2018 afvallen. Wie doet er mee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MerleSimoneJarig

Re: 2018 afvallen. Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 13:11

Mobiel quote poedersuiker, maar even globaal antwoord op jullie. Ben geen 'newbie' want ben over 2 jaar 10 of afgevallen en was ook echt strak afgelopen zomer. Ben toen alleen gestopt met dat sportprogramma (Kayla Itsines) omdat ik t erg zwaar/explosief vind en het dan moeilijk volhou en mn knieën al dat springen niet prettig vinden.

Qua spier opbouwen én vet verliezen is dus het punt, als ik spier wil opbouwen kan ik gewoon niet verwachten dat ik over 2 maanden ineens weer strak ben. Met vet verliezen kan dat wel maar zal het niet gespierd zijn.. Keuzes keuzes haha.

Qua krachttraining doe ik met mn vriend mee, 3 keer in de week. 4 keer 2 oefeningen met 8-10 herhalingen maar ook dingen vaker als bankdrukken en legpress. Voornamelijk met losse gewichten/stang etc.

Denk dat ik toch Kayla weer ga proberen om in eerste instantie gewoon wat af te vallen, en yes mn eetpatroon écht op de schop nemen. Motivatie is the key, gelukkig geeft dit topic me wel dat extra schopje.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 14:38

Hafrocky, kijk eens bij fysiomed in Amsterdam. Daar zit een diëtiste

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 15:33

welmoed__ schreef:
Ik volg ook mee.

Ik ben echt iemand die last heeft van jojoën. Tijdje terug was ik begonnen met afvallen. Ik woog 72,5 kilo en wou richting de 68 ongeveer en als het kon 65. Toen ik onder de 70 kwam, was ik zo blij dat de remmen weer los gingen en ik nu dus gewoon weer op de 73,5 kilo zit. _-:(
Baal ik dan zo van.

Ik ben echt snoep/snack verslaafd en ik heb ook echt moeite om daar mee te stoppen. Overdag gaat het nog wel, maar savonds op de bank is drama.

Ik lees graag mee voor simpele tussendoortjes, maar ook simpele lunch gerechten. Als ik er te veel moeite voor moet doen, haak ik al gauw af. Ik at heel lang crackers met cottage cheese, maar dat komt me nu me neus uit. :')

Wat zijn nou gezonde, makkelijke en betaalbare lunchgerechten?

Volkoren brood met mager beleg.
Couscous met wat gesneden komkommer, tomaat, wortel of andere restjes groenten.
Yoghurt met fruit.
Wrap met zalm/kipfilet, sla en wat kruidenkaas light.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 16:36

wat is nou echt mager beleg? Kip filet is goed, dat weet ik. Ook gebruik ik regelmatig appelstroop, is mij ook verteld dat dat goed is om te eten.

Hummous of hoe je het ook schrijft heb k ook eens geprobeerd, maar dat vond ik echt vies.

Wrap met kipfilet is ook erg lekker inderdaad, maar dan eet ik daar al gauw 3 van tussen de middag. Weet niet of dat zo goed is.

Als ik vrij ben eet ik sochtends een bak Griekse yoghurt 2% vet met of zonder walnoten en wat honing en vaak stuk fruit er bij.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 16:47

Smeerkaas van milner met wat veldsla vind ik erg lekker.
Of de groentenspreads van zonnatura.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 16:53

Huttekase is ook goed beleg, met wat peper en zout een cherrytomaatje.
Ham is ook mager (maar ik geloof niet alle soorten).
Slankie is mager, maar ik weet niet of dat wel gezond is. Wel lekker met een beetje tuinkers.

Verder neem ik ook af en toe een gekookt eitje (niet heel mager, maar af en toe is prima).
3 wraps is inderdaad wel erg veel, is een wrap zitten vrij veel kcal, maar is wel goed voor de afwisseling af en toe. Ik kies er bij de lunch vaak voor om een lekkere lunch te nemen, niet heel mager, maar dan wel echt een traktatie. En dan maar een broodje.

Gisteren bijvoorbeeld een triangel broodje met roomkaas, avocado en een tomaatje.
Of een broodje met gerookte zalm en ui.
Zelfgemaakte tonijnsalade met tonijn, huttekase en sla/komkommer.
Pesto en pecorino.
Of een halve bak met kwark met zaadjes/noten.

Dat eet ik dan liever dan 3 sneetjes met mager beleg. Maar het ligt er ook aan wat je doet overdag. Ik zit op kantoor en ga meestal pas na het avondeten sporten.

Of een

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 17:53

Filet american, Runderrookvlees, Casselerib, half plakje kaas, ham, slankie smeerkaas, ossenhaasworst, qua kcal zit dat allemaal niet zo heel hoog.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 18:07

Hooi! Ik wil me ook graag melden, ik zit ook in een ander topic, maar ik vind het leuk om in zulke processen mee te lezen en volgens mij zitten anderen van het topic hier ook :) ik ben Sharon en ik ben sinds 18 januari actief bezig met afvallen, ik ben tot nu toe 2 kilo afgevallen en op zaterdag is mijn weegdag. Ik eet ongeveer 1700 calorieën per dag (bmr is 1571) en probeer 2200 te verbranden om zo een negatieve energiebalans van 500 per dag te krijgen, 1 kilo staat gelijk aan 7000 calorieën dus 500 calorieën per dag komt neer op 0,5 kg per week afvallen :D zo weten jullie mn berekening ook haha. Ik sport minimaal 1 tot 3 keer per week in de sportschool. Ook probeer ik 2-3 keer per week een uur te wandelen. Ik ben begonnen op 76,4 en wil graag naar 67 kg, dit wil ik rond mei bereikt hebben :j op dit moment weeg ik 74,4 kg en ik draag een fitbit om mn verbrande calorieën bij te houden en voor bij het sporten, ideaal! De rest loopt wel los denk ik, hooi iedereen!

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 19:36

_sharonnn schreef:
Hooi! Ik wil me ook graag melden, ik zit ook in een ander topic, maar ik vind het leuk om in zulke processen mee te lezen en volgens mij zitten anderen van het topic hier ook :) ik ben Sharon en ik ben sinds 18 januari actief bezig met afvallen, ik ben tot nu toe 2 kilo afgevallen en op zaterdag is mijn weegdag. Ik eet ongeveer 1700 calorieën per dag (bmr is 1571) en probeer 2200 te verbranden om zo een negatieve energiebalans van 500 per dag te krijgen, 1 kilo staat gelijk aan 7000 calorieën dus 500 calorieën per dag komt neer op 0,5 kg per week afvallen :D zo weten jullie mn berekening ook haha. Ik sport minimaal 1 tot 3 keer per week in de sportschool. Ook probeer ik 2-3 keer per week een uur te wandelen. Ik ben begonnen op 76,4 en wil graag naar 67 kg, dit wil ik rond mei bereikt hebben :j op dit moment weeg ik 74,4 kg en ik draag een fitbit om mn verbrande calorieën bij te houden en voor bij het sporten, ideaal! De rest loopt wel los denk ik, hooi iedereen!

Hoe kan je berekenen hoeveel kcal je verbrandt op een dag? Ik zou dat echt niet weten

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 19:44

Dat kan ik ook niet, dat doet mijn fitbit voor me :) aan de hand van mijn gegevens en er zit een hartslagmeter in, nu heb ik bijvoorbeeld 1975 verbrand en 1700 gegeten, dus al een overschot van 275.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 19:55

_sharonnn schreef:
Dat kan ik ook niet, dat doet mijn fitbit voor me :) aan de hand van mijn gegevens en er zit een hartslagmeter in, nu heb ik bijvoorbeeld 1975 verbrand en 1700 gegeten, dus al een overschot van 275.

Maar dit vind ik dus lastig.

watn als je 1975 verbrand hebt. en 1700 gegeten, waar zit dan de kcal die je lichaam nodig heeft om te blijven leven zegmaar. dat BMR verhaal. want meer verbranden dan eten lijkt me ook niet gezond. Weet ik niet hoor, zeg maar wat, maar mijn gevoel zegt dat

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 19:57

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 20:13

Precies wat Lieke zegt inderdaad, mijn bmr is 1571 en ik eet 1700, dus sowieso meer dan mijn bmr, maar om af te vallen, moet er wel wat verbrand worden anders blijf ik op gewicht :j

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 20:37

_sharonnn schreef:

Hoe bevalt jouw fitbit? Kan je er wat meer over vertellen? Ik had er nog nooit van gehoord, maar hij berekent dus je calorieën die je verbrand aan de hand van je hartslag?
Hoe nauwkeurig is die berekening?

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 20:48

Ik heb een fitbit charge 2, hier is wel veel info te vinden:
https://www.fitbit.com/charge2

Hij berekent inderdaad aan de hand van je hartslag, ook aan de hand van je stappen, lengte, gewicht etc.
Ik vind hem vrij nauwkeurig, ik weeg al mn eten af en track al mn beweging (ik draag mn fitbit 24/7 behalve bij het douchen, dan laad ik m ook op) en ga uit van een negatieve energiebalans van 3500 (7000 kcal staat gelijk aan 1 kilo) per week, ik kan dat dus helemaal uitrekenen en val dus inderdaad een halve kilo per week af :) ik hoop dat je het begrijpt haha

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 20:51

_sharonnn schreef:
Ik heb een fitbit charge 2, hier is wel veel info te vinden:
https://www.fitbit.com/charge2

Hij berekent inderdaad aan de hand van je hartslag, ook aan de hand van je stappen, lengte, gewicht etc.
Ik vind hem vrij nauwkeurig, ik weeg al mn eten af en track al mn beweging (ik draag mn fitbit 24/7 behalve bij het douchen, dan laad ik m ook op) en ga uit van een negatieve energiebalans van 3500 (7000 kcal staat gelijk aan 1 kilo) per week, ik kan dat dus helemaal uitrekenen en val dus inderdaad een halve kilo per week af :) ik hoop dat je het begrijpt haha

Ja klinkt logisch! Aan de ene kant super handig, maar ik ben niet iemand die mijn eten gaat afwegen :+ ik schat nu alles..
eens even die site afspeuren! Dankje

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 20:53

Eten schatten vind ik echt een killer. Deed ik vroeger ook, maar toen ben ik poosje af gaan wegen en da zie je ineens hoeveel je (meestal) teveel schat.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 20:58

Schatten is echt een dooddoener inderdaad, want als je gaat wegen, blijkt vaak dat je helemaal niet kunt schatten haha, precies wat Ladybird zegt dus :) het klinkt cliché, maar meten is weten en dat klopt met afvallen helemaal, ik heb het nu 100% onder controle.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 21:03

Maar als jullie uit eten gaan? Hoe bepaal je dat dan?
Ik zou er nu al tegen op zien om mijn hele leven mijn eten te moeten gaan wegen..
hoeveel tijd besteden jullie aan het wegen? Kost dat veel tijd?

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 21:08

Als ik uit eten ga, laat ik het los, maar zorg ik wel dat ik niet heel de dag helemaal los ga, dus gewoon normaal ontbijt en normale lunch, meestal laat ik het middagtussendoortje dan achterwege en zorg ik dat ik wat aan beweging heb gedaan :) je kunt er dan geen grip op hebben, maar je hoeft je ook niet helemaal te laten gaan, vind ik, genieten met mate. Het wegen wordt gewoon onderdeel van je routine, ik heb een weegschaal die grammen en millimeters weegt, dus het is heel makkelijk. Als je bijvoorbeeld avondeten opschept, zet je, je bord even op de weegschaal en schep je op, op die manier weet je direct hoeveel het weegt en hoeveel je dus eet. het is even wennen, maar het maakt het afvallen zoveel makkelijker! :D

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 21:18

precies zoals Sharon. uit eten moet je van genieten. anders kun je net zo goed niet gaan. Wel doe ik tijdens uit eten bij lopendbuffet/wok, tegenwoordig iets meer groente als dat ik vroeger deed.

Ik weeg overigens dan wel weer alles rauw.

MerleSimoneJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 21:20

Die fitbit staat hier nog op t lijstje, lijkt me heel fijn om inzicht te krijgen.
Ik heb vandaag cardio gedaan, 45min crosstrainer en 600kcal verbrand volgens t apparaat. Hoe accuraat is dat?

Heb een eetschema voor 4 weken en daar ga ik morgen mee beginnen. Ik hoop dat ik me er 4 weken aan kan houden en dan verschil zien, ga nu echt even voor t afvallen heb ik besloten.

Sharon ik doe t zelfde qua wegen ja :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 21:22

Je bent best slank toch? 600 kcal met alleen cardio lijkt mij persoonlijk sterk. Ik ben heel groot en zwaar en ik verbrand met 45 min crosstrainer misschien 300.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 21:24

Het apparaat is bij mij totaal niet accuraat, soms geeft ie teveel aan en soms te weinig, er zijn veel factoren die een rol spelen natuurlijk, gewicht, lengte, conditie, hartslag enzovoort.. Wat voor eetschema is het? Ik ben benieuwd! Een fitbit is dan inderdaad een mooie aanvulling als je ook sport :j

Ik sportte vandaag (30 minuten cardio en 30 minuten kracht) en ik verbrande 380 calorieën, even ter illustratie :)
Ik denk dat 600 echt heel veel is om eerlijk te zijn, ik ben namelijk niet super licht en heb geen goede conditie haha

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 21:26

Yesterday schreef:
Lieke schreef:
Ik vrees dat beide niet voldoende gaat helpen als je eetpatroon niet goed is. Uiteindelijk helpt spieropbouw ook bij de verbranding van vet, maar dat geldt vooral op de lange termijn. Je hoort ook heel vaak dat afvallen 80% eten is en 20% sporten, ik geloof ook echt wel dat, dat klopt.

Maar zoals Tortilla zegt, je kan cardio en kracht ook combineren. Afwisselend of na je krachtrondje nog even wat cardio.

Wat een optie hierbij zou zijn is krachttraining doen op een intensieve manier. HIIT training met kracht oefeningen bijvoorbeeld. Tabata's waarbij kracht oefeningen uitgevoerd worden maar dan wel met eigen lichaamsgewicht (evt klein gewichtje)

Op Pinterest heb je leuke trainingen staan in ieder geval :)

ohhhh tabata's kunnen ook met veel gewicht hoor.. alleen is je score dan wat minder hoog :')..
of met pittige kettlebells.