GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:27

Dees, klopt, daar heb ik ook 'last' van, maar het is, in ieder geval in mijn geval, nog steeds ontzettend fijn om niet meer die enorme suikerdippen te hebben tijdens het autorijden. :j
Al zal het voor sommige mensen gewoon helemaal niks doen, omdat hun lichaam dan net anders in elkaar zit.

Ik geloof dat Ozempic al een heel stuk langer wordt gebruikt voor gewichtsverlies, tenminste onder sterren. :j

Haha ja, zeker als je Wegovy gebruikt. :wow:
Moet er niet aan denken.

Oyeru

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:50

opisop_shop schreef:
Zou het niet een kwestie van handigheid zijn?

Ik doe dit als werk dus handig ben ik wel ;).

Kwestie van per ongeluk vaatje aangeprikt denk ik. Maar zo blauw heb ik het bij anderen nog niet gezien :P

fjordjes

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:21

Oh dat heb ik zelfs met een 'veilige naald' voor elkaar gekregen dat ik een blauwe plek op m'n buik had. En het duurde nog lang voor ie wegtrok

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:23

Ik ook met de kwikpen

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:08

meerdere keren met kwikpen, 0 keer met diabetes spuit :)

Annelies_VG

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:21

Dees schreef:
Toch hoor je vaker dat mensen met diabetes niet echt afvallen met Ozempic.
Kennelijk gaat het medicijn dan "op" aan het stabiel houden van de bloedsuikerspiegel.

Het is ook algemeen bekend dat diabetici er minder mee afvallen. Als je daar zelf pas achterkomt na gebruik ligt dat toch echt aan jezelf.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:24

Heb je daar een onderbouwing voor? Ik geloof je hoor, maar ben benieuwd naar de informatie, aangezien ik die zelf niet heb gekregen.
Ik ken iemand anders die ook Ozempic gebruikt voor diabetes en diegene is juist wel heel veel afgevallen ermee, in een vrij korte tijd.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:26

Volgens mij omdat de dosering vaak lager is bij diabeten ivm de reactie op de bloedsuikerspiegel.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:44

Ooh, dat zou kunnen.
Ik zit zelf op de hoogste dosering, omdat lager niet genoeg resultaat geeft, maar dat zal vast en zeker per persoon verschillen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:29

En toen stond de weegschaal op -5 :oo :):) Echt bizar. Sneller moet ook niet, dus dat even goed managen.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:30

Ik ga overleggen met de arts om te verhogen. Blijf nu al ruim 2 weken ontzettend schommelen en val nauwelijks af en de honger begint zo'n beetje terug te komen. Maargoed ik zit dan nog steeds op een startdosis van 3,75mg dus misschien ook wel logisch.

Annelies_VG

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:34

Polar schreef:
Heb je daar een onderbouwing voor? Ik geloof je hoor, maar ben benieuwd naar de informatie, aangezien ik die zelf niet heb gekregen.
Ik ken iemand anders die ook Ozempic gebruikt voor diabetes en diegene is juist wel heel veel afgevallen ermee, in een vrij korte tijd.

Dat is nog niet bekend

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:25

3,75mg is geen startdosis.
Dat is een dosis die iemand kennelijk heeft bedacht zonder de richtlijnen van Eli Lilly zelf op te volgen.

Bij Mounjaro is 2,5mg de startdosis, de volgende stap is 5mg.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:35

Nou een griepje er overheen is ook goed voor het afvallen :')
Bijna niks kunnen eten, dus gisteren was ik 65,15 en vanmorgen 63,85.
Ik zou woensdag weer moeten spuiten, maar als ik me nog zo slecht voel, dan stel ik dat even een paar dagen uit.

30 maart begonnen en de stand is nu -11 kg. Ik begon met een BMI van 31,6 en die was vanmorgen 26,9. Mijn visceraal vet van 13 naar 9.

Ik had eigenlijk naar de 55 kg gewild, maar als ik 58 ben, ben ik meer dan tevreden. Echt heeeel lang geleden dat ik dat woog. :D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:11

Wat fijn zeg!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:31

Dees schreef:
Dat is een dosis die iemand kennelijk heeft bedacht zonder de richtlijnen van Eli Lilly zelf op te volgen.

Inderdaad en ik zie heel veel zelf verzonnen doseringen en handelingen voorbijkomen. Leuk en dat moet iedereen echt voor zichzelf weten maar het wordt soms gebracht alsof het de normaalste zaak van de wereld is.

Om veiligheid en de werking te waarborgen geven ze niet voor niks een gebruiksaanwijzing, doseringsschema en en do’s en dont’s. Het is een relatief nieuw medicijn dus ik zou niet teveel zelf experimenteren.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:10

Een lagere startdosis dan 2,5mg, een te hoge startdosis, sneller ophogen enz is wat experimenteel. Maar een tussenstap van 3,75 als een dosis van 2,5 en daarna 5 gebruikelijk is? Ik zie niet in wat daar niet goed aan zou zijn. Je merkt vanzelf of het te weinig doet voor je?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:14

Een printscreen omdat ik er blij mee ben *\o/*

Waar ik vorig jaar over het eerste deel van de wandelroute 34 minuten deed ivm vaker op adem komen:

Afbeelding

Liep ik het gisteren in 21 minuten:

Afbeelding

Ik merk met wandelen duidelijk dat ik wat kilos kwijt ben, erg fijn!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:37

Dees schreef:

fjordjes geeft notabene aan: "ik ga overleggen met de arts"... Zou het niet zo kunnen zijn dat zij - op advies ván de arts - met 3,75 als startdosis is begonnen? Omdat er andere medische redenen zijn om niet met 2,5 te starten? Waarom meteen veroordelen en denken dat iemand op eigen houtje aan het knutselen is?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:47

Dat niet eens, zij is volgens mij gewoon begonnen op 2,5mg en heeft net iets meer werking nodig inmiddels. Lijkt mij niets verkeerds aan om dat te proberen en als dat niet voldoende helpt gewoon regulier over te stappen naar de 5mg.

Ik zit nog steeds op 2,5mg.
Inmiddels al 12 weken.
Werkt voor mij voldoende (nu -17,5 kilo).
Zou ik na de reguliere 4 weken overgestapt zijn naar de 5mg dan was dat dus voor niets geweest.
Heb ik straks toch niet meer voldoende aan de 2,5mg dan ga ik ook niet meteen naar de 5mg.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:54

Ibbel schreef:
Dees schreef:

fjordjes geeft notabene aan: "ik ga overleggen met de arts"... Zou het niet zo kunnen zijn dat zij - op advies ván de arts - met 3,75 als startdosis is begonnen? Omdat er andere medische redenen zijn om niet met 2,5 te starten? Waarom meteen veroordelen en denken dat iemand op eigen houtje aan het knutselen is?

Lees de quote die je van mij aanhaalde nu nog eens. Waar staat dat ik vind dat fjordjes op eigen houtje aan het knutselen is?

Wat er wel staat is dat een gebruik van 3,75mg NIET volgens de richtlijn van de fabrikant is.
Geen idee wie die dosis bedacht heeft.
Maar er zijn wel heel veel doe-het-zelvers, ook in dit topic.

Ik denk dat het alleen maar goed is dat de richtlijnen van de fabrikant af en toe worden herhaald. Zodat die DIY-methodes niet de nieuwe norm gaan worden.

Dus: 2,5 - 5 - 7,5 - 10 - 12,5 - 15mg.
Alle stappen daartussen zijn niet conform de gebruiksaanwijzing van de fabrikant.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 55 min geleden

Ibbel schreef:
Dees schreef:

Ik ben op 2,5 begonnen hoor, en na 4 weken naar 3,75 gegaan in overleg met de arts omdat ze vond dat de bijwerkingen teveel was. Ik doe niks op eigen houtje, ben wel dom maar niet zo dom.
Overigens niet persoonlijk naar jouw toe Ibbel!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 54 min geleden

Ik geloof niet dat iemand je dom vindt of dat je dom bezig zou zijn.