Ik ben transgender

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 22:51

Interessant :j
Ik heb zelf geen behoefte om kinderen te krijgen, maar als ik dit artikel zo lees is dat alleen maar fijn voor me want het klinkt absoluut niet prettig. Transgender zijn kan al best een vervreemdende ervaring zijn, maar als zwangere helemaal

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 16:39

Afbeelding
Afbeelding

Hoe is iedereen? Zijn er ontwikkelingen? Hoe voelen we ons? (tjeezzz.... ik lijk wel een verpleegkundige: En.. hoe voelen we ons vandaag? ... hahaha)

Ik heb eind aug. weer een evaluatie- afspraak in UMCG (tweejaarlijkse check up, bloedonderzoeken e,d,).
inmiddels zit ik op ruim 3 dagelijkse pompjes Androgel per arm/schouder, dus ben benieuwd wat mijn test. waardes zijn, ik zat al langer stabiel op 21. Bij twee pompjes. ik heb zo het idee dat dat nu wel eens heen hogere waarde zou kunnen zijn, dat baseer ik gewoon op mijn fysiek en energie.

Na al dat trainen en zo weeg ik nu 69 kg (ik kom vanaf 64 kg), op dit moment ben ik een mini home gym met een Virtufit JH 1 trainingsunit aan het bouwen. dan hoef ik niet meer naar een sportschool, wat ik toch een beetje AWKWARD blijf vinden, bovendien heb ik geen ander vervoer er naar dan een ouderwetse (dus niet elektrische) transporter fiets, dus het kost me ook te veel tijd heen en terug.

De 70 kg healthy en muscular ga ik ook wel halen, dat had ik nooit durven dromen, e ik ben geen jonge blom meer he, ik word eind van dit jaar 65 jaar.

Laat deze ouwe trans jullie dan eens een hart onder de riem steken: THE BEST YEARS ARE YET TO COME. Ik zei niet de mákkelijkste jaren. Maar daar vraagt niemand van jullie ook om, de Béste Jaren. Die wel. Geloof me. Hoe je doel voor ogen, dat ben jij,.

Geluk, gezondheid en voorspoed, mensen, en vooral JEZELF wens ik je toe.

Groetjes van een ervaren FTM op enige leeftijd (64 jaar)

Foto's afgelopen week genomen.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 19:38

Gaat rustig, dus niet zoveel te melden. Ik heb binnenkort ook weer gender-apk :D
Dit topic is alweer 6 jaar oud :wow: voelt alsof het veel minder lang geleden is. Het is ook al 4 jaar geleden dat ik een mastectomie heb gehad, midden in de pandemie. Bijzondere ervaring was dat

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-24 20:19

vikawiek schreef:
Dit topic is alweer 6 jaar oud :wow:

Neeeee?? :wow:

Ik ben straks ook al vijf jaar aan de testosteron. (En nog steeds bijna geen gezichtshaar). -O-

Ik ben wel geüpgradet naar een moderne man. Ik heb nu een mullet. {:} :')
Afbeelding

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 22:26

Hiraeth schreef:
vikawiek schreef:
Dit topic is alweer 6 jaar oud :wow:

Neeeee?? :wow:

Ik ben straks ook al vijf jaar aan de testosteron. (En nog steeds bijna geen gezichtshaar). -O-

Ik ben wel geüpgradet naar een moderne man. Ik heb nu een mullet. {:} :')
[ [url=m/6DbbGG.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb dan wel gezichtshaar maar jij ziet eruit als je leeftijd, ik word nog 17 geschat :') :+
Nice man! Staat je goed

terpentijn

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 14:15

Wow Hireath, totaal overtuigende gast ben jij op die foto!!! Meer dan ik met mijn 64 jaar. Ik hoop dat je happy bent, je verdient het. jullie verdienen het allemaal, want what a ride, zo'n trans procedure he?
Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 15:55

Jullie beiden vind ik overtuigend hoor!

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 02:40

Hier vinden sommige onbekende mensen het nog verwarrend := De ene dag wordt ik als meneer aangesproken en echt letterlijk de volgende dag weer als mevrouw -O- Moet die paar haren die al onder mijn kin groeien misschien toch maar laten staan := :')

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 09:27

Ik sta nog steeds op de wachtlijst.

Ik ben wel super happy voor jullie hoor, Gilles hebben we natuurlijk meegekeken met je transitie. En ik zie hier hele blije mensen, waar ik heel vrolijk van word :)

Nog maar even volhouden.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 13:36

DJZ schreef:
Hier vinden sommige onbekende mensen het nog verwarrend := De ene dag wordt ik als meneer aangesproken en echt letterlijk de volgende dag weer als mevrouw -O- Moet die paar haren die al onder mijn kin groeien misschien toch maar laten staan := :')

Ik hoop dat je het niet erg vind dat ik hierop reageer.
Ik weet dat onze buur ook transgender is.
In hoeverre geen idee. Laatst met een buurtfeest werd hij als mannelijk aangesproken.
Wij kennen hem als nog vrouw.
Of Naja niet echt vrouwelijk en niet echt mannelijk qua uiterlijk.

Dus wij zeggen soms nog buurvrouw en soms buurman. Of iets er tussen in.
Dit gebeurd onbewust.
Ooit wel eens gezegd, mochten wij het doen en je vind het vervelend.
Meld het dan even.
We doen het niet met opzet, wij zien jou als mens en niet percee mannelijk Of vrouwlijk.

Maar het was gelukkig voldoende om hem als mens te zien.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 15:35

Afbeelding

Ik ben natuurlijk onder jullie jonge transpopulatie een ouwe grijze duif, met mijn bijna 65 levensjaren .
Maar wel een met heel wat transervaringen "under the belt " (no pun intended.. of .. ja eigenlijk juist wel wél.. FUN INTENDED!).
Ik ben mijn hele leven als trans, ik wist het toen ik 14 jaar was, ik mocht (zo was dat toen) aan behandelingen met testosteron toen ik 21 was (na een twee jaar traject met psychiaters, psychologen, andrologen etc.).

De transwereld is enorm veranderd. Toendertijd probeerde je zo veel mogelijk onopvallend, onder de radar te blijven. Vooral niet op te vallen. uit de toon te vallen. Het mikpunt van spot te worden. of van onbegrip, want dát , dat laatste, is nog het pijnlijkste. Althans dat wordt door een trans wel zo ervarene, dat je - al dan niet opzettelijk - wordt "misgendered". Dat gebeurde mij zeer zeker ook, ik was ook nog eens enorm vrouwelijk van gezicht, heel fijntjes van botten en heel elegant van motoriek. Als meisje was ik zelfs model. Ik heb al die misgenderij gewoon zo veel mogelijk geneegeerd. Als trans moet je sowieso beter een olifantshuid opbouwen, én je verre houden van de tegenwoordige woke "entitlement"hype. Vind ik ieg. Het overgrote deel van de mensen denk gewoon man-vrouw-kind-huwelijk, nou ja er zijn nog homoseksuelen, maar dan kom JIJ als trans ineens.. en je fiets hdat hele wereldbeeld. lJe bent een bedreiging, want laten we een realistisch zijn: hoe beoordeel je iemand als je die voor het eerst ontmoet? Het allereerste dat je brein registreert is of je met een man of een vrouw te maken hebt. Ja, ook jij als trans doet dat, waarschijnlijk zelfs nog méér. Voor mensen is het veilig: lang haar? vrouw. Stevig gebouwd ? man en ga zo maar door. je kunt het niemand kwalijk nemen als mensen je binnen hun kader van beleving misgenderen.
Anders wordt het als mensen het opzéttelijk doen, of je belachelijk proberen te maken.

Verder kan ik na alle jaren transgedoe wel zeggen: loosen up, the road is long and heavy enough as it is....als trans ben je nooit klaar of af, want elke keer moet je weer dingen bijstellen, je wordt ouder, je kunt je eigen mening over jezelf en anderen wel veranderen, maar nooit andermans mening over jou.. en dat is ook pure tijdverspilling.
Its enough time spend to learn to love yourself... en tegen de nog jonge transen (MTF) out there kan ik alleen maar zeggenL That getting easier with time, believe me.
Afbeelding

Afbeelding

ALLE FOTOS VAN VANOCHTEND

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 20:33

@terpentijn
Ik hoop niet dat ik je ermee kwets.
Maar ik zie jou ook als mens.
Een mooi mens, niet percee mannelijk en niet percee vrouwlijk.
Maar dus echt gewoon als een uniek mens.

Bij jou zou ik waarschijnlijk dus ook zowel hij als zij door elkaar heen gebruiken. En dat niet met opzet.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 20:40

En het mooie van hij en zij is, dat je die woorden zelden of nooit tegen iemand gebruikt. Dat zijn woorden om iemand aan te duiden, niet om hem of haar mee aan te spreken.

En dat valt me ook iedere keer weer op in de non-binaire discussie, want dat wordt er gezegd/geschreven: "Pit/Klas/Mar/Jo (ik bedenk hier een paar genderneutrale voornamen - shoot me) wil als die/hen worden aangesproken" Néé. Pit/Klas/Mar en Jo worden gewoon met jij of u aangesproken. Net als de rest van de wereld.

Ze willen met die/hun worden aangeduid. Dat is wat anders. Zolang je tegenover hen staat, is het enige wat je niet "moet" doen ze als meneer of mevrouw aanspreken. Met u en jij doe je geen kwaad.
Daar hangt geen geslacht of gender aan vast.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 20:52

Hij en zij word idd minder snel tegen de persoon zelf gebruikt.
Maar als je met de vriendin praat, en dan soms hij en soms zij zegt.
Is soms verwarrend.
Gelukkig vinden de buren het geen groot probleem.

Laatst met iemand gesproken die nog altijd de vrouwelijke voornaam gebruikt..
Terwijl de mannelijke naam gebruikt word sinds 3 jaar ca.

Het is een oudere man, en die snapt niks van de naamsverandering.
Dus blijft de vrouwelijke gebruiken.
Het duurde voordat bij mij het kwartje viel dat we het echt over dezelfde persoon hadden _O-
Laatst bijgewerkt door hagelslag op 13-07-24 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 20:54

hagelslag schreef:
@terpentijn

Bij jou zou ik waarschijnlijk dus ook zowel hij als zij door elkaar heen gebruiken. En dat niet met opzet.

Dat lijkt niet erg maar kan voor de overkant heel erg kwetsend zijn. Dus gewoon jij/u is dan beter of bij de naam duiden. Zit je altijd goed. Eens met Ibbel.

Als ik twijfel in real life dan doe ik dat omdat het naar is als je een man bent, in transitie waarbij je er nog wat vrouwelijk uitziet je dan als vrouw wordt aangesproken.

En Terpentijn is voor mij 100% een man. Ik heb hem jaren gevolgd met zijn Japie en pas veel later in dit topic begreep ik dat hij niet in een mannenlichaam is geboren.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 20:59

pien_2010 schreef:
hagelslag schreef:
@terpentijn

Dat lijkt niet erg maar kan voor de overkant heel erg kwetsend zijn. Dus gewoon jij/u is dan beter of bij de naam duiden. Zit je altijd goed. Eens met Ibbel.

Als ik twijfel in real life dan doe ik dat omdat het naar is als je een man bent, in transitie waarbij je er nog wat vrouwelijk uitziet je dan als vrouw wordt aangesproken.

En Terpentijn is voor mij 100% een man. Ik heb hem jaren gevolgd met zijn Japie en pas veel later in dit topic begreep ik dat hij niet in een mannenlichaam is geboren.

Ik zeg ja, hopelijk is het niet kwetsend.
Want dat is niet de bedoeling.
Ik zie zo op de foto een mooi mens.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 22:44

Wat ik mooi vind aan voornaamwoorden, is dat in de regio waar we twee jaar geleden naartoe zijn verhuisd alles en iedereen "hij" is :')

Hagelslag, we zijn uiteindelijk allemaal mens. En ieder mens heeft zowel vrouwelijke als mannelijke trekken. Waarschijnlijk als we op een ander continent of zelfs maar in een ander land zouden leven, zouden trekken die wij als mannelijk ervaren, daar als vrouwelijk ervaren worden en vice versa.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 00:42

Het gebruik van hen/hun vind ik regelmatig verwarrend, vooral in geschreven zin.
Ik moet een zin dan soms 3x lezen ivm meervoud/enkelvoud verwarring, helemaal als het in verschillende talen is. Omdat het correct en ongeforceerd goed te gebruiken zou het eigenlijk op school al geleerd moeten worden.
Dat mensen dat niet goed doen valt nauwelijks te voorkomen omdat spreektaal iets is waar je over het algemeen niet over na hoeft te denken. Dat zie ik ook bij mijn dochter die in het nederlands meisjes met „hij“ en „zijn“ blijft bestempelen omdat „zij“ (persoonlijk voornaamwoord vrouwelijk) lijkt op „sein“ (bezittelijk voornaamwoord mannelijk). Dat doet het brein zo snel dat je het amper voor kan zijn in een gesprek.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 12:05

Toen ik nog op school zat werd in het Engels enkelvoud they mij gewoon geleerd.
In het Nederlands gebruik ik die/diens, dat voelt natuurlijk in spreektaal. "waar is Sem?" "die is boodschappen doen." in deze zin gebruik ik sowieso al 'die' door de ietwat luie manier waarop ik praat

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 12:31

Ik heb in geschreven taal ook 100 x liever die/diens ipv hen. Daar kan mijn hoofd niet mee omgaan.
Gelukkig heeft de krant die ik lees besloten die te gaan gebruiken (waar ze een tijd geleden nog hen gebruikten), dus die taalverwarring ben ik kwijt.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 13:30

Ik vind they in het Engels ook veel mooier dan hen/hun in het Nederlands.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 14:04

Als ik het niet weet of nog struikel omdat ik Jan als hij heb gekend en er tegenwoordig zij of hen gebruikt wordt zeg ik 'Jan komt een kopje suiker lenen'.
Dit ipv hij/zij/hen/die te gebruiken, dan zit je altijd goed lijkt mij. :)
Ik ga er over het algemeen vanuit dat als Jan een potige kerel is qua uiterlijk, dat ik hij kan gebruiken en dat Jan me corrigeert als ik verkeerd zit.
Daarna gebruik ik de correcte vorm.
Bij twijfel vraag ik het altijd, maar in mijn ervaring is het overgrote deel 'gewoon' het geslacht/gender wat je ziet.

Wat me een tijd geleden opviel was dat er cis personen waren die dan hij/hem of zij/haar in hun Facebook bio hadden staan.
Of dat ze dat deden om mee te doen aan een trend ofzo was me alleen niet duidelijk.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 15:37

Cis mensen met hij/hem of zij/haar in hun bio is om het te normaliseren. Hetzelfde als hetero's soms partner gebruiken in plaats van man/vrouw/vriend(in)

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 17:26

denisesilver schreef:
Cis mensen met hij/hem of zij/haar in hun bio is om het te normaliseren. Hetzelfde als hetero's soms partner gebruiken in plaats van man/vrouw/vriend(in)

Ja, dat doe ik. Nouja, ik vind het allemaal raar klinken en gebruik het dus allemaal. Bij voorkeur gebruik ik gewoon de voornaam maar dat zegt dan weer weinig over de relatie tot diegene waar je het over hebt.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 17:36

Ibbel schreef:
Ik heb in geschreven taal ook 100 x liever die/diens ipv hen. Daar kan mijn hoofd niet mee omgaan.
Gelukkig heeft de krant die ik lees besloten die te gaan gebruiken (waar ze een tijd geleden nog hen gebruikten), dus die taalverwarring ben ik kwijt.

Heb ik ook sterke voorkeur voor, en doe het zelf meestal ook.

Precies om de onlogica van hen in het Nederlands daar waar die en diens wel logisch is.

Ik doe dat vooral als ik over een hypothetisch persoon praat (schrijf) waar gender/geslacht even totaal onbelangrijk is, of ik dat niet wil melden om welke reden dan ook.

Bij trans gebruik ik daar waar mogelijk altijd de vorm die de betreffende persoon zelf het liefst heeft.

In mijn geval meest hij, ivm ern goede vriend die ik vrijwel dagelijks spreek die FtM is.
En dus in zijn geval voorkeur heeft voor hij/hem/zijn.