2018 afvallen. Wie doet er mee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MerleSimoneJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 21:28

Officieel geen overgewicht nee, dus vind t ook veel. Meet jij met fitbit? Emma en Sharon?

Eetschema is van followfitgirls uit het e-book Hello New You. Dagelijks wat laag in kcal maar fijne houvast qua maaltijden en even weer naar gezonde dingen ipv veel vet. Vandaag weer over mn vetdoel helaas, dat is mn nr 1 probleem :=

Bhodi

Re: 2018 afvallen. Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 21:32

Okee, dan zal je waarschijnlijk wat minder verbranden, wel iets om rekening mee te houden, ik gebruik inderdaad een fitbit. Hoeveel calorieën zit je op? Je moet namelijk niet beneden je bmr eten :n dat is niet goed voor je. Verder ben ik van mening dat je gewoon je vetten nodig bent en je dat niet moet gaan uitsluiten, je macro's bijhouden is goed, maar ik ben absoluut geen voorstander van het uitsluiten van koolhydraten/vetten/eiwitten je lichaam heeft namelijk alledrie nodig. Bovendien is je energiebalans leidend, wat erin gaat moet je verbranden om op gewicht te blijven, meer verbranden als je wil afvallen, minder verbranden als je wil aankomen. Stel je zou op een dag 1800 verbranden, dan val je af als je 1600 aan chocola eet, maar aankomen als je 2100 aan sla eet. Voorgenoemde is een extreem voorbeeld, maar je snapt wat ik bedoel denk ik :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 21:36

welmoed__ schreef:
wat is nou echt mager beleg? Kip filet is goed, dat weet ik. Ook gebruik ik regelmatig appelstroop, is mij ook verteld dat dat goed is om te eten.

Hummous of hoe je het ook schrijft heb k ook eens geprobeerd, maar dat vond ik echt vies.

Wrap met kipfilet is ook erg lekker inderdaad, maar dan eet ik daar al gauw 3 van tussen de middag. Weet niet of dat zo goed is.

Als ik vrij ben eet ik sochtends een bak Griekse yoghurt 2% vet met of zonder walnoten en wat honing en vaak stuk fruit er bij.

wrap is (tenzij je volkoren neemt) net zoiets als witbrood natuurlijk.. is lekker, maar om nu te zeggen goed voor je bloedsuiker.

het is niet alleen een kwestie van mager beleg, maar gewoon een gezond voedingspatroon met een beperkte intake van kcal.. het beste is om die beperking te doen op je brandstof.. Primaire brandstof van je lichaam is koolhydraten, tenzij je koolhydraat arm eet, dan zijn het vetten.. als je je brandstof iets beperkt, dan heb je vaak al voldoende kcal die je niet eet om af te vallen, zeker als je je beweging ook iets omhoog schroeft.

bedenk je gewoon met ieder maaltijd moment, waarom kies ik hiervoor.. In het geval van je wrap, kies je voor een beperking in je vet, door een mager beleg te kiezen.. Maar daarentegen kies je juist weer voor snelle koolhydraten die een snelle bloedsuikerpiek (en bloedsuikerdal) geven.. eigenlijk niet beter of slechter dan een volkoren boterham met een plak ham, of normale kaas.. dan is het beleg wel ietsjes vetter, maar de koolhydraten langzamer.

in plaats van per product te bekijken, is het goed om je wat meer te verdiepen in voeding, zodat steeds makkelijker zelf kunt uitvissen wat wel en wat niet, maar vooral ook waarom.

appelstroop mits niet teveel suikers is an sich niet zoveel mis mee voor af en toe een keertje.. het bevat fruit en ijzer, alleen dus over het algemeen ook best veel snelle (fruit) suikers. Pindakaas is ook prima, biologische pindakaas net iets beter omdat er minder toegevoegde suiker in zitten (calve heeft bijvoorbeeld nog aardig wat toevoegingen).

ik zelf neem liever 1 boterham (grof volkoren) , maar dan wel met normale kaas, eventueel zelfs nog een plakje normale ham, een dikke plak rode paprika, de rest van de paprika snijd ik in reepjes en eet ik ernaast op samen met wat komkommer en eventueel een worteltje als ik dat nog heb liggen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 21:42

_sharonnn schreef:
Okee, dan zal je waarschijnlijk wat minder verbranden, wel iets om rekening mee te houden, ik gebruik inderdaad een fitbit. Hoeveel calorieën zit je op? Je moet namelijk niet beneden je bmr eten :n dat is niet goed voor je. Verder ben ik van mening dat je gewoon je vetten nodig bent en je dat niet moet gaan uitsluiten, je macro's bijhouden is goed, maar ik ben absoluut geen voorstander van het uitsluiten van koolhydraten/vetten/eiwitten je lichaam heeft namelijk alledrie nodig. Bovendien is je energiebalans leidend, wat erin gaat moet je verbranden om op gewicht te blijven, meer verbranden als je wil afvallen, minder verbranden als je wil aankomen. Stel je zou op een dag 1800 verbranden, dan val je af als je 1600 aan chocola eet, maar aankomen als je 2100 aan sla eet. Voorgenoemde is een extreem voorbeeld, maar je snapt wat ik bedoel denk ik :)

high five.. zo leg ik het ook altijd graag uit..
meestal met 'je kunt prima afvallen op een dieet van alleen suikerklontjes'
terwijl je aankomt als je iedere dag 10 kilo wortels wegknaagt.

ik kies er zelf voor om mijn primaire brandstof licht te beperken.. als ik koolhydraten iets terugschroef beperk ik vaak al voldoende om langzaam af te vallen. eiwitten zijn bouwstoffen die je vaak al op het randje voldoende eet, zeker als je probeert af te vallen, moet je roofbouw voorkomen, dus beter niet aan de eiwitten morrelen, zelfs kijken of je daarin niet te laag zit. vetten heb je ook net zo hard nodig als koolhydraten en eiwitten, in tegenstelling tot de koolhydraten kiest men vaak om de vetten fiks terug te schroeven, terwijl als je naar je eetpatroon kijkt, daarin waarschijnlijk niet overat. het overeten zit meestal in de primaire brandstof. Mensen die koolhydraatarm eten en weinig of slecht afvallen, overeten meestal juist in hun vetten (al is dat heel moeilijk, daarom is kha vaak ook zo effectief om snel af te vallen), dus dan heeft het weinig nut om van dat beetje koolhydraten dat je al eet nog te gaan lopen sleutelen.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 21:47

Ik heb geen fitbit maar een Gear Fit 2 gekoppeld aan mn telefoon.
Die houdt mn stappen bij, mn hartslag, mn slaapritme en kcal die ik verbrand.
Hoe accuraat hij Is, geen idee.
Heb me ingeschreven bij de sportschool dus dan kan ik eens zien wat het apparaat aangeeft en wat mn horloge aangeeft.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 21:57

Ik sluit me helemaal bij je aan Elena! _/-\o_

Wat goed Claudia, heel veel succes en plezier! :)

Dovahkiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 22:36

_sharonnn schreef:

Precies!

Ik ben erg tevreden met mijn Garmin Vivosmart. Ik zat te twijfelen tussen de Fitbit Charge 2 en de Garmin Vivosmart 3. Uiteindelijk gekozen voor de Vivosmart omdat die vrijwel hetzelfde kan als de Fitbit Charge 2, maar goedkoper was EN ik kan er mee zwemmen.
Heb ik nog niet gedaan maar vind ik wel erg leuk om eens te proberen. ;)

Voor nu heb ik -2,4 op de teller staan dankzij mijn smartwatch. Morgen mag ik weer wegen. Ik hoop dan op de -3 te komen. Het is zo prettig om te zien dat je ook vooruitgang kan boeken als je eens een rot dag hebt qua eten. Ook ben ik erg tevreden met het "stress" overzicht. Ik kan dus filteren wanneer ik even iets teveel hooi op de vork neem,

MerleSimoneJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 22:41

Haha keep calm, daar ben ik me zeer zeker van bewust :j Reken regelmatig weer even na of t klopt en zit nu op 1900 kcal per dag. Hou ook al tijden MFP bij en zit nu op 40% khd en eiwit, 20% vet. Maar 80gr vet op een dag is gewoon teveel :n Dat had ik vandaag wel. Sluit absloluut niks uit hoor. Doel stond op 50gr per dag en daar ging ik bijna altijd overheen. Daar moet ik gewoon voor waken.

Thanks voor de tips over de verbranding met sporten etc in ieder geval. Ik ga dat eetschema aanhouden maar wel zorgen dat ik aan 1900 kcal kom, door bijvoorbeeld mn havermout met skyr te nemen etc. Ben benieuwd wat t effect gaat zijn , qua gewicht en cm's :j

Dovahkiin thanks voor de tips wb smartwatch!

Dovahkiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 22:50

MerleSimone schreef:
Haha keep calm, daar ben ik me zeer zeker van bewust :j Reken regelmatig weer even na of t klopt en zit nu op 1900 kcal per dag. Hou ook al tijden MFP bij en zit nu op 40% khd en eiwit, 20% vet. Maar 80gr vet op een dag is gewoon teveel :n Dat had ik vandaag wel. Sluit absloluut niks uit hoor. Doel stond op 50gr per dag en daar ging ik bijna altijd overheen. Daar moet ik gewoon voor waken.

Thanks voor de tips over de verbranding met sporten etc in ieder geval. Ik ga dat eetschema aanhouden maar wel zorgen dat ik aan 1900 kcal kom, door bijvoorbeeld mn havermout met skyr te nemen etc. Ben benieuwd wat t effect gaat zijn , qua gewicht en cm's :j

Dovahkiin thanks voor de tips wb smartwatch!

Graag gedaan! Moet er nog wel even bijzeggen dat ik de blauwe variant heb via Bol.com.
Verschil met zwart en blauw is namelijk zo'n €15,- dus maakt het extra aantrekkelijk

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 22:52

Het is goedbedoeld hoor :) keep up the good work en je zult zien dat het met een fitbit nog leuker en makkelijker word!

Zo ik ga nog even aan een handje Japanse mix, vind dat erg lekker!

MerleSimoneJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 22:54

Snap ik, waardeer t ook zeker :j Tips zijn altijd fijn, maar om t maar zo te zeggen 'draai ik al een tijdje mee' :') Smakelijk, ik ga eindelijk lekker op tijd slapen <3

Slecht eigenlijk dat prijsverschil met kleur voor die horloges haha :')

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 22:59

Haha ik kom hier in t topic pas net kijken, maar loop ook al eventjes mee, wel af en aan, maar dat geeft niet, de basis beheers ik. Niet iedereen weet dat, maar iedereen wil elkaar helpen en soms gaat dat een beetje extreem :D ben dan zelf ook erg enthousiast, omdat ik iemand graag goed op weg wil helpen zich een weg te banen door alle fabels heen zeg maar haha. Heerlijk! Welterusten :)

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 01:16

Hmm stond op de weegschaal vandaag en was best wat zwaarfer in een keer.
En ik d8 volgens mij moet ik ongesteld worden.
Paar uur later jahoor xD
Ben altijd wat zwaarder rondom mijn menstruatie

annikeee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 05:36

Ik wil zo graag afvallen maar ik werk in wen supermarkt en zie dan allemaal Lekker eten voorbij komen en denk ook super veel aan eten en dan bedoel ik lekkere dingen zoals chocolade, koekjes, chips en heb zo veel behoefte aan slecht dingen... iemand tips om die mindset anders te krijgen ? :(

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 09:53

Africanlady: dat verklaart een hoop inderdaad haha

Annikeee: tja het is eigenlijk heel simpel, je moet het echt willen, wanneer je smoesjes en dergelijke gaat verzinnen, wil je gewoon niet graag genoeg. Jij bent de enige die, die mindset kan veranderen :j

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 10:00

Die knop moet om. :j Wil je nu genieten van iets lekkers, of wil je straks een gezonder lichaam? Wat vind je belangrijker?

Makkelijker gezegd dan gedaan, maar dat is wel waar het op neerkomt.

Ik moet mijn eigen advies ook ter harte nemen, hier gaat het totaal mis. Mijn vriend zit thuis met een burn out, mijn pasgeboren nichtje heeft een week in het ziekenhuis gelegen omdat ze te mager werd en op de dag dat zij naar huis mocht heeft mijn schoonvader een hartaanval gehad. De energie om te sporten is even foetsie, ik slaap voor geen meter en ben een emo-eter, dus het zijn pittige weken. Gelukkig is ook mijn schoonvader gister ontslagen uit het ziekenhuis. Vanaf vandaag ga ik weer in het gareel wat eten betreft en komend weekend weer een wandelweekend met mijn beste dinnetje, zaterdag 15km en zondag 12,5.

NoTwixLeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 10:06

Dat kan ik beamen, _sharonnn. Ik ben al jaren te zwaar en ondanks dat ik steeds zwaarder werd en me er rot door voelde, is er nu opeens een knop om. Geen smoesjes meer en het lukt nu wel.
Mentaal zit ik nu ook "beter in mn vel" en dat scheelt ook voor mij. Veel snaai/eetgewoontes waren voor mij een mentaal dingetje en dan is het doorbreken van die gewoontes heel moeilijk.
Alleen gaan sporten en niets veranderen aan je eetpatroon werkt daarom vaak ook niet.

Moet ook zeggen dat overdreven alles registreren wat ik eet ook een mooie eye-opener was. Het geeft duidelijkheid en voor mij ook houvast.

Maar wat mij nu fanatieker maakt is toch ook een klein groepje mensen die het weten. Ik heb het hier natuurlijk gemeld dat ik ook af wil vallen, maar verder weten weinig mensen uit mn omgeving het. Zo is de druk voor mij niet zo groot en daar ging het ook de vorige keer mis. Teveel mensen die zich er mee gingen/wilden bemoeien.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 10:41

Ik heb afgelopen week geen goede week gehad. Een paar echt slechte dagen (maandelijkse periode hielp ook niet mee) en mn broer en tante vierden gister hun verjaardag. Resultaat 1.5 kilo zwaarder ;( echt balen..

zefiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 13:49

Ik was lekker goed bezig en toen ben ik een weekendje weg geweest.. lekker gefeest ;) gelijk weer 1.5kg zwaarder.

MAAR

Dat is er sinds vanochtend weer af! Dus nu gaan we weer vrolijk verder waar we gebleven waren :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 13:52

Ik werk bij de slager :+ , ook alleen maar lekkere dingen . Ik beperk mij tot een plakje schouderham (snij altijd 'perongeluk' 1 plakje teveel als ik producten maak met ham en kaas) . En soms als ik rookworst snij voor in de soep dan verdwijnt er 1 stukje heel gek :))

Maar verder waag ik mij nergens aan , zou zonde zijn ..

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 13:58

Imre: sterkte! Wat vervelend zeg allemaal.. first things first, wees maar even lief voor jezelf, het afvallen komt wel weer :(:) succes met het wandelen alvast, ik hoop dat het weer meezit!

NoTwixLeft: fijn is dat he? Ik heb inderdaad ook helemaal de smaak te pakken en ga er dus ook voor de volle 100% voor, nee zeggen tegen lekkers wordt ook steeds makkelijker :j heel veel succes!

Britt_Sisi: wat balen zeg.. maar schouders er weer onder en vandaag is weer een nieuwe dag!

zefrios: goede instelling, zet hem op!

Rebecca: wat knap van je zeg, goed bezig! :)

Ik ga zo eventjes lunchen en dan naar de sportschool, eind van de middag nog even een rondje wandelen en dan heb ik vandaag wel weer genoeg gedaan aan beweging :j

NoTwixLeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 14:07

Voor de mensen die nu een tegenslag hebben en zwaarder zijn geworden houdt in je achterhoofd dat mensen die niet afvallen zijn ook niet stabiel in hun gewicht. Ook die mensen zwalken rond een bepaalde gewicht, dus laat je dat niet ontmoedigen, ook al voelt het heel poedersuiker als de weegschaal een hoger gewicht aangeeft dan je in je hoofd had.
Dikke poep gebeurt en daar moet je mee omgaan, daarna weer met dezelfde positieve insteek weer verder met afvallen. :(:)

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 14:46

Dikke poep :')

Ik probeer vandaag weer netjes te doen. Mn broer is vandaag echt jarig dus we hebben wel nog en stukje taart vanavond gok ik. De rest van de dag daar maar rekening mee houden.

Ik heb vandaag een thuiszit dag. maandag dinsdag en woensdag rond de 10.000 stappen gezeten steeds en nu kijk ik op mijn fitbit, 500 stappen _O- .
Wilde nog even een nieuwe broek kopen zo, denk dat ik maar even lopend naar het winkelcentrum ga haha. Al ga ik die 10.000 vandaag niet meer halen.

NoTwixLeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 14:58

En anders gewoon een kleiner stukje taart Y)(^)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 15:01

annikeee19 schreef:
Ik wil zo graag afvallen maar ik werk in wen supermarkt en zie dan allemaal Lekker eten voorbij komen en denk ook super veel aan eten en dan bedoel ik lekkere dingen zoals chocolade, koekjes, chips en heb zo veel behoefte aan slecht dingen... iemand tips om die mindset anders te krijgen ? :(

vaker kleine beetjes eten die je bloedsuiker op peil houden.. als je al onbewuste trek hebt, dan wordt die trek verergert aan die lopende band.. Dus voldoende trage koolhydraten (en eiwitten, vet) bij het ontbijt, zorgen dat je een tussendoortje hebt met trage koolhydraten en liefst ook wat eiwit en vet ( je kunt denken aan wat rauwkost en een koud hardgekookt eitje). idem met lunch, idem met volgende tussendoortje.