De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 18:10

imaudy schreef:
Zertab schreef:
Maar er zijn ook gevallen bekend (zoals die vrouw die in het ziekenhuis in Gorinchem ligt), die dus voordat het virus in NL was het opgelopen hebben en niet in het buitenland zijn geweest? Hoe zit dat dan?

Door van die mensen die uit bv Lombardije terugkomen, een kuchje hebben en dezelfde avond nog bij een wereldrestaurant gaan eten.. Zeg niet dat die mensen dat hebben, maar mensen die net zo handelen.

Die mevrouw lag al een week of meer zelfs in het ziekenhuis dacht ik, maar wel ivm longproblemen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 18:15

Zertab schreef:
Maar er zijn ook gevallen bekend (zoals die vrouw die in het ziekenhuis in Gorinchem ligt), die dus voordat het virus in NL was het opgelopen hebben en niet in het buitenland zijn geweest? Hoe zit dat dan?

Omdat het heus al overal is maar als de overheden dat toegeven er waarschijnlijk pas echt chaos ontstaat. Men blijft over het algemeen liever in ‚de waan‘ dat het onder controle is.

Ik sprak gisteren iemand die zei: „al denk ik dat ik het heb, ik ga dat dan heus niet melden want dat circus hoef ik niet.“ Doodnormaal persoon met een doodnormaal gezin en doodnormaal leven. Daar zullen er dus wel veel meer van zijn.

cursebreaker

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 18:24

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 18:25

Oh ja ik geloof ook wel dat het al overal zit. En vooral met carnaval heeft het zich lekker kunnen verspreiden door heel Nederland. Want er zijn genoeg mensen van boven de rivieren die carnaval komen vieren.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 18:27

Zertab schreef:
imaudy schreef:

Door van die mensen die uit bv Lombardije terugkomen, een kuchje hebben en dezelfde avond nog bij een wereldrestaurant gaan eten.. Zeg niet dat die mensen dat hebben, maar mensen die net zo handelen.

Die mevrouw lag al een week of meer zelfs in het ziekenhuis dacht ik, maar wel ivm longproblemen.

Door van die mensen die uit bv LombardijeSingapore terugkomen, een kuchje hebben en dezelfde avond nog bij een wereldrestaurant gaan eten.. :+

Morgen crisisberaad in de tweede kamer. Ben benieuwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 18:28

Uberhaupt mensen die bij een wereldrestaurant eten (oh wacht... :9 )

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 18:29

Hier is nu vast besloten dat ik morgen naar de revalidatiearts ga met mondkapje.
En ik trek buiten handschoenen aan voor ik naar binnen ga, want ze moet mijn handen bekijken.
Dan kan ik gewoon alles aanraken en doen zonder nadenken.
Mams met haar copd vond het van de week nog onzin, maar nu denken we: ik ben er een uur, waarom dan onnodig risico nemen?
Het is hartje amsterdam met megaveel ov, en veel patiënten kunnen niet autorijden die daar komen.
OV nest ten top.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 18:48

moonfish13 schreef:
Hier is nu vast besloten dat ik morgen naar de revalidatiearts ga met mondkapje.
En ik trek buiten handschoenen aan voor ik naar binnen ga, want ze moet mijn handen bekijken.
Mams met haar copd vond het van de week nog onzin, maar nu denken we: ik ben er een uur, waarom dan onnodig risico nemen?
Het is hartje amsterdam met megaveel ov, en veel patiënten kunnen niet autorijden die daar komen.
OV nest ten top.

Ik betwijfel of een mondkapje echt veel gaat toevoegen als ik onderstaande link moet geloven:
https://www.nu.nl/coronavirus/6034416/v ... virus.html

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 18:59

als je minimaal ffp2 mondkapje hebt en het niet aan de buitenkant aanraakt geeft het bescherming.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 19:03

moonfish13 schreef:
OV nest ten top.

Als je zo angstig bent, waarom verzet je die afspraak dan niet gewoon tot het allemaal weer wat is overgewaaid?

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 19:07

Destination schreef:
moonfish13 schreef:
OV nest ten top.

Ik betwijfel of een mondkapje echt veel gaat toevoegen als ik onderstaande link moet geloven:
https://www.nu.nl/coronavirus/6034416/v ... virus.html

Mondkapjes werken maar minimaal. Al door meerdere virolugen gezegd. Enige wat werkt is handen wassen, en zo weinig mogelijk gezicht aanraken. En voor de dragers, hoesten/niezen in elleboog.
Maar als het je een beter gevoel heeft, dan eentje dragen toch.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 19:35

Het werkt niet goed omdat mensen het kapje niet goed gebruiken en aanraken. Als het echt goed sluit een je blijft eraf zou het moeten helpen. Niet aan je gezicht komen, je handen goed wassen etc.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 19:37

IMJ schreef:
Het werkt niet goed omdat mensen het kapje niet goed gebruiken en aanraken. Als het echt goed sluit een je blijft eraf zou het moeten helpen. Niet aan je gezicht komen, je handen goed wassen etc.

En je moet een kapje hebben van een bepaald materiaal toch? In ieder geval dat de filter niet te groot is, daar gaan virusdeeltjes doorheen.

Maar echt, die prijzen van mondkapjes op Bol :n

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 19:44

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 19:48

Je moet minimaal een N95 hebben, maar dan moet je wel weten hoe je die moet passen en gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 19:49

Mondkapjes werken ook niet omdat mensen er vaak met hun handen aan zitten om het goed te doen etc. En zo virus richting hun gezicht brengen. En dan wordt je sneller geïnfecteerd.

Sizzle schreef:
Zertab schreef:

Omdat het heus al overal is maar als de overheden dat toegeven er waarschijnlijk pas echt chaos ontstaat. Men blijft over het algemeen liever in ‚de waan‘ dat het onder controle is.

Nee, dat geloof ik niet. Ziekenhuizen testen patiënten met luchtwegklachten. Als het echt al wijd verspreid was, zou je nu ze zoveel testen een enorme piek in meldingen zien. En dat is niet zo.

Ik denk wel dat we ons erop moeten voorbereiden dat het binnenkort op veel meer plaatsen is. En dat ook mensen in onze directe omgeving geïnfecteerd raken.

Dan gaat men, verwacht ik, andere strategieën inzetten: niet meer proberen het virus te elimineren (containment) maar de effecten van de uitbraak proberen beperkt te houden (mitigation). Dat betekent zorgen dat de verspreiding zo traag mogelijk gaat en zorg richten op de mensen die het het hardste nodig hebben. En niet meer veel energie steken in ieder verdacht geval testen, het traceren van de besmettingsroute van mensen en alles op alles zetten om het virus geïsoleerd te houden.

Ik voorspel vast dat mensen die omslag lastig gaan vinden. Zo van "wtf, ik ben ziek, op mijn werk heeft iemand covid19 en ze gaan me niet eens testen."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 19:54

Safina, ik ben het met je laatste alinea eens. Straks komt er een punt dat het niet beheersbaar meer is. Ik ben benieuwd hoe de media dit oppikt ;) Die heeft ongelofelijk veel invloed op de burger.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 20:03

moonfish13 schreef:
OV nest ten top.

Ik heb vandaag ook gereisd met kapje en weggooi handschoenen en weggooi haarkap en afgesloten bril, laat iedereen maar kijken voor mij voelt het de enige juiste keuze. Heb zwakke longen.
Op de heenweg eenmaal dragen en weggooien. Daarnaast handen regelmatig reinigen. Terugweg zelfde . Bij thuiskomst alles in de wasmachine en ik onder de douche. Schijn veiligheid? Misschien maar voor mij voelt het goed ook vandaag tussen hoestende snotterende mensen gezeten die het met hygiëne niet zo nauw nemen.
Ik blijf dit op deze manier doen omdat het voor mij goed voelt

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 20:03

De media heeft het echt wel druk in die liveblogs heb ik het gevoel De een na de andere melding komt nu.

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 20:25

Waar zie je dat

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 20:47

In Italie zijn nu 50 mensen gestorven asn het virus...50 van de 2000

Het is maar een griepje toch!?

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 20:50

Popstra schreef:

Dat is nog steeds “maar” 2,5%.
En ik denk persoonlijk nog steeds dat er in werkelijkheid wat meer gevallen zijn, maar niet alle gevallen zijn denk ik bekend (want ze verlopen heel mild).

Het percentage ligt wel wat hoger dan de griep (want nog geen weerstand tegen en geen vaccin), maar absurd hoog ligt het nu ook niet.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 20:53

Over de situatie in Hoorn NH is nog steeds geen duidelijkheid.... :n

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 21:03

De kinderarts in ons dorp heeft blijkbaar (ik heb geen facebook maar kreeg het doorgestuurd) voor het gemak even op facebook gezet dat alle kinderen met snot thuis moeten blijven, ofwel 95% van alle kinderen in deze tijd van het jaar _O-

Ik hou me maar gewoon aan het advies van de school tot nadere berichtgeving

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 21:06

SimoneeM schreef:
Popstra schreef:

Dat is nog steeds “maar” 2,5%.
En ik denk persoonlijk nog steeds dat er in werkelijkheid wat meer gevallen zijn, maar niet alle gevallen zijn denk ik bekend (want ze verlopen heel mild).

Het percentage ligt wel wat hoger dan de griep (want nog geen weerstand tegen en geen vaccin), maar absurd hoog ligt het nu ook niet.

Wat jij zegt ja. We weten lang niet van alle besmettingen af en dat hoeft in mijn ogen ook niet zo precies. We hebben er een extra griepachtig virus bij in de wereld.