Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 20:28

Nee snap dat je er weinig waarde aan hecht nu maar vroeg me gewoon af of je die nog kreeg.
Shirt is altijd prima om in te trainen toch (als hij fijn is tenminste).

Ik heb nu eindelijk mijn eerste kika shirt en die zal ik met trots zoveel mogelijk dragen *\o/* . Geen echt dam tot dam loop shirt verder maar dat hoeft voor mij ook niet persee.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 20:30

Ik snap wel dat je baalt hoor Imay. Maar goed, je hebt er wel voor betaald. Ik ben ook heel benieuwd of je dan je inschrijfgeld terugkrijgt.
Ik vind een gratis inschrijving een jaar later niet echt fijn, want je weet niet of je dan wel weer mee wilt of kunt doen. En heb je dan wel startgarantie? Want tja, straks zit je weer in de beruchte laatste 2 waves. Het is immers niet de eerste keer dat die afgelast worden.
En het lijkt me echt heel vervelend als je je spullen komt halen dat dan anderen aan het feesten zijn en jij mocht niet starten. Dat geeft vast geen goed gevoel.
Laatst bijgewerkt door germie op 23-09-24 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Samantha_

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 20:31

Is het kika shirt fijn om te dragen?
Ik loop Amsterdam voor KWF, dacht vanochtend, ik ga eens met dat shirt lopen. Maar die ga ik in Amsterdam echt niet aantrekken. Wat een zweet ding.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 20:42

Samantha_ schreef:
Ik loop Amsterdam voor KWF, dacht vanochtend, ik ga eens met dat shirt lopen. Maar die ga ik in Amsterdam echt niet aantrekken. Wat een zweet ding.

ja het was echt een fijn shirt, heel iets strak om mijn bovenarm maar dat heeft me totaal niet in de weg gezeten. Maar als iets niet fijn is, draag ik het ook niet hoor. Comfort komt voor alles.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 20:56

leonie87 schreef:
Samantha_ schreef:

ja het was echt een fijn shirt, heel iets strak om mijn bovenarm maar dat heeft me totaal niet in de weg gezeten. Maar als iets niet fijn is, draag ik het ook niet hoor. Comfort komt voor alles.

Ja precies, moet wel fijn zitten.

Deze is ook vrij strak, maar zo’n plastic achtig stofje. Ik ging kapot vanochtend, zo warm was het niet. Ik doe m wel even bij de start aan voor de foto en bij de finish ofzo.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 20:59

Myka schreef:
Supervixen schreef:
Myka net was er een stukje op editie nl over de dam tot dam en bijna alle uitvallers hadden de leeftijd tussen de 20 en de 30 jaar.

Ik denk dat er mede daarom bij trails veel minder problemen zijn. Daar is de gemiddelde leeftijd vaak zo'n jaar of 40 en zijn mensen toch wel goed voorbereid.

Ah interessant, klinkt inderdaad als de TikTok/instagram generatie dan (no offence :o )
Ik krijg spontaan stress voor mijn eerste halve marathon. := Ik loop nu bijna een half jaar hard, in maart de 10km gedaan en vanaf maart t/m nu getraind voor een halve marathon. Dat is wel haalbaar toch of niet?

Zeker weten!!! Ik heb vorig jaar oktober mijn eerste halve marathon gedaan. Ik was toen iets meer dan een jaar ervoor bevallen. Was in maart trustig aan weer begonnen met hardlopen en heb toen dus opgenouwd naar de HM afstand. Dus als je in maart een 10km kon, kan je nu echt wel een HM!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 21:07

Zelfs ik kan het Myka, ik loop die de gehele afstand aan 1 stuk, maar met run walk run kom je er ook en ben je niet langzamer dan dat je aan 1 stuk het rent.
Wat stress had ik ook wel 2 weken terug, maar het was een trail, dus geen tijdsdruk. In de training had ik de afstand al een paar keer gelopen, maar slechts 1 keer onder de 3 uur.
Ik heb nu te horen gekregen dat ik mee kan doen met de loop waar ik op de wachtlijst stond, dus dan kan ik echt de Garmin Coach afronden. Ben benieuwd hoe het gaat, want ja, ik vind dat ook wel spannend. Het is deels over de weg. En er doen behoorlijk wat lopers aan mee.

Maar hier op 3 september 2023 de eerste keer 10km zonder wandelen. In april een officiele run 4 mijl. En vervolgens de Garmin Coach voor de halve marathon aangezet. In mei een 10km officiele run. En daarna nog een paar keer. Omdat ik eerst een virtuele run gepland had en later deze naar achteren geschoven heb voor een officiele run geen 18 weken over het schema gedaan, maar dan 23. Ik vind het wel spannend, maar heb wel echt het schema gevolgd en slechts een paar keer er van af moeten wijken. Wel was ik op de intervallen vaak niet snel genoeg, maar heb ze dan wel gedaan. Van enorme spierpijn na 10km lukt nu 12km in een training zonder spierpijn. De HM is natuurlijk nog wel een spierpijnkweker, maar dat mag ook.

Ik las ook dat de 4 mijl van Groningen al uitverkocht is. Dat is ook snel gegaan dan. 23.500 deelnemers. Dus ook behoorlijk massa. Ik vond de 2500 van zaterdag in Assen al veel.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 22:16

Ik heb net m’n eerste hardlooptraining gedaan. Bij een clubje hier in het dorp. :+

In 1 zin samengevat: ik had al 2 persoonlijke snelheidsrecords gehaald tijdens de warming-up. Ze gingen rustig inlopen op 6:45. Ik dacht dit uur wordt mijn dood. _O-

Allemaal mensen daar die halve marathons lopen en dan komt deze vetzak. _O-

Ik zo tegen die trainer; ik ren nu ongeveer 3km interval. Ik zag de schrik in z’n ogen. Maar het ging echt heel goed. Heb iets aangepast programma gedaan. Maar kon echt heerlijk lopen en lekker m’n grenzen opgezocht. Trainer was volgens mij erg verbaasd. Hij vond dat ik makkelijk liep en sterk was. Dus hij denkt dat ik snel met de groep mee kan.

ze doen ook 2x per jaar een cooper test om je conditie te meten. Jeugdtrauma… maar wel heel leuk!

Ik heb het echt enorm naar m’n zin gehad en ga me zeker aanmelden.

Zal morgen even goed bijlezen!

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 22:19

O gruwel de Coopertest. Daardoor ontstond mijn afkeer van hardlopen juist.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 22:23

Ja maar echt, die gymdocenten en hun coopertests altijd. :brr:

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 00:28

Volgens mij zijn complete generaties daar mee verpest. Of net de Shuttle Run, ook zo’n gedrocht.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 05:36

Lughnassadh schreef:
Volgens mij zijn complete generaties daar mee verpest. Of net de Shuttle Run, ook zo’n gedrocht.

Nee, die shuttle run test was geweldig. Alleen jammer dat ik trauma's overgehouden heb aan de belofte die de gymleraar gedaan heeft. :P
Het aantal trappen wat je haalde met de shuttle run test zou je cijfer worden op je rapport. Dus ik dacht mooi een 11 gehaald te hebben, kreeg ik toch slechts een 8 op m'n rapport. -:(-
Dat was dus niet netjes vond ik. Dan moet je ook woord houden als leraar. En gym is toch geen serieus vak, dus zet er dan desnoods een 10 neer, maar niet slechts een 8 omdat het dan toch uit de toon valt.
Andere keren had ik gewoon een 7 op gym, zoals iedereen. En met die shuttle run test haalden de meesten ook alleen trap 6 of 7.
Heb het meerdere keren gedaan en 11 was prima haalbaar. :Y) :P

Maar nooit is meer de shuttleruntest ingezet als cijferbepaling helaas. :o

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-24 06:48

Ik heb twee jaar geleden nog de shuttle run meegelopen met mijn leerlingen van groep 4. In normale kleren :+.
Ik liep samen met een jongen die overbleef tot trap 10, daarna stopte hij en bleef ik als laatste over. Was prima te doen qua tempo maar in normale kleren is geen aanrader :D.

Trap 10 was trouwens maar een kilometer, ik heb mijn horloge erbij aangezet.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 07:31

Haha wow en dat in normale kleding.

Ga zeker even op snelheid trainen komende week om me voor te bereiden op de coopertest. _O-

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 09:15

Lughnassadh schreef:
O gruwel de Coopertest. Daardoor ontstond mijn afkeer van hardlopen juist.

Ik snap nu juist niet dat die me vroeger zo makkelijk af ging.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 09:43

O de Cooper test, gruwel.
Ik vond hardlopen niks. Wij hadden ook een kreekloop met gym, was km of 3 gok ik. Ik had met een paar anderen de tactiek om zo langzaam te gaan, wandelen dus, dat we het niet redden in de gymles en de docent ons kwam halen halverwege. Dan stonden we daar ergens dus stil te kletsen. Hij boos :D

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 11:07

Coopertest zegt heel weinig hoor.
Ik kan nog steeds met zwemmen de maximale score halen van een 16jarige jongen. Dus scoor dan meer dan uitstekend en subliem.
Met hardlopen geen idee, maar zeker minder. Zal dan eerder op redelijk uitkomen denk ik. En dat terwijl de conditie wel goed is.
De sport voor cooper maakt dus ook veel uit, en dan je techniek.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 11:44

Myka, ter geruststelling: ik ben na mijn bevalling in november in februari weer gestart en heb 5 maanden later een halve marathon trail gelopen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 11:52

Samantha_ schreef:
Het was wel echt heel warm ja. Mijn start was 13:40, toen scheen de zon volop, pas laatste 4 km werd het wat bewolkt. Heb zoveel mensen zien liggen, ambulances ook veel gezien.
Zelfs een jongen die neer stortte net voor de finish, lag met z’n hoofd tegen de voeten van het publiek.
Het was wel een gave loop, ondanks de warmte. Heb wel een PR gelopen, ondanks elke water post even stukje wandelen om te drinken. En ook nog naar dixi geweest om te plassen.
Laatste 2 km waren geweldig, al die mensen, al die muziek etc, je werd echt naar de finish gejuicht.
Er was trouwens heel veel water overal, ook in sommige dorpjes nog bewoners die water en fruit uitdeelden.

Toen ik net thuis kwam, dacht ik wat is het koud hier. Denk hier toch al eerder bewolkt geworden?

Ik heb zaterdag gewandeld (de 10km)
Organisatie was wel top. En idd de muziek en sfeer etc maakt het wel een gave ervaring.

Er werd eerder al aangegeven dat het een warme dag zou worden zondag. Misschien dat de organisatie toen al besloten heeft een deel te canselen voor de zekerheid.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 12:20

Ik vind coopertest en shuttleruns leuk (soort van, hoewel je wel echt doodgaat). ALs kind vond ik het heel leuk.

Ik kwam deze nog tegen van mezelf op 16km :D . Echt op alle foto's een mega grijns op mijn gezicht. Ik moet vaker een weg/trailwedstrijd gaan lopen voor de lol ipv voor de snelheid :Y)

Afbeelding

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 13:06

BeFunny schreef:
Samantha_ schreef:
Het was wel echt heel warm ja. Mijn start was 13:40, toen scheen de zon volop, pas laatste 4 km werd het wat bewolkt. Heb zoveel mensen zien liggen, ambulances ook veel gezien.
Zelfs een jongen die neer stortte net voor de finish, lag met z’n hoofd tegen de voeten van het publiek.
Het was wel een gave loop, ondanks de warmte. Heb wel een PR gelopen, ondanks elke water post even stukje wandelen om te drinken. En ook nog naar dixi geweest om te plassen.
Laatste 2 km waren geweldig, al die mensen, al die muziek etc, je werd echt naar de finish gejuicht.
Er was trouwens heel veel water overal, ook in sommige dorpjes nog bewoners die water en fruit uitdeelden.

Toen ik net thuis kwam, dacht ik wat is het koud hier. Denk hier toch al eerder bewolkt geworden?

Ik heb zaterdag gewandeld (de 10km)
Organisatie was wel top. En idd de muziek en sfeer etc maakt het wel een gave ervaring.

Er werd eerder al aangegeven dat het een warme dag zou worden zondag. Misschien dat de organisatie toen al besloten heeft een deel te canselen voor de zekerheid.

Dat lijkt me niet, dan hadden ze dat al veel eerder gecommuniceerd namelijk! Het werd gecanceld omdat de hulpdiensten het te druk hadden op dat moment.

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 13:15

Samantha_ schreef:
Wat ik zag liggen waren inderdaad allemaal rond die leeftijd. Allemaal voor de zomer ingeschreven, de hele zomer gefeest en gedronken en toen was het ineens september en moesten ze lopen. En natuurlijk ook wel snel want je vrienden doen dat ook.
Avond ervoor in de kroeg gehangen, de start is toch pas smiddags.

Mn tijd was 1:40, niet super snel hoor. Zit ook nog dixi tijd in en 3-4x drink stops. Zet m’n horloge dan niet stil, jullie wel?
Ik begin al een beetje de zenuwen te krijgen voor zondag, 32 km loop. Gelukkig heel ander weer dan gisteren.

Ik heb zo’n hesje van Action, werkt prima.

Vind ik een mooie tijd hoor! :D Ik zet mijn horloge wel stil bij stoplichten, heb nog geen wedstrijden met langere afstanden gedaan. Maar stilzetten is eigenlijk wel een klein beetje ‘valsspelen’ misschien ja. :D

Wat leuk Marlinde je eerste hardlooptraining! Leuk om te horen ook dat je makkelijk loopt, dat geeft denk ik wel wat vertrouwen! Is dat een beetje betaalbaar zo’n training? :o

Oh dat is een hele leuke foto Leonie!! Wat vlieg je ook! :’)

Bedankt voor iedereens vertrouwen in mijn halve marathon, haha. :D Ik denk ook wel dat uitlopen gaat lukken, zolang ik maar niet ergens onverwacht neerval. Maar ik ga er vanuit dat het weer in oktober ook niet boven de twintig graden uit gaat komen (al weet je het maar nooit natuurlijk). Voor het trainen van een hele marathon later wil ik wel nog eens naar de cardioloog, ik heb een klein defect hoewel ik daar in het dagelijks leven nooit geen last van heb.
Vandaag nieuwe schoenen gekocht, zometeen even uitproberen. :D

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 15:20

Wat een geweldige foto Leonie!!

Ik zit in het vliegtuig terug n huis
Was erg leuk op Ibiza (ben kapot :') )

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 15:54

Leonie, ja dat is echt een leuke foto, plezier straalt er van af.
Kijk je anders minder vrolijk als je een snelle tijd neer zet?

Myka, dat komt vast goed met je hv marathon, hoop ook dat oktober niet meer zo warm word.

MarlindeRooz, wat leuk zeg dat je groepje zo goed bevalt!
Waar woon je nu, nog in de buurt van Apeldoorn?

SV, gave trail gelopen, mooie foto's!
Leuk die grote runderen.

Ja dat lijkt me echt enorm baalen als je niet kan starten bij een evenement als je al helemaal klaar staat.
Gelukkig nog nooit meegemaakt.
Denk dat het wel klopt wat SV zegt bij trails is de gemiddelde leeftijd wat hoger, en zijn mensen wat serieuzer.
Bij de zevenheuvelen trail, die echt mega zwaar was, en ook warm, zaten 2 ehbo medewerkers op een bankje in de laatste 5 kilometer, bij een stijle klim en daling.
Mooi punt waar het mis zou kunnen gaan, maar gelukkig konden ze een potje kaarten spelen, omdat niemand omviel ;)

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 16:20

Oeh, dat vind ik wel een leuke vraag, wanneer zet jij je horloge wel of niet op pauze en waarom?

Als ik op de weg ren vanuit huis en bij kortere loopjes stop ik zelden, dus dan is het niet zo relevant. Maar bij langere trails als ik een stuk wandel laat ik hem doorlopen, ook als ik even wandel om te eten of navigeren, of als ik op een stuk route kom dat te complex is om te rennen, doordat het te steil is of stenig. Dat vind ik onderdeel van mijn ren. Bij veel hoogtemeters hoort heuvelop snelwandelen er ook bij. Maar bij een plaspauze zet ik hem wel altijd op pauze en ook wel eens als ik meerdere foto's van de omgeving wil nemen, dus bij daadwerkelijk stilstaan.
Bij verzorgingsposten op evenementen wisselt het, soms ben ik er maar kort (ook vaak genoeg dat ik er niet stop doordat ik mijn eigen eten en drinken mee heb) en laat ik mijn horloge lopen, maar als ik er langer rust dan zet ik hem wel op pauze.

Leonie, wat een leuke foto! Staat je goed het lopen om te genieten! :D

Myke, welke verste afstand wil je lopen voor je halve marathon is? En heb je een tijdsdoel? Ik denk dat vooral je mindset belangrijk is in of je jezelf voorbij loopt of niet. Dus als je voor de ervaring gaat en met het idee, uitlopen lukt in ieder geval, maar ik let op mezelf en ik ga geen gekke tempo's najagen die ik anders ook niet loop, dat zou ik me geen zorgen maken. :) En misschien met jezelf een begin tempo afspreken en een max tempo voor de eerste helft, waarvan je weet dat het een comfortabel en steady tempo is en dan kan je in de 2e helft wat meer gaan geven. Ik denk dat veel mensen de fout maken om bij een eerste halve marathon, al helemaal bij een evenement, te snel van start te gaan en zichzelf niet toelaten om terug te vallen in tempo, waardoor de afstand ze nekt in de tweede helft.

Ieris, dat is wel veelzeggend. :')