Hardlopen, wie nog meer? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 23:48

Mooie foto's! Zeker die hei, dat lijkt me heel leuk om te lopen!

Ik loop al sinds begin maart in een t-shirt, maar goed ik krijg het dan ook erg snel warm. Vandaag heel fijn gelopen. 4,6 km in 28 minuten (tussendoor wel een paar keer een minuutje gelopen). Toen ik klaar was met het rondje begon alles te tintelen. Heel apart, had dat nog niet eerder gehad.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 12:50

Mooie plaatjes Tita en Supervixen!

En super dat je de halve marathonafstand hebt gelopen Supervixen *\o/* Dat geeft vertrouwen voor de wedstrijd. Sowieso wel lekker aan het trainen of niet? Zijn je heupklachten nu helemaal weg?

Phoeh dat zijn inderdaad veel trainingkilometers Greetje.

En Piekosjj komt ook al weer in de buurt met 88. Dat is toch 22 per week!

Balen dat je schoen niet helemaal lekker zit Sintara. Waar ik mijn schoenen koop zeggen ze altijd dat je een rondje van 8/10 km moet testen en dat je dan geen irritaties moet hebben. Anders zit er in de schoen iets niet lekker of hij past net niet.

Ik heb ook nieuwe schoenen. Na 8 jaar op adidas gelopen te hebben, adviseerden ze nu toch nikes. Geven iets meer ondersteuning. Liepen in ieder geval lekker. Blessure is gelukkig over, dus vrijdag een rondje van 8 km gelopen en vanmorgen een rondje van 9 km.

Heb vrijdag ook stiekem mijn 'marathonschema' voor de marathon van Amsterdam gemaakt. Ben benieuwd en misschien wil mijn broer mee *\o/* Dat zou fijn zijn, omdat we op zondag altijd samen lopen, kunnen we de duurtrainingen samen doen.

Roos04

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 13:53

Wat fijn dat je blessure over is, Tayga. Ik loop (nog) in een shirtje en een hardloopvestje, soms is dat net iets te warm, maar de andere keer ook precies goed. Vanochtend heb ik in totaal 50 minuten hardgelopen. =:) Wel met tussendoor wandelpauzes, maar toch! Erg tevreden!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 14:18

Tayga geven die nikes wel wat demping? Welke heb je? Die ze mij toen hebben aangemeten en die ik nooit meer gebruik waren erg hard. Fijn dat je blessure over is!! Bij mij ook na een half jaar zo goed als over. Gelukkig. Trainen gaat lekker ja.
Je wil de marathon van Amsterdam gaan doen? Dan mag je flink aan de bak. Hoe ziet je schema er ongeveer uit?
Mijn zusje traint er ook voor en bereidt nu eerst een snelle halve marathon (in mei) voor en gaat daarna verder met opbouw naar Amsterdam. Tijdens het trainen loopt ze nu regelmatig halve marathonafstanden of wat verder.

Lekker Roos04 zo kun je steeds een stukje uitbreiden.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 14:33

Misschien dat ik dat jaar ook voor amsterdam ga. Ik vind het helemaal niets zo n stads gebeuren. Maar het NK is daar nu eenmaal. Maar eerst maar eens kijken hoe enschede gaat. Want ook voor amsterdam zal ik dan maar een hele korte voorbereidings periode hebben.
Vandaag een rustige duurliop van 1hr50. Net iets verder dan een halve marathon gelopen. Brengt deze week wederom boven de 100km.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 15:03

Leuk die maand-afstanden :) Ik houd het zelf niet bij, maar loop meestal iets van 30-40 per week.

Felicia hoe doe je dat dan in de zomer? Als je nu al een paar weken in T-shirt loopt omdat het anders te warm is heb je in de zomer toch wel een probleem qua lopen en warmte?

Lekker bezig Roos!

Ik heb vanochtend heerlijk 25 km gelopen voor de brunch. Eigenlijk te snel voor mijn duurloop tempo, maar ging zo lekker en ik kon het mentaal heel goed gebruiken :)

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 20:27

Tayga schreef:
Balen dat je schoen niet helemaal lekker zit Sintara. Waar ik mijn schoenen koop zeggen ze altijd dat je een rondje van 8/10 km moet testen en dat je dan geen irritaties moet hebben. Anders zit er in de schoen iets niet lekker of hij past net niet.

Ik heb ook nieuwe schoenen. Na 8 jaar op adidas gelopen te hebben, adviseerden ze nu toch nikes. Geven iets meer ondersteuning. Liepen in ieder geval lekker. Blessure is gelukkig over, dus vrijdag een rondje van 8 km gelopen en vanmorgen een rondje van 9 km.

Heb vrijdag ook stiekem mijn 'marathonschema' voor de marathon van Amsterdam gemaakt. Ben benieuwd en misschien wil mijn broer mee *\o/* Dat zou fijn zijn, omdat we op zondag altijd samen lopen, kunnen we de duurtrainingen samen doen.

Achja, mijn linkerschoen zat prima. Het zou nog kunnen dat het kwam door het schoenen passen vrijdag.. Ik had een schoen aan met wat teveel steun middenin en toen voelde ik in elk geval 1, misschien 2 middenvoetsbeentjes uit het gewricht springen. Daarna heb ik direct de schoen uitgedaan en zonder schoen wat rondgelopen zodat ze terug floepten. Maar soms zwelt er dan later toch nog iets op.

Wat leuk als je broer meeloopt :D Mijn broertje loopt in het weekend ook met me mee

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 22:24

Supervixen schreef:
Tayga geven die nikes wel wat demping? Welke heb je? Die ze mij toen hebben aangemeten en die ik nooit meer gebruik waren erg hard. Fijn dat je blessure over is!! Bij mij ook na een half jaar zo goed als over. Gelukkig. Trainen gaat lekker ja.
Je wil de marathon van Amsterdam gaan doen? Dan mag je flink aan de bak. Hoe ziet je schema er ongeveer uit?
Mijn zusje traint er ook voor en bereidt nu eerst een snelle halve marathon (in mei) voor en gaat daarna verder met opbouw naar Amsterdam. Tijdens het trainen loopt ze nu regelmatig halve marathonafstanden of wat verder.

Nike air zoom 21 oid, geven prima demping hoor! Ik kom van Adidas supernova af, maar die waren volgens hem te soepel. De assics vond ik te hard en deze zat er qua zool tussenin. Adidas was op zich prima, maar omdat ik alleen maar in het bos loop, kon ik beter een iets hardere zool nemen.

Ik ga niet heel extreem trainen voor Amsterdam hoor. Ik ga voor het uitlopen en de beleving, niet voor een snelle tijd. Ik heb 2 x een halve marathon gelopen in 1.40 uur op 1x per week 12 km lopen, met voor iedere halve marathon 2 of 3x een training van 14/16 km.

Plan is om 3x per week te gaan trainen:
april en mei: 2 x 5-7 km en 1 x opbouwen van 12 tot 18 km.
juni en juli: 1 x 7 km, 1 x 9-12 km met wat tempo's en 1 x opbouwen tot eind juli 24 km (waarvan eind juni 1 x HM op wedstrijdtempo)
augustus en september: 1 x 7 km, 1 x 9-15 km met wat tempo's en 1 x 20+ km met een paar lange afstanden, ben er nog niet helemaal uit, maar denk 2 of 3x boven 30 km.

Verder heb ik na iedere 3 weken opbouwen, een week rust met 2 x hardlopen, waarvan duurloop 12 km is. Verder pump ik 1x per week (in rustweek beennummers met laag gewicht) en zit ik nog op racefiets/mtb 1/2x per week. Vooral de rustweken en juiste momenten tempotrainingen inplannen is voor mij wel belangrijk. Ben erg slecht in 'rustig' aan doen. Verder ook wat verplichte asfaltkilometers ingepland. Heb er in ieder geval over nagedacht, dus hopelijk gaat het lukken :D
Laatst bijgewerkt door Tayga op 01-04-18 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 22:29

Hopelijk komt het door het passen dan Sintara. Je was sowieso niet zo van de schoenen toch?

Fijn dat het zo goed ging s1993! Jij loopt ook wel flinke afstanden altijd he!

Mooi dat je lekker gelopen hebt Roos! 50 minuten is toch al een mooie tijd.

Ik doe pas van de zomer mee met week- of maandgegevens delen. Dat is nu om te huilen :Y)

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 22:52

Wat een afstanden hebben jullie deze maand gelopen zeg! Kom ik aan met mijn 22km deze maand. Maar goed dit is mijn eerste maand hardlopen dus dat zal nog wel wat meer worden elke maand :)

s1993, ergens vraag ik mij dat ook af :') Ik krijg het gewoon echt snel warm, en ik zweet ook best veel tijdens het rennen (nu al). Van de zomer maar veel drinken en niet midden op de dag lopen denk ik. Zie ik tegen de tijd dat het boven de 20 graden begint te komen wel hoe ik dat trek, dat weet ik nu nog niet zo goed.

Sintara, hopelijk zijn je schoenen snel ingelopen! Niks zo vervelend als schoenen die niet goed zitten :)

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 23:03

Je lichaam went natuurlijk ook wel aan de veranderende temperaturen. Als ik las wat jullie hier aantrokken bij nul tot -5 graden, dat had ik met een gevoelstemperatuur van -20 aan, anders waren al die laagjes me veels te warm, puur door gewenning van de lage temperatuur. En dat zal hetzelfde zo zijn richting de zomer. Nu voelt het heel warm aan doordat we net de winter uitkomen, maar in de herfst met deze temperaturen zal je denk ik wel wat meer aantrekken want dan is het in verhouding een stuk kouder. Dat heb ik in ieder geval altijd wel :j

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 23:13

Gewenning zal er inderdaad ook wel mee te maken hebben, maar ik heb het mijn hele leven (zeker bij inspanning) al snel warm. Dat is ook gewoon iets wat bij mij hoort. Ik kan bijvoorbeeld ook niet met een jas aan fietsen, dan kan ik mijn warmte gewoon niet kwijt. Heb altijd in ieder geval mijn onderarmen bloot om af te kunnen koelen, dat werkt bij deze temperatuur prima :) Van de zomer zie ik het wel, iig 's morgens is het vaak dan nog wel koel genoeg om iets te kunnen doen :)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 06:54

Tayga, 2 of 3 keer boven de 30km klinkt als te weinig lange afstand trainen, zelfs als je alleen voor het uitlopen gaat. Ik ben heel benieuwd of je het daarmee gaat redden. Dat teveel doen herken ik wel, daar heb ik ook een handje van. Zeker als het weer beter wordt.

Felicxa: die kilometers komen vanzelf wel als je verder traint. Je hebt in ieder geval een start gemaakt toch?

Ik vind de warmte altijd wel lastig, ik loop het lekkerst bij een graadje of 7-10.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 08:02

Tayga jouw schema klinkt mij heel slecht in mijn oren ik zou niet halen en flink blessures oplopen.
Ene lijf is ander niet, ik loop al 10 jaar hard en gemiddelde afstanden dus ik zou andere training nodig hebben dan iemand die van 12km naar 42 wil trainen.

Maar je pezen en spieren moeten ook de tijd krijgen om te wennen.

Hoop vandaag klein loopje te kunnen doen maar lief gaat zo weg voor duurtocht van 4 uur......helaas

De inschrijving van wissenttrail :# is open ik kan helaas niet meedoen is te kort na de bevalling maar voor de trailers onder ons......super evenement echt mee doen

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 08:16

Die heb ik al eens gelopen, vorig jaar. Was inderdaad heel erg leuk!

Op 2 september is ook de urban culture run in Utrecht en zit eraan te denken om die te doen. Anders wordt het zeker de wisenttrail.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 09:31

tita schreef:
Tayga jouw schema klinkt mij heel slecht in mijn oren ik zou niet halen en flink blessures oplopen.
Ene lijf is ander niet, ik loop al 10 jaar hard en gemiddelde afstanden dus ik zou andere training nodig hebben dan iemand die van 12km naar 42 wil trainen.

De inschrijving van wissenttrail :# is open ik kan helaas niet meedoen is te kort na de bevalling maar voor de trailers onder ons......super evenement echt mee doen

Ik loop ook al ruim 10 jaar en sport al die jaren ook al 5 x per week, dus het lichaam is wel wat gewend, al moeten de pezen en spieren wel wennen aan het extra hardlopen natuurlijk. Ik ben verder nooit geblesseerd geweest, alleen afgelopen jaar i.v.m. een doorgezakte voet die nu wordt gecorrigeerd, een flinke tijd aan het rommelen geweest.

Ik heb overigens gewoon voor de lange duurlopen een schema van internet gepakt en dat een paar weken verlengd ivm extra rustweken. Hoe vaak zouden jullie dan een 30+ willen lopen? Er zit wel 2x een bloktraining in, telt dat voor jullie als 30+?
Mentaal heb ik het niet per se nodig. Er zijn toch ook van die schema's dat je op 14 km training een marathon kunt lopen? Dat zou ik overigens ook niet aandurven :o .

Ik ga eens kijken naar de wissenttrail. Edit: Ziet er super uit! Kan ik mooi de 34 lopen, past super in mijn schema. Dank voor de tip!

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 09:38

Het schema van tayga zou voor mij ook verre van ideaal zijn Maar het idee dat je 30 plussers zou moeten lopen in aanloop naar een marathon is onzin. Iemand kan het nodig hebben voor zijn zelfvertrouwen. Maar wat betreft trainingsopbouw zul je als je verder met zo weinig omvang traint eerder afbreken dan opbouwen door die ellelange duurlopen. Voor toplopers is het anders want die lopen veel sneller ook hu rustiger trainingen en zijn dus niet zo lang onderweg.
Voor de marathon heeft het voor mij ook geen toegevoegde waarde. Van een hele lange training moet ik toch ook langer herstellen en dus de trainingen die erna komen op aanpassen. Dan is het voor mij gunstiger om de trainingen te beperken tot twee uur en dus efficiënter te trainen.
voor het ultragebeuren is het een ander verhaal. Omdat dan je duurvermogen veel lager moet zijn dan voor een marathon.Maar voor mezelf weet ik dat ik voor ultra's tot 60km geen dertigers hoef te lopen o zo ideaal mogelijk te trainen
Ik vind persoonlijk echter dat je pas aan een marathon training moet beginnen als wekelijks een of misschien zelfs meerdere trainingen van 20km geen enkel probleem zijn.
bloktrainingen doe ik wel elk weekend. En In voorbereiding op een marathon (maar voor een have kom ik eigenlijk ook meestal wel in de buurt) is de zaterdag en zondag training samen steeds een 40-45km

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 09:52

Ohh ik word zenuwachtig van jullie haha. Ik heb mijn marathontraining absoluut niet gedaan zoals ik van plan was. 1x 32 gelopen, 1x 28 en keer in 2 dagen 42km. Verder aantal keer rond 24-25... De gemiddelde weekomvang ook te laag. Maar ik sta volgende week aan de start en ik ga het gewoon proberen. Kom vast wel over de finish... hopelijk wel binnen 4.15 uur (wil proberen binnen de 4 uur te blijven).

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 10:04

Komt vast goed Daan! Volgens mij ga je het prima redden! Gewoon even wat langer rust na die tijd, zodat je lichaam goed kan herstellen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 11:30

Dat gaat jou lukken daan!

Ik heb net een instagram account aangemaakt om daar foto's en dergelijke te plaatsen van mijn hardloopavonturen, aangezien mensen er op facebook vast genoeg van hebben :') .
Dus wie het leuk vindt me te volgen: zie mijn onderschrift.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 11:48

Komt goed Daan!

Qua lange duurlopen heb ik 21-23-25-25-28-30-32-29 gelopen en daarnaast doordeweeks vaak nog een duurloop tussen de 15-18km. Weekomvang viel op zich wel mee omdat ik 3x per week loop. Gemiddeld denk ik rond de 45 per week.
Wat is trouwens jouw startnummer Daan?

Leuk supervixen, ik ga je volgen!

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 11:49

zenuwen/spanning hoort bij een marathon. Hoe langer de wedstrijdafstand hoe eer factoren onderweg een rol kunnen spelen. Dus waar je ook supergoed voorbereid nog op stuk kunt gaan. Dat is nu eenmaal de uitdaging van lange afstanden. En dat maakt het dus ook leuk.
Maar geloof in jezelf Daan. Ik weet zeker dat je het kunt je hoeft enkel in jezelf te geloven En als je onderweg denkt echt niet meer te kunnen besef dan dat het een dip is; of te wel je kunt je er doorheen bijten en het gaat over en als dan de finish dichterbij komt en je beseft dat je het gaat halen gaat het ineens weer een stuk beter.
Had na de 23,3km met tempoblokken van zaterdag en de rustige duurloop van 21,2km van gisteren nu een rustige duurloop van een uur op het schema Maar door de miezerregen en het idee va maar een kort rondje had ik er de vaart aardig in en is het meer een tempoduurloop geworden van 13,2km op 4min50/km (met in en uitlopen erbij).
Maar de volgende training is pas morgen avond (interval op de baan) en ik heb gisteren de ultieme vorm van herstel'training' gevonden; een paar uur achter elkaar afleveringen van friends kijken Aangestoken door drie van mijn kinderen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 11:51

Dat klinkt als een goede hersteltraining!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 15:17

Net ruim 14km gelopen op de hei, Rozendaalse veld. Mijn lunch viel jammergenoeg niet helemaal goed, dus ik kreeg last van mijn buik en ben wat eerder gestopt dan ik wilde. Wel veel hoogtemeters gemaakt.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 16:23

Ik ben ook net binnen.
Klein rondje en was heerlijk om te lopen maar heb niet lekker gelopen de eerste 2km kreeg ik mijn ademhaling niet onder controle tevens harde buik.

Tijdens mesten heb ik een of ander bilspier verrekt die zit aan mijn hamstring loopt schuin over mijn bil en komt ergens naast mijn bilspleet uit...ik kan hem niet vinden buitenaf.
Nou die deed ook nog eens hartstikke zeer van tijd tot tijd zodat ik moest stappen.

5km in 33min incl wandelen....WoW best goed zeg ik zelf.

De eerste 5km van april zijn gemaakt :D