In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

wyko

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:02

Ik heb zelf ook nog totaal geen ervaring met psychologen/therapeuten. Het heeft nu ook erg lang geduurd voordat ik hulp ging zoeken, en dat uiteindelijk ook gedaan. Misschien heb ik er ook een verkeerd beeld bij, dat kan ook. Maar ik kan me bijna niet voorstellen dat ik na een gesprekje beter in mijn vel zou zitten.
En dan bij een vreemd iemand, die het eigenlijk toch niet interesseerd. En de hele dag al problemen van een ander aanhoort.
Misschien moet ik het idd eens gewoon doen, en valt het reuze mee.

Aan de medicijnen wil ik liever niet meer, ik voel me zoveel beter. Ik had zoveel klachten en bijwerkingen, dat dit dus het overwegen waard was. Financieel had ik helaas ook geen andere keuze. Dus dat heeft de extra doorslag gegeven. Maar vind het nu wel fijn dat ik gewoon op straat kan lopen en mijn urine kan ophouden. Niet normaal voor een 31 jarige toch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:17

wyko schreef:
Ik heb zelf ook nog totaal geen ervaring met psychologen/therapeuten. Het heeft nu ook erg lang geduurd voordat ik hulp ging zoeken, en dat uiteindelijk ook gedaan. Misschien heb ik er ook een verkeerd beeld bij, dat kan ook. Maar ik kan me bijna niet voorstellen dat ik na een gesprekje beter in mijn vel zou zitten.
En dan bij een vreemd iemand, die het eigenlijk toch niet interesseerd. En de hele dag al problemen van een ander aanhoort.
Misschien moet ik het idd eens gewoon doen, en valt het reuze mee.

Aan de medicijnen wil ik liever niet meer, ik voel me zoveel beter. Ik had zoveel klachten en bijwerkingen, dat dit dus het overwegen waard was. Financieel had ik helaas ook geen andere keuze. Dus dat heeft de extra doorslag gegeven. Maar vind het nu wel fijn dat ik gewoon op straat kan lopen en mijn urine kan ophouden. Niet normaal voor een 31 jarige toch.

Misschien denk je wel zo omdat het doodeng vind om zo'n gesprek aan te gaan?

Ik kan je vertellen, met 1 gesprek ga je je niet beter voelen. Dat is een heel proces, de ene heeft daar 6 gesprekken voor nodig, de ander een jaar intensieve therapie. Maar geef het de kans en ga er dan ook voor, ga niet in een gesprek zitten met het idee 'dit gaat toch niet helpen' want dan gebeurd het ook niet. Probeer er alles aan te doen. Therapie is niet dat je iemand verteld wat je heb meegemaakt en dat de therapeut dan verteld wat je moet doen en klaar, je moet investeren, diep gaan en zelf willen veranderen. En ja, soms zijn er dingen die je niet weg kunt nemen maar je kunt wel proberen er zo goed en fijn mogelijk mee om te leren gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 12:05

1 gesprek zal inderdaad niet helpen. Zeker niet als het probleem al langer duurt of diep weggestopt zit.
En het is regelmatig zo dat je eerst diep erin moet voor je merkt dat het beter gaat.
Maar door gesprekken kun je wel dingen verwerken, oppakken en leren omgaan. Uiteindelijk zijn er genoeg methodes voor handvaten.

Ik ben nu zelf ook in therapie maar puur alleen nog bij een psycholoog en merk nu dat ik heel diep ga. Heb weinig energie, eetlust en dergelijke.
Maar merk aan de andere kant opluchting, voel me begrepen.

Ik dacht ook altijd dat ik geen hulp nodig had. Maar blijkt toch wel heel hard nodig te zijn :).

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 15:43

Ik ga mee in wat mijn voorgangers reeds gezegd hebben.
Bovendien denk ik dat je er niet van uit moet gaan dat het een psycholoog of therapeut niet interesseert wat jij vertelt. Hij/zij heeft ervoor gekozen om dat beroep uit te gaan oefenen. Die mensen willen je wel helpen in de mate van het mogelijke!
Naar een psycholoog / therapeut gaan is echt zoveel meer dan gewoon even gaan praten. Zij kunnen jou handvaten geven om met je moeilijkheden om te gaan, ze kunnen actief naar je luisteren en je steunen, je inzicht geven in jezelf,....
Ik dacht vroeger ook dat ik niet geholpen zou zijn door naar een psycholoog te gaan, maar het heeft mij wel degelijk geholpen. Maar je moet er zelf wel voor open staan. Je moet zelf aan de slag willen gaan met de dingen waar je tegenaan loopt. Als je jezelf ervoor wilt openstellen en aan jezelf wil werken, dan kan ik je alleen maar aanraden om het gewoon te proberen. Je verliest er niets bij om het te proberen.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 23:13

Daar hebben jullie ook een punt. Misschien is het ook wel een "eng" idee. Ik moet me daar gewoon overheen zetten. En het een kans gaan geven.

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 19:22

ik ga vanavond voor het eerst weer stappen. vind het heeel erg eng maar ga het iniedergeval proberen!

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 19:30

Sorry dat ik even ego post, maar heb het idee dat ik stilaan gewoon wegglijd in niets willen en niets leuk vinden. Ik kan blij en opgewekt doen, en daarom ziet niemand iets. Ik kan mezelf gewoon niet meer aan school werk zetten, het kan me gewoon te weinig schelen, terwijl ik normaal zo'n goeie student ben.
Weet ook niet hoe het nu met mijn vriend moet, gaat ook niet zo goed tussen ons. Zou gewoon in bed willen blijven en niets meer doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 20:04

Aria_zz schreef:
Sorry dat ik even ego post, maar heb het idee dat ik stilaan gewoon wegglijd in niets willen en niets leuk vinden. Ik kan blij en opgewekt doen, en daarom ziet niemand iets. Ik kan mezelf gewoon niet meer aan school werk zetten, het kan me gewoon te weinig schelen, terwijl ik normaal zo'n goeie student ben.
Weet ook niet hoe het nu met mijn vriend moet, gaat ook niet zo goed tussen ons. Zou gewoon in bed willen blijven en niets meer doen.

Dat lijkt heel erg op een depressie... :(:)

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 21:04

Ik hoop dat het dat niet is. Voel me gewoon zo verdrietig en ik weet niet waarom. Maar sla gewoon in een knoop voor schoolwerk, ook al doe ik iets, ik weet gewoon dat het niet genoeg is.
En zelf als het depressie is, veel valt daar niet aan te doen denk ik he? Unif zal daar ook geen rekening mee houden veronderstel ik.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 21:18

Morgen gaan we met stal naar het NK carrousel rijden in Woudenberg. Ik heb trouwens van de week te horen gekregen dat ik toch geen 2e herkansing krijg en dat mijn contract dus word ontbonden/niet verlengd. Binnenkort dus een gesprek met mijn locatiemanager over hoe of wat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 21:24

Aria_zz schreef:
Ik hoop dat het dat niet is. Voel me gewoon zo verdrietig en ik weet niet waarom. Maar sla gewoon in een knoop voor schoolwerk, ook al doe ik iets, ik weet gewoon dat het niet genoeg is.
En zelf als het depressie is, veel valt daar niet aan te doen denk ik he? Unif zal daar ook geen rekening mee houden veronderstel ik.

Een depressie is heel moeilijk uit te komen zonder hulp. Ik zou dus even maandag contact opnemen met je therapeut hoe verder.

Zelf ging ik van een burnout een depressie in, ik heb 6 weken in een observatietraject gezeten en dat heeft een paar deksels los getrokken waardoor ik depressief werd van alles wat op me af kwam. Ik kreeg paniekaanvallen, huilbuien en kon en wilde vaak niks doen. Zelfs de leuke dingen niet. Toen ik in therapie ging ging ik in t begin nog slechter maar dat kwam omdat er nog meer boven kwam borrelen, daarna krabbelde ik er langzaam weer uit.
Er zijn een paar mensen in mijn groep de medicatie gebruikte, ikzelf niet maar achteraf had ik dat misschien wel fijn gevonden.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 22:29

Sterkte Purny, vind het heel naar voor je :(:)

Jolien, bedankt voor je post. Het helpt gewoon om te lezen dat er ook een einde aan komt. Het kan wel dat zoals jij zegt het even erger wordt voor het beter gaat, aangezien ik al een aantal weken in therapie ben. Maar ik ben er even het hart van in. Mijn dokter had ook al aangehaald dat wanneer de therapie niet genoeg hielp, ik altijd even langs kon komen om te kijken hoe verder met eventueel medicatie. Vond het erg aardig dat ze zo bezorgd was, ook al kent ze me niet echt goed.

En van die burn out, vermoed dat het bij mij met schoolmoeheid te maken heeft.
Fijn dat je het even wou delen met me, doet me goed.

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 10:06

gisteravond voor het eerst weer wezen stappen. was heeel erg eng in het begin maar is helemaal goed gegaan:D nu beetje beroerd :=

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 10:14

Super Claudia! Goede ervaring dus ;)

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 10:36

was het zeker! al helemaal omdat dit best wel hoog stond op mij trap van angsten :list:

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 17:28

Goed zo claudia! :D

_Jorine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 20:49

Goed van je Claudia! Dapper hoor.

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 13:22

Super Claudia. Nu dit gevoel proberen vast te houden.

Net bij mijn therapeute geweest. Besloten om zelf de controle te houden en zelf te gaan bellen om een afspraak te maken. Nu alleen de moed zien te vinden.

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 13:38

nou het gevoel is dus van 10 naar 0 gegaan vandaag. alweer ruzie met mijn vriendin. kan wel janken nu.
goede stap miranda:) ik moet morgen weer heen even mijn hart luchten en vertellen dat ik weer een trapje hoger ben :D

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 18:51

Ah jammer Claudia, maar toch ben je idd verder dan je was. Gaat het lukken om de ruzie op te lossen?

Miranda, is toch wel fijn als je zelf dingen in handen hebt, dus hup! ;)

Ik heb een mail gestuurd naar studentenpsycholoog om mij te helpen met school problemen. Hopelijk heb ik er iets aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 19:08

claudiadvx schreef:
nou het gevoel is dus van 10 naar 0 gegaan vandaag. alweer ruzie met mijn vriendin. kan wel janken nu.
goede stap miranda:) ik moet morgen weer heen even mijn hart luchten en vertellen dat ik weer een trapje hoger ben :D

Waarom hebben jullie steeds ruzie dan?

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 20:30

Claudia: Wat balen van de ruzie!

Ik ben ook aan het balen. Ik ben voor 5 trauma's in behandeling maar er is er nog geen een behandeld. Ik kom maar niet bij het gevoel. Inmiddels zijn we alweer weet niet hoeveel sessies verder dat we het over alledaagse dingen hebben. Problemen van het nu. Doet ze om meer vertrouwen te krijgen en zo hoopt ze dat ik het wat meer toesta. Maar ik kan het niet eens aan mezelf toestaan om te voelen dus dan lukt dat ook niet bij haar. Daar wil ik aan werken... Dit schiet zo niet op.
Het is allemaal wel heel handig en fijn maar ik voel me steeds klote en ik wil gewoon aan de slag. Maar hoe gaan we aan de slag?

Sorry misschien allemaal onduidelijk. Maar dat is ook wat het op het moment voor mij is.

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 21:48

@SwitchShadow: Ik herken wel een beetje wat je schrijft. Ik had het ook moeilijk om mijn gevoel toe te laten. Stilletjes aan komt dat wel, maar leg er niet te veel druk op. Misschien moet je een aantal dingen opschrijven? Gewoon dingen die in je hoofd rondspoken in verband met je trauma's. Hoe het geschreven is, maakt eigenlijk niet uit. Je schrijft gewoon wat er op dat moment in je opkomt. Je kan dat gewoon ergens voor jezelf bewaren en als je je er goed genoeg bij voelt, kan je het misschien eens meenemen naar je psycholoog die het dan kan lezen of aan wie je het aan kan voorlezen.

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 11:35

Joolien schreef:
claudiadvx schreef:

Waarom hebben jullie steeds ruzie dan?

voornamelijk om kleine rot dingentjes, maar mijn emmer begint steeds voller te raken, ik heb haar nu al sinds gister geblokkeerd op whatsapp. echt wat een rust! ik denk dat we de ruzie weer voorbij laten waaien en gewoon weer vrolijk verder gaan wat dus niks helpt. maar erover praten lukt me ook niet met haar vraag met niet waarom maar het lukt me gewoon niet.
ss ik kon eerder ook niks loslaten maar ik heb het op gegeven moment wel gedaan, je kunt het he :) wij geloven allemaal in je

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 11:55

Claudia: misschien moeten jullie gewoon een tijdje wat afstand inbouwen?
Ik had vroeger ook een heel goede vriendin waar ik na verloop van tijd regelmatig ruzie mee had. Op een bepaald moment is de bom gebarsten en wou zij gewoon geen contact meer met me, sprak ook niet meer tegen mij... Ik heb dat toen heel erg gevonden want ze was mijn beste en een van mijn enige vriendinnen. Ik heb een tijdje laten afkoelen en ben dan stilaan weer beginnen proberen de vriendschap te herstellen. Het heeft een hele tijd gekost, maar uiteindelijk (na meer dan een jaar) hebben we het uitgepraat en zijn we terug heel goed bevriend geraakt. Hoewel zij nu een heel eind van me vandaan woont, zie en spreek ik haar nog regelmatig. Ze is nog steeds een heel goede vriendin van mij.
Laat het niet zo ver komen dat jou emmer helemaal overloopt. Daar hebben jullie niets aan. Misschien hebben jullie gewoon even wat rust nodig zodat jullie beide alles even kunnen laten bezinken. Daarna kunnen jullie dan eens een goed gesprek voeren. Op sommige momenten is het beter van even te wachten met zo'n dingen uit te praten tot er een rustiger moment is waarop jullie beide openstaan om erover te praten.