Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

enniee

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 15:24

Dankjewel Manieki! Succes met je operatie, spannend! :)
Ga zo nog wat mailtjes sturen naar liefhebbers

@Eline; ik had dat ook wel wat hoor, zo nu en dan stekende pijn en vooral ook als de elastiekjes er af waren. Nu heb ik heeeel soms nog iets pijn maar heel weinig. Denk dat het met de tijd gewoon minder wordt en dat 2 maanden nog erg vroeg is.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 18:34

@lp022, ik wilde de linguale ook nog, maar bij mij zou dat misschien alleen onder gaan omdat boven mijn ondertanden tegen de beugel aan zouden komen.

Ik heb nu doorzichtige keramieke plaatjes aan de buitenkant en moet zeggen dat het me erg meevalt hoe het eruit ziet! En wat is nu 1,5 jaar max. om niet zo mooi op de foto te staan, als het daarna veel mooier is ;)

@Manieki,veel sterkte!!

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 21:28

Manieki, nu komt het heel dichtbij!
Heel veel succes en sterkte! :)

(Prairy heb je een mailtje gestuurd met de foto's)

CassieUltra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 01:02

Fijn hoor ennie!! :)

CassieUltra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 01:12

Ik heb nog een vraag voor de mensen hier...

Ik poets 2 a 3 x per dag me tandjes en slotjes, ook spoel ik met fluoride.

Maar toch merkte ik me wat op vanmiddag, ik heb een donker stukje bij me voortand zitten.
Of het nou onder me slotje is, of boven me slotje zou ik dus niet weten..
ik dacht eerst dat het een stukje vuil was, maar het is gewoon niet weg te krijgen.
Nu ben in dus 3 maanden weggestuurd van de Orthodontist, volgende maand wel naar de tandarts, maar als dit een gaatje is ( word) Dan heb ik denk wel een groot probleem?
Best rare plek voor een gaatje, ik poets echt wel goed (althans dat denk ik).

Hebben meer mensen hier last van ? Of meegemaakt?

Ik stuur nog even een foto mee van de stand van mijn kaken & tanden !:) ben helemaal klaar voor de operatie. Spannennd!!

Afbeelding Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 07:05

Gewoon je tandarts even bellen en probleem voorleggen :)

Sterkte met je operatie!

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 17:04

Ik zou dat niet weten!
Duidelijke foto's, succes met je operatie!

Manieki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 17:59

Cassie, wanneer werd jij ook alweer geopereerd? Bij mij zitten de operatiehaakjes erin en morgen om half acht ben ik aan de beurt!

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 18:02

Jeetje wat vroeg! Dan heb je het maar gehad, dat is wel lekker! :)

Manieki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 18:20

Ja daar ben ik wel blij mee hoor, dan hoef ik niet zo lang te wachten en niet zo lang nuchter te blijven.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 21:55

Manieki heel veel succes morgen!

CassieUltra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 21:56

Wat fijn manieki!

Ik pas na de zomer helaas :(
Er is pas in mei plek voor gesprek dus dan wilk het na de zomer anders zal et in me vakantie vallen
Jammer dat het zolang duurd maar genoeg tijd om voor tw bereiden!

Heel veel succes manieki morgen!!

xEliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 22:15

Heel veel succes morgen! Hopelijk niet te veel pijn!

Manieki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 16:24

Ik ben weer wakker! De hamster van de AH is er niks bij Haha. Alles is goed gegaan en ik voel me verder redelijk. Ik ga weer verder slapen, zal later uitgebreider reageren. Maar voor nu vast een update.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 17:02

Heerlijk he Manieki dat je het achter de rug hebt!
Ik hoop dat het meevalt met de pijn.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 17:39

Lekker dat je het gehad hebt!
Snel opknappen! :)

Manieki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 18:24

Dank jullie voor de berichtjes. Ben inmiddels lekker thuis. Vanmorgen lag ik om acht uur al op de ok en rond half elf was ik klaar. Tot nu toe is het me meegevallen. Heb veel geslapen vandaag, en ben nu redelijk fit. Zolang ik stil zit, wan zodra ik ga bewegen word ik erg misselijk. Wel is mijn hoofd echt gigantisch! Pijn heb ik niet echt, wel een drukkend gevoel, maar heb goede pijnstillers mee gekregen. Na de operatie heb ik een ijsmasker op gekregen en dat was erg lekker! Nu thuis ook veel koelen, en verder rustig aan. Ik hou jullie op de hoogte.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 20:50

Fijn dat het goed gegaan is!! Veel blijven koelen! Ik hoop voor je dat de zwelling niet meer veel gaat toenemen maar vrees er wel een beetje voor. Hopelijk gaat de misselijkheid snel weg want dat is bagger.

Sterkte met het herstel!!

Esssther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 11:22

Hallo allemaal!

Ik sluit mij ook even bij jullie aan want ik heb nu 3,5 week geleden een dubbele kaakoperatie gehad. Ben wel benieuwd hoe jullie alles ervaren of hebben ervaart.

Ik zal even mijn situatie voorleggen:
Ik ben 2 jaar geleden door mijn tandarts doorverwezen naar de kaakchirurg, op eigen verzoek. Ik was toentertijd 24 jaar. Ik had namelijk bij aanvang van de orthodontie een open beet van 8-9 mm (boven- en ondertanden kunnen elkaar niet raken wanneer kiezen op elkaar staan, zie foto)
Afbeelding

Na een jaar zou ik al geopereerd worden maar ik had een bijna gepensioneerde orthodontist die eigenlijk al vanaf het begin weinig zin had in het zetten mijn tanden in de juiste positie voor de operatie. Vorig jaar voorjaar was de kaakchirurg nog steeds niet content met mijn tandbogen. Gelukkig was in tijd van nood mijn orthodontist toentertijd met vakantie en verving een jonge ambitieuze orthodontist hem. Hij heeft mij als patiënt overgenomen en communiceerde veelvuldig met mijn kaakchirurg in Groningen en streeft er na mijn een mooie glimlach te geven.

Afgelopen december kreeg ik eindelijk het verlossende woord: de operatie staat gepland voor over 2 a 3 maanden. Maandag 4 maart ben ik geopereerd. 's morgen om 8 uur werd ik de OK ingereden, om half 3 's middags werd ik wakker op de recovery. Ik werd wakker met een koelingspack, deze zorgde voor een constante verkoeling van 16-17 graden. Ik had een redelijk dik gezicht maar gek genoeg heb ik totaal geen blauw/geel/groen gezicht gehad, alleen een klein beetje gele hals.

Even over de operatie: ze hebben mijn onderkaak iets naar voren geplaatst en bovenkaak in drie delen geknipt waardoor mijn gehemelte opengespleten is Mijn bovenkaak is hierdoor verbreedt is en tevens zijn de voortanden gekanteld om zo juist op mijn ondertanden te staan. Het is nu 3,5 week geleden en ben nu redelijk pijnvrij. Mijn kaken worden in positie gehouden door elastiekjes (6 stuks!! 3 stuks aan beide zijde). Door de elastiekjes heb ik nog veel kaakkramp, dit trekt door naar mijn oren en hoofd waardoor ik snel oorpijn en/of hoofdpijn. Ik ben al wel heel blij met het resultaat, voor het eerst in mijn leven kunnen mijn voortanden elkaar raken!! :D

Ik moet sowieso nog enige tijd met de elastiekjes lopen en de bovenste blokjesbeugel is tijdens de operatie doorgeknipt om zo de kaken de kans te geven om breed te blijven staan. De tanden groeien zodoende ook uit elkaar, dat ziet er nog niet fraai uit. Wanneer mijn gehemelte bottechnisch is dichtgegroeit kan de druk weer vergroot worden op de bovenste boog en kan de finishing touch beginnen. Dit zal ongeveer 2 maanden van start gaan. Ik kan niet wachten totdat al het ijzer uit mijn mond is :D

Voor vragen sta ik altijd open, uiteraard!

Hoe doen jullie het met paard rijden? Mijn paard heeft de vakantie van 3 weken er bijna op zitten. Mijn instructrice gaat hem vanaf volgende weer oppakken. Aanstaande vrijdag moet ik voor controle terug naar mijn kaakchirurg, dan ga ik hem ook vragen wanneer ik weer mag paardrijden :D Ik vond twee vakantie wel lekker maar ga het nu met de dag meer missen...

Esssther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 11:29

@manieki; veel koelen dat is (vond ik) het fijnste wat er was. Ik had veel pijn de tweede dag na de operatie. Hoe is het met het gevoel/gevoelloos rondom je mond? Ik heb nu namelijk nog steeds een gevoelloze lip en kin :S

Manieki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 13:05

Dat is een flinke operatie geweest Esther! Jeetje, maar nu gaat het de goede kant op gelukkig?
Mijn paard is in goede handen, ik heb een bijrijdster die normaal twee keer per week komt en daarvan 1 keer fanatiek lest. Nu komt ze elke dag, op dinsdag is hij vrij en op vrijdag gaat mijn instructeur hem rijden, zodat hij braaf en fijn blijft. Van mijn kaakchirurg mag ik pas na 6! Weken weer rijden. Maar de verpleegkundige aan mijn bed met zelf ook een paard zei dat je zelf snel genoeg merkt wanneer het weer kan. Ik doe gewoon mijn cap flink strak, dan gaat die kaak nergens heen haha!

Hier gaat het redelijk. Voel me inmiddels alsof er een vrachtwagen over me heen gereden is. Neus zit helemaal dicht, dus ben wel een beetje benauwd af en toe, maar qua pijn valt het me alles mee. Wel een drukkend en gloeiend gevoel van de zwelling, maar gelukkig geen koorts of verhoging. Denk dat ik helemaal niet mag klagen. Eten gaat goed, danoontje en yoghurt schuif ik zo naar binnen. Ik had verwacht dat dat lastiger zou gaan.

Vriendlief is ondertussen op pad om een neusspray en smooties te halen, dus ik word hier goed verwend. Ook nu lig ik weer met mijn ijskompres te koelen, dat is echt het lekkerste wat er is momenteel. Echt Priary, ben nog steeds blij met je tip!

Qua gevoel gaat het goed. In mijn lippen voel ik alles. Vlak onder mijn linker oog en vanaf daar richting mijn neus is het nu gevoelloos, maar volgens de chirurg komt dat bij een bovenkaakoperatie altijd weer helemaal terug. Ik merkte het vanmorgen pas toen ik mijn gezicht in ging smeren, dus ik heb er verder ook geen last van. Wel heeft mijn neus een flinke optater gehad, de bovenkant is helemaal beurs. Maar dat komt ook vast wel weer goed!

Zo, is een heel verhaal geworden, maar ik heb toch niks beters te doen :Z

Esssther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 14:07

Hier nog even wat foto's van voor en na de operatie. Zoals jullie kunnen zien kan het ook zonder al te veel zwelling.

Vlak voor de operatie:
Afbeelding

4 uur na bijkomen v.d. operatie, met koelingsmasker:
Afbeelding

Dag 5:
Afbeelding

Dag 10:
Afbeelding

Esssther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 14:14

@manieki: wees blij dat je gevoel volgens kc terugkomt... Ik had vlak na operatie ook doof gevoel in bovenlip maar dat kwam gelukkig heel snel terug. Ik hoop in alle macht dat het gevoel in mijn onderlip terugkomt. Een doof gevoel in mijn kin kan ik mee leven maar je onderlip is behoorlijk irritant :P

De appelmoes gaat er bij mij goed in. Verder eet ik vrij weinig dus ben ik al 7kg afgevallen, gelukkig heb ik nutridrink voorgeschreven gekregen om aan mijn kcal en vitamines te komen :D

Succes met revalidatie!

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 17:05

@Esther; wat een flinke operatie zeg, je had echt niet een dik gezicht...

Succes met jullie herstel Esther en Manieki

Esssther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 12:20

@Manieki; hoe gaat het met je?

Ik ben afgelopen vrijdag voor controle naar KC geweest. Volgens hem zag het er goed uit, al was het een kaakchirurg in opleiding. Je kunt van hen goed merken dat ze nog in opleiding zijn en dat ze nog niet aan alles denken en communicatie niet hun sterkste punt is... Het liefst willen ze alleen maar snijden en die stomme random afspraken zo snel mogelijk gehad hebben.

Tijdens het wachten sprak ik een vrouw die 5,5 week geleden geopereerd was. Ze stopte werkelijk alles in de blender, ik heb daar nog steeds afgunst tegen dus dat doe ik dan ook niet maar ze zei ook dat de kabelspek heel goed te eten is en inderdaad (!!) dit kun je heel gemakkelijk in kleine stukjes naar binnen werken en met je tong bewerken waarna je het opeet :D Verder zit ik nu aan de smoothies van de lidl, breaker, mokkabonen (of andere chocola) en uiteraard nutridrink...