Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-24 17:25

Mijn horloge heb ik ingesteld dat hij op pauze gaat als ik stil sta.
Als ik hem handmatig op pauze zet, dan vergeet ik hem weer op start te drukken.

Leonie wat een heerlijke foto!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 17:29

Wat een toffe foto Leonie. En wat een zweefmoment joh, haha.

Ik zet mijn horloge op pauze als ik stil sta, ik laat hem doorlopen als ik even wandel.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 17:41

Wat een geweldige foto Leonie!

Ik sta altijd heel stom op die foto’s haha.

Ik pauzeer als ik zelf m’n rondje loop wel voor stoplicht, maar in een wedstrijd laat ik m doorlopen. Heb zondag dus ook 3x even gewandeld bij de drinkpost. En 2 minuten op een dixi gezeten. :')

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 18:22

Of ik mijn horloge pauzeer hangt af van waarom ik stil ga staan en wat het doen van de workout is. Als ik halverwege mijn long run even naar huis wandel om naar de wc te gaan dan pauzeer ik de workout, omdat die run op tijd en niet op afstand gaat bijvoorbeeld. Sta ik stil bij een stoplicht of om na een interval op adem te komen dan stop ik hem niet. Tijdens een race zou ik hem niet stil zetten denk ik

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 18:36

Suliko schreef:
Myke, welke verste afstand wil je lopen voor je halve marathon is? En heb je een tijdsdoel? Ik denk dat vooral je mindset belangrijk is in of je jezelf voorbij loopt of niet. Dus als je voor de ervaring gaat en met het idee, uitlopen lukt in ieder geval, maar ik let op mezelf en ik ga geen gekke tempo's najagen die ik anders ook niet loop, dat zou ik me geen zorgen maken. :) En misschien met jezelf een begin tempo afspreken en een max tempo voor de eerste helft, waarvan je weet dat het een comfortabel en steady tempo is en dan kan je in de 2e helft wat meer gaan geven. Ik denk dat veel mensen de fout maken om bij een eerste halve marathon, al helemaal bij een evenement, te snel van start te gaan en zichzelf niet toelaten om terug te vallen in tempo, waardoor de afstand ze nekt in de tweede helft.

Ieris, dat is wel veelzeggend. :')

Ik heb de 10k in 59min. gelopen en mij nu in de startwave van 2 uur en 15 minuten gezet, maar ik denk dat misschien 2 uur en 20 minuten realistischer is. Ik merk nu dat het lekkerste loop op 6.30-6.40/km, en mijn voornaamste doel is comfortabel uitlopen. Sneller kan altijd een volgende keer. Ik vind het dan alleen lastig op welk tempo ik wil gaan starten, is het beter te gaan voor 21km steady of kan ik beter iets langzamer beginnen en de tweede helft iets versnellen? :=

Afbeelding
Ik deed het vandaag een beetje op gevoel, 15km maar dan blijkt er achteraf dus nog wel wat meer in te zitten.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 18:47

Lastig is dat ja. Ik heb mijn halve marathon in 2:15 gelopen. Ook met Dixi tijd trouwens. :')

Ik begin altijd te snel, maar het is zo lastig om meteen je eigen tempo te gaan lopen.

Mn 30 km laatst liep ik in 3:15, incl stops elke 5 km voor drinken en natuurlijk een plas stop.

Mn marathon wil ik ook in dat tempo lopen, m’n km tempo was toen ong 6-6:10, door stops werd het tempo gemiddeld 6:30.

Dan zou ik m dus elke keer moeten pauzeren?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-24 20:16

Ik heb net heerlijk gelopen in de regen. Zo blij met de koelte!!
10km met intervallen: 8x200m en 6x400m.

Afbeelding

Hartslag kwam niet helemaal goed mee in het begin. Of mijn horloge had moeite met meten.

Afbeelding

Je moet helemaal niks Samantha, maar als je een officiële marathon loopt, telt de tijd ook mee die je doorbrengt bij een vp of op een dixie. Of jij je horloge stilzet is helemaal aan jou.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 20:38

Welke schoenen heb je Myka?
Persoonlijk zou ik proberen zo vlak mogelijk te lopen. Als je kan. start nog een keer een andere loop om even te voelen hoe die starts gaan. Daar ligt vaak de uitdaging om je rust te bewaren en je eigen tempo te pakken. DUs laat die erste 1 of 2km gewoon even begaan, zoek dan je tempo op en probeer dat gewoon steady vol te houden de hele race. Kijk van te voren ook even waar eventuele hellingen zitten zodat je dat mee kan nemen in je plan. Dus als jij zegt ik loop lekker op 6:30/6:40, zou ik inzetten op steady tussen de 6:10 en de 06:40 te blijven (je loopt altijd wat harder op een wedstrijd, tenminste, ik wel). EN als je merkt dat je te snel gaat, dus wat afremmen. Eventueel kan je je horloge op iedere 500m zetten zodat je vaker feedback krijgt.
En probeer te starten met mensen die eenzelfde loopdoel/tempo hebben helpt ok ernom, maar dat kun je niet altijd inschatten natuurlijk. Maar dat zouden mijn tops zijn.

Ahh welkom thuis Sall!

@ ierisik bijde finisch kan ik dan ook nog wel lachen meestal maar onderweg heb ik het dan gewoon zwaar en staat mijn gezicht op focus :') . Dus als ik de fotograaf niet gezien heb maar hij/zij mij wel, zijn dat geen vrolijke foto's. Nu dus echt werkelijke alle foto's dikke smile!

Thx voor alle lieve comments <3 Vond hem dus niet als enige heel erg leuk.

Grappig dat contrast met de zevenheuvelen. Als ik niet bij de dam tot dam was geweest, had ik die graag gelopen! Hij lijkt me erg mooi.

Horloge stoppen, ik stop zelf eigenlijk nooit, dus mijn horloge ook niet. Maar als ik bv moet stoppen omdat het glad/nat/gevaarlijk is, wil ik hem nog wel eens even pauzeren. MAar als ik bv in de duinen ga lopen en ook hoogte meters meepak en moet gaan wandelen omdat ik het niet volhoud, dan stop ik niet want dan is dat mijn looptempo op dat moment.
tijdens een run, stop ik mijn horloge nooit.

Ahh Sv afkoelen is 1 ding, regen hoeft niet persee. Maar wel lekker gelopen zo te zien!

Ik heb vandaag een kort herstel loopje gedaan in de zeikende zeikende regen. :+ Dat was een goede keuze, mijn spieren voelen nu beter dan ervoor.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 20:42

Heerlijk dit weer :D Was het zondag maar zo geweest!

Ik ga donderdagochtend een klein rondje lopen, ik denk bij de Reeuwijkse Plassen.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 20:44

Lekker gelopen SV!
Inderdaad lekker loop weer nu. Ik ga morgenochtend lopen.

Ja precies, daarom stop ik m’n horloge niet bij een officiële run. Ik ben dan trouwens ook zo’n muts die m daarna vergeet weer aan te zetten.

Lekker Leonie, een herstel loopje. Voelt vaak inderdaad daarna weer beter. Ik had m gisterochtend gelopen.
Had gisteren wel wat spierpijn, niet heel erg.

Vanochtend fysio geweest, weer flink gekraakt.
Mijn heup gaat vaak wat zeurend aanvoelen, m’n bekken stond wat scheef en m’n lage rug zit nogal vast. Dus alles weer los gemaakt en oefeningen mee, net voor de marathon nog een keertje terug.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 21:10

Leonie, gave foto!

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 22:50

Myka ik zou ook gaan voor een steady tempo! Ik vind het zelf lastiger om te "moeten" versnellen als ik al een poosje op een bepaald tempo loop.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 08:04

Ik zie ook best wel tegen de halve op waarbij nu de tijd bijgehouden gaat worden. Maar ja, ik had mezelf dat als 'verjaardagskadootje' beloofd en nu kan ik niet meer terug. Het is dan echt het afsluiten van 23 weken Garmin Coach. Dan kan ik het geheel evalueren.

Mijn doel is de eerste 11km in een bepaald tempo afleggen, en dan heb ik voor de volgende 10km dezelfde tijd als voor de 11 zeg maar. Ik word later in een run altijd flink trager. Het enige is dat als ik me mee laat opjagen bij de start dat ik dan na 4km al moet wandelen en verder moet met run-walk-run. Ik hoop dat ik me daar dan kan inhouden. Dat lukte met die trailrun ook en toen werd ik pas 'echt moe' na 16.5-17km. Dus ik hoop dat dat nu ook weer lukt om het zo te verdelen.

Het parcours is overigens 12km onverhard. De eerste km is verhard, dan 10km onverhard en van 19-20km is onverhard. Dus feitelijk is de 1e helft onverhard en de 2e helft verhard.
Dat maakt het wel zwaar.
Laatst bijgewerkt door germie op 25-09-24 08:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 08:20

Als ik met de hond loop pauzeer ik wat vaker nu omdat hij moet afkoelen of drinken. Dan zet ik mijn horloge wel even op pauze. Als ik moet wandelen, zeker met heuvels bijvoorbeeld, laat ik het ook doorlopen.
Voor stoplichten zet ik ook stil. Althans, dat doet mijne automatisch.

Leuk te lezen over de plannen over de halve marathon qua tempo. Ik heb ook geen idee wat ik wil aanhouden. Ik loop nu wat makkelijker vlot (5:40-5:50) maar dat heb ik enkel getest op de afstanden tot 10 km. Ik zou het leuk vinden als ik die halve in 2:08 kan doen maar ik weet niet of me dat lukt. Ik ben mega verkouden geworden -O-
Ik denk dat ik op 6:10 vertrek en als dat op 10 km nog makkelijk voelt ga versnellen. Al wil ik aan de andere kant ook weleens kijken of ik op max kan lopen en zien of ik het op 5:50-6:00 kan. Ik moet dan gewoon bikkelen, dat doe ik niet zo vaak. Ik loop toch vaak op safe.
Maarja, met snotkop. Als ik eenmaal een doel heb gesteld en ik haal het niet ben ik een week chagrijnig en zo streng voor mezelf. Ik ben ook zenuwachtig, help :')

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 08:34

Hier ook iets verkouden.

Ik zet mijn horloge niet stil tussendoor. Ik wil ook gewoon weten wat de totale afstand was die ik op de benen was.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 08:38

Lisitano schreef:
Als ik met de hond loop pauzeer ik wat vaker nu omdat hij moet afkoelen of drinken. Dan zet ik mijn horloge wel even op pauze. Als ik moet wandelen, zeker met heuvels bijvoorbeeld, laat ik het ook doorlopen.
Voor stoplichten zet ik ook stil. Althans, dat doet mijne automatisch.

Leuk te lezen over de plannen over de halve marathon qua tempo. Ik heb ook geen idee wat ik wil aanhouden. Ik loop nu wat makkelijker vlot (5:40-5:50) maar dat heb ik enkel getest op de afstanden tot 10 km. Ik zou het leuk vinden als ik die halve in 2:08 kan doen maar ik weet niet of me dat lukt. Ik ben mega verkouden geworden -O-
Ik denk dat ik op 6:10 vertrek en als dat op 10 km nog makkelijk voelt ga versnellen. Al wil ik aan de andere kant ook weleens kijken of ik op max kan lopen en zien of ik het op 5:50-6:00 kan. Ik moet dan gewoon bikkelen, dat doe ik niet zo vaak. Ik loop toch vaak op safe.
Maarja, met snotkop. Als ik eenmaal een doel heb gesteld en ik haal het niet ben ik een week chagrijnig en zo streng voor mezelf. Ik ben ook zenuwachtig, help :')

Oh ik snap je helemaal, zo lastig altijd!
Waar doe je goed aan dan hè? :=

Hier een stille meelezer haha. Ik train zelf ook wel door, alleen zit nog steeds te rommelen met mijn schenen. Ik heb het gevoel maximaal 1x per week te kunnen lopen omdat ik bang ben dat het weer gaat opspelen, maar daardoor loop ik (uiteraard) nu tegen een plateau aan... Conditioneel kan ik veel meer dan wat ik nu doe, alleen lichamelijk kan ik het gewoon niet zo goed inschatten. Waarschijnlijk ben ik te voorzichtig, maar ben zo bang dat ik weer terug bij af ga zijn...

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 08:42

O die zenuwen, zo herkenbaar. Ik heb nog 3,5 week maar ben nu al zenuwachtig. Ook voor aankomende zondag, 32 km.

Ik heb net m’n rondje weer gelopen. 1 in, 7 km op 5:45 en 1 uit. Vrijdag nog een rondje en dan zondag naar Almere.
Kom deze week boven de 50 km uit, na deze week wat afbouwen.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 09:10

Voelt toch enigszins fijn dat het herkenbaar is. Qua weer heb ik het wel enorm getroffen zaterdag. Ik liep in 26 graden trails van 18 km in mul zand dus dan moet dit toch als een eitje voelen. Hoop ik :=

Gisteravond het laatste loopje gedaan. 10 km met 5:40/km gemiddeld. Dat was wel met mijn hond dus dan ligt mijn tempo hoger. Wel trail op gras, dat vind ik de rotste bodem. Ondanks mijn snotkop toch fijn gelopen en voelde het weer makkelijk. Hele tijd gekletst met een loopmaatje en aan het eind nog een sprint getrokken op 4:10/km. Dan denk ik toch dat er best veel in zit.

Ik loop zaterdag trouwens wel met een vriendin die mij wil hazen. Dan moet ik dus een tempo doorgeven. Zij denkt dat ik het op 5:55 kan maar ik wil dan ook weer niet onderweg moeten zeggen dat ik terug in tempo wil. Dan bikkel ik altijd door tot ik echt niet meer kan. Ik geef niet zo graag toe :') Aan de andere kant vind ik het dus wel leuk eens te kijken of ik dat kan.
Mijn snelste halve ooit was in 2:08 en toen heb ik na 16 km echt prut gelopen. Tot de 16 liep ik 5:53 gemiddeld. Nu ben ik in betere conditie dan toen en heb ik een beter plan qua voeding onderweg. Al is dit dan weer met heuvels en strand en schelpenpaden.

Dit gaat de hele tijd door mijn hoofd x nog eens 10 plannen :') Mijn vriend hoopt ook dat zaterdag snel voorbij is geloof ik. Doe normaal, ik loop voor de lol.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 09:13

Lastig, je wilt natuurlijk niet op zijn halverwege. En als je m iets hoger inzet, op 6:00-6:05?

Wat is je voedingsplan, misschien haal ik er nog tips uit.

Haha je laatste zin. Snap wel dat hij blij is als het voorbij is :')

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 09:24

Niet zo heel uitgebreid hoor. Gewoon elke 7 km iets in mijn mond stoppen. Ik loop met van die fruitblokjes van de Decathlon het fijnste. Die stop ik in mijn mond en pluk er een paar minuten lang een stukje af.
Drinken doe ik bij de verzorgingsposten.
Vorige keer was ik zo gespannen en gebrand op blijven lopen dat ik pas wat wilde eten na 14 km. Ik denk dat ik mede daarom heel erg verzuurd raakte. Ik liep toen wel een beetje erg mijn best te doen. Hoewel ik loop voor de lol en absoluut niet snel ben, kan ik heel fanatiek raken en ben ik te hard voor mezelf :))

Ik moet nu ook niet vergeten dat ik 10 maanden geleden bevallen ben en me nog meerdere keren per nacht met een baby bezig houd. Oh en borstvoeding geef.

Er tussenin kan ik ook wel aanhouden. Dat maakt me alsnog zenuwachtig want wat vind ik het een pokken-end :D Niks vergeleken met jouw marathon natuurlijk. Ik ga nog een paar dagen heen en weer qua plan haha! Meestal gaat het natuurlijk gewoon prima. Jemig heb ik jullie ook al verveeld met mijn chaos-plan :')

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 09:33

Wel heel herkenbaar die chaos in je hoofd.
O die blokjes ken ik niet. Ik gebruik gelletjes, inderdaad elke 7 km. En neem ook een flesje run cocktail mee. Is koolhydraten drank met elektrolyten.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 09:44

Ik wil juist m'n eigen drinken meenemen. Dit omdat ik gewoon een slok wil kunnen nemen als ik het nodig acht. Ik wil op zo'n lange afstand gewoon self sufficient zijn. Met een liter kom ik een heel eind. Verder heb ik nog gelletjes van de Decathlon, dus neem daar ook een paar van mee. Ik vind ze alleen zo vreselijk plakken, je handen worden dan echt minder fijn.
Een nadeel is wel dat de start om 11 uur is, dus je loopt onder lunchtijd en dat betekent bij mij dat m'n maag zeker gaat vinden dat er wat in moet. Zelfs als ik vlak voor de start nog wat bananen naar binnen werk. Het komt ook omdat ik altijd 's avonds train.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 10:11

Ja ik neem ook het liefst zelf wat drinken mee. Maar met een waterzak lopen doe ik niet meer.
Gewoon zo’n softflask, wel in m’n vestje. Soms is een slokje al genoeg om het droge gevoel weg te krijgen.

Germie, je kan toch van te voren om zeg maar 9u ong flink eten?
En oefen eens met die tijd lopen, in het weekend ofzo

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 10:24

Samantha_ schreef:
Ja ik neem ook het liefst zelf wat drinken mee. Maar met een waterzak lopen doe ik niet meer.
Gewoon zo’n softflask, wel in m’n vestje. Soms is een slokje al genoeg om het droge gevoel weg te krijgen.

Germie, je kan toch van te voren om zeg maar 9u ong flink eten?
En oefen eens met die tijd lopen, in het weekend ofzo

Dat doe ik ook wel, zelfs om 10 uur nog wel. Maar toch krijg ik dan een hongergevoel zo rond half 1, een soort klok in mijn lichaam vindt dan dat het moet. Ik kan daar normaal wel doorheen hoor. Ik sla de lunch wel eens over, maar je voelt het wel.
Ik ben wel bang dat ik nu na zo'n afstand ook weer ENORME honger heb. Maar dat gaan we wel zien.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 10:41

Misschien een reepje of krentenbol mee? Eet niet zo makkelijk maar dan wandel je even om het weg te krijgen.

Ik heb juist na zo’n run geen honger, terwijl je echt moet bij eten daarna. Benieuwd hoe dat na marathon is, kan me niet voorstellen dat ik dan geen honger heb.