuren. Het voedt ook nog een beetje :D

Esssther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 09:00

Hoe was het gisteren bij KC en ortho? Nutridrink voorgeschreven gekregen? Hoe is het met de zwelling?

Oh ik heb weer iets lekkers ontdekt (indien je er van houdt)... Leverworst :P Al 4,5 week geen vlees gehad dus dit was een welkome afwisseling. Ik zag een oud dametje voor mij leverworst pakken, dus ik zo: huh, ja natuurlijk dat kun je ook heel goed eten zonder te kauwen *eureka-momentje*

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 21:30

Hahaha wat een tips allemaal :P

Als je die leverworst nou op bruin brood doet (alleen de binnenkant) dan kan je het ook opsabbelen ;)

Manieki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 12:55

Goeiemorgen! Alles was goed bij de ortho en de kaakchirurg. Ze vonden me goed gelukt haha. Nutridrink vond hij niet nodig. De pijn met slikken heeft te maken met de botwond. Maar ook dat gaat gelukkig elke dag beter. Ik heb ook nieuws: op 11 juni gaan ze de operatie aan mijn onderkaak doen! Dat is al erg snel! Maar met een beetje mazzel is mijn beugel er dan voor de kerst uit!

Esssther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 09:20

Dat is goed nieuws! 11 juni is inderdaad vlot maar al met al in je bot dan al mooi aan elkaar gegroeid en kun je voor de volgende operatie gaan... Geen idee wat fijner is maar ik ben toch wel blij dat ik er met één operatie vanaf ben :P

Ik moet aanstaande vrijdag weer naar Groningen. Hopelijk krijg ik dan te horen dat ik weer langzaamaan mag beginnen met kauwen :D Gisteren heb ik een paar bitterballen en pömbear-chipjes gegeten! Jam jam! :P

Esssther

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 10:59

Vandaag naar de orthodontist geweest. Deze noemde het resultaat tot dusver vakwerk! Ik ben er zelf ook heel blijf mee :D Vandaag ik het doorgekniptte draadje boven vervangen voor een nieuw draadje en gaan ze weer heel langzaam mijn tanden naar elkaar toe 'trekken'. Jaaaa, het einde komt al heel langzaam in zicht!

En ik mag weer eten!!! Alleen kauwen, nog niet bijten met mijn voortanden! Vrijdagavond direct een pizza verorberd, wat was dat lekkerrrrrrrr!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 18:27

Ik ben vandaag ook weer naar de ortho geweest, heb bijna een uur in die stoel gelegen... Zijn foto's gemaakt en boven staat het al heel aardig maar onder stonden de wortels nog erg schuin en moeten de ondertanden nog een heel stuk naar links.

Verwachting is pas eind dit jaar dat ik geopereerd kan worden ;( Had zoooo gehoopt dat het rond de zomer zou zijn maar helaas dus bij lange na niet -O-

Esssther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 08:17

Oooooh domper! maar ja ga er maar vanuit dat ze weten waar ze het over hebben en dat wachten in dit geval beter is voor het eindresultaat...

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 08:26

Ohh balen Prairy!
Maar ze kunnen hetnbeter goed doen dan half dus het zal het wachten waard zijn!

Manieki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 09:52

He wat balen Prairy! Kan het me goed voorstellen dat je baalt, dat deed ik al toen het 2 maanden later werd..
Maar zoals Chanicha al zei, het zal niet voor niks zijn.

Wat fijn Esther, dat je weer wat meer kunt eten!

Hier gaat het goed, ik ben sinds dinsdag weer aan het werk. Nog wel halve, driekwart dagen, maar vanaf maandag gaan we er weer vol tegenaan. Sinds een paar dagen heb ik weer zin om mijn paard te rijden, maar helaas moet ik nog even wachten.. Kan de tijd wel vooruit kijken haha.

Maandag moet ik terug naar de ortho en de kaakchirurg, en hoop dat ook ik dan wat meer kan gaan eten :Y) :9

Esssther

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 16:04

De orthodontist afgelopen week noemde het werk van de kaakchirurg vakwerk! Ik was al blij met het resultaat tot nu toe maar nu door de bevestiging helemaal!! En heb nu boven weer een heel draadje dus nu zijn begonnen met de finishing touch... Voelt goed!

Oh ja en afgelopen zaterdag heb ik naar 7 weken rust weer voor het eerst gereden! Dat ging lekker en had nergens last van!... Goed om weer terug in het zadel te zijn!

xEliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 12:07

Zalig als je weer kan rijden he!

Moest gister naar de ortho! En hij had goed nieuws voor mij :D alles gaat zo goed dat mijn beugel er in juni al af mag !!:D ben zo blij! Nog voor de zomervakantie :)
Dan is voor mij alles afgerond ! Ik ben heel erg benieuwd

Esssther

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 09:43

Oh wat goed zeg!! Dat klinkt vast als muziek in de oren :D

@Q-music hebben ze 's morgen geluksmomentjes. Nou ik had er vorige week ook één. Door de operatie was een blokje er afgeknalt. De assistent ging mijn tand even schoonmaken en polijsten voordat ze het blokje er weer op kon zetten dus ik in tussentijd even met mijn tong over mijn gladde tand. Wowwww dat voelde goed! :D hihi, voor iemand zonder beugel bijna niet voor te stellen. Mijn vriend moest maar lachen :P

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 10:06

Goed nieuws meiden! Heerlijk idee he, weer werken, beugel eruit en gladde tanden hahaha! Gaat de goede kant op!

Denica

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 23:25

Hallo allemaal,
Ik zou ook graag komen mee kletsen in dit topic! Hoewel ik (zoals het nu lijkt) geen kaakoperatie hoef te ondergaan heb ik wel een soortgelijk probleem en ben ik sinds vandaag ook weer aan het beugelen. Rond mijn 13e heb ik ook al gebeugeld en na afloop van deze behandeling stonden mijn tanden en kaken perfect. Helaas is alles weer teruggeschoven en zit ik nu met een openbeet en scheve tanden. Ik ben nu trouwens 22.

Ik heb vanaf vandaag onder een slotjesbeugel. Mijn bovenbeugel (een kaakverbreder) wordt over ongeveer 10 dagen geplaatst. Ik zie erg op tegen deze beugel. Natuurlijk ben ik wel erg blij dat ik waarschijnlijk geen operatie hoef maar een gapend gat tussen mijn voortanden, slecht kunnen praten en eten zie ik nog niet erg zitten. Ik vind het leuk om hier ervaringen uit te wisselen en kom graag meekletsen!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 08:03

Je bent welkom hoor en er is genoeg bij te lezen!

nani87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 10:21

Hallo allemaal! Ik ben hier n tijdje niet geweest, heb het de afgelopen tijd zo druk gehad en ik had na de operatie okk weinig nieuws.. nu heb ik wel nieuws, mijn beugel is er uit! Het kwam eigenlijk wat onverwacht.. 4 december 2012 ben ik geopereerd en er waren tijdens de operatie enkele blokjes losgegaan. Deze mochten niet direct weer worden oogeplakt vanwege de zwakte van de kaak na de operatie. Vanaf begin maart mocht ik elastieken dragen om de kiezen boven en onder weer naar elkaar toe te trekken. Verder hebben ze toen ook de spalkjes geplaatst want verder stond alles perfect. Toen ik 5 weken later, 18 april op controle kwam zeiden ze dat de beugel er wel uit kon! Dus ik heel blij en wilde een afspraak maken, maar ze zeiden : nee dat doen we meteen! dus helemaal onverwacht beugelloos! het is allemaal zo snel gegaan.. mij was voorspeld dat hey traject 2 tot 2, 5 jaar zou duren.. en nu is het allemaal binnen een jaar klaar, ik zou 25 aprik de beugel anders een jaar gehad hebben. Ik kan iedereen die een dergelijke operatie moet ondergaan aanraden om het wel te doen! Vlak na de operatie is het even afzien maar je krijgt er iets prachtigs voor terug.

Denica

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 11:35

Wat een positief bericht nani! Lijkt me ook heel fijn dat het zo snel achter de rug is! Heb je ook voor en na foto's? Ben erg benieuwd!

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 15:05

Superfijn Nani! Heerlijk! :D Ik ben het volledig met je eens, ik zou achteraf ook weer voor de operatie kiezen!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 15:26

Ik mag woensdag voor, hoop ik, de laatste behandeling voor mijn implantaten!
Als het goed is komt nu de "opbouw" erop en is het klaar!

ik zou er ook zo weer voor gaan hoor nani, geen seconde spijt!

Esssther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 22:16

Hier nog iemand die het direct weer zou doen! Mijn tanden worden nu ook middels een chain weer netjes naar elkaar toe gezet en volgens mij staan verder mijn tanden goed recht dus ik hoop ook dat ik zeer snel beugelloos ben maar ik hou mezelf nog steeds voor dat ik tot eind dit jaar door mag beugelen...

Ik ben ook wel benieuwd naar je tanden nani, fotos? :D

Denica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 16:37

Ik lette afgelopen dagen even op de tanden van anderen en wat hebben veel mensen 'lelijke' tanden!! Is dat jullie ook wel eens opgevallen? Wel fijn voor mezelf dat ik over enige tijd niet meer tot die categorie behoor. Zie trouwens ook genoeg die een beugel hebben op oudere leeftijd dus momenteel ben ik weer redelijk positief in plaats van onzeker.

Esssther

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 16:00

hahaha, precies wat je zegt! Dat heb ik mezelf ook al zo vaak gedacht: Goh beugeltje nodig? ;-)

En inderdaad steeds meer mensen die ook op latere leeftijd toch nog wat aan hun tanden gedaan willen hebben. Ik vind de beugel niet erg. In het begin moet je het leren accepteren maar daarna moet je het met trots dragen want jij doet ten miste wat aan je tanden en loopt er dadelijk met een piekfijn gebit bij!! :D

Denica

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:59

Klopt zo moet ik inderdaad maar denken! Ik heb mijn onderbeugel al dik een week en ben er al aardig aan gewend. Inmiddels is ook de datum van mijn bovenbeugel bekend, namelijk 14 mei. Hier zie ik wel erg tegenop aangezien de ortho vertelde dat mensen door deze beugel de eerste tijd vaak moeilijk praten en moeilijk eten waardoor ze veel afvallen. Nu moet ik juist heel veel praten voor mijn werk, voornamelijk telefonisch dus als ik slecht verstaanbaar ben heb ik wel een probleem.. Daarnaast heb ik een hele snelle stofwisseling en is het voor mij al moeilijk om op gewicht te blijven (niet te licht te worden ondanks veel eten). Dus ik hoop dat mijn eetlust gelijk blijft en ik niet afval aangezien ik mezelf nu eigenlijk al aan de dunne kant vind.

Dus als iemand nog goede tips heeft qua makkelijk te eten eten wat wel voedzaam is en waarvan je goed op gewicht blijft, ik hoor het graag!

Esssther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 10:17

Hee Denica,

je tanden zullen, net als bij je ondertanden, pijnlijk zijn de eerste dagen/week. Zorg er dus voor dat je breaker, smoothies (lidl €0.69) en bijvoorbeeld slagroomvla in slaat. Eet alles waar mogelijk met slagroom en neem wat extra vettigheid tot je. Roomboter in plaats van halvarine, 60+ kaas (smeerkaas), lekker zacht brood uiteraard en leverworst en kabelspekken blijven mijn favorieten. Oh ja en chocolade, want dat smelt zo lekker in je mond.

Verder, wat betreft praten... het valt wel mee, althans voor mij viel het mee. Zorg er wel voor dat je 'waxjes' mee krijgt want zoals je van de ondertanden al weet krijg je blaren en wondjes door de slotjes. Als je dan zo'n last er van hebt wordt praten inderdaad lastig.

En verder, nogmaals: probeer je beugel niet te verbergen, ik deed het in het begin ook maar een beugel is tegenwoordig zo algemeen geaccepteerd dat je geen reden hebt om je te schamen ;-)