Het corona vaccin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 16:24

Arabesk schreef:
besita schreef:
india rolt heel veel vaccins uit en die bedelen veel omliggende landen maar ook naar afrikaanse landen

ons nationale vaccin instituut is verkocht aan India. Alsof je als land je brandweer verkoopt |o |o |o |o

Veel medicijnen worden o.a. in India gemaakt, want goedkoop. Dat de resten nieuwe antibiotica vervolgens zo op het oppervlakte water geloosd worden en er dus al resistentie is voordat die middelen in bv Europa zijn ...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 16:25

Dat wordt een oprechte uitdaging, AZ niet voor 65+, want dan moeten de huisartsen wel met moderna en pfizer gaan vaccineren.
Nederland heeft écht op het verkeerde paard gewed lijkt het. Eerst door te denken dat AZ eerst kwam, toen hun "productieprobleem" en nu dit.

pien_2010

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 16:28

Zelf zou ik ook het liefste de pfizer krijgen omdat ik het betrouwbaarder vindt lijken ook gezien de rust rondom dat vaccin vanuit de fabrikant. Dit is een gevoels dingetje hoor.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 16:31

Het maakt mij echt niet uit. Wat ik wel fijn zou vinden is snel duidelijkheid. Maar moet me er maar bij neerleggen dat dit er niet in zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 16:36

SusanH schreef:
Het maakt mij echt niet uit. Wat ik wel fijn zou vinden is snel duidelijkheid. Maar moet me er maar bij neerleggen dat dit er niet in zit.

Nou dit, ik wil een lichtpuntje.. En april/mei had ik sowieso al niet verwacht, maar wordt het nog voor de zomer? Hoe gaat de zomer er dan uitzien? Wordt het überhaupt nog wat dit jaar?

Ben gewoon bijna jaloers op een vriendin die volgende week dr 2e prik al krijgt :+

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 16:37

pien_2010 schreef:
Zelf zou ik ook het liefste de pfizer krijgen omdat ik het betrouwbaarder vindt lijken ook gezien de rust rondom dat vaccin vanuit de fabrikant. Dit is een gevoels dingetje hoor.

Mwah, dat verhaal rondom dosissen vs flesjes vind ik ook redelijk lomp. Dan nog liever moderna :D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 16:39

Relaxed schreef:
SusanH schreef:

Nou dit, ik wil een lichtpuntje.. En april/mei had ik sowieso al niet verwacht, maar wordt het nog voor de zomer? Hoe gaat de zomer er dan uitzien? Wordt het überhaupt nog wat dit jaar?

Ben gewoon bijna jaloers op een vriendin die volgende week dr 2e prik al krijgt :+

Ik wil dat ook heel graag hoor :j maar ik denk dat er dit jaar nog niet veel kan. Omdat het gewoon helemaal niet op schiet nog. Wij maken geen plannen voor dit jaar.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 16:39

pien_2010 schreef:

Pfizer is ook niet helemaal vies van dubbelzinnige praktijken.

https://www.hln.be/binnenland/pfizer-le ... ~a1d03164/

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 16:42

Lorette, het is een gevoels dingetje dat ik denk dat pfizer een goed werkend middel is en voor meer covid virussen dat ik dat het liefste heb. Maar gelukkig hebben we geen keuze.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 16:48

secricible schreef:
Dat wordt een oprechte uitdaging, AZ niet voor 65+, want dan moeten de huisartsen wel met moderna en pfizer gaan vaccineren.
Nederland heeft écht op het verkeerde paard gewed lijkt het. Eerst door te denken dat AZ eerst kwam, toen hun "productieprobleem" en nu dit.

Nederland heeft toch niks te kiezen? Hoe kan je dan op het foute paard wedden? Je krijgt toch x aantal vanuit de EU en dan moet je het daar mee doen?

Hoezo kan de GGD niet gewoon vaccineren met Pfizer en Moderna? En dan huisartsen AZ?

Ik denk dat deze zomer evenveel of zelfs meer kan dan vorige zomer. Het idee is namelijk dat er dan daarna geen golf komt vanwege vele vaccins al.

Ik ga als het goed is op Exchange in september, wel in Europa. Dus ben benieuwd.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 16:51

besita schreef:
hopelijk is het een les voor de EU naar de toekomst toe
dat Public Health veel te belangrijk is om de productie van medicijnen exclusief aan Big Pharma over te laten , stoppen dat we bijna op de knieen moeten gaan tegen bedrijven die alleen maar aan financiele winst denken

Oprechte vraag, maar aan wie wil je die productie dan overlaten? Ik denk niet dat het heel haalbaar is voor Nederland om een rijksoverheidproductiefabriek te hebben, en ondanks alle nadelen stimuleert zo'n capitalistisch systeem wel de ontwikkeling van de medicatie (kijk alleen nog maar hoeveel vaccins er nu zijn ontwikkeld, een 'race' tov elkaar dus geeft 'ons' meer opties).

@Sureido: Maar NL heeft wel een keuze gemaakt voor welke vaccins ze meer wilden toch? Of niet?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 16:55

sureido schreef:
secricible schreef:

Nederland heeft toch niks te kiezen? Hoe kan je dan op het foute paard wedden? Je krijgt toch x aantal vanuit de EU en dan moet je het daar mee doen?

Hoezo kan de GGD niet gewoon vaccineren met Pfizer en Moderna? En dan huisartsen AZ?

Ik denk dat deze zomer evenveel of zelfs meer kan dan vorige zomer. Het idee is namelijk dat er dan daarna geen golf komt vanwege vele vaccins al.

Ik ga als het goed is op Exchange in september, wel in Europa. Dus ben benieuwd.

Je kon als land inschrijven op contracten. Eu heeft “groepsafspraken” gemaakt maar ieder land kon zelf inschrijven waar ze wilden. Dus je hebt als land wel wat te kiezen gehad. Alleen wisten ze dit natuurlijk allemaal nog niet toen.

De huisartsen moeten ook ouderen vaccineren, dus als AZ wordt afgeraden voor 65+ zullen de huisartsen hun 65+ ers toch echt moeten gaan vaccineren met pfizer of moderna, of wachten op een volgend vaccin.
Die 65+ ers kunnen niet allemaal naar de GGD komen dus alleen de GGD met moderna en pfizer laten prikken gaat dan nuet lukken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 18:09

Janssen en Janssen komt er ook aan, hopen dat die al veel geproduceerd hebben en snel goedgekeurd. Een prik en klaar( hopelijk)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 18:12

Citaat:
Scherper advies EMA: tweede prik Pfizer na 3 weken
Het Europees Geneesmiddelenbureau (EMA) heeft een strenger advies gegeven over de tijd die tussen de twee prikken van het Pfizer-vaccin moet zitten. In de bijgewerkte bijsluiter wordt nu geadviseerd de tweede dosis na drie weken toe te dienen.

Dit gaat waarschijnlijk gevolgen hebben voor het Nederlandse vaccinatiebeleid. Nederland besloot eerder juist om er vijf tot zes weken tussen te laten zitten.

In een eerdere versie van de bijsluiter werd geadviseerd dat er ten minste 21 dagen tussen de eerste en de twee inenting zit. Nu staat er heel duidelijk "drie weken" om een goede bescherming tegen covid-19 te bieden. Ook de fabrikant zelf raadt drie weken aan.

Tja... en wat gaat Nederland nu doen? Toch weer terugdraaien die hap, of maar gewoon door? Zeker met de vertraging van AZ en de komt van de UK variant wil ik niet graag in hun schoenen staan om nu te beslissen...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 18:15

AZ niet aan 65 + geven, de UK heeft een groot probleem.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 18:21

bigone schreef:
AZ niet aan 65 + geven, de UK heeft een groot probleem.

Nee want dat is een advies van de EMA en Robert Koch. Daar heeft UK niks mee van doen, die hebben hun eigen adviesorgaan die het blijkbaar wel prima vond voor ouderen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 18:25

Het maakt mij niet uit, als ik hem maar krijg.

Begin nu wel ongeduldig te worden

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 18:27

purny schreef:

Ben je risicogroep dan??

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 18:30

Ik vind het aan de ene kant wel goed dat ook 65- dan gauw kan beginnen met gevaccineerd worden en niet pas in juni en weer kunnen gaan werken etc zonder zorgen. :o en dat al het zorgpersoneel nu kan. Maar zal wel de enige zijn die zo denkt. Had namelijk al best lang bedenkingen bij het prikken van 80+.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 18:34

secricible schreef:
Citaat:
Scherper advies EMA: tweede prik Pfizer na 3 weken
Het Europees Geneesmiddelenbureau (EMA) heeft een strenger advies gegeven over de tijd die tussen de twee prikken van het Pfizer-vaccin moet zitten. In de bijgewerkte bijsluiter wordt nu geadviseerd de tweede dosis na drie weken toe te dienen.

Dit gaat waarschijnlijk gevolgen hebben voor het Nederlandse vaccinatiebeleid. Nederland besloot eerder juist om er vijf tot zes weken tussen te laten zitten.

In een eerdere versie van de bijsluiter werd geadviseerd dat er ten minste 21 dagen tussen de eerste en de twee inenting zit. Nu staat er heel duidelijk "drie weken" om een goede bescherming tegen covid-19 te bieden. Ook de fabrikant zelf raadt drie weken aan.

Tja... en wat gaat Nederland nu doen? Toch weer terugdraaien die hap, of maar gewoon door? Zeker met de vertraging van AZ en de komt van de UK variant wil ik niet graag in hun schoenen staan om nu te beslissen...

Manlief gaat over 4 weken zonder tegenbericht van de vaccinerendeinstelling.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 18:36

Echwel schreef:
purny schreef:

Ben je risicogroep dan??

Jup. Elk jaar oproep voor griepprik

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 18:47

Van Omroep Brabant:

16.35 - Vrouw per abuis geprikt tegen in plaats van getest op corona
Een vrouw uit Lansingerland heeft op de GGD-locatie Rotterdam The Hague Airport bij Rotterdam per abuis een prik tegen corona gekregen, terwijl ze eigenlijk was opgeroepen voor een test op besmetting met het virus. De GGD bevestigt een verhaal van omroep Rijnmond.

Ze was per brief opgeroepen om zich te laten testen, maar die las ze niet goed, waarop ze dacht dat ze een prik kon halen. Vervolgens vergat ze ook nog om het epistel mee te nemen naar de GGD. Om haar niet te laten wachten, stuurde een medewerker de vrouw toch maar door voor de injectie.

Dit is ook echt slordig! Nu werd er trouwens aan mij bij binnenkomst gevraagd of ik de brief bij had, ID en ingevulde gezondheidsverklaring. Bij het doorlopen naar de volgende wachtruimte werd er onderweg gevraagd of ik een ''Ja'' had ingevuld op de gezondheidsverklaring. Dit was niet het geval dus ik mocht doorlopen. Maar zowel mijn uitnodiging voor de vaccinatie als ingevulde gezondheidsverklaring heb ik niet hoeven tonen. Alleen mijn ID en dat nummer en mijn BSN zijn in het systeem gezet.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 18:55

sureido schreef:
Ik vind het aan de ene kant wel goed dat ook 65- dan gauw kan beginnen met gevaccineerd worden en niet pas in juni en weer kunnen gaan werken etc zonder zorgen. :o en dat al het zorgpersoneel nu kan. Maar zal wel de enige zijn die zo denkt. Had namelijk al best lang bedenkingen bij het prikken van 80+.

Nee hoor! Ik had ook mijn bedenkingen bij het beginnen met de oudere 80+ bewoners van een verzorgingshuis. Velen gaan bij ziek worden niet meer naar het ziekenhuis, maar worden daar verpleegd. Ik zou ook inzetten op eerst zorgpersoneel en o.a. de 50-65 jaar groep, omdat er daar schijnbaar ook wel wat van op de IC belanden. Vaak is dit tevens de leeftijdscategorie waarvan de ouder(s) in het verzorgingshuis zit. Door hen te vaccineren + zorgpersoneel dat o.a. in aanraking komt met de kwetsbare ouderen bescherm je ze al een beetje.

En juist de groep 18-50 lijkt me ook belangrijk, omdat zij het nu zwaarder krijgen met het aan de regels houden. Ik zie om me heen steeds meer mensen die afhaken en soepeler worden met de regels of zelfs alles overboord gooien. Ze zien weer meer mensen, komen vaak op verschillende plekken. Zijn nog aan het werk en teveel mensen werken niet thuis. Juist op de werkvloer vinden de meeste besmettingen plaats.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 18:57

Dus eigenlijk gewoon iedereen

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 19:05

Jazeker iedereen! Ook de 80+ hoor. Alleen zou ik daar niet mee beginnen, maar juist met de wat jongeren eromheen.

Maar inderdaad :) het liefst zie ik dat hier voldoende vaccin is en er 24/7 gevaccineerd gaat worden tot iedereen aan de beurt is geweest. Ik heb mijn eerste gehad en mag zelf niet vaccineren. Maar ik zou zo een paar dagen cursus willen en naast mijn werk 3 of 4 dagen vaccineren. Voor niks, ik zou er niet eens voor betaald hoeven worden.