Al 10 dagen bloed plassen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 17:28

Oh, dus dan mag ik gewoon hééél lang wachten met updaten? O:).

Zonder gekheid, laat ik beginnen dat ik een prima dag gehad heb. Lekker op de motor heen, we hebben vooraf en na afloop daar nog even lekker in het zonnetje kunnen praten en dan binnendoor op de motor terug. En dan heb ik nog iemand kunnen helpen ook, wat wil een mens nog meer?

Verder snap ik wel waar Daphne haar gevoel weg kwam. De PA bedoelt het allemaal niet verkeerd, maar heeft zelf absoluut niet door dat ze dat wat ze als open vraag bedoelt, als constatering communiceert. Als voorbeeld, bij binnenkomst concludeerde ze dat het al beter ging met Daphne, 'want ze kwam nu met kruk ipv in de rolstoel'. Wat ze bedoelt is, 'het lijkt dat het aan wat beter met je gaat, of is dat niet zo?'. (Daphne was overigens zo dapper om te antwoorden dat ze nu tussendoor 2 keer gezeten had. Top gedaan meis!). Maar het communiceert flink onhandig en ik heb haar daar ook een keer op aangesproken.

De revalidatie arts erbij verduidelijkte ook het nodige. Zo is het niet dat ze een aangepaste schoen helemaal niet nodig vinden of dat het niet mogelijk is, maar dat ze zich afvragen of het nodig gaat zijn of dat ze Daphne misschien op een andere manier kunnen helpen. Klinkt toch anders dan 'de schoen doen we niet', nietwaar?

Nou ja, allemaal van dat soort dingen. Er is enige terughoudend vanuit vogellanden, maar dat is vooral omdat ze niet goed weten waarom het eerstelijns traject niet de gehoopte uitkomst heeft geleverd en ze dus niet weten of zij dan wel daadwerkelijk een oplossing voor Daphne hebben. Niet omdat ze het niet nodig vinden dat ze daar is. Daarom willen ze ook Daphne haar verwachtingen wat temperen, omdat ze gewoon niet kunnen garanderen dat ze alles op kunnen lossen.

Kortom, de PA communiceert op een manier die misschien niet zo handig is, maar veel dingen zijn niet zoals ze overgekomen zijn. Ze bedoelt het in elk geval niet verkeerd. Ze willen graag in het traject samen met Daphne kijken wat haar helpt en wat voor haar werkt en wat ze precies nodig heeft. De arts die verantwoordelijk is voor dit traject was wel echt heel erg fijn, dus het vertrouwen is er wel dat Daphne en de PA dit communicatie dingetje met zijn tweeën wel weten te overwinnen. De moeilijkste stap is gezet.

Daphne is wat mij betreft wel de held van de dag, zo goed als ze dit gedaan heeft. Ik ben af en toe wel even ingesprongen, maar grotendeels heeft ze het echt zelf gedaan. Dus. You go girl, super goed bezig. Nou is het wachten tot ze plek voor haar hebben.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: Al 10 dagen bloed plassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 17:56

Oh, en de popcorn was niet nodig hoor, ik heb zonder problemen geheel zelfstandig mijn motor er weer weg gekregen 8-)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 18:03

Wat fijn dat het gesprek zo is gelopen. Chapeau +:)+

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 18:06

Wat tof van je dat je mee was Lalidan! En fijn dat het gesprek goed ging.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 18:33

Fijn dat het gesprek goed was. Hopelijk communiceert de PS in de toekomst helderder, zodat het zowel voor haarzelf als voor de patiënten fijner werken is. Fijn dat de arts het schoenen-verhaal kon ophelderen.

En ja Lalidan, wat mij betreft had jij ook gerust even de pootjes omhoog mogen gooien voor het plaatsen van een update hoor :D . Fijn dat parkeren en weer wegkomen geen popcorn party werd! Hoewel ik vind dat jullie best een bak popcorn hebben verdient vandaag, allebei!

Nienke1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 18:49

Heel goed
Fijn dat het 1 en ander is uitgesproken en tja communicatie is en blijft moeilijk blijkt ook nu maar weer.
Lalidan lief dat je bent meegeweest

Daphne veel sterkte

Ezellover25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 19:09

Oh jeetje was een positief bericht.

Weet niet waarom, maar de tranen staan in mijn ogen.

Daphne ben trots op je.

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 20:19

Nou wat een fijn bericht zeg!! Lalidan je bent een topper dat je TS hierbij hebt kunnen ondersteunen +:)+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 20:27

Klinkt heel fijn en Lalidan ik vind je een topper! Je klinkt ook zo fijn relaxed, kan me voorstellen dat je goed de angel er uit kan halen +:)+

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 20:41

Klinkt al met al positief en ik hoop dat het je voldoende vertrouwen geeft om het traject in te gaan.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 20:59

Wat een mooie uitkomst van dit gesprek.
Geweldig Lalidan dat je dit hebt gedaan voor Daphne.
En Daphne, jij mag heel trots zijn op jezelf zeg!

Wat mooi dat zo dus toch alle partijen veel hebben gehad aan dit gesprek. Dit hoopte ik al.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 21:04

Lalidan: Wat ontzettend lief dat je bent meegegaan! _/-\o_

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-25 22:50

Oke, ben ik weer. Zou eventjes gaan liggen, maar uiteindelijk 5 uur geslapen _O-
Spoiler:
Afbeelding

Had veel nagedacht over hoe ik wou beginnen, of hoe zij het gesprek zou kunnen beginnen en wat ik dan zou gaan antwoorden. Begon zij eigenlijk heel direct, dat ze mijn mail gelezen had en ik niet met haar verder wou. En ik durfde eigenlijk niet te zeggen dat dat klopte, maargoed kon het ook moeilijk ineens ontkennen := Maar toen dacht ik wel meteen, dit word pittig voor mij. Maargoed, gelukkig had ik Lalidan naast me zitten :))

Die me goed kon aanvullen, soms ook antwoorde wat ik zou moeten zeggen, maar niet durfde. En ook dus wat tegengas kon geven, terwijl ik er alleen maar naast zat ala "Ik ben er niet" :evaw: Ja, Lalidan heeft me echt ontzettend geholpen en is sowieso zó lief voor me geweest.

Wel jammer van de popcorn :))

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 09:14

Daphne__ schreef:
Wel jammer van de popcorn :))

*spuugt koffie bijna over de laptop* :):)

Jullie waren zo te horen een goed team! Heel leuk dat je gisteren zonder rolstoel kwam en op krukken naar binnen schuifelde, maar nog beter dat je bij die opmerking van haar terugkwam met de mededeling dat je tussendor wel twee keer moest gaan zitten. Heb je helemaal zelf gedaan.

Waarmee ik de hulp van Lalidan absoluut net uitvlak. Ik heb ooit eens een vergelijkbaar gesprek met een revalidatiearts gehad en was toen ook blij dat ik iemand bij me had. Niet eens perse om me aan te vullen waar nodig, maar omdat het soms ook fijn is om van een ander te horen of die een gesprek net zo ervaren heeft als jij.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-25 14:14

Ja, ik dacht, ik moet nu wel zeggen hoe het echt zit. Vergeleken met de vorige keer is er niks verandert, behalve dan dat ik nu wist hoe ver het lopen was en Lalidan en ik een half uur eerder hadden afgesproken zodat we nog even konden praten, waardoor ik het stuk niet in 1 keer hoefde te lopen. En dan lag ik afgelopen nacht nog te huilen op bed, door de pijn in m'n voet.. Want lopen gaat niet makkelijk door de kracht, weinig gevoel en dan m'n linkervoet, maar zulke stukjes lopen zorgen er ook al voor dat ik 's nachts ontzettende pijn heb.

Van Lalidan horen hoe zij het gesprek ervaren had was zeker fijn. M'n moeder was natuurlijk het vorige gesprek mee geweest, maargoed dat is m'n moeder. Lalidan kijkt er natuurlijk heel anders naar.

Vind het fijn om meer duidelijkheid te hebben. De revalidatiearts heeft meer kunnen vertellen over waarom ze terughoudend zijn en die snap ik nu ook wel. Niet perse fijn om te horen, maargoed ik wil natuurlijk ook niet dat ze me dingen beloven die ze mogelijk niet waar kunnen maken. Als de PA die gedachte erachter verteld had, dan had ik het de vorige keer ook begrepen.
Ik weet nu dat de PA een beetje mag werken aan haar communicatie, maar ook dat ze het niet zo slecht bedoelt.

En ik heb hun duidelijk kunnen maken dat ik super onzeker ben, duidelijke communicatie nodig heb, maar ook dat ik echt wel moeite wil doen hiervoor. De PA zei al dat ze gezegd had tegen de secretaresse dat ze graag in gesprek wou, maar dacht dat ik niet zou komen. Daarover dachten we iig hetzelfde _O- Verbaasd me echt dat ik het gedaan heb, voelt gewoon alsof het niet echt is.

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 14:38

Meelezer hier, zou zoiets je kunnen helpen met lopen? Mensen met bijvoorbeeld een klapvoet hebben er nog wel eens baat bij. Misschien wat simpeler en goedkoper om uit te proberen dan aangepaste schoenen. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Enkel-voetorthese

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 14:42

Mijn moeder heeft een soort beugels met elastiek aan voorzijde die aan haar schoenveters gehaakt zit zo dat haar teen dus niet na beneden kan hangen maar iets meegenomen wordt helpt haar wel en vind ze fijner als die compleet om de voet moeten

Beetje dit idee maar dan verdeeld over onderbeen en aangemeten via roesink

https://www.bol.com/nl/nl/p/novamed-foo ... ykQAvD_BwE

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 17:06

Ik vind dit zelf altijd een van de mooiste dingen van bijt: als iemand hulp nodig heeft, is er altijd wel iemand die daarop inspringt. Dit keer was ik het toevallig, maar het had met zo goed iemand anders kunnen zijn. Dus geen enkel probleem om het zo te doen, blij dat ik kon helpen :j.

Maar je was dus overduidelijk wel gesloopt :knuffel: ook niet zo heel verwonderlijk. Nu eerst maar lekker bijkomen en verder is het afwachten.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-25 22:26

Ik denk dat zoiets idd iets is wat ze willen bekijken. Zie dit nu in m'n dossier staan: (En nog heel veel meer, daarom nu even gekopieerd ipv printscreen, veel heb ik al wel eens gedeeld of gaat over m'n armen. Waar niks mis mee is, dus boeit niet zoveel)

Looppatroon: rechterknie hyper extensie in midstance bij onvoldoende heelstrike links met klapvoet, veel armbewegingen bij houden balans.
Mobiliteit: AROM beiderzijds volledig m.u.v. linkerenkel: plantigraad niet haalbaar.

Conclusie: 30-jarige vrouw, status na gecompliceerd beloop URS rechts september 2024 en correctie hernia diafragmatica oktober 2024. Met nu verminderde sensibiliteit in patroon en daarnaast een primair distale parese (links meer dan rechts) en een spitsstand van de linkervoet. En met daarnaast klachten passend bij deconditionering.

Beleid:
Patiënt zal starten met een traject poliklinische revalidatie in Vogellanden met inzet van fysiotherapie, psychomotore therapie, psycholoog en diëtist met aandacht voor o.a. de volgende doelen.
-Verbeteren algehele kracht & conditie
-Beoordelen mobiliteit linker enkel/voet en advies hierbij
-Verbeteren balans
-Optimaliseren hurken/bukken/opstaan van de grond
-Uitbreiden loopafstand waarbij zo nodig advies hulpmiddelen
-Uitbreiden HDL taken (Minst belangrijke als je het mij vraagt :+ )
-Advies bij oppakken hobby's/sport
-Optimaliseren en advies intake bij trainen spierkracht en conditie
-Psychosociale begeleiding, ondersteuning bij verwerking

Goed wat mij betreft.

Ja, Bokt en Bokkers zijn bijzonder. Het staat een beetje bekend als hard en dat is soms ook wel zo, maar Bokt zit vol lieve mensen :j

Was echt helemaal kapot ja. In de auto had ik al moeite m'n ogen open te houden :z

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 09:09

Dat ziet eruit alsof er een plan op tafel ligt! Ik denk dat in veel gevallen aangepaste schoenen niet de eerste keus zijn, want best prijzig en er zijn andere mogelijke oplossingen die ze eerst kunnen proberen. Klinkt dus logisch, in mijn oren. Hopelijk tref je therapeuten met wie het klikt en met wie je fijn aan de weg kunt timmeren.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 09:17

Even uit de meeleesmodus. TS: Je bent een topper dat je dit zo hebt gedaan. Ja, helemaal kapot in de middag, maar dat mág ook. Er heeft zich nogal wat afgespeeld en tegelijkertijd speelt er nog steeds zo verschrikkelijk veel.

Ik hoop dat je therapeuten krijgt die je verder kunnen helpen. Als jij het liggende plan goed vindt dan is dat al een fijne eerste stap naar vertrouwen.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 15:42

Sprakeloos en tegelijkertijd kippenvel van wat je verwezenlijkt hebt Daphne! Wees alsjeblieft trots op jezelf!
You kicked some ass!

Lalidan, bedankt om haar fysiek tot steun te zijn geweest!

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 16:19

Goed gedaan TS!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 19:23

En echt goed dat je gegaan bent, want hier hebben zowel jij als de PA van geleerd denk ik :)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-25 20:52

Bedankt! Heb mezelf verbaasd iig door echt te gaan, daar ben ik blij mee. Ik vond mensen altijd hartstikke leuk, van een afstandje en vooral niet tegen me praten. Ik wou wel, maar kon het gewoon niet. En dan waren de afgelopen maanden vooral heel k*t en heb ondertussen wel echt een psycholoog nodig, maar dat dit me dan toch gelukt is.. Ja, daar ben ik wel een beetje trots op.

Ik dacht voor het gesprek ook echt dat ik hoe dan ook niet met de PA verder zou kunnen. Maargoed, de PA zei dat ze wel doorhad dat het gesprek de eerste keer niet de goede kant op ging, maar dat ze dacht dat we het goed afgesloten hadden. Ze bood haar excuses aan en zei dat zij eigenlijk niet wou dat ik naar een andere arts zou gaan. Dat ze verder wil, maar ik haar dan wel moet kunnen vertrouwen en ze sommige dingen wel tegen me moet kunnen zeggen.
En ik weet zeker dat dat kan, als ze het een beetje normaal brengt. Maar daardoor dacht ik dus wel, ze wou met me in gesprek en ze wou ook verder, dus ze is me niet zat nu. Denk dat genoeg me juist graag hadden zien vertrekken naar een ander :') Misschien moet ik dan juist niet naar een ander.

En ik ben daar ondertussen ook niet toch aan gaan twijfelen ofzo. Voel me een stuk rustiger en heb er vertrouwen in dat het goed komt. Met de PA en de rest van het team dan, verder zie ik wel hoe het loopt...

Ik wacht rustig op de mail, zal wss ergens eind deze maand zijn. Even bijkomen van dit vind ik ook niet zo erg O:)